Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tekening voliere voor suggesties

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • tekening voliere voor suggesties

    Dag vogelvrienden,

    mijn naam is Frank de Groot, 32 jr. oud en kom uit twente. Ik ben nieuw op dit forum en beginnend liefhebber.
    Na wat te hebben rondgekeken ga ik voor een zelfbouwvoliere in Alu groen, gevels met ACP-plaat en een mooi polycarbonaat dak, met de afm. 3 x 1 x 2 m.
    De onderbouw is vierkante pallisade (geel afgebeeld op de tek.) 8x50x50 cm, waar de vaste platenbakken ook uit bestaan, pallisade komt ca. 15cm boven de grond, zodat ik geen morsranden in de panelen hoef te verwerken. De rest ga ik opvullen met beton.
    Links en linksvoor zitten ook ACP-platen in de voliere zodat de vogels uit de wind kunnen zitten of kunnen terugtrekken bij onraad.
    Bij het ontwerp heb ik naar eigen inzicht rekening proberen te houden met schoonmaken/vliegruimte vogels/aanbod zonlicht voor de planten/zitplaatsen/voerplekken.
    Het is de bedoeling om hem volgend voorjaar klaar te hebben en te vullen met waarschijnlijk: zangkanarie/zwartkopsijs/jap.nagtegaal/binsenastrilde/mexicaanse roodmus/mozambiquesijs.
    In de bijlage heb ik een concepttekening staan, ik wil jullie dan ook vragen om suggesties.
    Enkele vragen die heb nav de tekening:
    1) is het verstandig om vaste "plantenbakken" in de voliere te zetten (optisch lijkt me het erg mooi)
    2) moet ik in de koude maanden kiezen voor: bovenhelft afdekken met plexiglas of: binnenhok (deze kan ik evt. in de schuur bouwen), en hoe groot zou dit binnenhok moeten zijn voor mijn vogelkeuze??

    bvd Frank
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Welkom Frank,

    Onze goede vriend Peer hier gaat even een mooie tekening voor je maken.

    Succes met het bouwen en veel plezier hier op het Vogelcafe.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      welkom!

      Hoewel ik nog geen tekening zie ben ik nu al blij.....ik kan namelijk aan de omschrijving zien dat je weet waar je over praat en al heel goed nagedacht hebt.
      Da's niet voor iedereen weggelegd.

      Benieuwd naar de tekening....mocht het niet lukken...is idd lastig de 1ste keer, stuur hem maar naar mijn mail dan plaatst ik hem wel voor je.

      Groet,

      Peer

      Opmerking


      • #4
        toe maar!

        Oorspronkelijk geplaatst door populier
        Welkom Frank,

        Onze goede vriend Peer hier gaat even een mooie tekening voor je maken.

        Succes met het bouwen en veel plezier hier op het Vogelcafe.
        ik was het bericht hiervoor aan het typen en was je me al voor ...... en hoe!?


        Peer

        Opmerking


        • #5
          tekening toegevoegd

          sorry, bijlage toegevoegd in PDF, zie eerste bericht

          gr.
          Frank

          Opmerking


          • #6
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              welkom Frank;

              de tekening is mooi en doordacht maar ik zie wel dat een sluis en "eventueel" nachthok ontbreken.
              Ben trouwens reeds benieuwd naar de "suggestie" tekening van peer

              Opmerking


              • #8
                tekening Frank

                Mijn voorspelling in mijn eerder bericht was juist....vakwerk tekening, goed over nagedacht, netjes getekend.

                Als 1ste reactie op jouw vragen van mijn kant;

                1. plantenbakken; omdat je de vloer in beton af wilt werken en je een gesloten dak wilt zou ik altijd gaan voor een complete beton vloer en losse bakken. Het water komt niet van boven en zal 9voor een groot deel dus door jou zelf gegeven moeten worden. Voordeel van plantenbakken is dat je flexibel bent nu en in de toekomst.

                1.a houd rekening met, afvoer in de beton vloer, eventueel stroomaansluiting YMVK-kabel instorten en eventueel een wateraansluiting, dit kan zeer makkelijk zijn bij het maken van een automatisch watersysteem voor je planten. (zie andere topics hierover)

                2.nachthok; als je de mogelijkheid hebt...doen, maar optioneel kun je natuurlijk ook kiezen om naast het dak meerder wanden zijzijdes en front dicht te maken met polycarbonaat-plexiglas o.g. Een en ander hangt ook af van de keuze van de vogels.

                3. tekening; ik zie in de eerdere berichten dat er van me verwacht wordt dat ik een tekening ga maken?, jouw tekening is natuurlijk perfect....mocht je het leuk vinden dan wil ik hem toch wel in 3D maken. ik ben dan wel geholpen als je de de autocad-tekening (want daar heb je de tekening in gemaakt toch) even als dwg aan me toezend. Kijk maar!

                Groet,

                Peer

                Opmerking


                • #9
                  Dat wordt fraai!

                  Ik zou alleen de TL weglaten, daar doe je je vogels geen plezier mee.

                  De vogels die je opsomt, wil je die er allemaal in doen? Het zijn op de kanarie en de binsenastrilde na nogal drukke soorten die veel en snel vliegen.
                  Ik vrees dat er van kweken dan weinig terecht komt, te druk.

                  Nog een tip, neem dubbel gaas, dan heb je geen last van katten die bij de pootjes kunnen als er een vogel op het gaas zit.

                  Succes met klussen.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Met jou vogelkeus kun je het krentenboompje en de plantenbakken wel vergeten,zijn bijna allemaal slopers.

                    mvg eddie

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        De ingang heb je op de kopse kant van de voliere.
                        De vogels kunnen op volle snelheid, zonder dat je het goed ziet aankomen, jou voorbij vliegen. Met de ingang op de lange zijde heb je dat dus minder.

                        Met dubbel gaas voorkom je dat katten en roofvogels je vogels te pakken krijgen, maar mijn ervaring is dat ze bij het zien en van de schrik zich al kapot vliegen.

                        Indien mogelijk zou je de voliere wat dieper kunnen maken.

                        Planten bevorderen het natuurlijk gedrag van de vogels en het ziet er ook nog eens mooi uit (mits niet totaal gesloopt )

                        Spatwaterdichte stopkontakten zijn ook handig (bijv. warmte element tegen bevriezing van het drinkwater)

                        Boven kun je de voliere afdekken, dit voorkomt dat wilde vogels hun mest met evt. ziektekiemen in je voliere. Voor de planten kun je dan een soort druppelsysteem maken of regelmatig met een gietertje ofzo.

                        Een binnenhok hoeft niet erg groot te zijn en ook niet tot op de vloer.
                        1 m3 zou wel kunnen volstaan kwa inhoud.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                          Met jou vogelkeus kun je het krentenboompje en de plantenbakken wel vergeten,zijn bijna allemaal slopers.

                          mvg eddie
                          En een toevoeging zwartkopsijs met mozambiquesijs is geen aanrader,zal oorlog worden.(Beide geel in het verenpak en ik denk dat de mozambique dit niet zal pikken.
                          En met kanaries kans op bastaardering.
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking

                            Working...
                            X