PDA

Bekijk Volledige Versie : Broedkooien?

Bentley
15-05-2011, 17:16
Vanaf komend jaar wil ik dus graag beginnen met vogels in broedkooien, ja het is zover.;)
Nu wil ik graag wat adviezen en tips hoe ik dit het beste kan doen.
Allereerst zal ik vertellen wat ik graag wil, en daarop heb ik graag erg veel aanvulling van jullie kant.

Ik wil de kooien door mijn man laten maken, maar wel kant en klare voorfronten kopen.
De kooien wil ik ook graag kunnen scheiden met tussenschotjes.
Dan heb ik gezien dat er nestkastjes in en ook buiten de kooien gehangen worden, wat adviseren jullie?
Hoe gaat het buiten het broedseizoen, maken jullie dan 1 vlucht van een aantal kooien of werkt dat anders?
Ik wil in elk geval niet al te kleine kooitjes, dus 40 x 40 is geen optie voor mij, wat is een mooie maat volgens jullie?

De kooien komen binnen in een verwarmde garage, wil er ook een paar vrij houden voor vogels die apart gezet moeten worden.

Nou lieve vogelvrienden, ik weet dat ik vroeg ben, maar wil graag beslagen ten ijs komen voordat ik ga bouwen, brand maar los zou ik zeggen.

kingfisher
15-05-2011, 19:19
Hey Esther,ik ben even kwijt wat voor vogels je had maar ik ben ook geen type voor 40x40x40.
Ik heb weliswaar kant en klare kooien van gehu die inderdaad in 40x40x40 opgedeeld kunnen worden maar ze zijn bij mij altijd zonder tussenschotten en dan op 120x40x40 wat ik een mooie maat vindt,ook heb ik nog 120x80x40 en 80x50x50.
Ik gebruik de gazen tusenschotten alleen bij felle mannen of jongen die nog wel gevoerd worden door de ouders maar in dezelfde kooi door de man achterna gezeten worden omdat de pop een nieuw nestje heeft.
Zijn ze èènmaal zelfstandig dan gaat het schot ertussen uit en gaan de jongen in een eigen vluchtje.
De kooien van 80 breed gebruik ik voor koppels die niet zo agressief zijn naar elkaar en waar ik voor bijna 95% weet dat het geen kwaad kan,opletten blijf ik wel.
De 120 cm kooien zijn voor de jongen en binnen kort ga ik wat grotere vluchten bouwen zo dat ze beter kunnen uitgroeien en meer ruimte hebben.
Ik heb alle nestkastjes(bij mij korfjes)aan de binnen zijde hangen van de kooi,aan de achterwand of aan het front,hangt af van het koppel vogels dat daarin nestelt.
Ik heb alleen cini's en de geelkruinen bijvb. willen alleen tegen het front broeden en de geelbuiken alleen op de achterwand.
Aan de buitenzijde heb ik niets,gewoon omdat de vogels daarin bij mij niet willen broeden,ik heb nog een zwik van die kunststof keizernestjes over,degene die ze wilt kan ze zo afkomen halen maar dat terzijde.
Zoals je ziet heb ik geen grote volieres simpelweg omdat er geen ruimte in de tuin meer is,mijn oude voliere is afgebroken en daar staat nu een kattenren plus het feit dat er hier nogalwat gestolen werd heeft mij de beslissing doen nemen om geen buitenren meer te plaatsen en het werd ook teveel werk met name voor de vacantieoppas die ik graag nog een tijdje tevriend wil houden:D
Dit is zoals ik het heb,mocht je nog wat willen weten schrijf het maar op.

Bentley
15-05-2011, 19:52
Hey Esther,ik ben even kwijt wat voor vogels je had maar ik ben ook geen type voor 40x40x40.
Ik heb weliswaar kant en klare kooien van gehu die inderdaad in 40x40x40 opgedeeld kunnen worden maar ze zijn bij mij altijd zonder tussenschotten en dan op 120x40x40 wat ik een mooie maat vindt,ook heb ik nog 120x80x40 en 80x50x50.
Ik gebruik de gazen tusenschotten alleen bij felle mannen of jongen die nog wel gevoerd worden door de ouders maar in dezelfde kooi door de man achterna gezeten worden omdat de pop een nieuw nestje heeft.
Zijn ze èènmaal zelfstandig dan gaat het schot ertussen uit en gaan de jongen in een eigen vluchtje.
De kooien van 80 breed gebruik ik voor koppels die niet zo agressief zijn naar elkaar en waar ik voor bijna 95% weet dat het geen kwaad kan,opletten blijf ik wel.
De 120 cm kooien zijn voor de jongen en binnen kort ga ik wat grotere vluchten bouwen zo dat ze beter kunnen uitgroeien en meer ruimte hebben.
Ik heb alle nestkastjes(bij mij korfjes)aan de binnen zijde hangen van de kooi,aan de achterwand of aan het front,hangt af van het koppel vogels dat daarin nestelt.
Ik heb alleen cini's en de geelkruinen bijvb. willen alleen tegen het front broeden en de geelbuiken alleen op de achterwand.
Aan de buitenzijde heb ik niets,gewoon omdat de vogels daarin bij mij niet willen broeden,ik heb nog een zwik van die kunststof keizernestjes over,degene die ze wilt kan ze zo afkomen halen maar dat terzijde.
Zoals je ziet heb ik geen grote volieres simpelweg omdat er geen ruimte in de tuin meer is,mijn oude voliere is afgebroken en daar staat nu een kattenren plus het feit dat er hier nogalwat gestolen werd heeft mij de beslissing doen nemen om geen buitenren meer te plaatsen en het werd ook teveel werk met name voor de vacantieoppas die ik graag nog een tijdje tevriend wil houden:D
Dit is zoals ik het heb,mocht je nog wat willen weten schrijf het maar op.

Hoi Kingfisher,

Allereerst bedankt voor je reaktie,
ik heb div soorten vogels, in een voliere met binnenhok, maar wil het eens gaan proberen met broedkooien.
De st. helenafazant bv bouwen zich een ongeluk aan de nesten en een ander neemt ze in beslag.
Ook heb ik nu 2 poppen kanaries op hetzelfde nest zitten omdat ze na veel oorlog perse beide dat nest wilden hebben.
Misschien wil ik ook nog wel eens iets gaan doen met wat andere soorten, maar dan wordt de voliere te klein.
Het plan is wel om deze uittebreiden, maar de ervaring in broedkooien wil ik eigenlijk ook wel leren kennen.
Ook wil ik graag de vogels die wat tot last zijn in het broedseizoen apart kunnnen zetten.
Dus vandaar dat ik graag iets multifunctioneels wil bouwen.

jeffrey rahoens
15-05-2011, 19:57
ik hang mijn nesten liefst buiten de kooi, dan hebben ze meer ruimte, en ik heb ook koppels in kooien van 40, na de kweek gaan ze dan in een grotere kooi. In deze kooien zou ik geen parkieten kweken, ik kweek er kanaries in

natuurkweker
15-05-2011, 20:54
ik zou gaan voor kooien van minimaal 80 bij 50 hoog 40 diep en kunstof
aangezien ik nu zie hoe snel ik ze schoon heb kwa onderhoud dus heel weinig aan .
en heb tot nu toe nog geen enkel bloedluis gezien.
ik ben er super tevreden over
dan zou ik gaan voor 3 vluchten grote eentje voor oudere vogels waar je mee gekweekt hebt en andere voor poppen mannen te scheiden oke dit is mijn mening dan erover .
kijk weet niet hoeveel vogels in de toekomst je wild aan schaffen .
maar het smakt vaker na meer hihih

jeffrey rahoens
15-05-2011, 21:00
mijn kooien zijn van hout en geverft, dus zijn er ook geen kiertjes en zo is het ook eenvoudig af te wassen

Hans de Vries
17-05-2011, 17:32
Hoewel veel soorten in kleine kooien tot voortplanten komen, denk ik dat je uit het oogpunt van dierenwelzijn (waar ben ik deze term onlangs meer tegen gekomen...) beter kunt kiezen voor de kooien welke Kingfisher al noemde n.l.
120x40x40 en 120x80x40. Een kooi waarin zowel tropen, kanaries als kleine kromsnavels redelijk gehouden kunnen worden.
En niet alleen uit oogpunt van dierenwelzijn, ook als kweekster zul je op deze wijze meer plezier aan je vogels beleven. Wat minder vogels en wat grotere kooien. Voor nu en voor in de toekomst.

gr
Hans.

natuurkweker
17-05-2011, 19:26
ik zou gaan voor kooien van minimaal 80 bij 50 hoog 40 diep en kunstof
aangezien ik nu zie hoe snel ik ze schoon heb kwa onderhoud dus heel weinig aan .
en heb tot nu toe nog geen enkel bloedluis gezien.
ik ben er super tevreden over
dan zou ik gaan voor 3 vluchten grote eentje voor oudere vogels waar je mee gekweekt hebt en andere voor poppen mannen te scheiden oke dit is mijn mening dan erover .
kijk weet niet hoeveel vogels in de toekomst je wild aan schaffen .
maar het smakt vaker na meer hihih
ook met deze maten kun je met alle vogels alle kanten uit kwa tropen kanries wat dan ook
alleen kromsnavels hebben grotere maten nodig

frank4
18-05-2011, 09:24
Hoije

Kijk eens op deze link
Misshiens doe je er wel een idee'tje op
Ik deed dat allesinds

http://www.youtube.com/user/waterslagerzang

Frank4

peerpm
18-05-2011, 20:53
Hi Bentley,

Misschien wat aanvullende vragen;

1. hoeveel wil je er bouwen.
2. hoeveel ruimte heb je
3. wil je ook een vluchtje voor de jonge vogels
4. heb je al nagedacht over materiaal gebruik, hout, kunststof, afgewerkt etc.
5. soorten ; kanarie, st helenafazant en ????
6. is je man handig, super handig of een professional :rolleyes:
7. budget

met wat meer info kunnen we dan zeker iets in elkaar 'knutselen'.
Als het ontwerp dusdanig is dat het afwijkt van 'normaal' of eerder getekende opties wil ik graag voor je - en voor toekomstige vragenstellers een werktekening maken.

Kijk ondertussen eens naar een aantal van de eerdere topics;

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=11991

of bijvoorbeeld

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=11478

Suc6,

Peer

Bentley
19-05-2011, 08:10
Hi Bentley,

Misschien wat aanvullende vragen;

1. hoeveel wil je er bouwen.
2. hoeveel ruimte heb je
3. wil je ook een vluchtje voor de jonge vogels
4. heb je al nagedacht over materiaal gebruik, hout, kunststof, afgewerkt etc.
5. soorten ; kanarie, st helenafazant en ????
6. is je man handig, super handig of een professional :rolleyes:
7. budget

met wat meer info kunnen we dan zeker iets in elkaar 'knutselen'.
Als het ontwerp dusdanig is dat het afwijkt van 'normaal' of eerder getekende opties wil ik graag voor je - en voor toekomstige vragenstellers een werktekening maken.

Kijk ondertussen eens naar een aantal van de eerdere topics;

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=11991

of bijvoorbeeld

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=11478

Suc6,

Peer

Hoi Peer,

ik had je eerdere tekeningen al opgeslagen. (hoop dat je dat goed vindt)
Mijn man is erg handig, prof zeg maar, we hebben een bouwbedrijf dus dat komt wel goed.

Over de ruimte ben ik nog aan het discussieren, ik wil een bepaald stuk van de garage, maar mijn man wil het anders indelen, ook ivm. de materialen en gereedschap die hij heeft.
Om te beginnen had ik gedacht aan zo'n 6 kooien waar dan 3 tussenschotten inzitten zodat ik er ook 2 vluchten of 1 vlucht en 2 kooien enz. van kan maken. Later misschien nog wat uitbreiden.
De voorfronten wil ik graag kant en klaar kopen, de rest zal hout enz. worden, dat laat ik maar aan de bouwer over.

Wat het budget betreft, daar heb ik niet over na gedacht, we hebben vaak materiaal zoals hout, polycarbonaat, weet ik het allemaal, over van werken bij klanten, dus dat scheelt al een hoop, En verder schaf ik gewoon goed spul aan. Wil met de electricene bespreken hoe en wat met het licht mogelijk is.

Wat betreft de vogels, ik heb nu diamantvinken, spitsstaarten, kanaries, jm, st. helena fazantjes, en wil misschien nog wat uitbreiden, maar moet me daar nog in verdiepen.

Tips over waar je echt specifiek aan moet denken zijn altijd welkom.
Alvast bedankt.

peerpm
19-05-2011, 09:25
Kijk Bentley,

je hebt dus alles in huis!

Met in het achterhoofd de werkzaamheden van je man en de info die je hebt gegeven zou ik 100% zeker gaan voor volkern (Trespa) broedkooien. In mijn optiek is dit het allerbeste materiaal. Nadeel is de kosten en de techniek om het te bewerken maar omdat je een vakman in huis hebt hoeft dat laatste geen probleem te zijn. Voor de komende tijd vraag je dus aan je man om alvast wat afval paneeltjes Trespa bij het plaatsen van boeiboorden apart te zetten.

Voorstel;

Ik wil voorstellen, als je dat leuk vind dat ik een tekening maak van een opstelling van 3 kooien aan één gesloten 50-50-50 breed en dan 2 verdiepingen. Hoogte van de kooien 50 cm, fronten 40 cm. Tussenschotten en dergelijke. Ook maken we dan een oplossing voor de verlichting. De diepte van de kooien 40 cm.
Met deze opstelling, en de wijze van opbouw is het een meer algemene opstelling, die hoef je natuurlijk niet exact zo aan te houden maar is voor op forum denk ik wel een goede basis.
Ik wil dan in de tekening situatie geven met lades en ook de optie zonder lade laten zien.

Laat maar horen wat je er van vind, of dat anderen misschien al betere alternatieven hebben.

Groet,

Peer

Bentley
20-05-2011, 08:18
Hoi Peer,

heel erg bedankt alvast dat je zoveel moeite wil doen.

Ik heb gisteren alles bekeken en het volgende is eruit gekomen,
de muur is achterin 140, de voorkant zou dan bij een diepte van 50, 156 zijn.
Er zit namelijk een schuine hoek aan de linkerkant (van vooraf gezien) in de schuur.
Maar mijn man kan de schuine kant evt. wel zelf aanpassen.

Ik zou idd. het liefste laden erin hebben, waar ik alleen nog wat mee zit is dat als ik er 1 vlucht van maak, het zand en rommel tussen de 2 lade gaat zitten.
Maar daar heb jij vast een oplossing voor.

Ik heb nog 1 vraagje wat betreft de tussenschotten,
is het mogelijk om deze zo te maken dat de vogels elkaar de ene x wel kunnen zien en als het nodig is ook zo dat ze elkaar niet kunnen zien? Dus 2 verschillende tussenschotten denk ik dan?

Peer nogmaals heel erg bedankt voor al je tijd en moeite die je erin wil steken.

peerpm
24-05-2011, 13:12
Bij deze dan;

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BROEDKOOIBENTLEY_1.jpg

peerpm
24-05-2011, 13:12
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BROEDKOOIBENTLEY002_1.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BROEDKOOIBENTLEY003_1.jpg

peerpm
24-05-2011, 13:13
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BROEDKOOIBENTLEY004_1.jpg

Bentley
24-05-2011, 17:02
Peer,

heel erg bedankt, ziet er top uit, ga zeker deze tekening gebruiken.
Als alles klaar is, zie je de foto's verschijnen.

Heel erg bedankt voor alle moeite,

peerpm
24-05-2011, 19:02
Heel veel succes Bentley, of eigenlijk je man he!;)

Peer

bram vd kooi
24-05-2011, 21:27
Peerpm, een compliment voor de tekeningen.

Maar zou je ze in de de Google sketschup bibliotheek kunnen laden.
Hoe : met dat icoontje van een doos met een pijltje omhoog.

Dan kunnen andere ook de schetsen in 3d kunnen openen.

Ik heb zelf niet de pro versie dus ik weet niet of ik ze dan zelf kan openen maar het is mischien wat om ze zo met anderen in 3D te delen.

Alvast bedankt.

Ps: sorry voor alle spelfouten, via mijn iPod verstuurd

peerpm
24-05-2011, 22:05
Hi Bram,

Als je de tekeningen wilt hebben is dat geen probleem maar..... ik zet in principe mijn tekeningen niet zomaar op het web.
Deze tekening valt wel mee maar ik maak ook tekeningen waar bijvoorbeeld zo'n 40-50 uur inzit (verdien ik mijn brood mee) en dat is niet echt de bedoeling.
Delen van tekeningen is niet zo'n probleem, dat is immers de bedoeling van een open source programma.

In zijn algemeenheid mag iedereen met mijn tekeningen aan de slag maar wil een beetje weten hoe en wie....vandaar.
De 'exclusiviteit' geldt dus voor dit forum zullen we maar zeggen.

Stuur me een mail en je krijgt de tekening. Ik sla hem zo op dat je hem met jouw versie kunt openen.

Suc6,

Peer

bram vd kooi
24-05-2011, 22:40
Peerpm ik heb m'n e-mail adres naar je toe gestuurd.

Ik snap het ook wel als het zoveel werk kost.
Alvast bedankt voor de moeite

ele
24-05-2011, 23:09
Als je het onderste U-profiel, waar het tussenschotje in schuift, net iets hoger plaatst dan die waar het frontje in valt ben je dat keepje niet meer nodig.
Het keepje komt dan in dat stukje trespa waar dat onderste stukje U-profiel op vast komt.

peerpm
25-05-2011, 15:09
Is misschien wel idd betere oplossing Eelke.
Ik heb dit zo getekend omdat het u-profiel iets breder is en daardoor dus de bovenzijde van de lade afsluit tegen invallend vuil.
Is voor beide opties iets te zeggen.

Peer

natuurkweker
25-05-2011, 23:50
nou peer ziet er prima uit hoor
mijn complimente
:wave