PDA

Bekijk Volledige Versie : Beyer Deli Nature 55 Kanarie suprème

Rob2503
09-07-2011, 21:03
Ik ben deze week bij een kweker geweest en hij adviseerde mij dit (Beyer Deli Nature 55 Kanarie suprème) zaadmengsel voor de Geel-mozaieken. Wie heeft ervaring met dit mengsel en kan mij daarin adviseren.

Dan het volgende, het word aangeboden in 20 kg zakken, toch wel erg veel voor mijn 10 kanaries. Ik zit dus te denken, om dit op te delen en verder te verkopen, is dat vreemd ????

Verder wil ik ook overstappen op Quiko Bianco eivoer, ook speciaal voor Mozaiek kanaries, maar gelukkig koop je die per 6 X 1 kg. Hier over ook graag uw mening/advies.

:help Ik ben pas weer opnieuw begonnen met vogels houden, en wil dan ook graag veel weten :help

Groet, Rob - Epe (Gld)

Ton Koek
09-07-2011, 21:55
Op de site van deli nature staat juist wat anders:

55 Kanarie suprème: deze Deli Nature kanariemengeling is specifiek samengesteld voor kanaries die een lager vetgehalte nodig hebben (dus geen koolzaad = vetrijk) en meer kanariezaad. Deze mengeling is vooral zeer gegeerd bij kwekers van postuurkanaries.

Rob2503
09-07-2011, 22:43
Dat had ik ook gelezen en dat bracht mij er toe deze topic te openen, want waar kan ik deze vraag beter stellen dan hier....

Maar wie kan mij wel goed advies geven, nu heb ik kanariezaad bij een zaadhandel die zelf samenstelt, dus ik weet niet precies wat er in zit ???

Antoni Hopmann
10-07-2011, 09:29
Ik ben deze week bij een kweker geweest en hij adviseerde mij dit (Beyer Deli Nature 55 Kanarie suprème) zaadmengsel voor de Geel-mozaieken. Wie heeft ervaring met dit mengsel en kan mij daarin adviseren.

Dan het volgende, het word aangeboden in 20 kg zakken, toch wel erg veel voor mijn 10 kanaries. Ik zit dus te denken, om dit op te delen en verder te verkopen, is dat vreemd ????

Verder wil ik ook overstappen op Quiko Bianco eivoer, ook speciaal voor Mozaiek kanaries, maar gelukkig koop je die per 6 X 1 kg. Hier over ook graag uw mening/advies.

:help Ik ben pas weer opnieuw begonnen met vogels houden, en wil dan ook graag veel weten :help

Groet, Rob - Epe (Gld)

Hallo Rob,
E.e.a. hangt natuurlijk ook af hoe de vogels gehuisvest zijn.
Zitten die binnen dan kan je m.i. gerust Beyer 55 nemen. 75% Wit en 10%
raap.
In het algemeen kan je zaden vrij lang goed houden (let op de
houdbaarheidsdatum) mits in meerwandige papieren zakken en
koel,droog en in het donker opgeslagen.

Verder kan je natuurlijk ook eens kijken naar de uitgebalanceerde mengelingen van Versele-Laga.

Prestige Kanarie light : o.a. 76% wit - 12% raap
Prestige Kanarie show: o.a. 67% wit zonder raap

Raapzaad heeft natuurlijk invloed op de gele kleur en is dan ook ongewenst.

Ook al zijn deze mengelingen niet voorradig bij de plaatselijke dieren-
winkels.Je kan ze altijd bestellen.

Ergens moet je beginnen en zal je wat moeten investeren. Als je wat meer vogels hebt dan lost het probleem van overschotten zich weer op.

Bianco is een prima eivoer.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben.

Rob2503
10-07-2011, 11:57
Beste Antoni,

Bedankt voor je uitleg, maar .... als ik het dus goed begrijp, moeten de Geel-mozaiek kanaries minder raapzaad krijgen. Wat is dan raadzaam, helemaal zonder of een laag percentage raapzaad ???

Groet Rob

RobK
10-07-2011, 12:25
Kleurkanaries met de mozaïekfactor spelen op de shows het best mee als de vleugel- en staartpennen zo weinig mogelijk zijn opgekleurd. Om dit te bereiken moet je de jongen de eerste 6 á 7 weken dus zo weinig mogelijk kleurstimulerend te voederen. Een zo wit mogelijk eivoer ("bianco", of noem maar andere termen die men daarvoor gebruikt), een zaadmengeling zonder raapzaad, zijn dan hulpmiddelen die je daarvoor kan gebruiken. Na die periode van 6 á 7 weken kan je dan weer voeren zoals een vogel zonder mozaïekfactor. Roodfactorige mozaïeken krijgen dan weer roodstimulerend eivoer. Geel- en roodfactorige mozaïeken krijgen dan weer een zaadmengeling met raapzaad.

Hoeveel raapzaad dan het best in de zaadmengeling kan zitten is afhankelijk van een aantal factoren.

1. Het geelbezit van de vogels.
2. Hoeveelheid licht waarbij de vogels worden gehouden.
3. Gebruikte eivoer na de periode van 6 á 7 weken.

Groet,

Rob.

Antoni Hopmann
10-07-2011, 14:48
Je leest wat RobK over de zadenmengeling en het eivoer schrijft.
De 1ste 6-7 weken geen raapzaad wel Bianco eivoer.

Daarna zadenmengeling met raap afhankelijk van diverse factoren.
Die zal je dus zelf even moeten nagaan,Rob.

Ik ken deze voermethode niet. Ik wist wel dat raapzaad wat geel doet kleuren.

De intensiviteit van de mozaiekfactor en de geelfactor bepalen de
kwaliteit.

Zelf heb ik o.a. ook mozaiekgeel gekweekt. Dat waren dan de poppen
die tegenwoordig als Type 1 worden aangeduid.
Ofschoon deze door mij werden gevoerd met een zadenmengeling
van WM waarin raapzaad ruimschoots aanwezig was, was er geen sprake
van ook maar de minste zweem van geel in de pennen.

Maar ja het is m.i. erg moeilijk om de kwaliteit van het mozaiek en geel te bepalen als er kleurstimulerende middelen worden gebruikt.

Ik wil die mozaieken graag zien zonder om zodoende een goede
selectie te kunnen maken voor het broedseizoen.

O wat vallen vele vogels dan tegen.

Rob2503
14-07-2011, 20:30
Hoeveel raapzaad dan het best in de zaadmengeling kan zitten is afhankelijk van een aantal factoren.

1. Het geelbezit van de vogels.
2. Hoeveelheid licht waarbij de vogels worden gehouden.
3. Gebruikte eivoer na de periode van 6 á 7 weken.

Hoe moet ik dat gaan beoordelen, wanneer meer raapzaad en wanneer minder ???

Rob2503
13-08-2011, 20:41
Nadat ik bij verschillende kwekers ben geweest en ook het voer voor de Geel Mozaieke kleurslag ter sprake heb gebracht, ben ik op advies van deze kwekers overgegaan op Beijers Deli Nature 80, een zaadmengsel zonder raapzaad. Nu alleen nog zien waar ik 'blank' eivoer kan kopen.

Toch wil ik een ieder bedanken voor de moeite van het antwoorden en de adviezen. Ik zal nog menigmaal erug komen voor advies.

'Wie neit vraagt....leert niet bij'