Mededeling

Collapse
No announcement yet.

alle jonge kanaries gaan na enkele dagen dood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • alle jonge kanaries gaan na enkele dagen dood

    Hallo,

    Sinds drie jaar fokt mijn vader kanarie`s. Tot nu toe is elk jaar alles goed verlopen. Vorig jaar zelfs over de 100 jonge kanaries gekregen. Dit jaar gaat het niet al te goed met het fokken van kanaries.

    Sinds twee maanden is mijn vader weer bezig met het fokken van kanaries , maar al vanaf het begin gaan er na een paar dagen ( verschillend per kanarienest ) een pas uitgekomen kanarie dood. Binnen enkele dagen zijn de andere jonge kanaries ook dood. Dit is al in minimaal 10 nesten gebeurd. In het begin voeren de ouders de jongen, maar na enkele dagen stoppen ze vanuit het niks met voeren. We hebben al geprobeerd om er een man en pop bij te zetten en alleen de pop. Dit heeft geen resultaat. In het nest zitten geen luizen. Ze zijn dagelijks voorzien van eivoer en geweekt wit brood.

    De kanaries waar mee gefokt wordt zijn van vorig jaar en het jaar ervoor.

    Hopelijk heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, zodat de jonge niet allemaal dood gaan.

    Ps. De kanaries zitten allemaal binnen, met een temperatuur tussen de 15 a 20 graden.

    Met vriendelijke groet,
    Debbie

  • #2
    Moeilijk te beoordelen zo wat het kan zijn. Geven jullie geen zaad ?

    Hier gaat het goed met de kweek, ik geef iedere dag een keer of 4 eivoer. Beter 4 keer een klein beetje dan 1 keer voor 24 uur tegelijk.

    Ik maak iedere dag nieuw eivoer, ik gebruik een mix van Cede en Orlux, maar al die kant en klare eivoer is gewoon goed. Je moet zeker niet voor teveel dagen tegelijk maken.

    En geef je ook kiemzaad ? want daar zit ook een risico in als je dat niet goed maakt.

    En waarom geef je geweekt brood geeft. Bij mij gaat er rusk door het eivoer en dat is het.


    Ook krijgen ze bij mij altijd zaad.
    http://wiggel.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      zaad krijgen ze gewoon altijd. Ze krijgen in de morgen en in de avond eivoer. Dit eivoer halen wij altijd bij een soort boerenbond. Dit zijn geen pakken, maar zakjes. De afgelopen jaren hebben wij hier gezonde jongen mee gekregen. Het witbrood wordt geweekt zodat ze dit aan de jongen kunnen geven als iets extra`s . Dit hebben wij ook al jaren gedaan, zonder enige problemen.

      Heb net andere onderwerpen gelezen, maar de zweetziekte is het zover als wij weten ook niet. Er is geen gele ontlasting, de nestjes stinken niet en de vogels zijn ook niet vochtig.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door treu_believer
        Hallo,

        Sinds drie jaar fokt mijn vader kanarie`s. Tot nu toe is elk jaar alles goed verlopen. Vorig jaar zelfs over de 100 jonge kanaries gekregen. Dit jaar gaat het niet al te goed met het fokken van kanaries.

        Sinds twee maanden is mijn vader weer bezig met het fokken van kanaries , maar al vanaf het begin gaan er na een paar dagen ( verschillend per kanarienest ) een pas uitgekomen kanarie dood. Binnen enkele dagen zijn de andere jonge kanaries ook dood. Dit is al in minimaal 10 nesten gebeurd. In het begin voeren de ouders de jongen, maar na enkele dagen stoppen ze vanuit het niks met voeren. We hebben al geprobeerd om er een man en pop bij te zetten en alleen de pop. Dit heeft geen resultaat. In het nest zitten geen luizen. Ze zijn dagelijks voorzien van eivoer en geweekt wit brood.

        De kanaries waar mee gefokt wordt zijn van vorig jaar en het jaar ervoor.

        Hopelijk heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, zodat de jonge niet allemaal dood gaan.

        Ps. De kanaries zitten allemaal binnen, met een temperatuur tussen de 15 a 20 graden.

        Met vriendelijke groet,
        Debbie
        Toch maar weer controleren op luizen,Debbie. Voorlopig elke dag. Schone nesten geven en de oude nesten goed nakijken.'s Nachts bezoeken de luizen de vogels.Dus in het donker alles inspecteren met behulp van een
        fel lampje. Dan zie je de luizen lopen. Overdag op het eind van de zitstokken, richels etc.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Mestonderzoek laten doen bij de dierenarts, hier bij ons(in Noordwijk is een dierenarts die veel vogels doet) kost zoiets 19,50.
          Als je zoveel vogels kweekt, moet dat dus de kop niet kosten, beter nog van 2 verschillende vogels de mest laten onderzoeken.
          IKzelf denk aan coccidiose.Eigenlijk hebben alle kanaries daar in meer of mindere mate last van, aan de oudervogels merk je het niet, die hebben er een soort van weerstand tegen opgebouwd, maar de jonkies gaan er aan dood, willen ook niet meer eten.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
            Toch maar weer controleren op luizen,Debbie. Voorlopig elke dag. Schone nesten geven en de oude nesten goed nakijken.'s Nachts bezoeken de luizen de vogels.Dus in het donker alles inspecteren met behulp van een
            fel lampje. Dan zie je de luizen lopen. Overdag op het eind van de zitstokken, richels etc.
            Er blijven altijd overdag wel enkele luizen achter in het nest.
            Ik sla het nest met de opening naar beneden uit op een stik wit tissue, als je dan dichtbij kijkt moet je ze kunnen zien.

            ik zou ook een pak merk eivoer kopen, bijv cede of orlux, om uit te proberen.

            groet

            rob

            Opmerking


            • #7
              Ja, merkeivoer is een goed idee en klaarmaken met couscous en chapelure
              zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Ik giet op 1 schepje couscous kokend water. Als hij klaar is giet ik het resterende water weg. Daar voeg ik 2 schepjes orluxeivoer bij, en 1 schepje chapelure, maakt niet uit welk brood, wij kopen oud brood bij de delhaize, makro voor een spotprijsje en laten dat drogen en malen we dan zelf. Bruin, wit, meergranen, maakt niet uit. Gewoon geen melkbrood.
                  Normaal is met deze samenstelling het voer redelijk droog, als het nog wat te nat is doe ik er nog wat eivoer en chapelure bij, maar meestal hoeft dat niet...
                  Het is zeker het proberen waard. Het is een recept van mijn oom en het werk steengoed...
                  zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                  Opmerking


                  • #10
                    ja bloedluis wil zich vaker niet laten zien.
                    om het makkelijk op te sporen.
                    plak van die papieren plakband wat schilders gebruiken voor tegen je voor front en kijk als er volgende dag bloedluis op zit
                    hier kunnen dus ook jongen aan sterven hoe zagen de jongen uit??
                    waren ze niet bleek van kleur ??? of geel?

                    Opmerking


                    • #11
                      Als je kan, neem dan als je kanaries hun nestje hebben gemaakt het nestje zonder het kommetje eruit, doe in het kommetje veeluispoeder, of een ander poeder tegen luizen erin, en leg het nestje terug. Als je aan de uiteinden van de stokken en in de hoeken van de kooi dan nog eens biokill ofzo spuit zal dat al een heel stuk minder zijn. Wat ik ook doe is onder mijn lades van de kooien veeluispoeder leggen, dit jaar heb ik nog geen luis gezien, en ik doe het op deze manier
                      zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                      Opmerking


                      • #12
                        wat goed werkt tegen bloedluis is tabak..
                        die lucht kunnen ze niet verdragen.
                        leg wat shag in de nesten of hang gedroogde tabaksplanten in de kooi, voliere.

                        bij mij heeft het goed gewerkt toen ik bloedluis had in mn duivenhok.

                        m.v.g.
                        Lars lambooij
                        manager bij een speech :
                        vorig jaar stonden we op het randje van de afgrond,
                        maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                          plak van die papieren plakband wat schilders gebruiken voor tegen je voor front en kijk als er volgende dag bloedluis op zit
                          Wat een super tip. simpel maar doeltreffend. Thx

                          Opmerking

                          Working...
                          X