PDA

Bekijk Volledige Versie : kweken in de voliere?

roodborstje
28-04-2011, 19:40
beste mensen
ben nog echt een groentje in de vogeltjes
heb heel men leven al kanaries dus daar weet ik al vrij veel van.

maar nu heb ik dus men eerste voliere waar ik heel trots op ben!!!

heb ze al helemaal mooi aangekleed met tropenhuisjes en kanarienestjes en broedblokken.
brankbakjes en voerbakjes en bakjes voor wormen enz.

maar nu is men vraag .
ik heb van alles een koppel.
maar de vraag is kweekt dat allemaal in de voliere ??
en dan bedoel ik echt niets appart zetten.

heb al veel nagelezen voor ik begon.
maar men spreekt altijd van appart zetten en kweekkooien enzv....

dus is het mogenlijk om echt enkel in de voliere te kweken?
en zo ja wat zijn jullie tips en hoe doen jullie het ???

alvast bedankt voor de tips ;)

MaartenF
28-04-2011, 20:33
Dit is zeker mogelijk, maar dat hangt er vanaf welke vogelsoorten je wilt/hebt
Zeker voor een beginner zijn er heel wat vogelsoorten die ervoor in aanmerking komen om alleen in een volière gehouden te worden, en je kunt ook prima combinaties maken.

roodborstje
28-04-2011, 21:59
Dit is zeker mogelijk, maar dat hangt er vanaf welke vogelsoorten je wilt/hebt
Zeker voor een beginner zijn er heel wat vogelsoorten die ervoor in aanmerking komen om alleen in een volière gehouden te worden, en je kunt ook prima combinaties maken.

hey maarten zebravink en rijstvogels al niet :)

heb net men padda's appart gezet
lagen heel de tijd in ruzie met men zebravinken
en uiteindelijk hun nest gestolen!!!
dat ging dus niet door:mad:

zitten nu appart in een kleine kooi.

men zebravinken en kanaries gaan goed samen.
wat kan ik er volgens jou nog best bijzetten dan ??

Animal
28-04-2011, 22:03
Ook ik heb mijn rijstvogels weg gedaan ,omdat er regelmatig dode jonge zebravinken op de grond lagen .
Sinds de rijstvogels weg zijn helemaal geen problemen meer gehad.
Er zitten nu ,zebravinken ,japansemeeuwtjes ,zilverbekjes ,diamantduifjes ,diamantvinken ,2 catharina parkieten en 2 chinese dwergkwartels in de volliere.

roodborstje
28-04-2011, 22:08
Er zitten nu ,zebravinken ,japansemeeuwtjes ,zilverbekjes ,diamantduifjes ,diamantvinken ,2 catharina parkieten en 2 chinese dwergkwartels in de volliere.

ja animal was ook aan het denken voor een koppel japanse meeuwtjes.

ik zou liever goed kunnen kweken in de voliere dan dat ik er te veel vogeltjes in zet.

dus alle tips welkom!!!

dree
28-04-2011, 23:36
Hoi,

De belangrijkste tip is al gegeven, alle soorten vogels moeten bij elkaar passen, ik heb geen echte goeie tips, ik kan alleen vertellen hoe het in mijn volière gaat en wat voor vogels daar zijn.

Ik heb 1 grote voliére 7x5 m met een nachthok erin van 2x1m

Het is nogal een dolle boel met broeden en jongen en dat allemaal in 1 ruimte en alles gaat tot nu toe goed.

Dit is het tweede broedseizoen en ik heb tot nu toe nog niet iets apart hoeven zetten.

Bourke parkiet zit op eieren.
Bij deTurquoisine parkiet is vandaag het tweede jong geboren :)
Ik heb 7 kanarie poppen, 3 op eieren, 3 met jongen, 1 doet nog niks.
Ik heb een koppel Diamantvinken op eieren
M'n Chinese Dwergkwartels hebben 8 eieren en moet nog gaan broeden als madam zin krijgt.
En dan vliegen er nog 4 Japanse Meeuwtjes rond, allemaal mannetjes waarschijnlijk, nog geen ei van gezien.

Groet Dree

roodborstje
29-04-2011, 09:19
hey dree lijkt me gezellig boeltje ja :)
fijn dat alles zo vlotjes gaat.

alle heb dan maar voor men padda's een voliere bijgekocht
een tweedehandse staande voliere voor buiten.

maar wat zet ik nu bij de padda's het is duidelijk dat kleinere vogels redelijk overdondert worden door deze vogels.

mischien parkieten ???
of zou dat ook vechten onder elkaar??

Animal
29-04-2011, 10:08
2 Padda's in zo'n staande volliere is voldoende ,,ik zouw daar niks anders bij doen.
Zelf zouw ik de padda's hebben weg gedaan.
Als de padda's kweken kom je er ook moeilijker vanaf ,want het schijnt dat ze geringd moeten zijn.

dree
29-04-2011, 10:23
Hoi,

Parkieten en kanaries gaat niet samen is de regel.

Bourkes en Neophema parkieten vormen daarop een uitzondering, niet duur en makkelijk mee te kweken, het zijn mooie vogels en zijn heel rustig, mits per koppel gehouden is er geen probleem, twee mannen van 1 soort in 1 ruimte gaan vechten in het broedseizoen maar een koppel Bourkes en een koppel Turquoisines zoals ik heb gaat prima, de twee mannen scharrelen zelfs gezellig samen de kost bij elkaar.

Bourek parkieten zijn een apart soort die buiten de Neophema's vallen.
Naast de Turquoisines zijn er nog andere Neophema's waarvan de Splendid en de Elegant de bekendste zijn.

Ik heb een site "Vogeltrek" (http://members.home.nl/vogeltrek/frame.html) waar ik altijd lees als ik meer over een bepaalde vogel wil weten, je kan ook gewoon googelen natuurlijk :)

Groet Dree

roodborstje
29-04-2011, 12:19
dankje alle twee :)
ben even gaan na lezen over de bourke parkieten
wat een grappige beestjes .
net of hun snaveltje in de was heeft gezeten en gekrompen:D

lijken me wel leuke vogeltjes .
maar denk wel dat ik een koppel japanse meeukes erbij ga zetten in de gemengde voliere dan he .

hoor ik niets dan lof over en vind ik heel mooie vogels!!!!!

tja de padda's terug weg doen zal dan niet gaan de mijne hebben geen ring.:(

tja we zien wel !!
voorlopig kunnen ze blijven zitten vinden we er iemand voor ist ook goed .
dan ben ik ervan af.

MaartenF
29-04-2011, 17:39
2 Padda's in zo'n staande volliere is voldoende ,,ik zouw daar niks anders bij doen.
Zelf zouw ik de padda's hebben weg gedaan.
Als de padda's kweken kom je er ook moeilijker vanaf ,want het schijnt dat ze geringd moeten zijn.

Padda's hoeven in geen geval geringd te worden!
Het mag natuurlijk wel altijd, maar het hoeft niet.
Voel je dus niet verplicht om ze weg te doen, het zijn mooie beesten.

roodborstje
30-04-2011, 10:22
ok dat weten we dan ook weer .

maar de ene spreekt de andere tegen hier opt forum :)

aangezien ik deze ook ongeringt heb gekocht zal het dus nog wel kunnen denk ik;)

andre 44
30-04-2011, 11:30
voor zover ik het weet moeten de wild kleur wel geringd zijn mutatie's niet

roodborstje
30-04-2011, 11:58
tja die van mij waren wild kleur en niet geringd :)

Animal
30-04-2011, 11:59
Padda's hoeven in geen geval geringd te worden!
Het mag natuurlijk wel altijd, maar het hoeft niet.
Voel je dus niet verplicht om ze weg te doen, het zijn mooie beesten.

Er zijn hier diverse handelaren en winkels die ze zonder vaste ring niet nemen !
Andere vogels zonder ring zijn daar wel welkom.

Ton Koek
30-04-2011, 12:18
Officieel moeten rijstvogels geringd zijn maar in de praktijk let zo'n beetje niemand daar op. Misschien sommige handelaren in een bepaalde regio wel, maar dat is zeker niet standaard.

Drum
30-04-2011, 20:35
De volgende lijst Verordering 709/2010 is van het LNV loket.
Daar staat de rijstvogel wel in vermeld.(bladzijde L 212/26)

http://www.hetlnvloket.nl/txmpub/files/?p_file_id=27103

andre 44
30-04-2011, 20:54
dus wild kleur moet zijn geringd :)

Teunie Zwolle
30-04-2011, 21:39
Hoi Roodborstje
ik ben ook eengroentje pas 2,5 maand bezig
van mijn 3 koppels zebravinken zijn er nu 2 aan het broeden
maar één dame heeft een andere dame uit haar nest gejaagd, en nu heeft die weggejaagde dame nog niet een goed nest gevonden en broedt nog niet
mij gat het in de éérste plaats om de 3 koppels
als ze kuikens krijgen is het mooi, maar het is geen vereiste
het kan soms zomaar zijn dat ze niet bij elkaar blijken te passen
dat een man en een pop niet samen willen gaan
dan kun je besluiten om te ruilen bijvoorbeeld.
natuurlijk jagen ze elkaar wel eens weg, maar dat is normaal als een andere vogel te dicht bij het nest komt
je moet het van geval tot geval en situatie tot situatie bekijken
en ook wat geduld hebben, want dat heb ik ook moeten leren na 2,5 maand observeren en lezen, lezen, lezen
ben benieuwd wat je gaat doen, succes ;)

Teunie Zwolle
30-04-2011, 21:41
ik had 1 pagina nog niet gelezen, dommmmmm :D
mijn vogels waren ook niet geringd, maar omdat ik niet officieel kweek, maar voor de lol nestjes heb, kan ik ze zonder ring doorverkopen
dus je kunt best zonder ring doorverkopen of ruilen
dat is geen probleem
het klopt dat mensen elkaar wel eens tegenspreken, en soms ook heel onverstandige dingen schrijven, daar kom je vanzelf achter.
laat je gevoel maar spreken dan, zou ik zo zeggen
succes hoor!

ele
01-05-2011, 09:15
Leuk dat iedereen tracht mee te denken.
Een mij bekende handelaar heeft een flinke boete gekregen voor het in bezit hebben van ongeringde rijstvogels.

Dat er adviezen worden gegeven van: "Zie maar wat je doet, het is altijd goed" slaat dus nergens op.
Er bestaat dus het risico op een geldstraf.

Teunie Zwolle
01-05-2011, 13:53
Hoi Ele,
Bedoel je dat mijn zebra's ook geringd zouden moeten zijn, ook als ik er niet professioneel mee kweek of naar tt ga?
De zebra's in de dierenwinkel hebben namelijk ook meestal geen ringen.
Ik wil niet fout voorlichten hoor, tenminst als je het tegen mij had;)
dan mag je best directer zijn hoor, want ik wil graag leren.
Ik ring ze dus alleen om ze uit elkaar tehouden ivm inteelt
en dat zijn dan ringen van de dierenwinkel, die genummerd zijn, maar ik kijk op kleur omdat het anders niet te zien is vanaf een afstand
leergierige groetsels van Teunie

jeffrey rahoens
01-05-2011, 14:15
zebravinken moeten niet geringt zijn, de meeste vogels moeten dat trouwens niet, maar de inheemse wel... Je hoeft je zeker geen zorgen te maken hoor

ele
01-05-2011, 15:01
Hoi Ele,
Ik wil niet fout voorlichten hoor, tenminst als je het tegen mij had;)
dan mag je best directer zijn hoor, want ik wil graag leren.

Klop Teunie, was o.a. voor jou bedoeld ;)
Het ging over de ringPLICHT van padda's (= rijstvogels), jou zebravinken hoeven niet (verplicht) geringd te zijn.
Handig voor herkenning, leeftijdsbepaling enzo is het natuurlijk wel.
Dat mensen elkaar tegenspreken is heel gewoon, maar een regeltje is een regeltje (alhoewel er zeker mazen zijn tussen de vele regeltjes).

Dat jij en vele andere starters en ook vaak jongeren super enthousiast zijn goed hoor, maar in je enthousiasme kun je soms mensen een verkeerde kant op sturen.
Dat zal zeer waarschijnlijk niet de bedoeling zijn (blijft internet he), maar kan door andere starters ("onwetenden") toch serieus word overwogen om dat op te volgen.

Hans de Vries
01-05-2011, 16:28
Leuk dat iedereen tracht mee te denken.
Een mij bekende handelaar heeft een flinke boete gekregen voor het in bezit hebben van ongeringde rijstvogels.

Dat er adviezen worden gegeven van: "Zie maar wat je doet, het is altijd goed" slaat dus nergens op.
Er bestaat dus het risico op een geldstraf.

Klopt allemaal. Maar...... als ik goed ben geïnformeerd hoeven de bij de handel aangeboden rijstpikkers ook niet geringd te zijn als de betreffende handelaar een inkoopregister bijhoudt. Of maak ik het nu weer ingewikkeld....:confused:

gr
Hans.

ele
01-05-2011, 16:34
Klopt allemaal. Maar...... als ik goed ben geïnformeerd hoeven de bij de handel aangeboden rijstpikkers ook niet geringd te zijn als de betreffende handelaar een inkoopregister bijhoudt. Of maak ik het nu weer ingewikkeld....:confused:

gr
Hans.

Dat zou best zo kunnen zijn Hans, daar heb ik me niet in verdiept.

andre 44
01-05-2011, 17:28
ik heb net 2 handelaren gebeld hier bij mij in de omgeving met deze vraag ( wou het nu ook zeker weten) bij beide handelaren kun je geen ongeringde wild kleur rijstvogels kwijt wel ongeringde mutaties maar de wild kleur moet zijn geringd

Animal
01-05-2011, 23:36

gr
Hans.

Een handelaar/winkel hier in de buurt doet het beiden.
Hij neemt geen ongeringde rijstvogels ,en schrijft ook altijd naam en adres op als je vogels komt brengen ,,ook al zijn het maar zebravinken en kanarie's.

roodborstje
02-05-2011, 08:41
kijk se toch zalig zo een forum he

je stelt een vraag iedereen denkt mee :p

en uiteindelijk kom je bij het juiste antwoord;)

dus geen ongeringde rijstvogels in wildkleur

ok da weten we dan ook weer :D

dree
02-05-2011, 08:49
Hoi,

Ja, weer wat geleerd, altijd gedacht dat verplichte vaste ringen alleen voor inheemse soorten was. Zijn er nog meer verassingen op dit vlak?

Dree

Zwartkopje
02-05-2011, 09:35
Hoi,

Ja, weer wat geleerd, altijd gedacht dat verplichte vaste ringen alleen voor inheemse soorten was. Zijn er nog meer verassingen op dit vlak?

Dree

Nou meer ver -assingen graag niet:D

Een verkoopregister is leuk maar als er geen kenmerken (ringen)bij staan natuurlijk waardeloos.
Gelukkig kun je rijstvogels eenvoudig kweken en ringen dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Het is alleen wel weer een regel die kromme tenen oplevert.
Er worden hier genoeg rijstvogels gekweekt en in hun geboorteland gedood in ivm schade.

Gezien de regels omtrent kruisingen / mutaties bij europese soorten zou ik niet durven zeggen dat die niet geringd dienden te worden.
Een rijstvogel blijft een rijstvogel.

dree
02-05-2011, 09:41
Hoi,

Toen ik afgelopen najaar wat vogels wegbracht moest ik ook een papier invullen met mijn gegevens, het waren kanaries en kwartels, de meneer van de winkel vertelde dat zijn accountant er op had aangedrongen, het is dus meer een financieel boekhoud en belasting ding.

Dree

bonkje
04-05-2011, 18:31
ik had 1 pagina nog niet gelezen, dommmmmm :D
mijn vogels waren ook niet geringd, maar omdat ik niet officieel kweek, maar voor de lol nestjes heb, kan ik ze zonder ring doorverkopen
dus je kunt best zonder ring doorverkopen of ruilen
dat is geen probleem
het klopt dat mensen elkaar wel eens tegenspreken, en soms ook heel onverstandige dingen schrijven, daar kom je vanzelf achter.
laat je gevoel maar spreken dan, zou ik zo zeggen
succes hoor!

en als de aid komt wat dan............. lees de wet en verdiep je in je hobby

gr bonkje

en hopelijk komt snel de tijd dat alles geringd moet worden-0-

henk
04-05-2011, 19:24
Ik merk alleen nog op dat het hebben van ongeringde vogels, die volgens de wet wel geringd moeten worden, niet als een overtreding worden afgedaan, maar als een misdrijf.
Het levert op zijn minst een fikste boete op en waar ook niemand op zit te wachten een officieel strafblad.

Vriendelijke groet,
Henk