Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mandarijnspreeuwen met jongen - wie heeft advies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mandarijnspreeuwen met jongen - wie heeft advies

    Op dit moment heb ik een koppel mandarijnspreeuwen met 4 jongen van ongeveer 1 week oud. In het begin zag ik ze geregeld elkaar afwisselen met voeren.
    Nu is het zo dat de man behoorlijk hard achter de pop aanjaagt en haar geen rust geeft. De jongen zien er nog wel goed uit. Aan de pop is duidelijk te zien dat ze geregeld opgejaagt wordt, zit wat bol in de veren en is onrustig.
    Wat voeren betreft zie ik nu meestal de man met het voer in de bek zitten en het blok ingaan. Bij de pop zie ik dit nu eigenlijk niet meer (al ben ik de laatste dagen overdag ook niet veel thuis geweest).

    Wat is nu wijsheid?
    Het liefst hou ik ze allemaal in leven uiteraard maar ik ben bang dat als ik ze bij elkaar laat dat de man de pop afmaakt, of dat ze teveel verzwakt en doodgaat.
    Gevoelsmatig wil ik het liefst de man eruit halen maar ik weet niet of de pop goed genoeg voert .
    Zou het een optie zijn om de pop eruit te halen? Of blijft de man dan op zoek naar de pop?
    (Ik heb in ieder geval de man zodanig onder handen genomen dat hij minder goed kan vliegen zodat de pop wat meer rust krijgt.)

  • #2
    Het probleem van het jagen door de man lijkt opgelost doordat hij nu minder goed kan vliegen. De pop zit er beter bij (ik vermoed omdat ze nu de gelegendheid krijgt om te gaan eten) en ik heb ze vandaag allebei met eten in de bek het blok in zien gaan.

    Andere vraag:
    Kan ik emelten aan de mandarijnspreeuwen voeren of zijn deze schadelijk voor de jongen?

    Opmerking


    • #3
      Hier een stukje over de emelten bij de kweek Van de Europese spreeuw.

      De bioloog Joost Tinbergen ontdekte dat de keuze van het voedsel voor de jongen steeds een compromis inhoudt: er wordt enerzijds gezocht naar hoogwaardig voedsel, zoals rupsen (die betrekkelijk moeilijk te bemachtigen zijn) en anderzijds naar voedsel van mindere kwaliteit, zoals emelten (die gemakkelijk te vinden zijn). Voert de spreeuw uitsluitend rupsen, dan verhongeren de jongen. Voert hij uitsluitend emelten, dan komen de jongen om in hun te dunne ontlasting.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking

      Working...
      X