PDA

Bekijk Volledige Versie : JM als pleegouders

henryvanhattem
19-05-2011, 08:35
Ik heb gelezen en gehoord dat JM prima als pleegouders kunnen dienen. Nu zei pas iemand - en die had daar ervaring mee met goulds die uitgebroed en opgeveod werden door JM - dat de jongen die de Jm groot brengen zelf niet broeds worden en geen nest gaan maken. Is dat zo?

Hans de Vries
19-05-2011, 10:49
Flauwekul.... mijn ervaring is dat vogels welke door pleegouders waren grootgebracht op prima een eigen broedsel kunnen verzorgen. Maar, ook hier bevestigen uitzonderingen de regel. En grootbrengen door eigen ouders geniet uiteraard de voorkeur!

gr

Hans

ele
19-05-2011, 11:20
Vergeet niet dat japanse meeuwen ziektes bij zich kunnen dragen waar de door hen grootgebrachte vogel last van kan krijgen.

Antoine1
19-05-2011, 12:41
Vergeet niet dat japanse meeuwen ziektes bij zich kunnen dragen waar de door hen grootgebrachte vogel last van kan krijgen.

Waar heb je dat gehaald?
Elke vogel kan een ziekte hebben.Mits goede verzorging is er geen probleem en dit geld voor elke vogel.

ele
19-05-2011, 12:44
Eigen ervaring.

Hans de Vries
19-05-2011, 14:30
Je bedoelt flagelaten?

ele
19-05-2011, 14:34
Ja dat bedoel ik. Een hoop geklooi met aangekochte vogels welke niet natuurbroed waren en de pleegouders dus niet vrij van die zooi.

natuurkweker
19-05-2011, 17:00
ik vind het onzin waarom worden japanse meeuwen gebruikt om meer nesten uit een koppel te krijgen broodfokkers vogels uit melken noem ik het
laat die vogels hun eigen gang gaan onzin soms duurt het langer dat vogels beginnen veel geduld moet je hebben met vogels anders ben je niet gschikt voor deze hobby .
hier zal je geen jm vinden .
en ik heb de ervaring zelf wel gehad ja die onder meeuwen vandaan komen zelf niks deden dus hier komt enkel alleen natuurbroed binnen

Hans de Vries
19-05-2011, 17:23
ik vind het onzin waarom worden japanse meeuwen gebruikt om meer nesten uit een koppel te krijgen broodfokkers vogels uit melken noem ik het
laat die vogels hun eigen gang gaan onzin soms duurt het langer dat vogels beginnen veel geduld moet je hebben met vogels anders ben je niet gschikt voor deze hobby .
hier zal je geen jm vinden .

Om te beginnen, wat betreft de broodfokkers ben ik het volledig met je eens!
En dat de vogels de kans moeten krijgen om zelf voor nakomelingen te zorgen ook. Maar daar ging het even niet over. De vraag was of de vogels welke door Japanse meeuwen wel of niet een nest maken en hun jongen kunnen grootbrengen. En daar het ik antwoord op gegeven.
Maar voordat veel soorten zo ver waren dat ze dat ook daadwerkelijk konden doen (lees: voordat de kwekers genoeg kennis van de vogels hadden vergaard) waren het toch maar dezelfde meeuwtjes die er mede voor hebben gezorgd dat o.m. Gouldamadines etc. niet voor de kwekers verloren zijn gegaan.
Nu zeg je: 'hier zal je geen jm vinden'. Ik vind dat wat kort door de bocht, maar accoord, dat is jouw keuze. Er zijn genoeg vogelliefhebbers die veel plezier aan de Japanse meeuw beleven; een betrouwbare kweekvogel en prettig om in je volière te hebben.

groeten
Hans
http://i4.photobucket.com/albums/y137/HansdeVries/Tenbohi2.jpg

jelmertjuhh11
19-05-2011, 17:37
Helemaal mee eens, ik heb zelf ook japanse meeuwen, en het zijn erg leuke vogels, maar ik gebruik ze niet om jongen van andere vogels groot te brengen, dat mogen de biologische ouders doen ;)

Antoine1
19-05-2011, 20:48
Ben het hier ook helemaal mee eens met Hans.
Zelf heb ik ook japanse meeuwen maar hoofdzakelijk om ze te kweken.
Zijn ook al vele kleuren in.Vind het een aardige vogel.
Er is voor mij geen enkele vogel die onder moet doen voor een andere.
Allen zijn ze even boeiend.

henryvanhattem
19-05-2011, 21:57
Goed om jullie reacties te lezen :) was het zelf niet van plan, laat de natuur zn eigen ding doen (dus eens met wat een van jullie zei) maar wel goed om als bagage mee te nemen als je eregns wat wilt kopen he.

Antoni Hopmann
23-05-2011, 13:44
De Japanse Meeuw is een creatie door de Japanners -tig jaren geleden gefokt om te dienen
als pleegouder voor oorspronkelijk de Gouldsamadine.
Deze laatste was vrij zeldzaam en moeilijk te fokken,dus ook hier in
Nederland werd de Japanse Meeuw van harte verwelkomd.
Na een aantal jaren van succesvolle broederij met de Japanse Meeuw als
onderlegger.
kwam het idd. steeds meer voor,dat de Goulds wien het broeden en opkweken van de
jongen jaar in jaar uit onthouden werd, de jongen niet meer groot
brachten.

Antoine1
23-05-2011, 20:07
De Japanse Meeuw is een creatie door de Japanners -tig jaren geleden gefokt om te dienen
als pleegouder voor oorspronkelijk de Gouldsamadine.
Deze laatste was vrij zeldzaam en moeilijk te fokken,dus ook hier in
Nederland werd de Japanse Meeuw van harte verwelkomd.
Na een aantal jaren van succesvolle broederij met de Japanse Meeuw als
onderlegger.
kwam het idd. steeds meer voor,dat de Goulds wien het broeden en opkweken van de
jongen jaar in jaar uit onthouden werd, de jongen niet meer groot
brachten.

Even een verbetering,niet dat het echt belangrijk.
Maar de japanse meeuw is gekweekt in China ergens in de zestiende en zeventiende eeuw.Rond het jaar 1700 zijn ze overgegaan naar Japan en vandaar zijn ze rond 1850 naar Europa gekomen.
Informatie uit het boek van Alois Van Mingeroet kweker en keurder.

Antoni Hopmann
23-05-2011, 21:18
Even een verbetering,niet dat het echt belangrijk.
Maar de japanse meeuw is gekweekt in China ergens in de zestiende en zeventiende eeuw.Rond het jaar 1700 zijn ze overgegaan naar Japan en vandaar zijn ze rond 1850 naar Europa gekomen.
Informatie uit het boek van Alois Van Mingeroet kweker en keurder.

Elke vogel stamt natuurlijk ergens vanaf.

De Japanse Meeuw zoals wij hem echter kennen, Antoine, is speciaal gecreeerd door de Japanners als pleegmoeder. En in het bijzonder voor
de kweek van de Goulds heeft de Japanse Meeuw een grote naam verworven.
Dat was en is waar het allemaal om gaat.

Troetelduifje
24-05-2011, 14:07
Helemaal mee eens, ik heb zelf ook japanse meeuwen, en het zijn erg leuke vogels, maar ik gebruik ze niet om jongen van andere vogels groot te brengen, dat mogen de biologische ouders doen ;)

Uiteraard, maar stel dat een koppel andere vogels daar niet toe in staat is; moeder gedood door legnood, vader broedt alleen verder, schrikt van een kat, dood..... Dan is het toch fijn te weten dat een koppel Jappies het over kan nemen.

@ Hans: Wow, wat een beauty, wit met een petje op (als ik dat zo mag zeggen). Ik weet niet of dit in de fokwereld ook als 'mooi' bestempeld wordt, maar ik vind hem, zoals ze hier zeggen: skôn!

Drum
24-05-2011, 14:13
Vergeet niet dat japanse meeuwen ziektes

Helemaal waar Ele, deze wordt ook campylobacter genoemd. Ik heb van mijn dierenarts zeer goede informatie hierover gekregen en voorkomen is beter dan genezen, als dat al mogelijk is.
De drager hoeft zelf niet ziek te zijn, maar de ellende is niet te overzien, wanneer het op je andere vogels wordt overgedragen. Ik spreek hier uit eigen ervaring.

Hans de Vries
24-05-2011, 16:15
@ Hans: Wow, wat een beauty, wit met een petje op (als ik dat zo mag zeggen). Ik weet niet of dit in de fokwereld ook als 'mooi' bestempeld wordt, maar ik vind hem, zoals ze hier zeggen: skôn!

Dit is wat de Japanners een 'Tenbohi' noemen. Ik heb enige jaren met deze kleurslag gekweekt met de bedoeling een geheel witte vogel met een zwarte kuif te kweken....... I.v.m. verandering van soorten heb ik ze op een gegeven moment verkocht. De afgebeelde vogel is helaas gestorven.
Maar ze blijven leuk om te zien.

gr
Hans

Troetelduifje
24-05-2011, 19:46
Dit is wat de Japanners een 'Tenbohi' noemen. Ik heb enige jaren met deze kleurslag gekweekt met de bedoeling een geheel witte vogel met een zwarte kuif te kweken....... I.v.m. verandering van soorten heb ik ze op een gegeven moment verkocht. De afgebeelde vogel is helaas gestorven.
Maar ze blijven leuk om te zien.

gr
Hans

Ach, sneu, maar helaas hebben vogels ook niet het eeuwige leven. Daarom zijn foto's zo fijn; heb je nog wat ter herinnering om naar te kijken.

Troetelduifje
29-09-2011, 15:22
even nieuw topic aangemaakt.

Troetelduifje
12-10-2011, 20:19
Even nog een reactie; japanse meeuwtjes zijn prima pleegouders, ik heb het bewijs met eigen ogen gezien; lees topic "weesjes" maar eens.

De weesjes zijn overigens waarschijnlijk zebravinkjes en staan op het punt om uit te vliegen; elke keer het koppie eruit "Zal ik? Zal ik?.... nee, nog niet."

mchermans
10-11-2011, 17:55
Om te beginnen, wat betreft de broodfokkers ben ik het volledig met je eens!
En dat de vogels de kans moeten krijgen om zelf voor nakomelingen te zorgen ook. Maar daar ging het even niet over. De vraag was of de vogels welke door Japanse meeuwen wel of niet een nest maken en hun jongen kunnen grootbrengen. En daar het ik antwoord op gegeven.
Maar voordat veel soorten zo ver waren dat ze dat ook daadwerkelijk konden doen (lees: voordat de kwekers genoeg kennis van de vogels hadden vergaard) waren het toch maar dezelfde meeuwtjes die er mede voor hebben gezorgd dat o.m. Gouldamadines etc. niet voor de kwekers verloren zijn gegaan.
Nu zeg je: 'hier zal je geen jm vinden'. Ik vind dat wat kort door de bocht, maar accoord, dat is jouw keuze. Er zijn genoeg vogelliefhebbers die veel plezier aan de Japanse meeuw beleven; een betrouwbare kweekvogel en prettig om in je volière te hebben.

groeten
Hans
http://i4.photobucket.com/albums/y137/HansdeVries/Tenbohi2.jpg

ikzelf denk ook dat het probleem niet zozeer bij de JAPANSE MEEUW ligt maar eerder bij de BROODFOKKERS.
ikzelf heb ook 6 jm puur voor de gezelligheid en omdat ik het prachtige vogeltjes vind.
ikzelf vind dat over het broeden geen discussie zou moeten zijn,dat behoren uiteraard de ouders te doen van welke vogel dan ook;)

mvg marcel

Erwin
10-11-2011, 18:51
Waar heb je dat gehaald?
Elke vogel kan een ziekte hebben.Mits goede verzorging is er geen probleem en dit geld voor elke vogel.

ik heb gelezen dat japanse meeuwtjes een ziekte kunnen dragen die voor hen (de japanse meeuwtjes) niet schadelijk is, maar voor andere vogels wel

ele
10-11-2011, 19:07
Om hier achter te komen kun je verse mest (mengseltje van meerdere vogels is mogelijk) laten onderzoeken hierop.

Troetelduifje
11-11-2011, 12:05
ikzelf denk ook dat het probleem niet zozeer bij de JAPANSE MEEUW ligt maar eerder bij de BROODFOKKERS.
ikzelf heb ook 6 jm puur voor de gezelligheid en omdat ik het prachtige vogeltjes vind.
ikzelf vind dat over het broeden geen discussie zou moeten zijn,dat behoren uiteraard de ouders te doen van welke vogel dan ook;)

mvg marcel

ja ik heb ook JM voor de lol, maar dankzij de JM hebben 2 pasgeboren zebravinkjes, die ineens zonder ouders zaten, het wel overleefd en zijn nu uitgegroeid tot 2 leuke zebravinkjes van 6 weken oud.
Ik had de JM min of meer ongepland gekregen, slechts een paar weekjes voordat ik gebeld werd door vrienden over die weesjes.
Als ik geen JM gehad had, hadden de zebravinkjes het niet overleefd.
Dat zou uiteraard (voor ons) geen ramp zijn geweest, maar nu ze het wél hebben overleefd, ben ik er persoonlijk heel blij om.

Ik had geen JM aangeschaft met het vooruitzicht om jongen van andere vogels groot te brengen, maar nu het plotseling nodig was, was het mooi meegenomen dat JM daar zo goed in zijn.

En ik denk dat dat de betere instelling is; vogels en andere huisdieren hou je voor de lol, zelfs als je er gericht mee kweekt.
Welzijn van de vogels staat voorop. En vogels zijn, net als honden, geen productiemachines.

pgvdploeg
15-11-2011, 16:54
ik heb gelezen dat japanse meeuwtjes een ziekte kunnen dragen die voor hen (de japanse meeuwtjes) niet schadelijk is, maar voor andere vogels wel

Flaggelaten heet dat. Kennen we bij duiven als "het Geel".

Helaas zijn meeuwen niet de enige dragers van deze protozoaire infectie.
Het komt bij veel meer vogels voor. Het grootste verschil is dat Meeuwen
er schijnbaar immuun voor zijn.

Het is beslist niet waar dat dit per definitie door Japanse Meeuwen verspreid wordt.
Ziektes en infecties, in welke vorm dan ook, kunnen altijd de kop op steken.

Gewoon je vogels goed verzorgen, observeren en regelmatig een mestonderzoekje
laten doen.

Troetelduifje
15-11-2011, 17:09
Quote uit het boek 'zebravink' van over dieren.
Blz 76, 1e kolom 2e helft:

"Een andere ziekte, cochlosmose, wordt vaak door Japanse meeuwen doorgegeven. De Japanse meeuwen hebben er zelf niet onder te lijden. U herkent deze ziekte doordat de zebravinken vrij veel vocht afscheiden en hun ontlasting breiachtig en groen-geel van kleur is. Als we een zieke vogel in de hand nemen en de bevedering aan het einde van het borstbeen wegblazen, dan kunnen we de gezwollen darmen zien."

pgvdploeg
15-11-2011, 22:28
Hetzelfde verhaal gaat weer op...

Cochlosmose = Flagellaten = protozoaire infectie
Protozoën zijn zeer kleine eencellige parasieten die zowel in de krop als in de darmen leven.
ff Googelen en je vind een schat aan informatie over deze Protozoën en hoe je ze kunt aanpakken.

Nogmaals:
Het is niet een Japanse Meeuwen specifiek probleem....ze lijken er alleen ongevoelig voor te zijn.
Alle vogels kunnen er last van hebben \ krijgen. Laat je dus niet wijsmaken dat wanneer je geen
Japanse meeuwen hebt je hier ook niet mee te maken kunt krijgen.

Troetelduifje
15-11-2011, 22:30
Blijft een smerig verhaal dus.

Ik bedoelde overigens ook niet te zeggen dat jij het fout zou hebben ofzo hoor. Ik haalde alleen maar een stukje aan ter extra informatie.

pgvdploeg
15-11-2011, 22:53
had ik ook zo begrepen;)

Ik wilde je vooral duidelijk maken dat men zo gemakkelijk de meeuwtjes
de schuld geeft terwijl dat niet helemaal terecht is.

Het komt echt ongelofelijk veel voor...
Heb het gezien bij Zebravinken, Japanse Meeuwen, Binsenastrildes, vele
soorten Afrikaantjes, ect.

Vaak komt het "op bezoek" via aankoop vogels welke niet eerst even apart
gehouden zijn. Voor je het weet zitten alle vogels, die eerst vrij waren, er
dan onder. Het is namelijk vreselijk besmettelijk.

dus: laat je niets wijs maken....check alle vogels die je aankoopt, check je
bestaande bestand en doe regelmatig een mestonderzoekje.
Het is zo erg eenvoudig te constateren.