PDA

Bekijk Volledige Versie : sportieve vogel

gierzwaluw
10-07-2011, 23:22
hoi iedereen, ik ben david en ben 15 jaar. ik zou het leuk vinden een niet al te groot, duur volgeltje te nemen maar ik weet niet welke. ik heb nu een aantal keer een kleine gierzwaluw van dicht bij gezien (leefde nog maar kon niet vliegen) en deze beestjes vind ik wel leuk alleen is het verboden om deze dieren te houden. nu zou ik graag een leuk beestje willen die ook een beetje roof achtig eruit ziet, maar niet groot is en ook tam te maken is.
die kleine gierzwaluwtjes kont je gewoon vast pakken. ze beten wel (je voelde bijna niks, het is dat je het zag) maar dat was omdat hij dacht dat je vingers eten waren, als hij eten op had deed hij niks.
maar weet iemand wat voor vogel ook zo iets is, een beetje sportief.
niet te groot. en wat voor benodigheden heb ik dan nog extra nodig: wat voor voer, kooi ect ect

mvg david

winterkoning
11-07-2011, 08:01
Hoi david,
ik denk dat je gewoon eens je eigen goed moet gaan verdiepen in de vogelhobby.

ga eens naar de bibliotheek (ohh chips dat is ouderwets , off course) uuhh ga eens het www langs om te zien wat er allemaal aan mogelijkheden zijn aangaande echte voliere vogels.
dan zie je werkelijk duizenden soortjes voorbij komen en dan kan je een lijstje maken met favorieten die je wel gaaf lijken zo op het eerste gezicht.
als je dan een lijst heb dan ga je die vogels 1 voor 1 uitpluizen ,hoe of wat aangaande je ze wel mag hebben, kan je ze hebben ?(denk aan huisvesting etc.) , heb je er genoeg tijd voor moet je jezelf afvragen. kan je het betalen ( sommige soorten hebben hele specifieke eisen aangaande voedsel) of zijn enorm duur in aanschaf.
vele zullen zeggen sluit je aan bij een vogelclub in de buurt maar dat is voor een 15 jarige best wel een stap, wat je wel kan doen is ( en ik weet niet hoeveel "haast"je heb) is naar TT gaan (die komen er zo langzaam aan weer aan) en wellicht zie je daar dan een leuke soort tussen zitten, zie je wat leuks dan kijk je in de catalogus van wie die vogel is en ga die man of vrouw dan vragen stellen,zo'n persoon zal je denk ik wel graag willen helpen met van alles, denk aan vogels,info omtrenthuisvesting en voedsel, kweekadviezen etc etc.

wat ik niet zou doen david ( als ik jouw was) is naar een vogelhandelaar gaan , die zijn 9 van de 10 x op geld uit en smeren jouw gerust wat aan wat of te duur is, niet geschikt is voor jouw, niet geschikt is voor jouw kooi,niet geschikt is voor jouw spaarcenten qua onderhoud ( denk bv aan de vele junky europese cultuur vogels, dat zijn vogels die verslaafd zijn aan "medicijnen"en hebben die dan ook nodig om te kunnen functioneren of om niet dood te gaan).
en ja er zijn ook goede vogelhandelaren natuurlijk maar die moet je met een lampje zoeken hoor.

maargoed , ga niet overhaast te werk, dan geniet je uiteindelijk het meeste dadelijk van jouw uitgekozen soort.

jij zegt roofachtig , tam en sportief,is misschien een gekke gedachteen kan dit helemaal niet in jouw situatie ,maar is dan een torenvalkje niks voor jouw? is een roofachtige, is sportief en kost in onderhoud vrijwel niks (wat kost eendagskuikens tegenwoordig , toendertijd had ik een kilo voor een euro), als je deze dan bij een echte kweker afneemt dan kan je deze zelfs op jonge leeftijd nog zeer tam maken, je kan er mee gaan vliegen/jagen ( eerst aan een lijn) etc.
kan een leuke hobby misschien voor je zijn (ik geef maar een "zijstraat" hé) dat valkeniers gebeuren.

groetjes

ps: niet teveel klooien hé met zwaluwen etc, is verboden hé.

gierzwaluw
11-07-2011, 10:41
nou, ik zou een torenvalk wel leuk vinden. maar ik denk dat als ik zo'n soort beest neem ik iets ouder moet zijn en ook wat meer tijd moet hebben: dus als ik van school af ben.
en een gierzwaluw is redelijk klein en eet alleen maar insecten, dus als je die gaat vergelijken is het eigelijk geen roofvogel zijn:D. het is alleen dat hij wel een beetje een rooflook heeft.
als een gierzwaluw meer ontwikkelde poten had en niet verboden was zou dit de perfecte vogel zijn.
maar ik denk dat ik idd maar eerst even ga rond zoeken misschien dan zo'n zelfde iets vind.

mvg david

winterkoning
11-07-2011, 10:56
geweldig is dit toch ook hé, ik hoop echt dat men dit soort gasten gaat begeleiden hier op dit forum.

tja wat kan en vooral wil en hoe kan ik "iets"zeggen/brengen hier................?

tja zet zwaluwen maar uit je hoofd i.i.g.
waarom gierzwaluw van die rare onder ontwikkelde pootjes heeft?
nou simpel die zitten nooit behoudens zoveel jaar na uitkomen van de eieren om weer te gaan voortplanten. dus daarmee is jouw stelling wel bevestigd.

uiteraard de tijd en aandacht voor vogel hebben.
maar dan denk ik, ga dan vooral niet 1 vogel nemen neem er dan meerdere.

of zoek een soort op die solitair leeft , makkelijker gezegd ,die het beste zich naar de zin heeft als deze alleen zit (zonder soortgenoten).

verder zou ik goed kijken wat voor type vogel je dus wil.

zal ik je uitleggen waarom ik bij bv de torenvalk uit kwam met mijn gedachten? ( er zijn er uiteraard meerdere waaraan ik dacht hoor, maar misschien zie je de redernatie erin wat er aan vooraf gaat aangaande het noemen van een mogelijk "leuke soort").

1 is een solitair levende vogel
2 mits uit nest gehaald handtam
3 weinig eisen aangaande huisvesting
4 weinig eisen aangaande voeding
5 weinig actieve vogel ( zit en wacht vogel)
6 eventueel wat te leren ( jagen, op de handvliegen etc.)
7 ziet er gaaf uit natuurlijk
etc.

nou ja in die richting zeg maar dacht ik .

uiteraard , de keuze is geheel aan jouw.
wees wijs met wat je doet (het gaat tenslotte om levende wezens).
goed van jouw dat je vragen stelt en nogmaals .......................ik hoop dat men de moeite neemt om jouw vragen te beantwoorden.

ik kan dat niet zo goed want ik ben een beetje "te recht doorzee"cq bot/niet taalvaardig genoeg om jouw dingen uit te leggen.

groeten en succes

ps : ik heb zelf op die leeftijd een torenvalk gehad en mee gevlogen
bedenk ook 1 ding: in de vogelhobby maakt leeftijd niks uit, het gaat om wat je doet en hoe je het doet.
ik bedoel ik help een 15 jarige jongen nu (vorig jaar ook al) en die kweekt japanse nachtegalen bij de vleet (heb vanmorgen toevallig wat foto's gemaakt en een filmpje gemaakt op de ipod, want ik wil mezelf dit aanleren, tja moet ook mee kunnen dadelijk hé met mijn dochtertje) terwijl er andere ( vaak oudere mensen) het niet voor elkaar krijgen.
ik bedoel maar.
gewoon verstand , hart en ziel gebruiken
kom je een heel eind.