Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eieren rapen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eieren rapen?

    Bij kanaries ken ik het gebruik om eieren te rapen zodat de eitjes tegelijk uitkomen. Wordt dat bij bijvoorbeeld Japanse meeuwtjes ook gedaan? Ik heb namelijk nu een nestje met 6 eieren en daar zijn er vandaag tot nu toe 2 van uitgekomen. De andere 4 eieren zien er ook donker uit, dus ik denk dat daar ook nog wat van uitkomt.

    Ik begrijp dat het eitjes rapen nu geen zin meer heeft, maar misschien voor de volgende keer...

    Vorig jaar had ik ook een nestje van 6, waarvan ik er 1 later kwijt was, maar de rest is wel goed grootgebracht. En daar zal ook 'leeftijdsverschil' tussen hebben gezeten denk ik.

  • #2
    Meestal brengen Japanse meeuwtjes ook de kleinere jongen prima groot, alleen bij hele grote nesten gaat het wel eens mis. 5 Of 6 kunnen ze prima aan.

    Laat je weten hoe het gaat verder?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hoi Ton,

      Dank je wel voor jouw reactie! Ik houd jullie op de hoogte.

      Groetjes Inge

      Opmerking


      • #4
        Een verschil van een dag of twee drie geeft geen problemen.
        Eiren rapen bij japanse meeuwen moet je niet doen,zijn over het algemeen goede ouders.

        Opmerking


        • #5
          Ik had er ook nog nooit van gehoord bij Japanse meeuwen. Bedankt voor jouw reactie Antoine1!

          Even een update. Nummer 3 is uit het ei gekomen, maar lag dood in het nestje. Er zat wat opgedroogd bloed bij zijn kontje, dus ik denk dat hij doodgebloed is. Er liggen nu nog 3 eitjes. Ik heb net een stukje karton voor het nestkastje geniet, want de ouders nemen steeds de kleintjes mee uit het nest. Ik heb er al 2x 1 van de grond geraapt. Toen ik later ging kijken zaten ze er gewoon weer op.

          Opmerking


          • #6
            Het 4e ei is uitgekomen, en het leeft!

            Opmerking


            • #7
              Nummer 5 is uitgekomen. Nog 1 ei te gaan.

              Opmerking


              • #8
                Leuk zeg!
                Groeten,

                Henry
                zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

                Opmerking


                • #9
                  Gaat daar goed Inge.Succes ermee.

                  Opmerking


                  • #10
                    Het 6e ei is ook uitgekomen! Wel een klein humpie hoor, vergeleken met de rest. Ik hoop dat hij het redt.

                    Groetjes Inge

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben weer een klein Japans meeuwtje kwijt. Ik heb overal gezocht, maar kan hem nergens vinden. De kleinste is vermist. Ik baal hier zo van. Vorig jaar was ik er ook 1 kwijt.

                      Opmerking


                      • #12
                        Spijtig dat het kwijt is.
                        Ik had hier een nest van vijf jongen maar vond iets verdacht,heb de jongen uit het nest gehaald en wat bleek,een nest van zeven jongen.
                        Hopelijk komt dit goed,vier ervan zijn al geringd en met de rest ziet het er toch goed uit.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hoi Antoine1,

                          7! Wat goed. Als ik bij mijn japjes kijk zie ik amper nog dat er verschil tussen zit van een paar dagen. Vooral de kleinste groeien als kool. Ik vertrouw er wel op dat het allemaal goed komt. Ze hebben er vorig jaar ook 5 groot gebracht. 7 is weer andere koek, maar dat zal vast ook wel goed komen.

                          Groetjes Inge

                          Opmerking

                          Working...
                          X