PDA

Bekijk Volledige Versie : Hennep stro?

Helena
27-04-2011, 16:13
Hallo ik ben benieuwd wat jullie als bodembedekking in het binnenhok van de voliere gebruiken. Ik gebruik nu houtsnippers. Nu was ik laatst bij het tuincentrum en zag ik een zak Hennepstro. Veel goedkoper dan houtsnippers, maar bedoeld voor paarden....

Nu weet ik vogels zijn geen paarden, maar is er misschien iemand die weet of ik Hennepstro kan gebruiken in de voliere. Of kan het dan zo zijn dat mijn vogels "de hele dag vrolijk zijn" :)

Groetjes Helena

populier
27-04-2011, 16:27
Goedkoop is duurkoop.

Je ruimte gaat muf ruiken en het stuift als de ziekte als je vogels rondvliegen.

Wat je ook zelf aangaf, het is voor paarden stallen.

Beukensnippers zijn toch beter.

Dit hennephaaksel komt van de vlas of zaad hennepplanten en daar word je niet stoned van:)

jeffrey rahoens
27-04-2011, 17:59
Bij mij is het gewoon een betonnen vloer met in het hoekje een beetje schaafsel voor de kwartels. Vogels zitten toch niet veel op de grond dus waar moet je dan onnodige kosten doen aan bodembedekking...:confused:

andre 44
27-04-2011, 18:07
Bij mij is het gewoon een betonnen vloer met in het hoekje een beetje schaafsel voor de kwartels. Vogels zitten toch niet veel op de grond dus waar moet je dan onnodige kosten doen aan bodembedekking...:confused:

dan heb jij aparte vogels die van mij zijn met regelmaat op de grond te vinden dan is het wel zo mooi voor de vogels dat ze niet op een koude kale bodem kunnen lopen huppelen

Leergier
27-04-2011, 18:26
Mijn vogels zitten ook heel veel op de grond..
En Jeffrey, ik geloof dat jij ook diamantduifjes hebt nietwaar? Dat zijn echte grondscharrelaars, dus ik denk je dat je wel degelijk geld in de bodembedekking moet steken..

Enne, een betonnen vloer kaal voor vogels is absoluut niet goed, dit vind ik inderdaad niet echt oog hebben voor vogelwelzijn..

Ton Koek
27-04-2011, 19:06
Beukensnippers bevallen mij ook het best. Gewoon een dikke laag die je regelmatig even omharkt, gaat erg lang mee als het maar goed droog blijft.

andre 44
27-04-2011, 19:09
die heb ik er ook in en als het niet meer mooi is dus vies dan alles er uit en nieuwe er in zo duur is het niet :)

jeffrey rahoens
27-04-2011, 19:15
Ik heb geen duifjes, wel parkieten, kun je dan ook zeggen waarom een betonnen vloer dan zo slecht is? Ik kijk niet naar het geld maar waarom geld weggooien?

andre 44
27-04-2011, 19:39
denk nu eens na waar lopen de vogels liever op een koude beton vloer of een vloer die bedekt is met een laag beuken snippers of een laag vogel zand

jeffrey rahoens
27-04-2011, 20:00
sorry maar zand is even koud als beton, mijn vogels lopen zelden op het beton

Animal
27-04-2011, 20:05
Zand is nog steeds de beste en goedkoopste en de natuurlijkste bodembedekking.
En alle vogels scharrelen graag over de grond om wat te eten te zoeken ,of grit en dergelijke.
Wat voor zand maakt helemaal niks uit.
Is de laag dik genoeg en wordt er wat zaad gemorst ,en wat vochtig heb je metteen kiemzaad wat ze heerlijk vinden.

Antoni Hopmann
27-04-2011, 23:01
Ach wat voor zand maakt ook eigenlijk niet uit.
Toch heb ik een voorkeur voor volierezand met schelpjes en een heerlijke anijsgeur. Dat laatste natuurlijk voor de vogelverzorger.
Zand van de bouwmarkt bevalt me niet echt. Dat zand is altijd vochtig.
Voor het nachthok kan ik eenieder beukensnippers aanbevelen.
Neemt goed op.

ele
27-04-2011, 23:38
De vraag ging over hennepstro.

Ik ken verschillende mensen die het gebruiken, ook "grotere kwekers".
Het stuift niet en neemt goed vocht op, de vogels gebruiken het zelfs voor hun nestbouw.
Ook ik heb het een poosje gebruikt in mijn broedkooien en ben ermee gestopt omdat ik een krantje met daarop wat zand en grit gemakkelijker verschonen vind.

Ton Koek
27-04-2011, 23:43
"het stuift niet"... Nou daar heb ik toch heel andere ervaring mee. Ik heb het éénmalig gebruikt in broedkooien, de hele kamer lag er vol mee en de lades waren zo goed als leeg.
Ik gebruik nu hemperade in het caviahok, dat is is net wat vaster en groffer, dat stuift minder, maar voor mij nog teveel om bij mijn vogels te gebruiken.

ele
28-04-2011, 00:14
Ook ik had hemparade en dat is gemaakt van vezelhennep.
Het word zelfs geadviseerd voor paarden met luchtwegproblemen.
http://www.graankorrel.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=3814&zenid=c4732cfbd9bdaf9207ef0cb368c715a7

Antoni Hopmann
28-04-2011, 00:48
Is prima spul voor paarden,Eelke.
Voor paarden met of zonder luchtwegproblemen.

In de loop van ruim 50 jaar kanaries fokken,is door mij praktisch elk produkt
uitgeprobeerd.
Vezels en korrels nemen goed op maar je hebt er vreselijk veel rotzooi van.

Uiteindelijk bevalt mij als vloerbedekking in de broedkooi het beste
golfkarton met daarop volierezand.

robbie
28-04-2011, 09:23
Hallo ik ben benieuwd wat jullie als bodembedekking in het binnenhok van de voliere gebruiken. Ik gebruik nu houtsnippers. Nu was ik laatst bij het tuincentrum en zag ik een zak Hennepstro. Veel goedkoper dan houtsnippers, maar bedoeld voor paarden....

Nu weet ik vogels zijn geen paarden, maar is er misschien iemand die weet of ik Hennepstro kan gebruiken in de voliere. Of kan het dan zo zijn dat mijn vogels "de hele dag vrolijk zijn" :)

Groetjes Helena

Hoi helena, Misschien is het hetzelfde als hennepstro, dat weet ik niet maar er is ook hennepvezel in de markt, dat gebruik ik al jaren. De naam op de verpakking is 'Aubiose'. ik leg eerst een laag golfkarton over de betonnen vloer en dan daarover een laag hennepvezel. Dit blijft heel mooi droog en stuift niet.
beukensnippers gaan snel schimmelen als ze vochtig worden, kijk maar eens als er enkele dagen een bad op staat (wat niet de bedoeling is, dat weet ik ook wel). Met omharken zie je de viezigheid en de schimmel niet meer maar ik zou dat nooit doen. De vuilste stukken kun je wegscheppen voor een keer en dan nieuw er op maar beter is alles vervangen regelmatig.
Omdat mijn volieres 80 cm breed zijn heb ik een rol golfkarton van die breedte gekocht. ik knip een strook af van de benodigde lengte en leg die in de kooi met daarop hennepvezel. Bij het verschonen trek ik die strook naar me toe bij de deur en rol die op samen met het hennepvezel, even aanvegen en een nieuwe strook er in rollen. Gaat heel snel en het beton blijft schoon en droog.
Het gaat ook zo snel dat de vogels soms niet eens van hun nest komen.

Een ander voordeel is het gewicht. Als je veel kooien hebt en daar ligt zand, dan heb je zo 20 kg afvalzand om weg te gooien. Hennepvezel weegt weinig en kan langer blijven liggen omdat het goed absorbeert.

groet

rob

PS
Als er zaad kiemt in je bodemzand is dat een slecht teken, schimmel zit er dan gegarandeerd ook maar dat zie je niet zo snel.

Antoni Hopmann
28-04-2011, 11:01
Wat zijn veel kooien Rob. 50,100,200?

Je moet idd. wel veel kooien hebben om 20 kg zandafval te hebben.

Een schepje zand op het golfkarton is genoeg.

Ik heb altijd broedkooien zonder zandladen gehad en dat is nu juist het prettige.Je trekt het karton zo naar je toe.

Toch gemakkelijk die rollen van 70 meter.
Je hebt ze in meerdere breedten,zodat je de juiste maat kan aanschaffen.
Voor de kooien van 90 breed en 60 cm diep neem ik de maat 70 cm,die steekt dan iets uit. Voor de draadkooien,die wel een zandlade hebben,neem ik de rol van 25 cm.breed. Ook gemakkelijk is het knippen/snijden langs
de ribbels.
Het gemak dient de mens zal ik maar zeggen.

kingfisher
28-04-2011, 21:05
Ik heb een kleine 12 kooien staan en ik heb gemiddeld als ik alles in èèn keer schoonmaak een hele zak wit voliere zand nodig dus 20 kg.
Ik gebruik dus niet een schepje maar gewoon de hele zandla krijgt een lekkere laag die ik om de week verschoon.
Dus de ene week de eerste 6 kooien en de ander week de andere 6-7.
Wat zal ik moelijk doen voor 13,50 per 3 zakken van 20kg?
Ik kan natuurlijk niet in andermans portomonee kijken dat weet ik wel maar voor mij werkt dit goed.

loxia
28-04-2011, 21:53
in mijn nachthok heb ik een houten vloer. daarop strooi ik kattenbakkorrels. dat bevalt mij erg goed. en het stuift niet. in het verleden gebruikte ik beukensnippers. die nemen weinig vocht op, dus regelmatig schimmels in de snippers. erg slecht voor de vogels.

Antoni Hopmann
28-04-2011, 23:16
Ik heb een kleine 12 kooien staan en ik heb gemiddeld als ik alles in èèn keer schoonmaak een hele zak wit voliere zand nodig dus 20 kg.
Ik gebruik dus niet een schepje maar gewoon de hele zandla krijgt een lekkere laag die ik om de week verschoon.
Dus de ene week de eerste 6 kooien en de ander week de andere 6-7.
Wat zal ik moelijk doen voor 13,50 per 3 zakken van 20kg?
Ik kan natuurlijk niet in andermans portomonee kijken dat weet ik wel maar voor mij werkt dit goed.

Nee hoor Bob.Het heeft niets met de portemonnaie te maken.
Als bodembedekking in de broedkooien gebruik ik dus golfkarton. Anderen
gebruiken misschien kranten. Jij een laag zand. Dat is de keuze die je maakt.
Omdat vogels graag op de bodem scharrelen doe ik op het golfkarton
wat volierezand en af en toe een schepje gemengd grit met maagkiezel.
In tegenstelling tot zand neemt golfkarton goed vocht op, is snel te vervangen licht van gewicht.
Indien nodig ververs ik het golfkarton 2 x per week.
Zonder zandlade is dat een fluitje van een cent.

natuurkweker
28-04-2011, 23:19

Groetjes Helena

ik heb het geprobeert nooit meer stoft ontichelijk en stinkt als een mesthoop voor mijn geen hennep stro meer

Antoni Hopmann
28-04-2011, 23:19
in mijn nachthok heb ik een houten vloer. daarop strooi ik kattenbakkorrels. dat bevalt mij erg goed. en het stuift niet. in het verleden gebruikte ik beukensnippers. die nemen weinig vocht op, dus regelmatig schimmels in de snippers. erg slecht voor de vogels.

Als je nachthok goed droog is heb je bij het gebruik van beukensnippers echt geen last van schimmel. Wel 1 x per week het hok schoonmaken.
De beukensnippers veeg je er met het grootste gemak uit.

Danielle1
29-04-2011, 20:03
Ook parkieten lopen veel op de grond, ik heb in mijn binnenvluchten allemaal beukensnippers liggen, behalve bij de kwartels, daar ligt zaagsel omdat die altijd op de grond liggen,
In de volière heb ik 1 deel met een grote plantenbak en het andere deel is met betontegels, ze zitten bij mij altijd in de plantenbak rond te scharrelen en in de grond om te harken opzoek naar beestjes ed. En de meest favoriete hobby is plantjes slopen.
Een betonnen vloer is koud, en er valt niet veel aan te beleven, als je er iets op legt, dan hebben ze ook nog wat te doen. Het lijkt mij dat je de vogel een zo goed mogelijk verblijf aan wilt bieden, veel liefhebbers willen zeker in een volière dit zo natuurgetrouw mogelijk doen. En in welk natuur gebied vind je nou vogels die beton gaan storten omdat ze dat zo fijn vinden?
Bovendien is het nog makkelijker schoonmaken ook. beukensnippers schep je er zo uit, gooit er nieuwe in en klaar. Vieze grond schep ik weg, nieuwe grond erbij en klaar is Daniëlle. Betontegels steeds afspuiten en schrobben, is niet mijn meest favoriete hobby, zeker niet als je bedenkt dat 1 keer in de 2 weken al je hokken schoonmaken geen luxe is, en dagelijks de stront op ruimen al helemaal niet, want je wc trek je toch ook elke keer door..

Helena
02-05-2011, 09:17
Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.
Ik had al een vermoeden dat Hennepstro niet voor niets voor paarden is, maar ik dacht, laat ik het hier eens vragen.

Ik hou het maar gewoon bij de beukensnippers. Die heb ik sowieso in de binnenhokken. In de buitenvoliere heb ik beukensnippers op verschillende plekken, bv. op de plekken waar de vogels veel zitten (onder de zitstokken). Ik heb ook een aantal onbedekte gedeelte. Op de grond liggen liggen bij mij tegels. Op de onbedekte gedeelte zet ik dan bv. het vogelbad neer, zodat er zo min mogelijk natte beukensnippers in de voliere achterblijven.

Groetjes Helena

vandurenj
02-05-2011, 11:33
in Belgie zijn er veel kwekers overgestapt op vlaslemen van Aveve voor in de kweekbakken