Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Heb ik weer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Heb ik weer!

    Hoi allemaal,

    Misschien hebben jullie een tip voor mij!
    Gisteren kom ik bij mijn voliere schiet er een rat weg UIT de voliere(kom natuurlijk iedere dag bij de voliere). Na onderzoek ligt er achter de voliere veren van mijn vogels(kanaries), met het gevolg nu dat er een nestje van 2 jongen zonder mama zitten. Toen ik ze aantrof waren de jongen al wit en heeeel koud. Heb ze mee naar binnen genomen en in warme doeken en handen warm gekregen. Ze werden weer wat levendig en heb ze met wat opfokvoer gevoerd en zag dat er weer wat eten in de krop kwam. Toen het donker was heb ik de kleintjes onder een andere kanarie gelegd maar die heeft al 3 jongen dus er liggen nu 5 jongen in het nest.
    Vanmorgen zag ik dat STIEF mama de jongen niet uit het nest heeft gegooid. maar zit nu wel met 5 jongen!!! En ik denk: ''WAT NU" !!! kan een kanarie wel 5 jongen groot brengen of moet ik een groter nestje ophangen en het hele nestje overhevelen. Wat een gedoe!!! ja, en wat moet ik met die rat aan!
    alvast bedankt voor het meedenken. Corina

  • #2
    corina,

    Ik denk dat je het best een val zet.
    Zeker geen gif strooien je weet maar nooit.
    Ook geen lijm leggen voor ratten...
    Ik ken iemand die op die manier meer kanarie's had gevangen dan ratten.
    I.v.m. die kanarietjes kan ik daar geen antwoord op geven heb nog niet genoeg ervaring met kweken zou niet willen dat ik verkeerde info geef.
    Succes

    Opmerking


    • #3
      ik denk ook dat gif geen optie is want de kippen lopen ook op het erf.
      maar bedankt voor het meedenken.

      Opmerking


      • #4
        Maak je over die jongen niet te druk, 5 is geen probleem, zeker niet als het nest stevig genoeg hangt.

        Wat die Rat betreft, die komt ergens door naar binnen en daar moet je eerst iets aan doen. als een rat erdoor kan kan een kanarie er ook door naar buiten lijkt me.

        Een muisje gaat door normaal gaas heen maar een rat zie ik dat zeker niet doen. ik zou ook een goede inloopval zetten.
        http://wiggel.skyrock.com/

        Opmerking


        • #5
          Bij veel gemeenten kun je ook terecht voor hulp bij een rattenprobleem. Dat zou ik eerst proberen.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Heb je zo'n grote mazen in je gaas, of zit er ergens een gat waar de ratten doorheen kunnen?
            Als er geen gat zit, zou ik toch wat fijner gaas gaan gebruiken.
            Groetjes Esther

            Opmerking


            • #7
              wat fijn dat jullie meedenken.

              Heb idd een gat in een hoek van de voliere gevonden(dus hij is onderdoor gegaan) daar heb ik nu een bierflesje ingeduwd. Ik heb gaas van 1 cm bij 1 cm dus daar maak ik me niet echt zorgen om,daar komen ze niet doorheen, ja, ik weet alleen niet of ze dat kapot knagen!

              pfff..... ik zit er echt mee hoor heb alles mooi voorelkaar nestjes, jongen, beplanting het broedseizoen kan beginnen, nou begint lekker.
              Maar zou ik nou ook de bodem met houtsnippers af moeten scheppen want die ratten laten natuurlijk ook uitwerpselen achter.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door corina1964
                wat fijn dat jullie meedenken.

                Heb idd een gat in een hoek van de voliere gevonden(dus hij is onderdoor gegaan) daar heb ik nu een bierflesje ingeduwd. Ik heb gaas van 1 cm bij 1 cm dus daar maak ik me niet echt zorgen om,daar komen ze niet doorheen, ja, ik weet alleen niet of ze dat kapot knagen!

                pfff..... ik zit er echt mee hoor heb alles mooi voorelkaar nestjes, jongen, beplanting het broedseizoen kan beginnen, nou begint lekker.
                Maar zou ik nou ook de bodem met houtsnippers af moeten scheppen want die ratten laten natuurlijk ook uitwerpselen achter.
                Ik weet niet of ratten gaas stuk knagen, lijkt me niet, maar je weet maar nooit.
                Het bierflesje is denk ik maar een tijdelijke oplossing, ik zou er toch een nieuw stukje gaas in maken.
                En ja, voor de zekerheid zou ik de voliere goed schoonmaken, die ratten hebben volgens mij vaak ziektes bij zich.
                Voorkomen is beter dan genezen toch.
                Groetjes Esther

                Opmerking


                • #9
                  wat je ook kan doen is scherpe stukken glas er in stoppen waar de rat langs komt hij verwond zich er aan en dan is het probleem opgelost zijn soort genoten gaan hem dan namelijk afmaken en op eten we even er voor zorgen dat de vogels niet bij het glas kunnen kommen

                  Opmerking


                  • #10
                    Corina, beschrijf het eens even beter, is hij er onder door gegraven, zit er ergens een gat in. (hout, gaas)

                    En hoe is je voliere gebouwd ?
                    - Op zand, stenen, etc
                    - gaas aan binnenkant, buitenkant of dubbel gaas ?

                    Gewoon zodat ze betere oplossingen aan kunnen dragen.
                    http://wiggel.skyrock.com/

                    Opmerking


                    • #11
                      korte metten!

                      't is een beetje als Wiggel zegt-vraagt, meer info is wel handig. Ik zou direct actie ondernemen en GEEN half werk. De rat in kwestie doet er nu alles aan om terug te keren. Geen halve oplossingen dus met glas-flesjes of dergelijke.

                      1. 100% controle op 'lekken' in je voliere. Deze terdege repareren met gaas, niet met een plankje of dergelijke.
                      2. als je het gevoel hebt dat het een toevalsbezoek is denk ik dat het niet perse noodzakelijk is alle bodembedekking te verschonen, hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan.
                      3. verdelging, direct inschakelen via gemeente of particulier bedrijf voorkomt zeer veel ergernis...dus meteen doen is mijn advies!

                      Peer

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
                        wat je ook kan doen is scherpe stukken glas er in stoppen waar de rat langs komt hij verwond zich er aan en dan is het probleem opgelost zijn soort genoten gaan hem dan namelijk afmaken en op eten we even er voor zorgen dat de vogels niet bij het glas kunnen kommen
                        Nee hoor, daar trapt een rat niet in: die bekijkt iedere nieuwe situatie heel voorzichtig. Wat ik zou doen is het gat dichtmaken door een nieuw stuk over het oude vast te maken en dan buiten gif of een val neerzetten. Een rat zal heel lang zoeken naar een opening. Zeker nu hij kanarie heeft geproefd. Iedere dag controleren of ie al een nieuwe plek heeft gevonden. Je kunt ook een val achter het gat zetten, hij komt zeker kijken en proberen of ie erdoor kan. Maar dan geen kans geven dat ie erlangs kan.

                        De ziekten die een rat bij zich draagt zijn andere dan de kanarie heeft. Maar beter het zekere voor het onzekere nemen, dat is waar.


                        Of die 5 jongen gaan lukken is wel een beetje afhankelijk van het leeftijdsverschil tussen de jongen. Zijn ze veel kleiner dan zal het niet meevallen. Zijn ze evenoud dan lukt het bij een goed voerende pop best. Gewoon even kijken of de krop gevuld is. Dan de pop een medaille geven.

                        O ja, ik lees net het bericht van Peer: de gemeente doet bij ons niks en verwijst door naar de bestrijdingsdienst, kost veel geld. Ze zetten een val met rattengif erin, dat kun je zelf via een dierenwinkel ook wel voor elkaar krijgen.

                        florino

                        Opmerking


                        • #13
                          Toen ik vanmiddag thuis kwam schoot weer een rat weg bij de voliere . Hij had weer een ander gangetje gegraven. Gelukkig zaten de Cuba Jongen en de 7 kanariepoppen nog in en op het nest. Wel heb ik de kleinste, van die twee jongen, onder een ander kanariepop gelegd want vond 5 jongen wel heel veel. Dit ging zonder problemen ze worden heel goed gevoerd door hun stiefmama's.
                          Mijn vogels zijn me alles dus was ook helemaal klaar met die RAT!!! we,(ja, mij man heb ik nodig voor het zware werk, hebben vanmiddag de grondbedekking(houtsnippers) van de bodem afgeschept en zand erin. Daar overheen heeft mijn metselaar flexstones gemetseld dus er nu zelfs geen spin meer langsheen. Ik denk dat het probleem nu is opgelost maar dat moet blijken de komende dagen maar heb er veel vertrouwen in!!!

                          Ben zo trots op mijn kanarie meiden!!!


                          Bedankt voor jullie reacties!
                          Wat een Rat al niet teweeg kan brengen

                          groetje Corina

                          Opmerking


                          • #14
                            Niet te vroeg juichen, een rat kan prima door nog nat cement komen. Eerst zien dat het morgen nog dicht zit, dan zal het wel pas veilig zijn.
                            Ik duim voor je.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Daar heb je gelijk ik Ton, maar heb wel vertrouwen. We gaan het morgen zien!!
                              Spreek net de buren, die hebben ook een voliere, daar heeft die RAT zondag ook huisgehouden dus, denk dat we echt een probleempje hebben!!!
                              dat het dan een klusje voor de gemeente gaat worden.

                              Corina

                              Opmerking

                              Working...
                              X