PDA

Bekijk Volledige Versie : Verlichting in nachthok

Parkietenbak
27-05-2011, 22:27
Hoi hoi,

Ik ben bezig met de bouw van een voliere. Nu zit ik te twijffelen of ik er een lichtkoepeltje in maak of niet. Weet iemand of dit nodig is, of is kunstmatige verlichting net zo goed?
Het is op zich een vrij donker hok natuurlijk, 1 ingang voor de vogels, en 1 ingang voor de kwartels.
Nu kan ik die lichtkoepel nog aanbrengen, als er straks eenmaal vogels inzitten wordt dat een stuk lastiger natuurlijk.

Alvast bedankt

Groeten Ron

Xavier
27-05-2011, 23:01
Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen. Heb je de mogelijkheid om een lichtkoepel te installeren...zeker doen.
Je kan er alleen maar voordeel uit halen, zeker weten. Al was het maar om jou vogels, door de seizoenen heen, van hun natuurlijke cyclus (zonsopgang-zonsondergang) te genieten.

mvg
Xavier

Parkietenbak
27-05-2011, 23:07
Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen. Heb je de mogelijkheid om een lichtkoepel te installeren...zeker doen.
Je kan er alleen maar voordeel uit halen, zeker weten. Al was het maar om jou vogels, door de seizoenen heen, van hun natuurlijke cyclus (zonsopgang-zonsondergang) te genieten.

mvg
Xavier

Bedankt voor je snelle reactie....
We gaan dus morgen eerst maar een lichtkoepeltje maken....
Nog enig idee hoe groot zo'n koepeltje moet zijn? de afmetingen van 't hok zijn 1.40mtr breed, 1.30mtr lang, en 2.00 mtr hoog
Zou een koepeltje van 30x30cm groot genoeg zijn?

Ton Koek
28-05-2011, 00:03
Ik zie niet waarom een nachthok verlicht moet zijn, de naam zegt het al, het is voor de nacht...
Dan kunst- of daglicht... in de meeste nachten is er niet echt veel daglicht volgens mij.

ele
28-05-2011, 01:01
Ik zou gaan voor 60 x 60 en daglicht is zeker handig en goed voor de vogels.
Mocht je er minder licht in willen hebben kun je het altijd iets verduisteren door middel van een gordijntje of door wat kalk op het koepeltje te smeren.

Ik zie niet waarom een nachthok verlicht moet zijn, de naam zegt het al, het is voor de nacht...
Dan kunst- of daglicht... in de meeste nachten is er niet echt veel daglicht volgens mij.

Beetje kort door de bocht Ton.

Mocht je in de toekomst er enkele broedkooien in willen zetten is het handig om er zeker een lichtpunt in te maken, evt. op een tijdschakelaar.
Er zijn vogels die 's winter niet genoeg hebben aan de "natuurlijke lichturen", ze kunnen dan o.a. niet voldoende voedsel opnemen.
Voor het bijsturen (indien gewenst) van de vogels kwa broederij is kunstlicht voor sommige vogelsoorten handig.

Parkietenbak
28-05-2011, 01:16
Ik zou gaan voor 60 x 60 en daglicht is zeker handig en goed voor de vogels.
Mocht je er minder licht in willen hebben kun je het altijd iets verduisteren door middel van een gordijntje of door wat kalk op het koepeltje te smeren.

Beetje kort door de bocht Ton.

Mocht je in de toekomst er enkele broedkooien in willen zetten is het handig om er zeker een lichtpunt in te maken, evt. op een tijdschakelaar.
Er zijn vogels die 's winter niet genoeg hebben aan de "natuurlijke lichturen", ze kunnen dan o.a. niet voldoende voedsel opnemen.
Voor het bijsturen (indien gewenst) van de vogels kwa broederij is kunstlicht voor sommige vogelsoorten handig.

Broedkooien komen er zeker niet in, als ik daar al aan wil beginnen, zullen broedkooien binnen komen te staan en niet in 't nachthok.... maar goed, krijg nogal wat berichten dat een koepeltje zeker wel voordelen heeft.... dus denk dat ik dat toch maar ga doen, 't is wat meer werk maar ja, 't is niet anders

peerpm
28-05-2011, 08:17
Waar je ook aan kunt denken, als je de mogelijkheid hebt is het maken van een raam-venster.
De voordelen zijn legio;

1. kosten
2. moeilijkheidsgraad montage
3. lekkage
4. eventueel aanpassen in de toekomst | verduistering etc.

Ik weet niet of je ontwerp dit toelaat maar wellicht kun je nog aanpassingen maken.

Peer

Ton Koek
28-05-2011, 14:56
Een nachthok is toch alleen voor de nacht? Of is de naam verkeerd misschien?
Veel dieren raken juist in de war door veel te veel licht om hen heen. Dat zie je ook rond steden en gebieden met veel kassen.
Donker slapen is het meest gezond, voor mens en voor dier.

Maar, een venster maken, al of niet in het dak, en dat later weer verduisteren, mij best, ieder z'n hobby. :)

peerpm
28-05-2011, 19:48
Een nachthok is toch alleen voor de nacht? Of is de naam verkeerd misschien?
Veel dieren raken juist in de war door veel te veel licht om hen heen. Dat zie je ook rond steden en gebieden met veel kassen.
Donker slapen is het meest gezond, voor mens en voor dier.

Maar, een venster maken, al of niet in het dak, en dat later weer verduisteren, mij best, ieder z'n hobby. :)

Ik ben - was juist in de veronderstelling Ton, dat het juist wel een zaak is voor de vogels om de inval van de duisternis, c.q. het opkomen van het licht fysiek te ondervinden.
Dit natuurlijk los van eventuele extreme situaties als die je benoemd.

Peer

Xavier
28-05-2011, 20:28
...Dit natuurlijk los van eventuele extreme situaties als die je benoemd...
Zo'n extreme situaties bestaan (jammer genoeg). Waarschijnlijk was ik te snel met mijn antwoord : "Nooit of te nimmer kunstlicht boven daglicht verkiezen", omdat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is :huh
Een nachthok is een nachthok, en daarin heeft "Ton Koek" gelijk.
Het opkomen van het licht fysiek te vinden, is een must voor vogels, maar is niet zo evident als het wel lijkt.
'k Heb makkelijk praten hier op de buiten, waar er zelfs geen straatverlichting is.

mvg
Xavier

Parkietenbak
28-05-2011, 22:45
Ik moet misschien wel erbij zeggen dat ik in dat nachthok ook ga voeren.
Misschien dat 't dan nog verschil maakt??

Het vervelende is dat ik nogal wat tegenstrijdige verhalen hoor.... maar ja..... misschien is 't ook niet zo makkelijk :help

jeffrey rahoens
28-05-2011, 22:58
er is licht nodig, allesinds, en bij voorkeur natuurlijk licht...

Ton Koek
28-05-2011, 23:42
Als je er ook in wol voeren moet het overdag wel licht genoeg zijn natuurlijk. Dan is een (dak)raam wel erg nuttig.
Ik ging uit van alleen een slaapruimte, dat noem ik een nachthok.

Sommige noemen zo'n ruimte een binnenhok, binnenruimte etc. Vandaar dat ik even in verwarring was denk ik.

Volgens mij zijn we het dan weer eens; wel een raam. :)

Parkietenbak
29-05-2011, 00:03
Als je er ook in wol voeren moet het overdag wel licht genoeg zijn natuurlijk. Dan is een (dak)raam wel erg nuttig.
Ik ging uit van alleen een slaapruimte, dat noem ik een nachthok.

Sommige noemen zo'n ruimte een binnenhok, binnenruimte etc. Vandaar dat ik even in verwarring was denk ik.

Volgens mij zijn we het dan weer eens; wel een raam. :)

Ja ik had al zo'n vermoeden dat mijn benaming "nachthok" niet helemaal juist was, maar goed, dan wordt 't dus zagen zagen en zagen voor een koepeltje :huh

In ieder geval bedankt voor 't meedenken allemaal

Tenzi
29-05-2011, 09:18
Mogelijk noemt iedereen het 'nachthok' maar wordt het ook niet veel door vogels gebruikt, wanneer het buiten echt slecht weer is?
Ik heb de 'binnenruimte' bewust wat groter gemaakt (3x1 mtr.) omdat mijn ervaring is dat veel vogels bij slecht weer, koude en harde wind, graag beschut binnen zitten, ook overdag. Ik heb dan ook zowel ramen als verlichting in het 'nachthok'.

NAM
31-05-2011, 20:19
Waarom een koepeltje? Het kan ook simpel door een polycarbonaat plaat als dak te nemen. Heb ik ook in mijn nachthok.

Antoni Hopmann
31-05-2011, 23:02
Ik ben het volkomen met Ton Koek eens.
Een nachthok is om te slapen.
Als het in het hok echt de hele dag pikdonker is,dan kan je mss een
klein polycarbonaat plaatje in het dak aanbrengen. Maar wel zo,dat er slechts een schemer ontstaat en de vogels de zaadbak kunnen vinden.
Vogels die 's nachts licht krijgen,zijn dikwijls de andere morgen niet uitgerust
en zitten dan overdag te suffen.
Drinkwater wordt gebruikelijk in de voliere gegeven. Het liefst met
een nippelfles "CLASSIC". In vele maten te koop in praktische elke
dierenspeciaalzaak.

Vilainpabeau
01-06-2011, 17:59
Persoonlijk heb ik ooit geopteerd voor een donker nachthok....Ik kan je verzekeren dat als het licht buiten is (zomerlicht) dat de vogeltjes weigerden binnen te gaan om welke reden dan ook, gewoon omdat het TE donker was. Ik liet zelf de volledige onderkant openstaan om licht binnen te laten, maar dan nog gingen de vogels niet in de bovenkant zitten van het donkere hok...

In een ander geval had ik hetzelfde voor met een ander hok. Nu werk ik gewoon met een doorzichtig dak (plexi) met daarop bamboo. Geen directe inval door de zon, wel van het licht, en zoals ook reeds gezegd moet je enkel opletten voor de nachtverlichting uit de omgeving. Als het goed donker is in de omgeving, zullen de vogels volgens mij geen extra donker hok opzoeken, eerder een plaatsje in een struik of zoiets.

Beter een mogelijkheid voorzien, waarmee je kan aanpassen naargelang de reacties van je vogels, dan een optie te kiezen, waaraan je later niks kan wijzigen... :p

Animal
01-06-2011, 18:33
Met verlichting zullen ze in de winter veel gemakkelijker het nacht hok in gaan ,zeker als daar dan ook voer is.
Ze kunnen dan iets langer eten en komen beter de winternacht door.
Het is in de winter ook prettig voor je zelf als je na je werk je vogels nog wilt zien of nog moet voeren.

andre 44
01-06-2011, 18:40
bij mij heb ik het nacht hok in de schuur waar de broedkooien staan daar is de verlichting de hele dag aan het licht gaat pas uit als het donker buiten wordt via een dimmer zo kunnen de vogels het nacht hok (slaap plek) makkelijk vinden maar ze doen het alleen in de winter in de zomer blijven ze buiten ik hoef ze nooit naar binnen te doen dat doen ze uit zich zelf dus als het kouder is zitten ze lekker binnen s'nachts :)

Antoni Hopmann
01-06-2011, 19:24
Een beetje schemer in het nachthok voldoet.
Gewoon in het nachthok voeren. Dan moeten de vogels naar binnen.
Maar niet elke vogel wil in het hok slapen. Velen slapen liever buiten
in de voliere op een beschut plekje.

Berend R.K.
12-07-2011, 12:26
Een braziliaan heeft een geweldige manier bedacht om via colaflessen gevuld met wat water en bleek een hele goeie verlichting te krijgen. Voorwaarde is wel dat het dak van je voliére aardig wat zonlicht krijgt. Iets minder geschikt voor de winter dus.

Bekijk maar eens het volgende filmpje:

HIERO! (http://youtu.be/t28NY67OPIE)

populier
12-07-2011, 12:41
Heel leuk idee, en lekker goedkoop, en echt daglicht in je kweekruimte.

Maar in Nederland zullen de vogels denk ik constant in de rui zitten met dat wisselende weer.:)

ele
12-07-2011, 12:50
En het gevaar van asbest plaatjes zal ie ook wel niet kennen :o

populier
12-07-2011, 12:53
Idd. asbest plaatjes niets mee aan de hand, tot je die gaten voor de flessen moet gaan zagen/boren:D

Animal
12-07-2011, 13:13
Heel leuk idee, en lekker goedkoop, en echt daglicht in je kweekruimte.

Maar in Nederland zullen de vogels denk ik constant in de rui zitten met dat wisselende weer.:)

Zitten de buiten vogels dan ook konstant in de rui ?

populier
12-07-2011, 13:40
Nee maar overdag is het buiten nooit helemaal donker natuurlijk, in een kweekruimte gebruik makend van deze flessen, betekend een wolk bijna geen licht binnen.:rolleyes:

Berend R.K.
12-07-2011, 14:03
Mocht iemand de proef op de som nemen in een klein schuurtje of iets dergelijks, dan horen we het graag. Ik denk dat per vierkante meter wel 4 flessen nodig zijn voor een degelijke verlichting.

Animal
12-07-2011, 14:52
Iedere week water verversen ,,want dit blijft echt niet helder.
Een normaal raam is wel wat handiger.
En er zijn ook speciale dak koepels die volgens dit zelfde principe werken.

populier
12-07-2011, 14:56
Waarschijnlijk is daar de bleek voor om het helder te houden.;)

Berend R.K.
12-07-2011, 15:01
Iedere week water verversen ,,want dit blijft echt niet helder.
Een normaal raam is wel wat handiger.
En er zijn ook speciale dak koepels die volgens dit zelfde principe werken.

Het voordeel van deze flessen is dat ze ook 'diagonaal' licht opvangen en die fotonen botsen vervolgens in het water alle kanten op. Het water is dus een soort van spiegel die het directe licht verspreid zodat je een soort lampachtige verlichting krijgt.

Een koepel of dakraam werkt natuurlijk ook, maar dat heeft evengoed nadelen, bv een kat of grote vogel die daarop gaat zitten.