Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kruipersziekte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kruipersziekte

    Bij vrienden van mij hebben ze een parkietje thuis met kruipersziekte, kan ik dit nu ook overbrengen via mijn handen/kleding naar mijn vogels?
    Of is dit alleen van vogel op vogel besmettelijk
    sigpic

  • #2
    Wat ik weet dat het besmettingsgevaar voor volwassen vogels nihil is, jonge vogels < 1 jaar lopen groot gevaar.
    De ziekte, die zich in de veren en huidschilfers van de vogel bevind, kan ook overgebracht worden via de mens op de vogels.

    mvg
    Xavier

    Opmerking


    • #3


      Zijn het vrienden die jou gezonde vogels gunnen?
      Zo ja, dan zijn er maar weinig opties.

      Opmerking


      • #4
        Ik wil een kort en bondig antwoord geven.
        Zorg dat niks, maar dan ook niks wat in aanraking is gekomen met die zieke vogel in aan raking komt met ook maar iets van andere vogels.
        Ik ben vorig jaar mijn hele vogelbestand kwijt geraakt aan deze ziekte.
        40 vogels weg. 1 hoeft het er maar te hebben en het zit in je hele hok. overal. Vogels blijven er hun levenlang last van hebben. En ik kan je vertellen. Het is ronduit afschuwelijk om lege vluchten te zien om die reden.

        Opmerking


        • #5
          Hallo Xavier:

          U schreef:
          >> Wat ik weet dat het besmettingsgevaar voor volwassen vogels nihil is, jonge vogels < 1 jaar lopen groot gevaar. >>

          Een gevaarlijk "weetje", om zo snel mogelijk te vergeten !
          Nadat eerst mijn oudervogels getest waren, werd vijf jaar lang 1 op de 4 jongen van elk koppel getest op Polyoma. Telkens negatief.

          Door een aantal vogels met iemand te ruilen in mei 2008 (werden eind juni getest en gesekst samen met mijn jongen van 2008, alleen de nieuwe vogels APV positief) merkte ik in augustus-september bij verschillende eigen overjarige vogel xantochroisme op. Veel van de 38 jongen van 2009, geboren rond 1 november 2008, stierven eind januari, begin februari.
          Na onderzoek: APV.
          Op alle vogels, ook de overjarige met geelkleuring, werden APV testen uitgevoerd. Resultaat: 20 van de 22 positief, waaronder de overjarige dieren.
          Finaal resultaat: eind november 2009: 58 vogels, 2010 geen enkele meer.

          Ik ben geneigd te denken dat de wetenschap er nog niet volledig uit is wat APV betreft. Er bestaan mijns inziens verschillende stammen van dit virus met een totaal verschillende virulentie.
          De meeste sterfte komt voor bij nestjongen tussen de 7-14 dagen oud. Maar
          ook oudere en overjarige vogels kunnen wel degelijk worden aangetast,

          Iemand met een virusvrij bestand is cynisch genoeg het meest kwetsbaar.

          Even terzijde: na aankoop van 13 vogels (waarvan 5 besmet bij aankoop) kon ik uiteindelijk 2 paar samenstellen. 1 man stierf tijdens het broedproces. Rest: 1 paar en 4 poppen.
          En van dat paar heb ik 6 jongen gekweekt (nummer 6 gisteren geringd), mijn eerste sedert november 2008.
          En nu maar hopen dat ze a) APV vrij zijn en b) dat er voldoende mannen bij zitten om aan mijn 4 poppen te koppelen.

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            bedankt voor jullie reacties. Ga zorgen dat ik niet meer met die vogel in contact kom, hoop niet dat het al te laat is
            had nog een vraag; is dit typisch een ziekte voor grasparkieten of ook voor kanaries, kakariki's ed?
            sigpic

            Opmerking


            • #7
              Typisch voor grasparkieten, kanaries kunnen dat niet hebben.

              Opmerking


              • #8
                Het is een ziekte voor kromsnavels. Echter, andere vogels kunnen de ziekte wel verspreiden als ze ermee in aanraking zijn geweest.

                hier een paar andere topics over dit onderwerp:



                Opmerking


                • #9
                  Oke bedankt, hoe groot is trouwens de kans dat deze parkietjes dit overleven? Volgens mij heeft ze het best ernstig, ze heeft geen staartje en slechts aan een vleugel twee kromme lange veren.

                  Wordt er wel een beetje angstig van
                  sigpic

                  Opmerking


                  • #10
                    Ze zullen er waarschijnlijk niet aan dood gaan. Maar ik zou ze wel in laten slapen. Ze vormen een groot besmettings gevaar voor andere vogels. Als iemand met vogels bij hun op bezoek komt, kunnen ze via deze persoon diens vogels besmetten.
                    Het is hard. Maar vogels die het hebben kun je er niet van genezen. Ze blijven een besmettings haard en daarmee kun je andere mensen dus ook veel verdriet doen.

                    Opmerking

                    Working...
                    X