PDA

Bekijk Volledige Versie : afval vogelzaad , schelpenzand

hobie
10-06-2011, 18:25
hallo ik heb eens een vraagje
wat doen jullie met het afval van de vogels ?

Nicolai
10-06-2011, 18:49
Hallo,
Ik gooit het bij de kippen neer.
Mvg, Nicolai.

Animal
10-06-2011, 18:53
Bruikbaar zaad ,is voor de buitenvogels.
De rest gaat natuurlijk gewoon de vuilnisbak in.
Wat wilde je er anders mee doen.

hobie
10-06-2011, 18:56
ik ik weet niet maar ik ga het eens na vragen dat het in de gft niet mag

andre 44
10-06-2011, 19:05
wat dacht je van weg gooien :D

Ton
10-06-2011, 19:16
ik heb een vogelhuisje gemaakt, waar de restjes in gaan. de mussen, die hier goed voorkomen, zijn er blij mee. tevens heb ik ook een badschaal met water staan. met dit warme weer word er veel gebadderd. bij de buren zijn ze een uitbouw aan het maken, de tuin is een grote zandbak, daar nemen de mussen een zandbad.

hobie
10-06-2011, 19:19
ja maar ja je kan er toch moeilijk al je schelpenzant ingooien

Animal
10-06-2011, 20:36
ik ik weet niet maar ik ga het eens na vragen dat het in de gft niet mag

Je hebt ooit een foldertje bij je gft bak gekregen en daar staat precies in wat er in mag.
Zand mag er in iedergeval niet in.

Antoni Hopmann
10-06-2011, 22:31
hallo ik heb eens een vraagje
wat doen jullie met het afval van de vogels ?

Gaat hier in Rotterdam gewoon in de Kliko.
Gescheiden afval is hier afgeschaft.

naruch
11-06-2011, 09:29
gewoon in de afvalbak, niet aan de buitenvogels voeren ivm met ziekte kiemen in het zand/oudzaad.

wil je de buitenvogels voeren, koop dan goed zaad en voer dat dan. daar help je de buiten vogels meer mee.

mijn oud voer gaat overigens naar een bevriende kippen liefhebber die het aan zijn kippen voert, ik vind het prima, maar zou het zelf niet doen.

loodje
11-06-2011, 10:04
Bij mij gaat in de winter wat ik over heb, ook naar buiten voor de vogels, heel leuk om de wilde vogels in je tuin te zien snoepen. In de zomer gaat het op de mesthoop van de paarden omdat de wilde vogels dan genoeg zelf kunnen vinden. Maar ja, niet iedereen heeft een mesthoop natuurlijk.

hobie
22-06-2011, 19:04
ja maar ik heb ook wel een mesthoop maar ja als je dat begint vol te gooien kweek je wel rap ongedierte denk ik

jeffrey rahoens
23-06-2011, 13:41
Wat nog in het eetbakje zit doe ik in een bakje en blaas ik uit zodat er geen pelletjes meer in zitten, daar doe ik dan nieuw zaad bij. Je kan ook een machine kopen om zaad te reinigen, hier gaat het zand ook direct in een ander potje samen met de pelletjes. Ik heb zo een machine maar met mijn allergie is dit niet te doen (ik heb er de hele week daarna last van) dus daarom gaat dit in de vuilzak of soms een klein beetje bij de kippen

kingfisher
23-06-2011, 20:01
Wat nog in het eetbakje zit doe ik in een bakje en blaas ik uit zodat er geen pelletjes meer in zitten, daar doe ik dan nieuw zaad bij. Je kan ook een machine kopen om zaad te reinigen, hier gaat het zand ook direct in een ander potje samen met de pelletjes. Ik heb zo een machine maar met mijn allergie is dit niet te doen (ik heb er de hele week daarna last van) dus daarom gaat dit in de vuilzak of soms een klein beetje bij de kippen

Hoi Jeffrey,je gooit er nieuw zaad bij,wat je dan krijgt is dat de vogels weer alleen het lekkere eruit halen en de volgende dag weer enz.
Beter is iets minder voeren en gewoon elke dag nieuw zo dat ze practisch alles opeten en niet alleen wat ze lekker vinden.

jeffrey rahoens
23-06-2011, 20:52
Hoi Jeffrey,je gooit er nieuw zaad bij,wat je dan krijgt is dat de vogels weer alleen het lekkere eruit halen en de volgende dag weer enz.
Beter is iets minder voeren en gewoon elke dag nieuw zo dat ze practisch alles opeten en niet alleen wat ze lekker vinden.

Ze krijgen een hoeveelheid voer om de 2 dagen die juist iets te veel is. En dan moeten ze alles wel opeten

Antoni Hopmann
23-06-2011, 21:52
Ze krijgen een hoeveelheid voer om de 2 dagen die juist iets te veel is. En dan moeten ze alles wel opeten

Hier wordt 5 gram voer per vogel per dag verstrekt.
Dit is incl.evt.eivoer.
Alles wordt opgegeten.

Xavier
23-06-2011, 22:37
5 gram voer per vogel per dag, incl.evt.eivoer.
Het eivoer geef ik 2x per week bovenop de 5 gram zaad.
Mijn vogels (3 kanaries) eten niet altijd helemaal het eivoer op (een kleine koffielepel per vogel). Waarschijnlijk omdat ze toekomen met de 5 gram zaad per dag.
Zal het eens op jou manier proberen: 5gram voer, inclusief eventueel eivoer ;)

mvg
Xavier

natuurkweker
23-06-2011, 23:50
ik gebruik beuken snippers zo kan ik het op de kachel gooien en zomers buiten zaad houd ik dan apprt voor de vogels resten ervan
anders word de rest op gestookt
ik spaar het op in een hele grote ton zo heb ik fijn hout om me kachel mee aan te maken werkt perfect en zo heb ik geen afval

hobie
26-06-2011, 09:44
ja dat is nog een slim idee ik heb nu schelpenzand
maar ben stilletjes aan over bodemroosters aan het maken dan is het gewoon nog maar krantenpapier

Animal
26-06-2011, 15:21
ja dat is nog een slim idee ik heb nu schelpenzand
maar ben stilletjes aan over bodemroosters aan het maken dan is het gewoon nog maar krantenpapier

En dat dat niet zo prettig voor de vogels is maakt natuurlijk niks uit.?

Danielle1
27-06-2011, 12:50
Wij gebruiken houten kattenbak korrels, die mogen gewoon de GFT bak in, evenals de resten van het voer. Toen ik nog beukensnippers had gingen die ook de GFT bak in. Mocht die vol zijn dan gaat het afval in de gewone afval bak.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om een zogenaamde kafmolen te gebruiken omdat al het voer door 1 molen gaat en je ziektes zo snel verspreidt.

bram vd kooi
27-06-2011, 15:22
zand hoor je oficieel naar de stort toe te brengen maar in de kliko is ook geen ramp. :hide: