PDA

Bekijk Volledige Versie : Wisselbroed

peerpm
03-06-2011, 21:07
Eén van de juniorleden zond mij gisteren een PB over de zogenaamde wisselbroed.

Samengevat kwam de vraag hier op neer; hoe werkt dat nu precies?

Op basis van deze eerder getekende kooi alvast een voorzetje; verzoek aan overige leden om hun ervaringen, c,q, aanvullingen toe te voegen;

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLADBROEDKOOI70-ERJAREN3_1.jpg

WISSELBROED.

Het principe berust op het feit dat één man ingezet wordt om meerdere poppen te bevruchten. Meestal 2 maar dit kunnen er ook meerdere zijn. (ervaringen?)

In de linker en rechter kooi wordt een pop geplaatst. Op het moment dat de pop het nest bijna gereed heeft (er een kuiltje gedraaid is) wordt de man bij de pop geplaatst. De man zit in de tussen kooi en gaat via de schuif naar de pop, bijvoorbeeld links.
Sommige kwekers plaatsen de man slechts enkele uren ('s avonds) bij de pop (en dan elke avond tot het 1ste ei, anderen kiezen ervoor om de man tot aan het 2de ei bij de pop te plaatsen (continu). De man verblijft de rest van de tijd in zijn (midden)deel.
Als de jongen goed in de veren zitten - bijna uitgevlogen zijn kan de man eventueel bij de pop en de jongen geplaatst worden. Wat later (als de pop aan het volgende nest begint, gaan de jongen naar de middenkooi zodat ze wel gevoerd kunnen worden (door de tralies) maar niet geplukt. Alles kan weer opnieuw beginnen.

Peer

n.b. bij mijn weten wordt deze broedwijze enkel bij kanaries toegepast.

Antoni Hopmann
03-06-2011, 22:19
Dat zijn natuurlijk de beste broedkooien. "Mijn" kooien,zoals ik ze zelf
gebouwd heb.
Toen nog met fronten voor voer-en drinknapjes van glas.Later van plastic.
Daarvoor een voederstok,die met draadbeugeltjes aan het front werd bevestigd. Wel uitneembaar natuurlijk.
Deze broedkooien kan je naast elkaar zetten en dan aan de buitenkant een doorvlieggat voor de man maken,zodat hij meerdere poppen kan bevliegen.
Het voeren door de kleine tralieschuifjes is een pre,want zodoende kan de
pop de jongen niet plukken. Zeker voor de kleurkanariekweker van belang.

peerpm
03-06-2011, 22:52
Antoni,

Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

Peer

Antoni Hopmann
04-06-2011, 10:06
Antoni,

Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

Peer

Bij kanaries in het algemeen,Peer.

Ik dacht ook wel bij Putters,maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Kristof
06-06-2011, 12:35
ik zie dat je in in de tussenschotten 2 schuifjes hebt, die je kunt wisselen, een blind, en een met draad. Mag dit niet constant met draad zijn?
of is er een reden dat je het blind moet kunnen maken?
mag de pop de man niet zien tijdens het nest maken? mogen beide poppen mekaar niet zien? een andere reden?

groetjes,

Kristof

peerpm
06-06-2011, 12:52
In principe moeten de poppen zo ongestoord mogelijk hun nest kunnen maken alvorens de man erbij geplaatst wordt. Vandaar het blinde schot.
Het draadschot wordt enkel ingezet als er jongen zijn om deze te kunnen voeren. (als dit noodzakelijk is natuurlijk). Ikzelf gebruik hiervoor een babykooi indien noodzakelijk maar de ervaring leert dat ik hiervan (verenplukken) niet zoveel last heb.
Als ik een man en een pop samen heb zitten (met jongen) en het gaat goed haal ik de jongen weg vlak voordat het nieuwe nestje uitkomt.
In de praktijk zijn de jongen dan groot genoeg om zelf te kunnen eten. Is dit niet het geval dan zet ik de man erbij. In ieder geval zorg ik er dus voor dat de nieuwe jongen de volledige aandacht van de pop kunnen krijgen.

Peer

Antoni Hopmann
06-06-2011, 13:22
Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
Dat is normaal.

peerpm
06-06-2011, 15:04
Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
Dat is normaal.

Doen dus!,

Thanx Antoni

Kristof
06-06-2011, 16:41
Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.

grtz,

Kristof

Antoni Hopmann
06-06-2011, 19:37
Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.

grtz,

Kristof

Welnee Kristof,
Gewoon de maten aanhouden van de 3-delige broedkooi.

Vraagje voor Peer:

Peer,
de lengte van de 3-delige zoals ik hem altijd heb gemaakt is
toch 104 cm.
Op de tekening staat 124 cm.
Slip of the drawing pencil?

jeffrey rahoens
06-06-2011, 19:59
waarom zo'n ingewikkelde kooi, wij zetten onze man gewoon bij een popje, als ze eieren heeft vangen we hem er gewoon uit en zetten we hem bij een andere pop

peerpm
06-06-2011, 20:50
waarom zo'n ingewikkelde kooi, wij zetten onze man gewoon bij een popje, als ze eieren heeft vangen we hem er gewoon uit en zetten we hem bij een andere pop

Op 19 februari vond je hem nog handig?!

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/Afbeelding1-1.png

peerpm
06-06-2011, 20:55
Toch niet Antoni...dacht ik ?

Ik had oorspronkelijk de kooi op 40*20*40 verdeling in het topic over 3 delige kooi.

Op jouw vraagstelling;

Hallo Peer !
Misschien wil je de tekening nog wat aanpassen.
De kooien,die ik zelf maakte bestonden uit 3 hokken van elk ca.40cm.
Totale lengte dus 120 cm. De ruimte van 20 cm voor de middenkooi werd in het algemeen toch te klein bevonden. Uiteindelijk was het wel de bedoeling,dat er zo'n 8 jongen met evt.man moesten kunnen worden ondergebracht.
De middenkooi was gewoon 1 kooi met zitstok. Dus zonder etage.
De buitenkanten van de kooi had geen gaten.
De 2 tussenschuiven hadden boven het midden elk 1 rond doorvlieggat voor de man. Hiervoor kon dan een rechthoekig schuifje worden geplaats van buitenaf.
Onderaan 5 cm boven de bodem was in de schuiven een rechthoek uitgezaagd.
Afm. 15 cm lang en 8 cm hoog. Hiervoor kon dan vanaf de voorzijde een tralierekje of blind schuifje worden geschoven.
Zandladen werden niet gebruikt. Hiervoor in de plaats aan de voorzijde
onder het front (front van 30 cm hoog) een lat.
Met een stokje waaraan een schraper kon je dan het vuil naar je toehalen.

heb ik e.e.a. gewijzigd.

Dus ?? Misschien slip of the mind?

Peer

Antoni Hopmann
06-06-2011, 20:58

Nee Jeffrey !
Het is juist heel onhandig om steeds maar bezig te zijn met het uitvangen
en weer plaatsen van de mannen.
Daarbij komt,dat het zeker voor de kleurkanarie kwekers onder ons van belang is,dat de jongen zo weinig mogelijk worden geplukt.
In deze kooien is dat bijna onmogelijk.

Antoni Hopmann
06-06-2011, 21:01
Toch niet Antoni...dacht ik ?

Ik had oorspronkelijk de kooi op 40*20*40 verdeling in het topic over 3 delige kooi.

Op jouw vraagstelling;

heb ik e.e.a. gewijzigd.

Dus ?? Misschien slip of the mind?

Peer

Excuses,Peer !
Idd. 3 kooien van elk 40 cm.
Samen 124 cm lengte.
Slip of the tongue!

Josly
06-06-2011, 21:14
hallo,

heel wat kanariekwekers gebruiken die broedkooien van 104 cm,
buitenkant 2 x 40 cm ( broed gedeelte ) en binnengedeelte van goeie 20 cm waar de man en of de jongen verblijven,

jeffrey rahoens
06-06-2011, 21:15
peer, ze zijn wel handig, maar zonder zou ook kunnen... Dat bedoelde ik gewoon

peerpm
06-06-2011, 21:24
Ook dus nog even de +/- 104 cm versie.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BROEDKOOIWISSELBROED3DELIG_1.jpg

Peer

jeffrey rahoens
06-06-2011, 21:34
aan die kooi dacht ik ook juist, josly. Ik ken een kweker die inmiddels gestopt is en die had ook zulke kooien

Antoni Hopmann
06-06-2011, 21:59
hallo,

heel wat kanariekwekers gebruiken die broedkooien van 104 cm,
buitenkant 2 x 40 cm ( broed gedeelte ) en binnengedeelte van goeie 20 cm waar de man en of de jongen verblijven,

Dat is idd. zo Josly.
Dat komt omdat die tekening daarvan eens in een boek heeft gestaan.
Hier in Rotterdam vonden we die middenkooi te klein voor evt.
8-10 jongen.
Zelf heb ik ze dan ook gemaakt met een middenkooi van 40 cm.
Ter verduidelijking is Peer zo vriendelijk geweest hiervan een tekening
op het forum te plaatsen.
Inmiddels zijn bij mij al vele telefoontjes binnengekomen van kwekers,
die dezelfde kooien willen maken.

Antoni Hopmann
06-06-2011, 22:02
aan die kooi dacht ik ook juist, josly. Ik ken een kweker die inmiddels gestopt is en die had ook zulke kooien

Gewoon zelf maken,Jeffrey.
Even wat hobbyen en je zal er veel plezier van hebben.
Maak de middenkooi dan ook 40 cm. Later wordt dat moeilijker.

jeffrey rahoens
07-06-2011, 17:33
ik zou een nieuw hok willen bijmaken, en daar zou ik zulke kooien in willen laten maken, ik heb geprobeerd met google sketchup, maar het werke van geen kanten (ik ben niet zo handig:rolleyes: )

peerpm
07-06-2011, 19:39
als je goed naar de tekeningen kijkt .... hoe de verbindingen en dergelijke zijn gemaakt en de basis ideeen overneemt hoef je niet een nieuwe tekening te maken. Print gewoon de tekening uit en zet er de maten bij die je wilt gaan maken. Vervolgens maak je een goed zaag plan en de rest komt 'vanzelf'.

Misschien gaat het de eerste keer allemaal niet zo vlug, maar met misschien een beetje hulp van iemand anders moet het toch allemaal mogelijk zijn lijkt me.

en heb je nog vragen dan weet je volgens mij wel waar je die moet stellen!

Peer

Antoni Hopmann
07-06-2011, 20:51
Heel goed advies van Peer,Jeffrey.
Als je de benodigheden bij de bouwmarkt koopt,zagen ze het daar
wel op maat voor je.

jeffrey rahoens
07-06-2011, 21:22
ik ga mijn vader inschakelen, maar als er een hok komt is het ten vroegste volgend jaar

Antoni Hopmann
07-06-2011, 23:14
ik ga mijn vader inschakelen, maar als er een hok komt is het ten vroegste volgend jaar

Heb jij zo'n handige vader Jeffrey?
Lekker samen die kooien maken dan. Dat zal wel goedkomen.
Alvast succes toegewenst.

jeffrey rahoens
08-06-2011, 15:56
laat ik zo maar zeggen dat mijn pa heel handig is, metsen, hout bewerken (nesten, mijn voliere...), auto's, loodgieter, ...
Maar ik laat hem liever het werk doen, ik meer het tegenovergestelde (onhandig:rolleyes: )

Antoni Hopmann
08-06-2011, 16:33
laat ik zo maar zeggen dat mijn pa heel handig is, metsen, hout bewerken (nesten, mijn voliere...), auto's, loodgieter, ...
Maar ik laat hem liever het werk doen, ik meer het tegenovergestelde (onhandig:rolleyes: )

Bofkont hoor die Jeffrey.

Vilainpabeau
08-06-2011, 16:38
Als jouw pa niet weet wat gedaan tot volgend jaar.... ;)

een extra buis is altijd welkom :p

jeffrey rahoens
08-06-2011, 20:15
nee, hij is drukbezet

Thomass1991
30-01-2012, 15:31
Is wisselbroed ook toepasbaar zonder tussenschotten? Dus wat ik bedoel te zeggen is wanneer er 1 man en 3 poppen in in voliere zitten, hoe groot is de kans dan dat alle drie de poppen bevruchten eieren hebben?

Thomas

Antoni Hopmann
30-01-2012, 17:42
Is wisselbroed ook toepasbaar zonder tussenschotten? Dus wat ik bedoel te zeggen is wanneer er 1 man en 3 poppen in in voliere zitten, hoe groot is de kans dan dat alle drie de poppen bevruchten eieren hebben?

Thomas

Nee,dat is geen wisselbroed,Thomas.
Bij 1 man met 3 poppen in de voliere weet je nooit van welke pop de jongen zijn.

Crest
30-01-2012, 20:45
In de volière kan 1 man wel 4 of 5 poppen bevruchten.
Als de poppen ieder een eigen plaats hebben (nestkastje) en je ringt de jonge vogels weet je ook wie de moeder is. In theorie zou er natuurlijk een keer een pop een ei in een ander nest kunnen leggen, dan weet je het niet.

Thomass1991
30-01-2012, 21:17
Ja dat was min of meer mijn vraag.. Dus zou in principe wel kunnen?

Antoni Hopmann
30-01-2012, 21:42
Ja dat was min of meer mijn vraag.. Dus zou in principe wel kunnen?

Nee Thomas.Dat wordt helemaal niks.
Je moet zeker per pop 2 nestgelegenheden aanbieden. Anders begint het geharrewar daar al.
Wat jij wilt 1 man met 3 poppen,daarvoor heb je een kooi/vlucht nodig
met een inhoud van 1 m3,waarbij het vloeroppervlak min. 1m2 bedraagt.
De man paart met de poppen. Hij houdt er dikwijls een vaste partner
op na die hij met attenties bedelft.
Soms breken er wat gevechten uit,maar die lopen meestal met een sisser af.
Je weet in ieder geval,wie de vader van de jongen is.
Wil je meer zekerheid omtrent de afkomst,dan moet je kiezen voor parenbroed of wisselbroed. In beide gevallen ken je zowel de vader als de moeder.

Antoni Hopmann
30-01-2012, 21:43
In de volière kan 1 man wel 4 of 5 poppen bevruchten.
Als de poppen ieder een eigen plaats hebben (nestkastje) en je ringt de jonge vogels weet je ook wie de moeder is. In theorie zou er natuurlijk een keer een pop een ei in een ander nest kunnen leggen, dan weet je het niet.

Dat is geen theorie Crest. Dat is praktijk.

Wiggel
01-02-2012, 20:24
of je moet meerdere poppen hebben mat allemaal een andere kleur.

een rode, een gele een mozaiek an zie je wel welk jongn van welke moeder is, zal wel een lekkere bonte voliere worden denk :)