Mededeling

Collapse
No announcement yet.

groene kardinaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • groene kardinaal

    help help help

    ik heb een koppel groene kardinalen 1e nestje 3 jongen dood na 1e dag uitvliegen, 2e nestje 2 jongen dood net voor het uitvliegen
    voer zaad van jan koenings insecten ,pate eivoer,universeelvoer meelwormen en bevroren pinky,s en buffalowormen alles bepoedert met aves insectenstrooipoeder dus zoals je ziet genoeg gevoerd
    DUS MIJN VRAAG VERGEET IK IETS OF MOET HET ANDERS
    GRAAG SNELREAGEREN WANT DE POP ZIT WEER OP HET NEST
    GR FRITSKE

  • #2
    een klein stukje van een kweekverslag over de groene kardinaal dat ik van het internet heb geplukt, dit gaat over de voeding na het uitkomen van de eieren.

    Wanneer de eieren zijn uitgekomen bestaat de voeding
    voornamelijk uit levend voer, zoals witte meelwormen,
    krekels en pinkies uit de diepvries.
    Daarnaast verstrek ik iedere dag vers eivoer en groenvoer
    zoals vogelmuur, witlof en bloem- of bladknoppen
    van de paardebloem.

    zoals je kunt lezen, alleen de witte meelwormen, dit zijn meelwormen de pas vervelt zijn, en niet de harde meelwormen, en eivoer en groenvoer geven.

    misschien gaat het hierdoor mis bij jou/U

    ik kweek geen groene kardinalen, en kan het dus fout hebben.
    er zal in iedergeval nog wel iemand reageren die er meer verstand van heeft.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      bij mij is precies het zelfde gebeurt,
      dus graag antwoord op de vraag van fritske.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door fritske
        help help help

        ik heb een koppel groene kardinalen 1e nestje 3 jongen dood na 1e dag uitvliegen, 2e nestje 2 jongen dood net voor het uitvliegen
        voer zaad van jan koenings insecten ,pate eivoer,universeelvoer meelwormen en bevroren pinky,s en buffalowormen alles bepoedert met aves insectenstrooipoeder dus zoals je ziet genoeg gevoerd
        DUS MIJN VRAAG VERGEET IK IETS OF MOET HET ANDERS
        GRAAG SNELREAGEREN WANT DE POP ZIT WEER OP HET NEST
        GR FRITSKE

        ik neem aan dat de ouders goed voeren, daar zal het niet aan liggen dan.

        Zit er misschien bloedluis in het nest? Dat kan de jongen erg verzwakken. Als ze uitvliegen moet je het nest uitkloppen boven een stuk wit tissue, dan zie je ze gelijk.

        Ik heb dit verschijnsel vroeger ook wel meegemaakt, de jongen vlogen uit en enkele dagen daarna werden ze slechter en gingen dood.
        Het was bij mij een vitaminegebrek. De kardinalen voeren vrijwel alleen dierlijke eiwitten en daar zitten geen vitaminen in. Dat van Aves ken ik niet, zitten daar veel vitaminen in?

        Geef je ook eivoer? Ik meng het universeel met eivoer en doe daar dan vitaminen doorheen en diepvries pinkies, negerzaad, gistocal (ook belangrijk hoor) en honing.

        Je kunt ook proberen om wasmotten te voeren, die benevelde ik met vitaminespray, dat is inmiddels niet meer te koop maar ik neem multivitamine van bogena en dat meng ik met een beetje water. Hier leg ik de wasmotten even in.
        Het voordeel van de wasmotten is dat ze ze vrijwel in zijn geheel direct de jongen in duwen, de vitaminen gaan dan direct mee naar binnen.

        In de jaren dat ik dit probleem had heb ik de jongen met een voederspuit wat honing met vitaminen in de krop gespoten, je zag ze snel opknappen.

        Groet en ik hoop dat het helpt.

        rob van der hulst
        [url]www.amerikaansevogelskweken.nl

        Opmerking


        • #5
          komt heel vaak voor bij heel veel verschillende vogelsoorten

          2 nesten achter elkaar is geen toeval.(zou ik bijna zeggen).
          vitamines zijn het niet als de avis goed word opgenomen (ik doe jarenlang niet anders bij mijn vogels, maak niet uit welk soort).
          want "iets"geven betekend niet per definitie dat het ook daadwerkelijk gevoerd word.


          en als het geen bloedluizen zijn dan misschien aan het hierop volgende kunnen gaan denken/overwegen:

          hoe zijn de ouders en wat is hun achtergrond (gekuurde vogels of niet?).

          heb je de jongen gecontoleerd op levertje (kleur/verdikking?) let op alle jongen hebben een wat vergrote leveraanzicht puur uit het feit dat de huid strakker om de vaak "overvoerde"jongen zit en dus beter zichtbaar, ato kan men eigenlijk alleen echt 100% vastellen/uitsluiten door een sectieonderzoek (lever afdruk) en kleuronderzoek door goede vogeldierenarts.( men kan dan de parasieten vaststellen in de bloedcellen).



          er is bv. een vervelende ziekte die atoxoplasmose heet, een ziekte die men vaak onderdrukt met het geven van esb3 , blijft de vogel leven dan word de vogel levenslang drager ervan, een ziekte die de vogels via allerlei wegen kan doorgeven (in ei of oraal bv).

          ato komt tegenwoordig heel vaak voor in het vogelbestand puur omdat men dit in leven heeft gehouden met allerlei middelen en dus zijn de mensen ervan afhankelijk geworden als het gaat om jongen in leven te houden (kuren etc.).

          waarom precies dan dood rond het uitvliegen van de jongen ?
          waarom dan precies dan dood bij het zelfstandig beginnen te eten ?

          nou best wel simpel (denk ik dan) stress en ondervoeding, wat doet een vogel om zijn jongen uit een nest te krijgen ? die lokt de jongen door ze minder te voeren rond het uitvliegen(vogel gaat vaak dicht bij nest zitten met voedsel in de snavel) , jongen maken meer stresshormonen aan om uiteindelijk de sprong te maken ,minder voeding betekend verzwakking , verzwakking betekend conditieverlies ,stress betekend conditie verlies, wat doet dan de ato? juist die slaat ongenadig hard toe.
          jongen hebben in die korte periode nog geen resistentie kunnen opbouwen e gaan dus dood als men niet kuurt met esb3.

          dit zelfde principe (ondervoeding en stress) gaat op bij het verspenen /zelfstandig gaan eten van de jongen.

          moet je dan "preventief " gaan kuren en zo de ziekte in stand houden?
          idem dito aangaande echt handopfokken.(handopfokken is "iets"heel anders dan wat hierboven geschreven word ,dat is erdoor heen helpen van een vogel ,dat is heel wat anders).
          tja hele volkstammen doen het, maar.....wil je dit zelf ook, dat is de vraag denk ik.
          want je onderdrukt de uitbraak/groei van de ziekte , je geneest de vogel dus niet,vogel heeft er welliswaar geen last van en is verder niet zichtbaar ( en dus redeneren de mensen dat ze gezond zijn of dat esb3 geen kwaad kan) maar steekt of eigenlijk meer soms/vaak steekt de ziekte weer de kop op bij stress momenten ( denk aan bv. vangen van vogel,verandering van omgeving,tentoonstellingen, rui , broedseizoen(overdragt aan jongen maar ook bv. het constante jagen van man achter pop aan) etc etc allemaal gebeurtenissen die de ziekte kan trickeren en de kop weer kan doen opsteken).

          of de avicultuur ermee gedient is? tja...................(een discussie die ik niet meer wil en gaat "voeren").


          maar of dat het ook daadwerkelijk atoxoplasmose is..................................? dat kan ik je niet vertellen achter een computer monitor vandaan maar het zou zomaar een "duwtje"in de goed richting kunnen zijn.

          mvg

          ps: die wasmotten zijn ook heel goed te injecteren met vitamines als de oudervogels de wasmotten afwrijven.
          maarja ................hoe weet je nu dat ze vitamine gebrek hebben? teveel vitamines is net zo fataal.

          gelukkig zelf nooit dit soort problemen gehad met deze soort ( of welke andere kardinalen soort dan ook) maar ze zijn wel erg mooi die groene hier een ouwetje (bewijsfoto) van een paar van de vele die ik gehad en gekweekt heb ( vond ze trouwens wel de meest agressieve rotzakken van alle kardinalen die ik heb mogen houden/kweken) :

          sorry had geen losse foto zo snel kunnen vinden ( vinden de liefhebbers van kardinalenfoto's vast niet erg,foto's zijn gemaakt door Dhr P.Onderdelinden op mijn hok):

          Opmerking

          Working...
          X