Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting in nachthok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verlichting in nachthok

    Hoi hoi,

    Ik ben bezig met de bouw van een voliere. Nu zit ik te twijffelen of ik er een lichtkoepeltje in maak of niet. Weet iemand of dit nodig is, of is kunstmatige verlichting net zo goed?
    Het is op zich een vrij donker hok natuurlijk, 1 ingang voor de vogels, en 1 ingang voor de kwartels.
    Nu kan ik die lichtkoepel nog aanbrengen, als er straks eenmaal vogels inzitten wordt dat een stuk lastiger natuurlijk.

    Alvast bedankt

    Groeten Ron
    http://www.youtube.com/user/parkietenbak

  • #2
    Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen. Heb je de mogelijkheid om een lichtkoepel te installeren...zeker doen.
    Je kan er alleen maar voordeel uit halen, zeker weten. Al was het maar om jou vogels, door de seizoenen heen, van hun natuurlijke cyclus (zonsopgang-zonsondergang) te genieten.

    mvg
    Xavier

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Xavier
      Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen. Heb je de mogelijkheid om een lichtkoepel te installeren...zeker doen.
      Je kan er alleen maar voordeel uit halen, zeker weten. Al was het maar om jou vogels, door de seizoenen heen, van hun natuurlijke cyclus (zonsopgang-zonsondergang) te genieten.

      mvg
      Xavier

      Bedankt voor je snelle reactie....
      We gaan dus morgen eerst maar een lichtkoepeltje maken....
      Nog enig idee hoe groot zo'n koepeltje moet zijn? de afmetingen van 't hok zijn 1.40mtr breed, 1.30mtr lang, en 2.00 mtr hoog
      Zou een koepeltje van 30x30cm groot genoeg zijn?
      http://www.youtube.com/user/parkietenbak

      Opmerking


      • #4
        Ik zie niet waarom een nachthok verlicht moet zijn, de naam zegt het al, het is voor de nacht...
        Dan kunst- of daglicht... in de meeste nachten is er niet echt veel daglicht volgens mij.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Ik zou gaan voor 60 x 60 en daglicht is zeker handig en goed voor de vogels.
          Mocht je er minder licht in willen hebben kun je het altijd iets verduisteren door middel van een gordijntje of door wat kalk op het koepeltje te smeren.

          Ik zie niet waarom een nachthok verlicht moet zijn, de naam zegt het al, het is voor de nacht...
          Dan kunst- of daglicht... in de meeste nachten is er niet echt veel daglicht volgens mij.
          Beetje kort door de bocht Ton.

          Mocht je in de toekomst er enkele broedkooien in willen zetten is het handig om er zeker een lichtpunt in te maken, evt. op een tijdschakelaar.
          Er zijn vogels die 's winter niet genoeg hebben aan de "natuurlijke lichturen", ze kunnen dan o.a. niet voldoende voedsel opnemen.
          Voor het bijsturen (indien gewenst) van de vogels kwa broederij is kunstlicht voor sommige vogelsoorten handig.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ele
            Ik zou gaan voor 60 x 60 en daglicht is zeker handig en goed voor de vogels.
            Mocht je er minder licht in willen hebben kun je het altijd iets verduisteren door middel van een gordijntje of door wat kalk op het koepeltje te smeren.



            Beetje kort door de bocht Ton.

            Mocht je in de toekomst er enkele broedkooien in willen zetten is het handig om er zeker een lichtpunt in te maken, evt. op een tijdschakelaar.
            Er zijn vogels die 's winter niet genoeg hebben aan de "natuurlijke lichturen", ze kunnen dan o.a. niet voldoende voedsel opnemen.
            Voor het bijsturen (indien gewenst) van de vogels kwa broederij is kunstlicht voor sommige vogelsoorten handig.
            Broedkooien komen er zeker niet in, als ik daar al aan wil beginnen, zullen broedkooien binnen komen te staan en niet in 't nachthok.... maar goed, krijg nogal wat berichten dat een koepeltje zeker wel voordelen heeft.... dus denk dat ik dat toch maar ga doen, 't is wat meer werk maar ja, 't is niet anders
            http://www.youtube.com/user/parkietenbak

            Opmerking


            • #7
              koepel of raam

              Waar je ook aan kunt denken, als je de mogelijkheid hebt is het maken van een raam-venster.
              De voordelen zijn legio;

              1. kosten
              2. moeilijkheidsgraad montage
              3. lekkage
              4. eventueel aanpassen in de toekomst | verduistering etc.

              Ik weet niet of je ontwerp dit toelaat maar wellicht kun je nog aanpassingen maken.

              Peer

              Opmerking


              • #8
                Een nachthok is toch alleen voor de nacht? Of is de naam verkeerd misschien?
                Veel dieren raken juist in de war door veel te veel licht om hen heen. Dat zie je ook rond steden en gebieden met veel kassen.
                Donker slapen is het meest gezond, voor mens en voor dier.

                Maar, een venster maken, al of niet in het dak, en dat later weer verduisteren, mij best, ieder z'n hobby.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  daar wil ik wel meer van weten!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Een nachthok is toch alleen voor de nacht? Of is de naam verkeerd misschien?
                  Veel dieren raken juist in de war door veel te veel licht om hen heen. Dat zie je ook rond steden en gebieden met veel kassen.
                  Donker slapen is het meest gezond, voor mens en voor dier.

                  Maar, een venster maken, al of niet in het dak, en dat later weer verduisteren, mij best, ieder z'n hobby.
                  Ik ben - was juist in de veronderstelling Ton, dat het juist wel een zaak is voor de vogels om de inval van de duisternis, c.q. het opkomen van het licht fysiek te ondervinden.
                  Dit natuurlijk los van eventuele extreme situaties als die je benoemd.

                  Peer

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                    ...Dit natuurlijk los van eventuele extreme situaties als die je benoemd...
                    Zo'n extreme situaties bestaan (jammer genoeg). Waarschijnlijk was ik te snel met mijn antwoord : "Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen", omdat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is
                    Een nachthok is een nachthok, en daarin heeft "Ton Koek" gelijk.
                    Het opkomen van het licht fysiek te vinden, is een must voor vogels, maar is niet zo evident als het wel lijkt.
                    'k Heb makkelijk praten hier op de buiten, waar er zelfs geen straatverlichting is.

                    mvg
                    Xavier

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik moet misschien wel erbij zeggen dat ik in dat nachthok ook ga voeren.
                      Misschien dat 't dan nog verschil maakt??

                      Het vervelende is dat ik nogal wat tegenstrijdige verhalen hoor.... maar ja..... misschien is 't ook niet zo makkelijk
                      http://www.youtube.com/user/parkietenbak

                      Opmerking


                      • #12
                        er is licht nodig, allesinds, en bij voorkeur natuurlijk licht...
                        zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je er ook in wol voeren moet het overdag wel licht genoeg zijn natuurlijk. Dan is een (dak)raam wel erg nuttig.
                          Ik ging uit van alleen een slaapruimte, dat noem ik een nachthok.

                          Sommige noemen zo'n ruimte een binnenhok, binnenruimte etc. Vandaar dat ik even in verwarring was denk ik.

                          Volgens mij zijn we het dan weer eens; wel een raam.
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                            Als je er ook in wol voeren moet het overdag wel licht genoeg zijn natuurlijk. Dan is een (dak)raam wel erg nuttig.
                            Ik ging uit van alleen een slaapruimte, dat noem ik een nachthok.

                            Sommige noemen zo'n ruimte een binnenhok, binnenruimte etc. Vandaar dat ik even in verwarring was denk ik.

                            Volgens mij zijn we het dan weer eens; wel een raam.
                            Ja ik had al zo'n vermoeden dat mijn benaming "nachthok" niet helemaal juist was, maar goed, dan wordt 't dus zagen zagen en zagen voor een koepeltje

                            In ieder geval bedankt voor 't meedenken allemaal
                            http://www.youtube.com/user/parkietenbak

                            Opmerking


                            • #15
                              Mogelijk noemt iedereen het 'nachthok' maar wordt het ook niet veel door vogels gebruikt, wanneer het buiten echt slecht weer is?
                              Ik heb de 'binnenruimte' bewust wat groter gemaakt (3x1 mtr.) omdat mijn ervaring is dat veel vogels bij slecht weer, koude en harde wind, graag beschut binnen zitten, ook overdag. Ik heb dan ook zowel ramen als verlichting in het 'nachthok'.
                              www.vogeltuin.webnode.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X