Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met de Japanse Nachtegalen kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Problemen met de Japanse Nachtegalen kweek

    Mijn ervaren kweekkoppel japanse nachtegalen hebben nu 3 eieren gelegd, welke ik elke dag heb geraapt.Hiervoor in de plaats heb ik elke keer een kunsteitje teruggelegd.( Pop gaat er keurig opzitten)
    De man heb ik apart gezet in een voliere naast de pop ( ze kan hem wel zien)
    Gisteren heb ik de 3 echte eieren teruggelegd.
    Ik was de voliere nog maar net uit, of de pop had al een eitje stukgemaakt!!!!
    Snel heb ik de 2 overige eieren in veiligheid gebracht,en de kunsteitjes ervoor in de plaats gelegd.Hopende dat vandaag het 4 e eitje gelegd zou worden, en het popje zou gaan broeden.
    Het 4 e eitje heb ik niet gezien ( niet gelegd of kapotgepikt?)
    Probleem is dat het popje niet meer omkijkt naar haar nest( met de kunsteitjes)
    Ik durf eigenlijk ook niet om de echte eitjes terug te leggen.
    Wat moet ik doen ???

  • #2
    Vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door gerrit renskers
    Mijn ervaren kweekkoppel japanse nachtegalen hebben nu 3 eieren gelegd, welke ik elke dag heb geraapt.Hiervoor in de plaats heb ik elke keer een kunsteitje teruggelegd.( Pop gaat er keurig opzitten)
    De man heb ik apart gezet in een voliere naast de pop ( ze kan hem wel zien)
    Gisteren heb ik de 3 echte eieren teruggelegd.
    Ik was de voliere nog maar net uit, of de pop had al een eitje stukgemaakt!!!!
    Snel heb ik de 2 overige eieren in veiligheid gebracht,en de kunsteitjes ervoor in de plaats gelegd.Hopende dat vandaag het 4 e eitje gelegd zou worden, en het popje zou gaan broeden.
    Het 4 e eitje heb ik niet gezien ( niet gelegd of kapotgepikt?)
    Probleem is dat het popje niet meer omkijkt naar haar nest( met de kunsteitjes)
    Ik durf eigenlijk ook niet om de echte eitjes terug te leggen.
    Wat moet ik doen ???
    Wat is de reden dat je eieren raapt bij de Jappen?.
    Dit is normaliter niet nodig aangezien ze pas gaan broeden als het legsel geheel klaar is.
    Heb je dit voorgaande jaren ook gedaan?
    Wat is de reden dat je de man apart hebt gedaan?
    Het niet meer omkijken naar het nest lijkt mij vanwege alle verstoring.
    Maar ik kan er ook helemaal naast zitten uiterdaad.
    Hoe is het de voorgaande seizoenen gegaan??

    Misschien heeft Winterkoning een duidelijk antwoord hierop.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      gerardus
      jij doe net ofdat ik een japanner expert ben ofzo, ik heb wat ervaring meer niet hoor.
      ik heb vroeger hier vertelt hoe ik het doet en eigenlijk nooit problemen, jij heb dat toen een beetje opgevolgd en kweekte ook als een tierelier, prima toch?
      overal is het anders qua huisvesting,voeding, kweekopvatting etc etc.

      ik zou het ook verder niet weten, ja denk ook aan teveel verstoring maarja .....ken de situatie niet en omgang met de vogels etc.

      wat ik wel denk is dat die 2 overgebleven eieren nu prima kunnen dienen alszijnde eieren die kunnen dienen om het eierpikken/vreten af te leren.

      of dat men gewoon nu alles zijn gang moet laten gaan. ( vaak in deze situatie het beste , de pop wilde wel, broeden , zag zelf de nep eieren aan voor echt en de echte voor nep..................


      man opzij zetten heeft niet zo heel veel nut (hij is dus niet diegene die de eieren pikt/eet als ik het goed begrijp).
      en als men hem apart zet, zet hem dan wel heel dicht en in het zicht van de pop.

      kan ernaast zitten hoor.

      succes verder.

      mvg

      Opmerking


      • #4
        Vorig jaar had ik uit voorzorg de man apart gezet , dit was waarschijnlijk niet nodig geweest, want zoals ik nu zie heeft de pop een ei opgevreten.
        IK denk inderdaad dat verstoring een reden kan zijn .
        Bij mijn ander kweekkoppel laat ik de man erbij.
        De man gaat vaak op het nest zitten, het lijkt erop dat hij de pop wil aanmoedigen om naar het nest te gaan. Dit laatste lijkt me toch een belangrijke reden van een geslaagde kweek .m.a.w laat de natuur maar zijn gang gaan.

        Ps. dit jaar voer ik uit voorzorg geen meelwormen. (vorig jaar was dit ook al een punt van aandacht omdatdit de kweek negatief zou kunnen beinvloeden.

        Opmerking


        • #5
          o is er een tweede koppel in het spel?

          tja. kan ook de oorzaak zijn dan van eiervraat.

          waarom geen meelwormen, in het begin alleen de witte geven ( juist geven die meelwormen ) ,hier stond bij de japanners een kilo per kooi en in de kooi.
          als stapelvoer, maar ze lieten dit altijd links liggen als het aanbod van voedsel gevarieerder was dan meelwormen, geef de jappen de keuze tussen een sprinkhaan/rups of weet ik veel wat en een meelworm,kijken welke ze prefereren.

          mvg
          succes met de kweek

          Opmerking


          • #6
            Over 3 dagen verwacht ik dat er 4 eieren uitkomen.

            De man en de pop zitten bij elkaar in de voliere, en ze broeden beide afwisselend.
            Ik heb de eieren niet geraapt, wat ik anders wel vaak doe, en ik heb ook geen kunsteitjes gelegd.
            Geen enkele verstoring.
            Ik ben erg benieuwd hoe het over enkele dagen gaat.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door gerrit renskers
              Over 3 dagen verwacht ik dat er 4 eieren uitkomen.

              De man en de pop zitten bij elkaar in de voliere, en ze broeden beide afwisselend.
              Ik heb de eieren niet geraapt, wat ik anders wel vaak doe, en ik heb ook geen kunsteitjes gelegd.
              Geen enkele verstoring.
              Ik ben erg benieuwd hoe het over enkele dagen gaat.
              het zal vast wel goedkomen nu , je hebt i.i.g nog eieren en dat is alweer een stapje gewonnen.
              nu zodadelijk het baasje nog zichzelf bedwingen om ook pas met een dag of 4 na uitkomen bij de jongen te kijken of er geringd moet worden en dan zal ook jij kweken met de jap.
              iedereen kan het, dus jij ook ( als je de vogels maar hun gang laat gaan en hun de omstandigheden bied die ze "eisen" in deze periode , zoals rust enz.)

              succes ermee want "we" zijn er nog niet helemaal, er komen misschien nog hobbels op de weg.
              mvg

              Opmerking


              • #8
                Gisteren 3 eieren uitgekomen. 1 ei ligt nog in het nest.
                Vandaag 2 jongen in nest ( al goed gegroeid) .
                3 e jong nergens te bekennen ( deze was gisteren ook al de kleinste)
                1 ei is wel bevrucht maar jong zit dood in het ei .

                Ik voer diepvriespinkie,s en levende buffalowormen.

                Word vervolgd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gerrit renskers
                  Gisteren 3 eieren uitgekomen. 1 ei ligt nog in het nest.
                  Vandaag 2 jongen in nest ( al goed gegroeid) .
                  3 e jong nergens te bekennen ( deze was gisteren ook al de kleinste)
                  1 ei is wel bevrucht maar jong zit dood in het ei .

                  Ik voer diepvriespinkie,s en levende buffalowormen.

                  Word vervolgd
                  yup maar ik denk wel dat je "iets"minder moet gaan kijken in het nest (ik weet niet hoe de situatie is natuurlijk ) ,ik bedoel de dag van uitkomen gekeken, de dag erna gekeken...........................en nu ? vandaag weer kijken?
                  het kan alleen maar fout gaan hoor.
                  met rust laten zou ik zeggen.

                  ga je ringen? kijk pas met een dag of 4 ( je kan de schalen altijd wel terug vinden en zo komen weten hoeveel jongen er zijn om te gaan ringen bv.).
                  ga je niet ringen? kijk helemaal niet.
                  vogels regelen het wel. (kunnen het veel beter dan jij , jij moet alleen maar zorgen dat de vogels ook in staat worden gestelt om het goed te doen , denk aan huisvesting,voer , benadering/omgang, rust etc.).

                  anders kan jouw topic titel/aanhef (toch) wel eens juist benoemd zijn.

                  succes met de kweek.

                  mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    De voliere is rijkelijk begroeid met struiken.
                    Ik voer de vogels vanaf de buitenkant van de voliere.
                    De controle van hoe het gaat kan ik ook vanaf de buitenkant van de voliere doen. Als de vogels van het nest zijn , dan kan ik schuin tussen de planten door zien hoe het eruit ziet in het nest .
                    Wat dat betrefd is er geen verstoring.

                    De jongen heb ik vandaag geringd met een 3,2 mm ring omhult met ventielslang welke met zwarte stift zwart gemaakt is.

                    Ik heb de vogels extra wormen verstrekt, en alles is na het ringen goed verlopen.

                    Opmerking


                    • #11
                      nou mooi weer allemaal.
                      je ziet het ,het is zo problematisch vooralsnog allemaal niet.
                      verstand gebruiken en dan komt het 9 van de 10 x wel goed.
                      als het "loopt"dan "loopt"het ,de vogels kunnen het beter dan de mens echt waar en wat is er nu makkelijker dan dat ieder zijn eigen jongen groot brengt?
                      de voldoening is groter bij natuurbroed en de gehele avicultuur is er weer mee gedient.
                      succes.
                      mvg

                      Opmerking


                      • #12
                        Vanmorgen 06.30 uur beide jongen dood in het nest.
                        Echt balen, hoe kan dit nou?
                        Zou het ringen er mee te maken hebben van gisteren?
                        Of zijn de jongen verkleumd ? Ik kan me haast niet voorstellen dat de ouders met 4 a 5 nachten niet meer op het nest zitten.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning

                          succes ermee want "we" zijn er nog niet helemaal, er komen misschien nog hobbels op de weg.
                          mvg
                          maar het komt wel goed
                          komen nog rondes zat aan, doorzetten en volharden dan zullen er ooit e.k. japjes rondvliegen bij jouw.

                          mvg

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste Gerrit,

                            Mag ik vragen waarom heb je de ringen met ventielslang zwart gemaakt?, dan kan je toch de ringen ook zonder slang wel zwart maken met een stift.

                            Volgens mij moet je de ringen juist, vleeskleurig houden, nachtegalen hebben toch een lichte kleur poten?
                            Bijgevoegde Bestanden
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              wat ik wel vaak heb gehoord. (geen ervaring dus)
                              dat ze voor het ringen hun handen met conifeer wassen dus wat conifeer tussen je handen en schuren. Dan is de mensengeur wat minder aanwezig.

                              dat zwartmaken is zeker tegen het glimmen? mvg pieter

                              Opmerking

                              Working...
                              X