Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wisselbroed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wisselbroed

    verzoek

  • #2
    Dat zijn natuurlijk de beste broedkooien. "Mijn" kooien,zoals ik ze zelf
    gebouwd heb.
    Toen nog met fronten voor voer-en drinknapjes van glas.Later van plastic.
    Daarvoor een voederstok,die met draadbeugeltjes aan het front werd bevestigd. Wel uitneembaar natuurlijk.
    Deze broedkooien kan je naast elkaar zetten en dan aan de buitenkant een doorvlieggat voor de man maken,zodat hij meerdere poppen kan bevliegen.
    Het voeren door de kleine tralieschuifjes is een pre,want zodoende kan de
    pop de jongen niet plukken. Zeker voor de kleurkanariekweker van belang.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      bij alle kanarie soorten

      Antoni,

      Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

      Peer

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
        Antoni,

        Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

        Peer
        Bij kanaries in het algemeen,Peer.

        Ik dacht ook wel bij Putters,maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          vraagje

          ik zie dat je in in de tussenschotten 2 schuifjes hebt, die je kunt wisselen, een blind, en een met draad. Mag dit niet constant met draad zijn?
          of is er een reden dat je het blind moet kunnen maken?
          mag de pop de man niet zien tijdens het nest maken? mogen beide poppen mekaar niet zien? een andere reden?

          groetjes,


          Kristof

          Opmerking


          • #6
            in principe

            In principe moeten de poppen zo ongestoord mogelijk hun nest kunnen maken alvorens de man erbij geplaatst wordt. Vandaar het blinde schot.
            Het draadschot wordt enkel ingezet als er jongen zijn om deze te kunnen voeren. (als dit noodzakelijk is natuurlijk). Ikzelf gebruik hiervoor een babykooi indien noodzakelijk maar de ervaring leert dat ik hiervan (verenplukken) niet zoveel last heb.
            Als ik een man en een pop samen heb zitten (met jongen) en het gaat goed haal ik de jongen weg vlak voordat het nieuwe nestje uitkomt.
            In de praktijk zijn de jongen dan groot genoeg om zelf te kunnen eten. Is dit niet het geval dan zet ik de man erbij. In ieder geval zorg ik er dus voor dat de nieuwe jongen de volledige aandacht van de pop kunnen krijgen.

            Peer

            Opmerking


            • #7
              Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
              Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
              Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
              erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
              Dat is normaal.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                da's dus 30 jaar verschil in ervaring!

                Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
                Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
                Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
                erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
                Dat is normaal.

                Doen dus!,

                Thanx Antoni

                Opmerking


                • #9
                  Bedankt voor de antwoorden.

                  Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
                  Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
                  Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.


                  grtz,


                  Kristof

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristof
                    Bedankt voor de antwoorden.

                    Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
                    Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
                    Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.


                    grtz,


                    Kristof
                    Welnee Kristof,
                    Gewoon de maten aanhouden van de 3-delige broedkooi.

                    Vraagje voor Peer:

                    Peer,
                    de lengte van de 3-delige zoals ik hem altijd heb gemaakt is
                    toch 104 cm.
                    Op de tekening staat 124 cm.
                    Slip of the drawing pencil?
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      waarom zo'n ingewikkelde kooi, wij zetten onze man gewoon bij een popje, als ze eieren heeft vangen we hem er gewoon uit en zetten we hem bij een andere pop
                      zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                      Opmerking


                      • #12
                        Hummm

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey rahoens
                        waarom zo'n ingewikkelde kooi, wij zetten onze man gewoon bij een popje, als ze eieren heeft vangen we hem er gewoon uit en zetten we hem bij een andere pop
                        Op 19 februari vond je hem nog handig?!

                        Opmerking


                        • #13
                          slip of the pencil?

                          Toch niet Antoni...dacht ik ?

                          Ik had oorspronkelijk de kooi op 40*20*40 verdeling in het topic over 3 delige kooi.

                          Op jouw vraagstelling;

                          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                          Hallo Peer !
                          Misschien wil je de tekening nog wat aanpassen.
                          De kooien,die ik zelf maakte bestonden uit 3 hokken van elk ca.40cm.
                          Totale lengte dus 120 cm. De ruimte van 20 cm voor de middenkooi werd in het algemeen toch te klein bevonden. Uiteindelijk was het wel de bedoeling,dat er zo'n 8 jongen met evt.man moesten kunnen worden ondergebracht.
                          De middenkooi was gewoon 1 kooi met zitstok. Dus zonder etage.
                          De buitenkanten van de kooi had geen gaten.
                          De 2 tussenschuiven hadden boven het midden elk 1 rond doorvlieggat voor de man. Hiervoor kon dan een rechthoekig schuifje worden geplaats van buitenaf.
                          Onderaan 5 cm boven de bodem was in de schuiven een rechthoek uitgezaagd.
                          Afm. 15 cm lang en 8 cm hoog. Hiervoor kon dan vanaf de voorzijde een tralierekje of blind schuifje worden geschoven.
                          Zandladen werden niet gebruikt. Hiervoor in de plaats aan de voorzijde
                          onder het front (front van 30 cm hoog) een lat.
                          Met een stokje waaraan een schraper kon je dan het vuil naar je toehalen.
                          heb ik e.e.a. gewijzigd.

                          Dus ?? Misschien slip of the mind?

                          Peer

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey rahoens
                            waarom zo'n ingewikkelde kooi, wij zetten onze man gewoon bij een popje, als ze eieren heeft vangen we hem er gewoon uit en zetten we hem bij een andere pop
                            Nee Jeffrey !
                            Het is juist heel onhandig om steeds maar bezig te zijn met het uitvangen
                            en weer plaatsen van de mannen.
                            Daarbij komt,dat het zeker voor de kleurkanarie kwekers onder ons van belang is,dat de jongen zo weinig mogelijk worden geplukt.
                            In deze kooien is dat bijna onmogelijk.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                              Toch niet Antoni...dacht ik ?

                              Ik had oorspronkelijk de kooi op 40*20*40 verdeling in het topic over 3 delige kooi.

                              Op jouw vraagstelling;



                              heb ik e.e.a. gewijzigd.

                              Dus ?? Misschien slip of the mind?

                              Peer

                              Excuses,Peer !
                              Idd. 3 kooien van elk 40 cm.
                              Samen 124 cm lengte.
                              Slip of the tongue!
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X