Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek Roodkuifkardinalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek Roodkuifkardinalen

    Mijn 2 jonge roodkuifkardinalen zijn nu 1 week oud.
    Tijdens het broeden had ik de man apart gezet en een t.t. kooi ( wel in het gezichtveld van de pop)
    De jongen zijn uitgekomen en de man heb ik na 5 dagen er bij gedaan. Hij voert goed mee. Alles gaat prima.
    Nu mijn vraag: Kan ik alles bij elkaar laten, of moet ik de jongen apart in een kooi zetten als ze uitgevlogen zijn , dit i.v.m. het dood maken van de jongen door de man ( ooit al eens ergens gelezen) Zodat de man aan een nieuw nest kan beginnen en toch de jongen door de spijlen voert.

    Wie weet wat ik moet doen.

    Graag reactie.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door gerrit renskers
    Mijn 2 jonge roodkuifkardinalen zijn nu 1 week oud.
    Tijdens het broeden had ik de man apart gezet en een t.t. kooi ( wel in het gezichtveld van de pop)
    De jongen zijn uitgekomen en de man heb ik na 5 dagen er bij gedaan. Hij voert goed mee. Alles gaat prima.
    Nu mijn vraag: Kan ik alles bij elkaar laten, of moet ik de jongen apart in een kooi zetten als ze uitgevlogen zijn , dit i.v.m. het dood maken van de jongen door de man ( ooit al eens ergens gelezen) Zodat de man aan een nieuw nest kan beginnen en toch de jongen door de spijlen voert.

    Wie weet wat ik moet doen.

    Graag reactie.
    dat weet niemand hier op het forum,.
    ik denk dat beslissingen vanuit de eigen observatie zullen moeten komen. m.a.w. dat zullen jouw vogels aangeven danwel beslissen voor jouw.

    ik neem aan dat de man vervelend was? dat dit de reden was om apart te zetten?

    man is nu toch niet vervelend en voert toch zelfs mee? nou waarom zouden de jongen dan apart moeten? omdat er ergens staat dat de jongen kapot gemaakt werden door die individuele man? een vogel waarvan je de situatie/omstandigheden etc. niet weet .

    zou jouw man niet heel anders kunnen zijn qua karakter? ( misschien minder gestoort zeg maar).
    het is goed om info in te winnen en daaruit "opties"van gebeurtenissen op te nemen maar dat wil nog niet zeggen dat dit soort scenario's altijd gebeuren.
    uit info moet je dingen halen die goed in jouw eigen straatje passen en dus kan toepassen.

    als je een normaal koppel heb, normaal voedingschema heb etc etc dan zou het zomaar kunnen zijn dat er geen enkelt probleem is( of ooit geweest) en dat alles op natuurlijke wijze gaat.
    dan zou je dus zomaar een zeer grote bijdrage kunnen leveren aan de avicultuur met jongen die op een normale manier zijn ingeprent en dus dingen van pap en mam hebben mee gekregen en die dat later aan hun eigen jongen ook weer door kunnen geven.
    ( en zo dus het stigma wat ze opgeplakt hebben gekregen te doen ontmantelen, want ze worden betitelt als agressief etc. etc. tja ligt aan de mensen zelf denk ik...aan hun huisvestingwijze, voedingswijze etc etc, want denk eens wat verder door...als alle roodkuifkardinalen nu zo agressief waren.......dan was de soort allang uitgestorven, want volgens de "kenners"maken ze elkaar kapot tijdens de kweek, maken ze de jongen dood bij het uitkomen, maken ze de jongen dood bij het uitvliegen etc etc tja dan blijft er weinig over van de soort of we houden alleen de mannen over tja weinig toekomst dan als soort zijnde , nee hoor het gaat ook wel eens goed zullen we maar zeggen, als je met goede natuurbroed vogels begint dan ligt het 99% aan de eigenaar als het fout gaat.).

    ik ga altijd pas ingrijpen als er dingen echt dreigen mis te gaan ( observatie/vogelgedragingen lezen).

    mijn ervaring aangaande deze soort kan je hier lezen, ook ik had de jongen apart gezet op een gegeven moment met een reden ( dacht het beter te weten dan de vogels maar ook nu weer wisten de vogels het beter ....ik dacht te snel op elkaar ....vogels dachten kan precies ) lees en je zult het weten ( staat er tussen ergens) :



    mvg

    Opmerking

    Working...
    X