PDA

Bekijk Volledige Versie : kleine rode spinnetjes

Antoni Hopmann
30-05-2011, 22:32
In de voliere,maar ook in de tuin, zag ik vanmiddag van die kleine helrode
spinachtige wezentjes. Ze liepen heel hard in de zon.
Na wat Googlen kwam ik er achter,dat het waarschijnlijk fluweelmijten
zijn, die op hun beurt weer insecten eten.
De larven hiervan schijnen parasitair te zijn op o.a. vogels.

jeffrey rahoens
31-05-2011, 19:35
wat vreemd! ik ben ze ook al 2 weken geleden tegen gekomen!!!

Xavier
31-05-2011, 20:21
Nu je het zegt, ik ook :eek:
Deze mijten zaten onder een houten bank die in de tuin staat. Zeker een stuk of 50 die bleven plakken op een "stofnet" onder de zitting.

mvg
Xavier

Antoni Hopmann
31-05-2011, 23:09
Ja en wat rennen die mijten hard he. Niet te geloven.
Als je er een platdrukt zie een helder rode stof.
Vandaag heb ik ze trouwens niet gezien.
Zouden ze vanzelf verdwijnen?

Xavier
01-06-2011, 08:35
Toen ik de stofnet wegnam, verdwenen ze (inderdaad razendsnel) tussen de kiezel die onder de bank ligt.
Sindsdien niet meer terug gezien. Voor de zekerheid de bank afgestoomd, en de kiezel overgoten met kokend water en wat opharkt....
Waar die beestjes vandaan kwamen, en waar ze nu gebleven zijn, is me een raadsel.

mvg
Xavier

Hans de Vries
01-06-2011, 10:15
Van sommige jonge spinnen - vooral van een jachtspin - is bekend dat ze erg hard kunnen lopen. De oude spinnen kunnen dat ook wel maar de jongen vallen extra op door hun kleur.

gr
Hans

Antoni Hopmann
01-06-2011, 12:27
Van sommige jonge spinnen - vooral van een jachtspin - is bekend dat ze erg hard kunnen lopen. De oude spinnen kunnen dat ook wel maar de jongen vallen extra op door hun kleur.

gr
Hans

Heb je mss ook ervaring met die fluweelmijten,Hans?
Ze komen ineens soms massaal opzetten bij warm weer.

Hans de Vries
01-06-2011, 19:15
'Mijn' fluweelmijten lijken toch meer op een spin. Die heeft 4 paar echte poten terwijl de mijt 3 paar heeft en een paar voelsprieten.
Ik heb er momenteel nog geen een gezien. Als ze zich melden maak ik een foto.

gr
Hans.

Antoni Hopmann
01-06-2011, 19:26
'Mijn' fluweelmijten lijken toch meer op een spin. Die heeft 4 paar echte poten terwijl de mijt 3 paar heeft en een paar voelsprieten.
Ik heb er momenteel nog geen een gezien. Als ze zich melden maak ik een foto.

gr
Hans.

Ik vind ze ook meer op een spinnetje lijken Hans.
Maar ja het worden fluweelmijten genoemd.

Kristof
06-06-2011, 16:46
Ik heb deze jaarlijks, aan de voorkant van mijn huis, waar de zon volop op staat. Is een jaarlijks fenomeen. ze zijn daar ineens met tientallen, echt tientallen, honderdtallen, duurt een 3tal weken, en ze zijn allemaal weg.

Vanwaar ze komen, en naar waar ze gaan is mij een raadsel. Maar ze zijn er elk jaar opnieuw.

Ton Koek
06-06-2011, 17:43
Wij hadden deze op de achterdeur van de week. Niet rood, wel veel.
Dezelfde dag nog waren ze allemaal uit beeld.

http://i662.photobucket.com/albums/uu349/allevogels/allevogels2/spinnen.jpg

Animal
06-06-2011, 17:59
Zijn volgens mij gewoon jonge spinnetjes ,,zo waarschijnlijk ook de rode.

Antoni Hopmann
11-06-2011, 16:38
Ik weet het uiteraard ook niet. Op Internet heb ik ook bij de afbeeldingen
afbeeldingen gevonden. Het zou dan om fluweelmijten gaan.
Maar absoluut geen jonge spinnen.

populier
11-06-2011, 17:15
Op de foto van ton zie ik gewoon een nest jonge kruisspinnen

Animal
11-06-2011, 19:15
Ik weet het uiteraard ook niet. Op Internet heb ik ook bij de afbeeldingen
afbeeldingen gevonden. Het zou dan om fluweelmijten gaan.
Maar absoluut geen jonge spinnen.

De flueelmijt hoort ook bij de spinachtige (volgens wikepedia.
De foto van ton zijn inderdaat kruisspinnen (op google afbeeldingen naar baby spinnen zoeken)

Antoni Hopmann
11-06-2011, 19:41
De flueelmijt hoort ook bij de spinachtige (volgens wikepedia.
De foto van ton zijn inderdaat kruisspinnen (op google afbeeldingen naar baby spinnen zoeken)

"spinachtig" zeker wel.

Ton Koek
12-06-2011, 12:19
Kruisspinnen zijn zeer nuttig, mooi, dan ben ik weer gerustgesteld. Dank heren.

Antoni Hopmann
12-06-2011, 14:30
Ja jij wel. Maar fluweelmijten die evt. op je vogels gaan zitten,daar ben ik niet gelukkig mee.
Hoewel, momenteel zie ik er niet 1 meer.

Pippa
12-06-2011, 19:42
He, die rode spinnetjes zaten hier net ook al in de tuin ! Ik veegde er 1 plat op tafel en had een rode streep aan mijn vinger...

Bart123111
12-02-2012, 22:56
Toevallig weet ik heel veel van insecten en geleedpotigen. Misschien kan ik jullie hierbij verder helpen??

Ton Koek, de foto die jij hebt gepost, is een uitgekomen legsel van de kruisspin.
Google maar eens "nest kruisspin". De foto's zijn bijna identiek.

De kleine babyspinnetjes hangen de eerste paar dagen bij elkaar in een grote "klont". Bij verstoring zullen ze echter massaal allemaal een andere kant op rennen.
Kruisspinnen kunnen geen kwaad en vormen vaak een lekkere snack voor een vogel!

Qua rode "spinnetjes" kunnen we meerdere soorten identificeren.

Ten eerste hebben we de fluweelmijt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluweelmijt

De fluweelmijt leeft als nimf parasitair op andere geleedpotigen zoals spinnen en sprinkhanen.
Als ze volwassen worden, zijn ze niet meer parasitair, maar jagen op andere geleedpotigen als springstaartjes en andere mijten.
Voor zover ik weet, kan deze geen kwaad voor vogels.

De TWEEDE soort die omschreven kan worden als "rood spinnetje":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phytoseiulus_persimilis

Deze mijt is veel kleiner, en bijna niet met het blote oog te zien, maar ze zijn nog WEL zichtbaar.
Deze kleine rode diertje rennen vaak snel en constant.
Deze soort is een ROOFMIJT, wat betekent dat ze op andere soorten mijten jagen, en ze opeten.

De twee bovengenoemde soorten zijn niet schadelijk en kunnen geen kwaad.

Dan bestaat er echter nog een soort die WEL schadelijk is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dermanyssus_gallinae

De bloedmijt. Deze zijn zo'n 1.5mm groot, en drinken bloed van vogels en zoogdieren. Ze hebben een negatief effect op de gezondheid van vogels en kunnen talloze soorten ziektes overdragen.
Zoals in het artikel op Wikipedia staat, verstoppen ze zich overdag, en komen s'nachts tevoorschijn om bloed van vogels te drinken.
Deze zie je overdag dus waarschijnlijk niet rondkruipen.
Als meerdere roden mijten worden gevonden op de huid van de vogel, is het waarschijnlijk bloedmijt.

Kortom:
- Is de mijt behoorlijk groot (grootte speldenkop) ,dik, en goed zichtbaar? Dan is het waarschijnlijk fluweelmijt.
- Is de mijt klein, moeilijk te zien, en hyperactief (rent constant) en lijkt op een spinnetje? Dan is het waarschijnlijk een roofmijt.

Een grote aanwijzing voor een parasitaire mijtensoort is wanneer je ze daadwerkelijk aantreft op de huid of in het verenkleed van de vogel zelf.

PS: Ik heb het hier alleen over RODE mijtensoorten.
Als je twijfelt of een soort schadelijk is, neem dan altijd het zekere voor het onzekere.

Verder kunnen er ook weer moeilijk te onderscheiden ONDERSOORTEN van deze mijten bestaan, die misschien dan weer wel parasitair zijn. Het is daarom ook vaak moeilijk met 100% zekerheid te zeggen.