PDA

Bekijk Volledige Versie : vererving in kruisingen

Chardonnert.BE
24-05-2011, 13:32
Hallo nogmaals een vraag voor de kenners ,

bruine sijs man x gele waterslagerpop

1 jong => bruine kleur ...

betekend dit dan automatisch dat het een popje zal zijn ?

frank4
25-05-2011, 08:52
zal dus een pop zijn
als die vererving zoals bij de kanarie is

Frank4

chiek hé bastaarden in leuke kleurtjes

RobK
25-05-2011, 09:08
bruine sijs man x gele waterslagerpop

1 jong => bruine kleur ...

betekend dit dan automatisch dat het een popje zal zijn ?

Dat is wel waarschijnlijk, maar meer niet. Ik kan op de foto aan de pop geen bont ontwaren. Het zou dus kunnen zijn dat de pop genetisch bruin is.
In het geval dat er andere jongen zijn die wel zwarte eumelanine laten zien, moet de waterslagerpop wel genetisch zwart zijn (of minimaal agaat) en in dat geval gaat het dus wel om een bruin popje.

Groet,

Rob.

Chardonnert.BE
25-05-2011, 18:36
zal dus een pop zijn
als die vererving zoals bij de kanarie is

Frank4

chiek hé bastaarden in leuke kleurtjes

Dat is wel waarschijnlijk, maar meer niet. Ik kan op de foto aan de pop geen bont ontwaren. Het zou dus kunnen zijn dat de pop genetisch bruin is.
In het geval dat er andere jongen zijn die wel zwarte eumelanine laten zien, moet de waterslagerpop wel genetisch zwart zijn (of minimaal agaat) en in dat geval gaat het dus wel om een bruin popje.

Groet,

Rob.

thx voor uitleg . Is inderdaad wel facinerend voor me .

Chardonnert.BE
26-05-2011, 18:59
Kan het zijn dat de pop bruin bezit zonder dat dit zichbaar is ?
Is dit een reele kans of dit iets uit de 1000den ?
Want het jong heeft toch de bekende gele plek onder de snavel , wat dan weer bij mij twijfels doet opreizen ...

Chardonnert.BE
05-07-2011, 10:06
Uit 2e nest heb ik terug 1 jong op stok ( 3e bevrucht , 2 uitgekomen , 1 op stok)

Als u nu terug de kleur bekijkt dan is dit terug nog een andere kleur dan de voorgaande .

medaar
09-07-2011, 20:43
sijs bruin x kan .. moet popje zijn ze.
want sijs bruin is :
Xbr Xbr dat is papa.
X Y dat is mama.
dus : Xbr met Y.... is een brune madam.
de wet van mendel hé .
medaar .

stegge16
28-07-2011, 18:52
@medaar

Hoe werkt dat met Y x X enz. dus jullie weten vaak al of t een pop is of man?
Zou u e.e.a willen uitleggen?

Hoor graag van u of anderen!!

wessellouw
29-07-2011, 09:30
Hallo Stegge:

X/X en X/Y zij de benamingen voor de geslachtschromosomen van zoogdieren, niet van vogels.
Waarom.......... ?
Bij zoogdieren is X/X (pop) en is X/Y (man).
Bij vogels is het Z/Z (man) en is Z/W (pop).

Een geslachtsgebonden recessieve kleurmutatie komt alleen voor op het Z chromosoom, het W chromosoom is - wat kleur betreft - bij vogels leeg.
Een man kan dus bijvoorbeeld zijn:
Z cin / Z cin = zichtbaar cinnamon
Z cin+ / Z cin+ = niet cinnamon of
Z cin+ / Z cin = split cinnamon.
In de laatste combinatie "corrigeert" het cin+ (het niet gemuteerde locus) de "fout" cin en is de vogel uiterlijk normaal, maar kan de cin factor wel vererven.

Een pop daarentegen is
Z cin+ / W niet cinnamon of
Z cin / W cinnamon
Omdat het W chromosoom geen kleurbepalende genen bevat, kan het dus ook niet de fout cinnamon corrigeren.

Samengevat v.w.b. de geslachtsgebonden recessieve vererving:
een man kan normaal, split voor een geslachtsgebonden mutatie of zichtbaar gemuteerd zijn,
een pop is normaal of gemuteerd, dus nooit split.

Wessel van der Veen.

Chardonnert.BE
29-07-2011, 14:13
Hallo Stegge:

X/X en X/Y zij de benamingen voor de geslachtschromosomen van zoogdieren, niet van vogels.
Waarom.......... ?
Bij zoogdieren is X/X (pop) en is X/Y (man).
Bij vogels is het Z/Z (man) en is Z/W (pop).

Een geslachtsgebonden recessieve kleurmutatie komt alleen voor op het Z chromosoom, het W chromosoom is - wat kleur betreft - bij vogels leeg.
Een man kan dus bijvoorbeeld zijn:
Z cin / Z cin = zichtbaar cinnamon
Z cin+ / Z cin+ = niet cinnamon of
Z cin+ / Z cin = split cinnamon.
In de laatste combinatie "corrigeert" het cin+ (het niet gemuteerde locus) de "fout" cin en is de vogel uiterlijk normaal, maar kan de cin factor wel vererven.

Een pop daarentegen is
Z cin+ / W niet cinnamon of
Z cin / W cinnamon
Omdat het W chromosoom geen kleurbepalende genen bevat, kan het dus ook niet de fout cinnamon corrigeren.

Samengevat v.w.b. de geslachtsgebonden recessieve vererving:
een man kan normaal, split voor een geslachtsgebonden mutatie of zichtbaar gemuteerd zijn,
een pop is normaal of gemuteerd, dus nooit split.

Wessel van der Veen.

Aan de hand van jouw uitleg kan ik er dan 100% vanuit gaan dat de bovenstaande foto's , met zekerheid is dat het lichtkleurig jong een pop zal zijn en het donker kleurige een man ?

wessellouw
30-07-2011, 10:53
Hallo Chardonneret:

In principe en theoretisch zijn de bruine vogeltjes poppen.
Maar zolang het volledige genoom * van de betrokken vogels niet bekend is, kan niemand daar met 100 % zekerheid een antwoord op geven.
Bij mensen is men er na jaren in geslaagd het genoom te bepalen. Dat is natuurlijk commercieel interessant i.v.m. ziektebestrijding e.d.
Bij vogels is zulks totaal oninteressant

* genoom vrij vertaald: het volledig in kaart gebrachte chromosomen bestand van een organisme, inclusief het locus of de loci waar (een) bepaalde mutatie(s) zich kunnen voordoen.

Wessel van der Veen.

Chardonnert.BE
30-07-2011, 12:56
Hallo Chardonneret:

In principe en theoretisch zijn de bruine vogeltjes poppen.
Maar zolang het volledige genoom * van de betrokken vogels niet bekend is, kan niemand daar met 100 % zekerheid een antwoord op geven.
Bij mensen is men er na jaren in geslaagd het genoom te bepalen. Dat is natuurlijk commercieel interessant i.v.m. ziektebestrijding e.d.
Bij vogels is zulks totaal oninteressant

* genoom vrij vertaald: het volledig in kaart gebrachte chromosomen bestand van een organisme, inclusief het locus of de loci waar (een) bepaalde mutatie(s) zich kunnen voordoen.

Wessel van der Veen.

thx voor de uiteenzetting en toevoeging .

medaar
30-07-2011, 19:19
ik blijf met mijn xx is man en xy is pop.
heb dit jaar 2011. botvinkman isabel x agaat pop. heb daar jammer maar 2 jongen uit. mist het dat het 2 mans waren. met min xx en xy .
medaar zit nog maar 45 jaar in vinken kweek , ik zet vinken al 49jaar .
en al da: zz of da ander gedoe. ik werk verder op miene maniere .
ik weet welk kleur er uitkomt ze. ik voel da , ik weet da .
oude vinken ratten (haha) of pensjagers . ze weten het wel .
kweken is leep zijn , met welk doel ??? geld of genieten . ik geniet van mijn vinken hobby. en mijn putterkweek .
de wet van mendel hé . medaar

Antoni Hopmann
30-07-2011, 20:32
ik blijf met mijn xx is man en xy is pop.
heb dit jaar 2011. botvinkman isabel x agaat pop. heb daar jammer maar 2 jongen uit. mist het dat het 2 mans waren. met min xx en xy .
medaar zit nog maar 45 jaar in vinken kweek , ik zet vinken al 49jaar .
en al da: zz of da ander gedoe. ik werk verder op miene maniere .
ik weet welk kleur er uitkomt ze. ik voel da , ik weet da .
oude vinken ratten (haha) of pensjagers . ze weten het wel .
kweken is leep zijn , met welk doel ??? geld of genieten . ik geniet van mijn vinken hobby. en mijn putterkweek .
de wet van mendel hé . medaar

Met xx voor de man en xy voor de pop is helemaal niets mis,Gilbert.
Daar is altijd mee gewerkt. Je zal die benadering in alle oudere boeken tegenkomen.Zelfs in het boek van Veerkamp.

Een tijdje geleden is men met ZZ en ZW gaan werken.

In feite verandert er natuurlijk niets.

wessellouw
31-07-2011, 10:45
Hallo Antoni:

Dit
>>Met xx voor de man en xy voor de pop is helemaal niets mis,Gilbert. Daar is altijd mee gewerkt. Je zal die benadering in alle oudere boeken tegenkomen.Zelfs in het boek van Veerkamp. >>
is natuurlijk een non-argument.

Omdat leken jarenlang iets fout hebben geschreven, moet men dat blijven doen ?

Tja, in België komen de kindertjes uit de kool, in Nederland worden ze gebracht door de ooievaar, behalve in Bergum (Friesland) waar toekomstige moedertjes bij volle maan een baby vanonder de "poppestien" (poppe = baby, stien is steen in het Fries) mogen pakken.
De laatste bewering staat niet alleen in een boek, maar is zelfs op muziek gezet, dus die is zeker waar.

Ik heb enorme veel bewondering voor de pioniers zoals Veerkamp en Beckman, maar ook zij hebben fouten gemaakt die helaas tot op de dag van vandaag herhaald worden.
In elke Nederlandse standaard wordt nog steeds het woord "haakjes" gebruikt, waarmee eigenlijk de baardjes worden bedoeld.
wetenschappelijk: rami radii, radioli.
Engels: barbs, barbules, hooklets.
Nederlands: baarden, baardjes , haakjes.
Haakjes zijn zo minuscuul klein, dat ze geen enkele invloed hebben op de kleur van de veren, de baardjes daarentegen ... ?
Het verkeerde gebruik van haakjes betekent dat, wanneer iemand een artikel leest, hij eerst moet controleren wat de auteur eigenlijk bedoelt met zijn terminologie.

En bovendien: iemand eerst iets fout leren, dan zeggen "Nu moet u dat geleerde vergeten." en hem vervolgens iets nieuws leren is mijns inziens driedubbel werk.

Wesser van der Veen.

Chardonnert.BE
31-07-2011, 12:53
Vandaag gezien dat de jongste kruising van bruine sijs x waterslagerpop zat te zingen , en dat is de lichtste van kleur zie photo . Dus als de voorgaande donkere kruising ook zingt , dan heb ik toch 2 mans , of man en pop die beiden zingen ?

Met zingen bedoel ik wel ( pruttelen constant )

http://i40.servimg.com/u/f40/16/00/58/85/25072034.jpg

Chardonnert.BE
31-07-2011, 13:24
Hier kan je het volgen :

http://www.youtube.com/watch?v=iT6ASYKo-ZY

Antoni Hopmann
31-07-2011, 19:45
Hallo Antoni:

Dit
>>Met xx voor de man en xy voor de pop is helemaal niets mis,Gilbert. Daar is altijd mee gewerkt. Je zal die benadering in alle oudere boeken tegenkomen.Zelfs in het boek van Veerkamp. >>
is natuurlijk een non-argument.

Omdat leken jarenlang iets fout hebben geschreven, moet men dat blijven doen ?

Tja, in België komen de kindertjes uit de kool, in Nederland worden ze gebracht door de ooievaar, behalve in Bergum (Friesland) waar toekomstige moedertjes bij volle maan een baby vanonder de "poppestien" (poppe = baby, stien is steen in het Fries) mogen pakken.
De laatste bewering staat niet alleen in een boek, maar is zelfs op muziek gezet, dus die is zeker waar.

Ik heb enorme veel bewondering voor de pioniers zoals Veerkamp en Beckman, maar ook zij hebben fouten gemaakt die helaas tot op de dag van vandaag herhaald worden.
In elke Nederlandse standaard wordt nog steeds het woord "haakjes" gebruikt, waarmee eigenlijk de baardjes worden bedoeld.
wetenschappelijk: rami radii, radioli.
Engels: barbs, barbules, hooklets.
Nederlands: baarden, baardjes , haakjes.
Haakjes zijn zo minuscuul klein, dat ze geen enkele invloed hebben op de kleur van de veren, de baardjes daarentegen ... ?
Het verkeerde gebruik van haakjes betekent dat, wanneer iemand een artikel leest, hij eerst moet controleren wat de auteur eigenlijk bedoelt met zijn terminologie.

En bovendien: iemand eerst iets fout leren, dan zeggen "Nu moet u dat geleerde vergeten." en hem vervolgens iets nieuws leren is mijns inziens driedubbel werk.

Wesser van der Veen.

Als je de nieuwe nomenclatuur wilt bezigen,Wessel,dan is dat toch jouw zaak.
Ook daarmee is niets mis.
Zonder Veerman en Beckman hadden de Nederlanders,later de Belgen, zeker in de kanarieteelt
nooit zo ver gekomen.
Degenen die alsnog de oude nomenclatuur willen gebruiken,die trouwens
nog steeds bij de meeste fokkers in gebruik is, doen dat toch gewoon.
Niet internationaal,maar toch.
Om daarbij nou allerlei toestanden aan te slepen.

wessellouw
01-08-2011, 09:34
Hallo Antoni:

Hier >>...Als je de nieuwe nomenclatuur wilt bezigen,Wessel,dan is dat toch jouw zaak...>> gaat u enigszins de mist in.

De genetische nomenclatuur voor de geslachtschromosomen van o.a. vogels is ALTIJD Z/Z en Z/W geweest.

Het zijn leken schrijvers die dat ooit hebben veranderd in X/X en X/Y. Met leken schrijver wordt bedoeld een auteur van populair wetenschappelijke boeken en artikelen wordt bedoeld en dat met name in het Engels en Nederlands. Ik meen me zelfs een Nederlands boek te herinneren waarin iets staat in de trant van "Ik weet wel dat het eigenlijk Z/Z en Z/W moet zijn, maar gemakshalve houd ik toch maar X/X en X/Y aan".
Opmerkelijk is dat in oudere Duitse boeken dan weer wel Z/Z en Z/W wordt gebruikt.

En zoals eerder al gezegd: dat doet niets af aan de waarde voor de hedendaagse avicultuur van de boeken en geschriften van de heren Beckmann en Veerkamp.
Alleen: om vandaag tegen beter weten in verkeerde symbolen en gegevens te blijven gebruiken is mijns inziens een tikje bizar.

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
01-08-2011, 11:31
Veerman en Beckman leken, Wessel?

Ik heb aan de basis gestaan van diverse destijds nieuwe kleuren.
De praktijk heeft de theorieen en nomenclatuur van Veerkamp ondersteund en dat zal niet anders worden.
Als Medaar en vele anderen met de oude nomenclatuur willen werken
dan is dat hun goed recht en zullen ze doorgaan goede vogels te fokken
met te voorziene uitkomsten.
Ik zit daar niet mee Als men een groene kanarie zwart met geel wil
noemen. Is ook prima. Alleen blijft het een groene kanarie.
Dat is dan een groot probleem voor jou,Wessel.

Chardonnert.BE
01-08-2011, 13:30
Allemaal goed en wel , maar toch geen enkele van de posters hier die antwoord op het feit dat de theoretische pop toch een man zou zijn ...
of zullen we het dan een zingende pop noemen ?

Antoni Hopmann
01-08-2011, 16:54
Allemaal goed en wel , maar toch geen enkele van de posters hier die antwoord op het feit dat de theoretische pop toch een man zou zijn ...
of zullen we het dan een zingende pop noemen ?

Nee gewoon een pop Chardonnert.
Mannen zingen een lied. Poppen pruttelen wat in die richting.;)

RobK
01-08-2011, 16:57

Misschien moet je nog eens terug naar bericht #3?

Zou (by the way) de man niet pastel kunnen zijn? Bruin- of wildkleur/splitbruinpastel?

Groet,

Rob.

Chardonnert.BE
01-08-2011, 20:38
Misschien moet je nog eens terug naar bericht #3?

Zou (by the way) de man niet pastel kunnen zijn? Bruin- of wildkleur/splitbruinpastel?

Groet,

Rob.

De sijs is een Bruine man , en mischien wel split pastel ...
Maar hoe verklaar je dan een bruine man en een pastel pop ?

http://i40.servimg.com/u/f40/16/00/58/85/25072035.jpg

RobK
01-08-2011, 21:22
Als het om de sijsman gaat die op de foto's boven staat afgebeeld dan zie ik het zo niet. De foto's zijn (voor mij) te onduidelijk. Misschien wel een wildkleur split bruin? Misschien een wildkleurpastel split bruin?

Splitpastel gaat niet bij de sijsjes. Bij de sijsjes is de pastelfactor een dominant verervende factor. Met andere woorden; hij (of zij) is pastel of niet pastel, enkel- of dubbelfactorig. Split kan niet.

Groet,

Rob.

Chardonnert.BE
01-08-2011, 23:15
Als het om de sijsman gaat die op de foto's boven staat afgebeeld dan zie ik het zo niet. De foto's zijn (voor mij) te onduidelijk. Misschien wel een wildkleur split bruin? Misschien een wildkleurpastel split bruin?

Splitpastel gaat niet bij de sijsjes. Bij de sijsjes is de pastelfactor een dominant verervende factor. Met andere woorden; hij (of zij) is pastel of niet pastel, enkel- of dubbelfactorig. Split kan niet.

Groet,

Rob.

Bovenstaande foto is toch heel duidelijk ?

RobK
02-08-2011, 00:52
Bovenstaande foto is toch heel duidelijk ?

Tsja, ik wil je niet voor het hoofd stoten maar ik moet toch zeggen; nee.

Sorry.

Groet,

Rob.

Chardonnert.BE
02-08-2011, 13:45
Tsja, ik wil je niet voor het hoofd stoten maar ik moet toch zeggen; nee.

Sorry.

Groet,

Rob.

http://www.natuurpunt.be/uploads/biodiversiteit/vogels/beelden/pag_638_postk_sijs_w.jpg

Ik zie altans goed het verschil met een wildkleur ... net als vele anderen ...

of bedoel je dat je niet goed het verschil zie tussen bruin of pastel ?

stegge16
03-08-2011, 23:22
Hallo

Mijn kleine bastaard krijgt al aardig zn kleuren.
Qua kleur lijkt hij meer op de Zwartkopsijs.
Echter de agaat bestreping is wel zichtbaar.
Kunnen jullie zien wat het is als ik een foto inzend?

M.vr.gr

Chardonnert.BE
03-08-2011, 23:44
Hallo

Mijn kleine bastaard krijgt al aardig zn kleuren.
Qua kleur lijkt hij meer op de Zwartkopsijs.
Echter de agaat bestreping is wel zichtbaar.
Kunnen jullie zien wat het is als ik een foto inzend?

M.vr.gr

neem foto van stuit en kin .

stegge16
04-08-2011, 13:12
hoop dat t lukt hier is de foto

stegge16
04-08-2011, 13:14
dit is de pop
heeft ook 1 kanarie jong groot gebracht ongeveer dezelfde kleur.
Man was een waterslager

stegge16
04-08-2011, 13:21
Rode is de pop.
Rode heeft ook kanariejong van waterslager.
Deze heeft dezelfde kleur als de bastaard!
Gele de bastaard ZwartkopsijsxKanarie

Chardonnert.BE
04-08-2011, 18:05
Rode is de pop.
Rode heeft ook kanariejong van waterslager.
Deze heeft dezelfde kleur als de bastaard!
Gele de bastaard ZwartkopsijsxKanarie

nog te jong , update de photo eens binnen 2 tal weken .

stegge16
04-08-2011, 23:02
Oke zal ik doen,
is wel mooi vogeltje vind je niet!

Gr

Chardonnert.BE
05-08-2011, 12:35
ja een mooi bastaardje !

stegge16
07-08-2011, 10:51
HELP :help

Hoe kan dat?
Mn bastaart ZwartkopsijsXKanarie lag vanmorgen dood in het hok.

Chardonnert.BE
07-08-2011, 15:58
Dit kan vele redenen hebben :

parasieten
zware jeugdrui
bacterie
...

stegge16
07-08-2011, 18:17
HOI

Hoe kan ik weten waaraan het heeft gelegen?
Gisteren zat hij nog aan de trailies en was hij volgens mij goed te pas.

Gr

Treursijs
16-08-2011, 14:28
HOI

Hoe kan ik weten waaraan het heeft gelegen?
Gisteren zat hij nog aan de trailies en was hij volgens mij goed te pas.

Gr

Misschien eens bij een dierenarts voor onderzoek laten doen?
Heb je gekeken of hij geen zwarte stip op zijn buik had? Dat is teken dat de lever te groot is en dat zijn meestal vogels voor de vuilbak om het hard te zeggen.

treursijs

Wiggel
16-08-2011, 20:50
Tijdens mijn vakantie zijn alle 6 mijn jonge sijsjes gestorven tijdens de rui. Eentje was er voor mij vakantie al gestorven en die had een gele prop bij zijn poepgat zitten aan de binnenkant van zijn lijfje.

Dat duid vaak op cocidiose.

Kan vele oorzaken hebben, ik weet wel dat mijn sijsjes niet meer op beukensnippers komen te zitten, gewoon op schelpenzand en dan op tijd kooien schoonmaken.

Mijn ervaring is dat je bij schelpenzand beter schoonmaakt, bij beukensnippers heb je vaker het idee dat het nog wel kan.

Ik zeg niet dat dat er mee te maken heeft maar ik heb het wel meteen veranderd hier, allen in de voliere bij de kanaries liggen nog zuivere beukensnippers.

Vraag/kijk ook even na of je we 100 % beukensnippers hebt, want sommige merken vermengen het met vurenhout en dat is dus erg gevaarlijk om te gebruiken.

Arjan JL
16-08-2011, 20:56
Tijdens mijn vakantie zijn alle 6 mijn jonge sijsjes gestorven tijdens de rui. Eentje was er voor mij vakantie al gestorven en die had een gele prop bij zijn poepgat zitten aan de binnenkant van zijn lijfje.

Dat duid vaak op cocidiose.

Kan vele oorzaken hebben, ik weet wel dat mijn sijsjes niet meer op beukensnippers komen te zitten, gewoon op schelpenzand en dan op tijd kooien schoonmaken.

Mijn ervaring is dat je bij schelpenzand beter schoonmaakt, bij beukensnippers heb je vaker het idee dat het nog wel kan.

Ik zeg niet dat dat er mee te maken heeft maar ik heb het wel meteen veranderd hier, allen in de voliere bij de kanaries liggen nog zuivere beukensnippers.

Vraag/kijk ook even na of je we 100 % beukensnippers hebt, want sommige merken vermengen het met vurenhout en dat is dus erg gevaarlijk om te gebruiken.

Jammer van je sijsjes,

Maar waarom zijn vurensnippers gevaarlijk?

Gr Arjan

medaar
23-08-2011, 19:05
een echte vogel kweker gaat nooit op verlof , nooit. is altijd een ei of een jong , wanneer je thuis komt . ( hier eenen doodt daar , een naar de wilde wereld ).
wil je op verlof gaan . wel blijf van huisdieren af . zoals katten , honden .
ook vogels .
medaar zegt neen van ik ben op verlof geweest en ze zijn doodt ..
ik ga nooit op verlof . madam als ze wil ?? ze wil ook niet .
madam haar katten en medaar ziene vinken, die ??. zit nu buiten en die witte putters trekken aan miene haren .
medaar .