Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, zebravinkvrouwtje pikt de jongen en geeft ze geen eten meer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Help, zebravinkvrouwtje pikt de jongen en geeft ze geen eten meer

    Wat moet ik doen???
    Ik had 4 zebravink jongen waarvan er nu 2 dood zijn.
    zodra de veertjes beginnen door te komen gaat het vrouwtje ze pikken (het bloed zie je er uitkomen) en geeft ze geen eten meer, het mannetje nog wel.
    na het 2e jong dood gevonden te hebben de laatste 2 eruit gehaald want die waren meer levend dan dood. (helemaal suf, deden zelf de bekjes niet meer open)
    ze eivoer gemengd met water gegeven, nu zit er iets meer leven in.
    maar wat moet ik nu met ze??? heeft iemand een tip. Ik wil ze best met de hand op voeden, maar dan moet ik wel weten wat ik ze kan geven.

    ik hoop dat ik reactie krijg......

  • #2
    Hoi Arinda,

    Ik heb er allemaal nog niet zo heel veel verstand van, maar ik heb al wel een hoop gelezen op dit forum.

    Ik denk dat je de man en jongen apart moet zetten van het vrouwtje en het vrouwtje genoeg nestmateriaal moet verstrekken zodat ze weer met een nieuw nestje kan beginnen. Als het nestje dan bijna klaar is zou je het mannetje er weer bij moeten zetten zodat de eitjes wel bevrucht zijn, maar op welk tijdstip dat moet kunnen de kenners jou beter vertellen.

    Ik hoop dat je hiermee vast vooruit kunt.

    Groetjes Inge

    Opmerking


    • #3
      ik heb de jongen nu naast de kooi staan wel in het nest en dan doen ik het deurtje af en toe open zodat de man erbij kan dit gaat tot nu toe goed....want ze zijn ook pas een week oud....
      als het vrouwtje erbij komt gaat ze gelijk pikken en dan merkt je dat de jongen daarna ook niet meer goed hun bek open doen als hun vader komt (ze zijn dan bang naar mijn idee)
      ik hoop echt dat ze het redden!!!!

      Opmerking


      • #4
        Misschien is er wel iets mis met de jongen.
        Het popje merkt dat dan ,en voert niet meer en gooit de jongen uit het nest.

        Opmerking


        • #5
          dit in het 2e nestje van dit koppel. 1 nestje was het netzo.
          1e week ging goed zodra ze veren krijgen gaat het vrouwtje ze kaal plukken en niet meer voeren. jongen willen nu ook niet meer gevoerd worden door het mannetje. doen de bekjes niet open..... kruipen alleen maar weg........
          ik ga zo maar even naar de dierenwinkel voor handopfokvoer. al is het alleen maar voor de zekerheid.....

          Opmerking


          • #6
            Dit is eerder een gedrag van driftige man.(te veel dielijke eiwitten )????????????????????????
            Ik zou pop niet meer inzetten voor kweek als je dit nog eens voorhebt.

            Greetz Leffe

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Arinda
              Wat moet ik doen???
              Ik had 4 zebravink jongen waarvan er nu 2 dood zijn.
              zodra de veertjes beginnen door te komen gaat het vrouwtje ze pikken (het bloed zie je er uitkomen) en geeft ze geen eten meer, het mannetje nog wel.
              na het 2e jong dood gevonden te hebben de laatste 2 eruit gehaald want die waren meer levend dan dood. (helemaal suf, deden zelf de bekjes niet meer open)
              ze eivoer gemengd met water gegeven, nu zit er iets meer leven in.
              maar wat moet ik nu met ze??? heeft iemand een tip. Ik wil ze best met de hand op voeden, maar dan moet ik wel weten wat ik ze kan geven.

              ik hoop dat ik reactie krijg......
              is makkelijk pop weg halen man kan het alleen en eiwit rijk voer weg halen.
              zit bij mij een man die zijn 3 toen 4 dagen oude jongen alleen heeft opgevoed na het overlijden van zijn vrouw.

              beter zoals hier al gezecht niet meer broeden met die pop want als dit aan het karakter van de pop licht dan geeft ze dit door aan de jongen en heb je straks een hok vol jongen pikkers.

              behalfe mooi leuk en levendig zijn het ook vaak echte ettertjes
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

              Opmerking


              • #8
                Super bedankt voor jullie reacties,
                1 van de 2 jongen is erg bang en wil alleen op de hand eten en niet in het nest
                Als ik het jong op mijn hand hou komt de man het voeden.....
                dan maar zo... toch? in het nest voed hij alleen het andere jong. dus als hij daar mee klaar is pak ik het kleintje eruit en komt hij die nog voeden, je moet wat.....

                Opmerking


                • #9
                  's nachts hoeft niet

                  Hoi Arinda,
                  Ik heb ook jongen geprobeerd met de hand te voeren.
                  Er is prima opfokvoer in dedierenwinkel van cede of nutribird. Dan hoef je alleen wat gekookt lauw water bij te voegen zodat het net niet te dun is.
                  En 's nachts (tussen 21.00 en 07.00) voeren de ouders meestal niet dus hoef je er niet 's nachts uit
                  Het voordeel van met de hand voeden samen met de vader is dat ze tammer worden. ik voerde 4 x per dag.
                  Ik ben ook nog niet ervaren hoor, ik hoop dat het goed gaat met de kleintjes

                  Opmerking


                  • #10
                    reactie

                    beste,

                    ik weet het niet zeker hoor maar als ik jou was zal ik het vrouwtje een poosje apart houden in een kooitje ofzo

                    Opmerking

                    Working...
                    X