PDA

Bekijk Volledige Versie : Paardenbloemen

petergr
01-04-2011, 17:14
Hallo,

Ze zeggen weleens dat je bij wildzang je hokken moet volhangen met onkruid zoals paardenbloem. Mijn vraag is hoe doe je dit. Moet je ze gewoon als ze bloeien plukken en dan in de kooi hangen.

Mvg Peter

populier
01-04-2011, 17:26
Nee hoor je hoeft niet alles te geven van de plant, het gaat om de zaadknoppen bij de paardebloem.

Je kan ook af en toe het blad geven

petergr
01-04-2011, 17:27
komen die na of voor de bloem

populier
01-04-2011, 17:29
Na de bloem:)

Arjan JL
01-04-2011, 18:04
Hallo,

Tip ,als je het puntje eraf te knipt scheelt een hoop pluis in het gaas.

Gr Arjan

winterkoning
01-04-2011, 18:10
Hallo,

Ze zeggen weleens dat je bij wildzang je hokken moet volhangen met onkruid zoals paardenbloem. Mijn vraag is hoe doe je dit. Moet je ze gewoon als ze bloeien plukken en dan in de kooi hangen.

Mvg Peter

"moeten" is er niet bij hé ,het kan als je dit wilt.
je kan het vaak ook gewoon kopen in de wat betere (web)winkels ( heb ik het over de zaden en de gemalen vorm) of reformwinkels ( heb ik het over de gemalen,gedroogde en olieachtige vormen).
ook zonder kan je ze in leven houden/kweken.( tegenwoordig).

onkruiden in het algemeen kan je verzamelen en op bossen binden en zo in de voliere hangen (leuke bezigheid voor de vogels).

onkruiden in het algemeen kan je ook in melkflessen (smalle hals) met water zetten om ze zo langer "vers"te houden.
of in een emmer water met deksel met in het deksel kleine gaten, nooit in emmer water zonder deksel met gaten zetten, kunnen ze verzuipen

specifieker de paarden bloem:
de hele plant kan van nut zijn voor de vogels, van de wortels tot de stengel tot het blad tot de bladeren tot de bloem tot het zaad en ja zelfs het pluis kan van nut zijn.

wortels/stengels kunnen dienen als nestmateriaal, blad word zo gegeten (niet door elke vogel), de bloem word ook zo gegeten (niet door elke vogel) , het zaad (dat word vrijwel door elke zaadetende vogel gegeten ( de inheemse en uitheemse), het pluis kan dienen als afwerkingsmateriaal voor de nesten van sommige soorten. ( men steggelt soms over de watten en afbinden van pootjes, tja dan geef je ze toch pluis...............).

en zo heeft elk onkruid zo zijn eigenaardigheden of verstrekkingswijze.( zoals wanneer te verstrekken, welke delen wel en welke delen niet van het kruid etc etc).

wat je zou kunnen doen is het boekje onkruiden kunnen kopen

http://vogelboekhandel.nl/rubriek.asp?rubriek=h

daar staat echt vanalles in van hoe of wat.

kan je zien wat je wel en wat je niet moet doen ,want onkruiden geven waarvan je niet zeker ben kan gevolgen hebben voor de vogels.

mvg

jeffrey rahoens
01-04-2011, 19:46
Ze eten wel de ganse plant op...

petergr
01-04-2011, 22:23
Oke bedankt weet iemand ook andere onkruiden die je kan gebruiken

winterkoning
02-04-2011, 09:20

ff inlezen op het forum zou ik zeggen, er zijn topics zat die over allerhande (on)kruiden gaan, er zijn hele lijsten opgetekend in de berichten en er zijn zelfs topics met foto's erbij ( voor evt. herkenning).
kom je ook gelijk tegen de planten, struiken en bomen waarvan men denkt dat ze giftig zijn voor onze vogeltjes. (is niet altijd zo ,maargoed gewoon ff de zoekfunctie gebruiken, dan heb je uren leesvoer om tot je te nemen aangaande dit onderwerp).

ff zoeken petergr

mvg

P.Wijlaars
02-04-2011, 10:37

Hoi, Peter

meer als genoeg kijk ff hier...>>>>>>>>>> http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=9532&highlight=onkruidkenners

jeffrey rahoens
02-04-2011, 14:26
muur, gras, klavers,...

lambert46518
02-04-2011, 18:19
hallo het zijn geen konijnen.

RobK
02-04-2011, 18:25
Inderdaad, vogeltjes zijn geen konijnen. Waarschijnlijk bedoelt Jeffrey graszaden en klaverzaden.

Groet,

Rob.

jeffrey rahoens
02-04-2011, 18:29
Nee, echt het de blaadjes van gras, klavers en paardenbloemen. Ze zijn er dol op!!!

RobK
02-04-2011, 18:33
Oké dan, ja, mijn kinderen waren en zijn dol op slagroomtaart, appeltaart enzovoort. Groenvoer moet een ((klein) extraatje zijn. Een restje blad wat met het zaad meekomt is prima, handenvol groen is niet prima, ronduit slecht eigenlijk.

Groet,

Rob.

Kornelis
02-04-2011, 19:16
WK verwijst naar een prachtboek over onkruiden.
Hier kan je veel informatie vinden met betrekking tot onkruiden.
Het kost wat geld maar je kan er heel veel aan hebben.

Gr Kornelis

kingfisher
02-04-2011, 20:33

Hallo Peter zag nu pas dat je in Poortugaal woont,ik heb wel een mooi boek over onkruiden wat je kunt lenen.
Ik woon 2 keer vallen bij je vandaan,Hoogvliet,ik hoor wel of je interesse hebt.
Wilde je een pm sturen maar die mogelijkheid heb je uitgezet in je profiel.

jeffrey rahoens
02-04-2011, 21:02
Oké dan, ja, mijn kinderen waren en zijn dol op slagroomtaart, appeltaart enzovoort. Groenvoer moet een ((klein) extraatje zijn. Een restje blad wat met het zaad meekomt is prima, handenvol groen is niet prima, ronduit slecht eigenlijk.

Groet,

Rob.

Ze krijgen hier voor een hele volière enkele blaadjes

loxia
02-04-2011, 21:34
Hallo,

Mvg Peter

paardebloemen, ik pluk er een grote plastictas vol, knip de pluisjes er af en doe ze in de diepvries. als de vogels jongen hebben haal ik elke avond een handje vol uit de d.v. en geef het de volgende morgen aan de vogels. ze voeren er graag mee

casehulsebosch
02-04-2011, 22:20
En zo zien we maar weer aan Loxia's antwoord dat goede raad niet duur is.
Goeie tip.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

loxia
03-04-2011, 09:55
En zo zien we maar weer aan Loxia's antwoord dat goede raad niet duur is.
Goeie tip.

hallo kees
groeien daar bij jullie ook horseflowers ?:D
gr loxia

casehulsebosch
03-04-2011, 10:28
Ja hoor. Wij hebben paarden en bloemen. En ook beiden binnenshuis.( kijk maar even onder mijn foto gallerij)

petergr
10-04-2011, 09:45
bedankt ik heb ook even in andere topics gekeken en ben er veel van opgeschoten

loxia
10-04-2011, 20:06
bedankt ik heb ook even in andere topics gekeken en ben er veel van opgeschoten

ik heb vandaag de eerste paardebloemen gegeven. het blad, de stengels en de gele bloem (ze pluizen nog niet). ze vreten echt alles op

Xavier
11-04-2011, 11:07
ik heb vandaag de eerste paardebloemen gegeven. het blad, de stengels en de gele bloem (ze pluizen nog niet). ze vreten echt alles op
In het boek: Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels van Alois van Mingeroet, staat te lezen dat het witte sap van de stengel licht giftig is, en je die dus niet moet geven...:nono:

winterkoning
11-04-2011, 11:30
hier in de buurt pluizen ze al wel , maar bij mijn vader nog niet, pa komt straks alvast een vrachtje plukken.

v. Mingeroet heeft gelijk , maar wat is licht giftig ?

menig gif is medicijn

ook hier gewoon altijd ook de stengels gegeven :yes: ( ze hebben het soms zelfs nodig).
waar het omgaat is altijd weer , weten wat je doet en weten wat sommige "dingen"doen in een vogellichaam.
( en da's soms erg moeilijk voor sommige).
mvg

Antoni Hopmann
11-04-2011, 16:40
Het sap schijnt goed voor de lever te zijn.

jeffrey rahoens
11-04-2011, 16:53
Nu moet je mij eens zeggen wat er zo giftig is aan dat sap, ik geef al jaren de ganse plant en ze zijn er dol op, moest het sap giftig zijn zouden er zieke en dode vogels zijn, en dat is dus niet zo

winterkoning
11-04-2011, 17:51
Nu moet je mij eens zeggen wat er zo giftig is aan dat sap, ik geef al jaren de ganse plant en ze zijn er dol op, moest het sap giftig zijn zouden er zieke en dode vogels zijn, en dat is dus niet zo

jeffrey,je moet wel bij de feiten blijven, als jij schrijft : zo giftig is aan dat sap dan lijkt het net of je schrijft dat het zwaar giftig is ( in de overdrijvende trap geschreven dus).
het is licht giftig en dat klopt gewoon, niks meer en niks minder.

als je echt wilt weten wat "het sap" licht giftig maakt zou ik zeggen gebruik je zoekmachine eens , bv google en lees welke "stoffen"er zitten in het sap.

daarnaast geldt hier ook weer overdaad schaad, met andere woorden .licht giftig van planten en dieren en deze dan als voedsel te geven aan onze vogels is vaak niks mis mee, maar gaat men het "overdrijven "dan kan je wel degelijk problemen ervan ondervinden. ( maar dan praat je dus over "vuiniszakken vol" / " liters sap " en tegelijk wat geconsumeerd moet worden om aan een dosis te komen dat het kwaad kan).

zoals gezegd gif is medicijn
medicijnen zijn ook goed ,behalve als je een overdosis neemt.

wil je meer weten dan zal je moeten zoeken jeffrey ( daar leer je het allermeeste van) , ik ben klaar met voorkauwen hier op het forum ( al heel lang hoor is niet "iets"van de recente tijd).

mvg

de birdjes
12-04-2011, 16:03
sinds ik hier op het forum heb gelezen dat men goed onkruidzaden,groenten e.d kan geven , geef ik mijn vogels nu regelmatig maar beperkt muur,broccoli,paardenbloemen e.d. en ik moet zeggen dat het geloof ik wel gewaardeerd word :D het lijkt zelfs of de vogels er tammer van worden,zodra ik de voliere in ga komen sommigen al kijken wat ik weer voor lekkers bij heb.in de broedkooien geef ik het ook beperkt.nu is mijn vraag : geven jullie ook groenvoer als er jonge kanaries zijn ? ik kan me zo voorstellen dat jongen tot ze een week of 2-3 zijn dit nog niet zo goed kunnen verwerken of er misschien zelfs diaree van kunnen krijgen,of kan het wel gewoon :confused:

Xavier
12-04-2011, 17:14
Het sap schijnt goed voor de lever te zijn.
Mijn buurman (kweker van een middelgrote soort papegaaien) heeft me wijsgemaakt dat de wortel ook "licht" giftig is, maar goed zou zijn voor de goede werking van de lever...
De stengel van de paardebloem geeft hij trouwens ook zijn (nogal dure!) vogels, zo giftig zal het sap dus wel niet zijn.

mvg
Xavier

populier
12-04-2011, 18:38
[QUOTE=.nu is mijn vraag : geven jullie ook groenvoer als er jonge kanaries zijn ? ik kan me zo voorstellen dat jongen tot ze een week of 2-3 zijn dit nog niet zo goed kunnen verwerken of er misschien zelfs diaree van kunnen krijgen,of kan het wel gewoon :confused:[/QUOTE]

Ik geef mijn jonge Mozambique sijzen, bijvoorbeeld 3 jonkies, gewoon een klein bladje witlof per dag.

Nooit diaree kunnen ontdekken bij de kleintjes, dus als je met mate groenvoer geeft kan het geen kwaad.

Antoni Hopmann
12-04-2011, 19:56
sinds ik hier op het forum heb gelezen dat men goed onkruidzaden,groenten e.d kan geven , geef ik mijn vogels nu regelmatig maar beperkt muur,broccoli,paardenbloemen e.d. en ik moet zeggen dat het geloof ik wel gewaardeerd word :D het lijkt zelfs of de vogels er tammer van worden,zodra ik de voliere in ga komen sommigen al kijken wat ik weer voor lekkers bij heb.in de broedkooien geef ik het ook beperkt.nu is mijn vraag : geven jullie ook groenvoer als er jonge kanaries zijn ? ik kan me zo voorstellen dat jongen tot ze een week of 2-3 zijn dit nog niet zo goed kunnen verwerken of er misschien zelfs diaree van kunnen krijgen,of kan het wel gewoon :confused:

Het belangrijkste blijft altijd de zaadmengeling. Voor kanaries 5 gr.per dag.
2 x per week 1 klein theelepeltje eivoer en 2 x per week een klein stukje appel
c.q. broccoli e.d.
Fruit en groenten hebben weinig voedingswaarde.
Ze bestaan grotendeels uit water en ontregelen dikwijls de spijsvertering.
Jonge vogels krijgen zeker tot na de eerste rui 50% zaadmengeling en 50%
eivoer.

jeffrey rahoens
12-04-2011, 20:02
Waarom 5 gram voer? ik geef een bakje en als het op is krijgen ze nieuw

lambert46518
12-04-2011, 22:53
in een bakje kan je ook 5 gram voer doen , ligt eraan wat voor grote het bakje heeft maar een bakje met de afmeting 50 cm maal 50 cm en 30 cm hoog is ruimschoots voldoende.

jeffrey rahoens
12-04-2011, 22:56
1 april is al lang voorbij, misschien ben je de kalender uit het oog verloren...

theodoor
13-04-2011, 08:27
ja dat denk ik ook wel,in een bakje van een halve meter in het vierkant zal best 5gram zaad passen en misschien ook nog wel een heleboel meer;)

winterkoning
13-04-2011, 09:12
kijk en dat is terecht zoals antoni het aangeeft.

maar en daar heb je het weer ,de birdjes schrijft ik geeft paardenbloemen etc etc.

dan denk ik van geeft men echt de bloem ? of geeft men de plant ( al dan niet in zijn geheel).
als men specifiek blijft in zijn/haar schrijven dan kan men duidelijker zijn voor zichzelf als voor andere, ik zou net als antoni geen hele planten etc. geven als er jongen zijn,maar en daar heb je het weer het zaad wat je van de paardenbloem heb kan je onbeperkt geven aan de jongen ( let wel op zaad is geen plant).

zaad heeft dus andere voedingswaardes dan blad/stengel of weet ik veel wat. ( kijk naar bv opneem patronen van voedsel in de natuur)
er is zelfs verschil tussen rijp en halfrijp zaad bij 1 en dezelfde plant.

eventjes bij de paardenbloem blijvende, de zaden van de paardenbloem kan men als men jongen heeft in beide stadia (halfrijp/rijp)volop geven.

als antoni zegt van zoveel zaad en zoveel eivoer dan klopt dit gewoon voor een heel groot stuk ( en zeker bij kanaries,zebravinken etc. dat zijn gewoon vogels die als ze niks echt extra's krijgen ook gewoon hun jongen groot kunnen krijgen, let op bedoel ik niks negatiefs mee ) ,echter zoals geschreven is het feit dat droge zaden vanuit de zaadhandel andere waardes en omgang hebben dan zaad wat verstrekt is wat nog gedeeltelijk of geheel nog aan de plant zit.(dus onrijp, halfrijp en rijp zaad).

men weet van de speciale eigenschappen van gekiemd en halfrijp (onkruid)zaad als voedsel zijnde, maar of men nu zaad in een bakkie geeft of op de stengel/plant dat is ook een heel verschil, met het verstrekken van (on) kruiden kan men dus ook het mentale vlak stimuleren bij de vogels, zo kan men broeddriften/verveling van bv een man hiermee onderdrukken in de broedtijd , of juist het tegenovergestelde men kan de broeddrift aanwakkeren/stimuleren etc. etc.

echte groente en fruit , tja ook daar weer kan " gewoon" allemaal weer maar nu ook weer weten wat je doet ,in welke hoeveelheid en tijd van verstrekken, welke tijd van weer weghalen (rottingsprocessen etc) en zo voorts.

gekiemd zaad idem dito, ook goed gewoon om te geven , echter .........overdaad schaad en hoe lang laat men gekiemd zaad liggen in de bakjes ,hoe kiemt men het zaad etc etc.

ohja en... uiteraard verschilt het verstrekken etc. van soort tot soort,sommige hebben het dus wel echt nodig (onkruiden etc.) en andere zijn inmiddels zo ver gedomesticeerd dat het in het geheel niet meer zoveel uitmaakt ( wel of niet verstrekken van).

m.a.w. alles kan maar.............................................. .......................

mvg

de birdjes
13-04-2011, 10:12
[QUOTE=winterkoning;126292]kijk en dat is terecht zoals antoni het aangeeft.

maar en daar heb je het weer ,de birdjes schrijft ik geeft paardenbloemen etc etc.

dan denk ik van geeft men echt de bloem ? of geeft men de plant ( al dan niet in zijn geheel).
als men specifiek blijft in zijn/haar schrijven dan kan men duidelijker zijn voor zichzelf als voor andere, ik zou net als antoni geen hele planten etc. geven als er jongen zijn,maar en daar heb je het weer het zaad wat je van de paardenbloem heb kan je onbeperkt geven aan de jongen ( let wel op zaad is geen plant).

de kanaries zouden dan alleen de knop krijgen,zoals hier op het forum ook staat.en het bovenste deel met de pluisjes eraf knippen.
ze krijgen gewoon kanariezaad en een beetje onkruidzaad en natuurlijk eivoer
ik wilde alleen de vogels in de broedkooien ook graag iets extra's geven in de vorm van groen vandaar mijn vraag:)

winterkoning
13-04-2011, 11:57
de kanaries zouden dan alleen de knop krijgen,zoals hier op het forum ook staat.en het bovenste deel met de pluisjes eraf knippen.
ze krijgen gewoon kanariezaad en een beetje onkruidzaad en natuurlijk eivoer
ik wilde alleen de vogels in de broedkooien ook graag iets extra's geven in de vorm van groen vandaar mijn vraag:)

en dat is alleen maar prijzingswaardig ,maar weet 1 ding men kan ook te goed zijn voor zijn/haar vogeltjes...... dus : veel kan , niks moet en niet overdrijven hierin.

en voor de rest ,niet te "persoonlijk" opvatten dat relaas van mij, is meer in algemene zin bedoeld.

succes met de vogeltjes.

magic_ace
19-04-2011, 14:03
Kan je dit ook aan lachduiven geven en zo niet welke planten wel ?
Als hier al antwoordt op staat in een andere topic dan zou ik graag de link willen.

Groetjes Axel

Ton Koek
19-04-2011, 22:59
Ook voor lachduiven is het gezond, Ik zou het dan de eerste keren wel wat fijn knippen, misschien kennen ze het nog niet.

Ook erg lekker voor ze, straks gaan alle grassen weer bloeien, je weet wel die "aren" met zaadjes. Vinden zo'n beetje alle vogels lekker en is erg gezond.