PDA

Bekijk Volledige Versie : einde vogelmarkten en beurzen?

harmsisi
28-03-2011, 21:55
Hallo ik hoorde vandaag van mijn buurman dat ze per 1 januari alle vogelmarkten en beurzen stop willen zetten weet iemand hier meer van of hebben er meer mensen hier wat over gehoord?

jeffrey rahoens
28-03-2011, 21:59
Stop zetten??? Voor welke heilige zouden ze dat doen???

Barend
28-03-2011, 22:51
Stop zetten??? Voor welke heilige zouden ze dat doen???

Wat betekend deze reactie nu jeffrey?? voor welke heilige zouden ze dat doen??

er zal veel dierenleed bespaard blijven dat weet ik wel , stoppen met die handel.

Animal
28-03-2011, 23:33
[QUOTE=Barend;124018]Wat betekend deze reactie nu jeffrey?? voor welke heilige zouden ze dat doen??

QUOTE]

Is een belgische/brabantse uitdrukking/gezegde.
Net zo iets als"op alle slakken zout leggen " wat jij doet.:rolleyes:

lambert46518
28-03-2011, 23:43
nog niets van vernomen ook op de site van de bond staat nog niets zal hopelijk kletspraat zijn geweest.

Jean R
29-03-2011, 08:50
Het verhaal van dierenleed bij vogels op beurzen valt wel mee. Ik denk dat er meer leed is bij de zogenaamde liefhebbers thuis die de vogels onvoldoende verzorgen, maar dat is persoonlijk.
Ik denk dat het best zou kunnen dat de beurzen en markten mischien tijdelijk dicht gaan want er is vogelpest in Zeeland op een kippenboerderij geconstateerd
Maar dat word dan wel van hogerhand opgelegd en zal dan overal bekend gesteld gan worden.
Op dit moment is er nog niks over bekend.

Barend
29-03-2011, 10:08
Is een belgische/brabantse uitdrukking/gezegde.
Net zo iets als"op alle slakken zout leggen " wat jij doet.:rolleyes:

Kunnen wij elkaar een hand geven.

henk
29-03-2011, 11:00
Even een beetje duidelijkheid.
Er is een concept besluit van de minister "besluit gezelschapsdieren" dat voornamelijk de handel in vogels regelt. Het gaat te ver om op dat concept in te gaan, maar één van de punten is dat handelaren alleen maar meer mogen verkopen uit een "inrichting" ( zeg maar hun winkel, loods o.i.d.) die is goedgekeurd. Dat betekent dat er in de toekomst geen handelaren meer op beurzen mogen staan. Voor particuklieren levert het geen problemen op.
Wanneer de regeling ingaat is nog niet bekend. Het zit nu in de inspraak fase.
Als je de regheling wilt lezen ( is geen ardige lectuur) kun je terecht op
http://www.internetconsultatie.nl/gezelschapsdieren. Voor beurzen en markten betekent dit natuurlijk dat er dan wel veel inkomsten zullen
wegvallen en of het dan nog aantrekkelijk is om door te gaan.
De bonden zullen hun leden nog niet informeren denk ik, want het is nog maar een concept.

Henk

winterkoning
29-03-2011, 11:53
zoals ik wel vaker bepleit hebt.

de weg die men ingeslagen is ,is nog lang , "we"zijn er nog niet.
het word moeilijker en moeilijker om de hobby te blijven uitoefenen zoals het was.

wat zal het volgende zijn in de "lijn" ?

de info die ik heb? zullen we maar weer afwachten op het moment "iets"naar buiten komt, we zijn er nog niet zullen we maar zeggen.
(altijd fijn als je zeer goede kennissen heb bij allerlei instanties/ministeries etc. die "vertrouwelijk lekken").
ik ga i.i.g. niet meer als voorheen "iets roepen " op cafeetje , word je voor gek verklaart enz. en nu?...tja niemand die zegt goh die wk toch ,had tie toch gelijk,die is zo gek nog niet.( zit ik ook eigenlijk niet op te wachten hoor, want eigenlijk krijgen de mensen die mij "iets" vertellen hun gelijk, ik was slechts de "boodschapper" soms begrijp me niet verkeerd).

alles is in concepten etc. er liggen vele plannen klaar,of dat ze allemaal het halen en uitvoerbaar zijn? dat weet ik niet maar er staat genoeg op stapel nog.( e.u wetgeving als nederlandse wetgeving).
mvg

ps: dat de bonden vaak "iets" laat naar buiten brengen is logisch, die gaan pas berichten als alles in kannen en kruiken is en daadwerkelijk van toepassing word, ook zijn bonden in vele gevallen pas op het einde van een "project" aan de beurt om als "partij" hun zegje te doen.( niet dat dit altijd nog veel zin heeft maar goed soms worden ze nog "ergens" bij betrokken en dat is dan wel zeer wenselijk).

Ton Koek
29-03-2011, 12:38
In dit voorstel wordt inderdaad alle verkoop van dieren op beurzen en tentoonstellingen verboden.
Opvallend is wel dat het alleen over gezelschapsdieren gaat (waaronder ook vogels vallen), vee wordt niet beter beschermd.
Voor de blabla-figuren; dit voorstel komt uit de hoek van het cda, deze keer niet van de pvdd.

jeffrey rahoens
29-03-2011, 15:41
Ik denk dat de vogels die 1 keer een halve dag in een kleine kooi moeten zitten het beter hebben dan de vogels in de dierenwinkel

populier
29-03-2011, 15:56
Ik denk dat de vogels die 1 keer een halve dag in een kleine kooi moeten zitten het beter hebben dan de vogels in de dierenwinkel

Ja en dan de vraag hoe zitten ze er dan de rest van de tijd erbij bij de handelaren.

Vaak net zo smerig en klein als in de dierenwinkel.

Plus de stress om weer voor dag en dauw ruw uitgevangen te worden voor weer zo'n gezellige beurs elke week.

Ik weet niet welke vogels het beter hebben hoor.

Animal
29-03-2011, 16:20
Er zijn ook nette handelaren ,,er zijn er zelfs die hun vogels beter verzorgen dan sommige kwekers.

populier
29-03-2011, 16:22
Oh, die moet ik dan nog tegenkomen waarschijnlijk:D

Maar ja, je hebt gelijk.

Ik ken ook nette dierenwinkels, er zijn er zelfs die hun vogels beter verzorgen dan sommige kwekers/handelaren.

Hoe je het ook went of keert het blijft dierenleed dat gezeul met die beestjes.

andre 44
29-03-2011, 16:35
goeie en nette handelaren zijn er wel maar je moet ze zoeken als ze nu eens beginen waar ze een paar jaar mee zijn begonnen dat was om geen vogels meer in lopers te verkopen dat is nooit van de grond gekomen en in kleine tt kooien niet meer dan 4 kleine vogels grote tt kooien 1 of 2 vogels en voor de nog grotere vogels goeie grote kooien en dit alles ook nog eens SCHOON met water en voer ik denk dat je dan heel ver komt

henk
29-03-2011, 18:05
Ik heb verwezen naar de website waar de concept-regeling op staat.
In die regeling staat ook dat de inrichting aan bepaalde eisen moet voldoen en dat de beheerder een mate van vakbekwaamheid moet bezitten.
De malafide handelaren kunnen dus nu worden aangepakt.

Groet,
Henk

jeffrey rahoens
29-03-2011, 18:20
De meeste mensen tot bijna alle mensen die bij ons in België op de beurzen zijn hobbykwekers

Danielle1
29-03-2011, 19:06
Ik kom vaak in boskoop. Daar is de laatste jaren ook veel verbeterd wat betreft het welzijn van de vogels.
Ik heb afschuwelijke kooien gezien in dierenwinkels, bij mensen thuis en op beurzen, maar ook fantastisch goed verzorgde dieren bij deze 3 plaatsen. Hoe je je vogels verkoopt hoeft niks te zeggen over de manier waarop je met je dieren omgaat.
Maargoed als ik kijk naar mijn vogels als ik met ze naar de tt ben geweest, denk ik niet dat al dat gesleep goed is voor de vogels(en andere dieren).

HJ de Graaf
29-03-2011, 20:08
Het ligt er een beetje aan hoe dit voorstel wordt aangenomen en wat onder winstoogmerk wordt verstaan, zoals het er nu ligt dan is het inderdaad gedaan met beurzen en vogelmarkten maar ook met verkoopklasses op tt's want dit is geen inrichting en vogels verkoop je daar niet aan bekenden of familie.

in mijn ogen is dat het begin van het einde, want wat voor gevolgen heeft dat voor bijvoorbeeld een bondshow, waar ca 1/3 deel van de vogels in de verkoopklasse zit ?

en deze regeling wordt dan van kracht onder het mom van dierenwelzijn maar
ik vind dit wel een beetje hypocriet, want de straks 'erkende' handelaren die nu hard aan deze kar trekken zijn vrijwel allemaal exporteur. alsof de export van vogels geen stress en dergelijke oplevert, met zn allen in een kist ettelijke uren onderweg en in het vliegtuig in een ander land/klimaat terecht komen waar de regels voor huisvesting mischien nog wel veel minder zijn dan hier. bij export wordt ook gewoon gerekend met een uitvalspercentage.

malafide handelaren zul je altijd hebben zolang er geld te verdienen valt erkend of niet erkend. de nu 'grijze' handelaren zullen echt niet spontaan allemaal gaan stoppen deze gaan 'zwart' of als 'particulier' verder en zullen hun vogels heus wel slijten.

mvg,

HJ de Graaf

Arjan JL
29-03-2011, 20:17
Gelukkig hebben we vogelmarktplaats nog:)

Gr Arjan

Rudmer
29-03-2011, 21:25
Is vogelmarktplaats wel een inrichting? :rolleyes:

Door het verplichten van verkoop vanuit een inrichting is de mogelijkheid van controle op het naleven van de regels makkelijker.
Voor de vogels is het een voordeel dat ze in een hok zitten van moment van aankoop tot verkoop... geen gesleep van markt naar markt.

Al lijkt het mij ook geen pretje om met 100 pietjes in een hok van 1 bij 1 te zitten....

Wellicht zijn er handelaren die er snel op inspringen: oude srv-wagen of marktwagen o.i.d. Dan heb je een mobiele inrichting :D

*surft naar autoscout*

Otus
12-05-2011, 16:15
Het verbaasd mij dat zo weinig reageren op dit topic,

Mijne heren

Zoals de zaken er nu voorstaan is vanaf 2012 geen markten meer, geen verkoop op tt,s meer mogelijk .

Hier komt bij ( Staat in het DIBEVO vakblad) dat het kweken en verkopen van dieren,vogels etc etc in aantallen BTW plichtig wordt .

Waneer worden de bonden wakker !!!!!!!!!

andre 44
12-05-2011, 16:36
moet ik nog zien dat het gaat gebeuren want wie bepaalt de aantal vogels bij een kweker er zijn kwekers die 200 jongen krijgen bv, zebravinken en die moeten btw betalen dan moeten ze zich toch ook inschrijven bij kamer van koop handel anders krijg je toch geen btw nr, of heb ik het mis

ele
12-05-2011, 18:48
Dan zou je dus ook gemaakte kosten in rekening kunnen brengen van het levensonderhoud van je vogels, kooien, hokken, volieres, voer, dode vogels, kosten dierenarts enzv.

RobK
12-05-2011, 19:12
De bonden zijn via de commissie wetgeving van C.O.M. Nederland samen met een in rechten gestudeerd persoon in studie hoe te reageren en er mee om te gaan. Zeg maar.

Aangezien "de bonden" niet zijn ingeslapen hoeven ze ook niet wakker te worden...... Beetje ongenuanceerd gesmoes, zo lijkt het.

Groet,

Rob.

andre 44
12-05-2011, 19:40
Dan zou je dus ook gemaakte kosten in rekening kunnen brengen van het levensonderhoud van je vogels, kooien, hokken, volieres, voer, dode vogels, kosten dierenarts enzv.

als dat zo is krijg ik elk jaar geld toe als ik kijk wat ik er in stop qwa geld en er weer uit komt dan heb ik een mooie hobby dat gaat de belasting geld kosten :D

Otus
12-05-2011, 22:27
Beste Rob

Ik zal het dan anders formuleren,De wetgeving staat al 1 jaar op papier zou het dan niet gepast zijn de leden op de hoogte te houden van wat er staat te gebeuren ,Je moet slapende honden niet wakker maken en geruchten ronstrooien maar dit zijn geen geruchten meer dus verbaasd het mij dat er nog niets over te lezen was in onze vakbladen terwijl in elke andere tak van houderij uitgebreid gediscusseerd wordt hierover .

En smoesen en geruchten verspreiden doe ik niet ik ben goed op de hoogte van wat zich afspeelt aan tafel van het ministerie op het moment .Het is mijn vakgebied en ben er geen voorstander van dat markten verboden worden en er vanaf 2012 alleen via gecertificeerde bedrijven verkocht mag worden .
Dierenwelzijn prima regelgeving ook maar geen bevoormonding en nog meer regels.Ik zal even de tekst letterlijk overnemen van de DIBEVO :

Andere Quote:

Het besluit gaat uit van toe gelaten activiteiten in aangemelde inrichtingen( Gecertificeerde bedrijven) ,Beurzen,TT en straatverkoop voldoen niet aan deze eisen en is verkoop dan ook niet meer toe gestaan DIBEVO ondersteund dit van harte ook de kamer meerderheid doet dit .

Animal
12-05-2011, 22:59
Als mensen die beroepsmatig vogels fokken en de zogenaamde broodfokkers zich moeten registreren en zich aan regels moeten gaan houden is daar helemaal niks mis mee.
De komende regels hebben helemaal geen gevolgen voor de hobbyist.

fransb
12-05-2011, 23:06
Als mensen die beroepsmatig vogels fokken en de zogenaamde broodfokkers zich moeten registreren en zich aan regels moeten gaan houden is daar helemaal niks mis mee.
En wanneer ben je broodfokker en wanneer hobbyist??????

Otus
12-05-2011, 23:12

Zie ik toch een beetje anders ,U praat over beroepsmatig het ander woord wil ik niet noemen ,In het beleid wordt gesproken over een ieder die overtollige dieren waaronder ook vogels vallen verkoopt of dit nu 1 ,50 of 100 dieren zijn dat doet er niet toe.

Waar het mij om gaat is dat er weer eeen aantal buro klerken een wet bedacht hebben waaronder onze gezamelijke hobby weer moet leiden ,Als men zijn overtollige vogeltjes alleen maar aan de vakhandel mag verkopen en onderlinge verkoop of overdracht ook als handel wordt beschouwd is het einde zoek ,het gaat om het totaal plaatje nog meer controle krijgen over het geheel .Wij betalen al belasting genoeg en worden al genoeg bevoormond pak mensen dan de hobby ook nog niet af ,Als dit inderdaad werkelijkheid wordt hoe veel mensen blijven er dan nog over die de hobby uit oefenen ?

RobS
12-05-2011, 23:48
Mocht het doorgaan zullen we naar België of Duitsland moeten voor een vogelbeurs.

Ton Koek
12-05-2011, 23:59
Dat er ook veel mensen zijn die het wel eens zijn met deze (mogelijk) komende regelgeving , komt o.a. door de verenigingen die toelaten dat het op veel beurzen vaak een zootje is. Volle lopers, vieze, veel te kleine kooien, teveel vogels in hokjes etc.
Ga eens kijken op een grote beurs als Zwolle en je schaamt je haast dat je vogels houdt.

Dat velen dat willen verbieden, kan ik alleen maar toejuichen.

Otus
13-05-2011, 00:37
Dat er ook veel mensen zijn die het wel eens zijn met deze (mogelijk) komende regelgeving , komt o.a. door de verenigingen die toelaten dat het op veel beurzen vaak een zootje is. Volle lopers, vieze, veel te kleine kooien, teveel vogels in hokjes etc.
Ga eens kijken op een grote beurs als Zwolle en je schaamt je haast dat je vogels houdt.

Dat velen dat willen verbieden, kan ik alleen maar toejuichen.

Helemaal mee eens Ton maar veranderingen moet je ook de tijd gunnen bekijk Zwolle eens met 10 jaar terug en nu ( Laten we duidelijk ik ben ook geen voorstander van een markt) dat het niet allemaal door kan gaan als diervriendelijk maar de intentie is het om beter te doen en er zit progressie in ,Allen zijn er schuld aan dat het een puinhoop is geworden van handelaar tot en met sommige partikulieren ik ben er nog altijd voor dat zelfregulering de beste manier van werken is ,Als mensen met eigenm ogen kunnen beleven en zien wat er mis is werkt dat duizend keer beter dan een papier waarop staat je mag dit niet en je mag dat niet.Wat dat betreft is het jammer dat Veerman er niet meer is dat was een praktijkman er wordt nu te veel op emotie en papier uitgespeelt diegene die het ons willen verbieden vogels te houden hebben want zo zal het zijn als dergelijke regelingen de overhand krijgen hebben zelf nog nooit de ervaring gehad om er mee om te gaan .

Otus
13-05-2011, 00:39
Mocht het doorgaan zullen we naar België of Duitsland moeten voor een vogelbeurs.

Daar sla je de spijker op zijn kop we verplaatsen gewoon het hele verhaal ,Duitsland laat zien dat het met strenge regels nog mogelijk blijkt om een markt te houden maar verbied het niet en dat is nu juist het punt waar in dit land aan voorbij geschoten wordt ,we schaffen het helemaal maar af ook geen gezeur meer.

winterkoning
13-05-2011, 12:29
uhh ele
kijk eens op het ringen bestelformulier voor europese vogels
wat moet men daar allemaal niet invullen ?
waarvoor zou het sofienr moeten worden ingevuld....? :rolleyes:

tja ik weet het............maar wat is de achterliggende en voorbereidende gedachte erachter??
alles komt met stapjes, niet te groot want anders worden "mensen" wakker en gaan ageren , en dat kunnen "ze"nog niet hebben, eerst alles in kannen en kruiken hebben , dan de mensen doen geloven dat ze nog enige inspraak hebben en dan gewoon toch lekker de eigen zin doorduwen ;)

het zal weer afwachten worden, hoe het 1 en ander gaat uitpakken en ................."we" zijn er nog niet, komen nog zat veranderingen aan in de toekomst......helaas niet allemaal in "ons" voordeel.

gewoon meelopen met de kudde mensen gewoon meelopen tot aan de stroomstootpin om dan pas te gaan bedenken dat het wellicht te laat is.

mvg

Ton Koek
13-05-2011, 12:46
De combinatie van zinnen snap ik even niet:

Als mensen met eigen ogen kunnen beleven en zien wat er mis is werkt dat duizend keer beter dan een papier waarop staat je mag dit niet en je mag dat niet.en een paar regels later:
Duitsland laat zien dat het met strenge regels nog mogelijk blijkt om een markt te houden maar verbiedt het niet.
Waar ben je voorstander van, wel of geen strenge regels?

Otus
13-05-2011, 13:13
Heel makkelijk Ton

Ik ben voor dierenwelzijn en dat daar bepaalde regels aan verbonden zijn die het op een normale menselijke manier mogelijk( Voor een rijbewijs moet je ook aan regels voldoen) houden onze hobby uit te oefenen,Ik ben tegen regels die het onmogelijk maken om de hobby uit te oefenen zoals winterkoning al aangeeft langzaam tot aan de stroonstok regel op regel tot we allen geen volieres en vogels meer hebben .De regels in Duitsland zijn in zo verrre streng of wat je dan streng wilt noemen :

2 vogels per TT kooi
1 Gezondheids verklaring
Zuchtbuchfuhrung moet aanwezig zijn ( Kweekboek)
Overdrachtsverklaring
Schone en nette kooien

Voor handelaren:

Vakbekwaamheids bewijs
Verkoop bewijs voor vogels uitgeschreven door het landes ambt
Vertrerinair attest ( Geld voor alle markten wordt uitgeschreven door kreis dierenarts )
In en verkoop boek moet aanwezig zijn

In zo verrre regels die zijn na te leven en het immer nog mogelijk maken een markt te houden ,Ook zijn er aan deze regelgeving bijna of geen kosten verbonden ,

Om de puntjes op de i te zetten het gaat mij erom dat zo als het er nu naar uitziet markten en verkopen zoals op TT verboden worden ,Hoe lang zal het duren voordat men zegt een vogel hoort niet in een kooi dus dat gaan we ook verbieden .Regelgeving prima wel uitvoerbaar en menselijk.

Ton Koek
13-05-2011, 16:15
Zelfregulering is er niet en komt er niet, dat blijkt al tientallen jaren.

Zolang de klant blijft kopen bij dierenbeulen en de organiserende verenigingen de andere kant op blijven kijken, verandert er niets als "de politiek" niet ingrijpt.
De NBvV heeft een leuk reglement opgesteld voor vogelbeurzen, welke club houdt zich aan die regels? Ik ken er geen.

Tijd voor actie dus, mijn zegen hebben ze.

henk
13-05-2011, 16:31
Voor een ieder die daarvoor belangstelling heeft en echt wil weten hoe de vork in de steel zit, hierbij het adres waar je de regelingen kunt vinden.

http://www.internetconsultatie.nl/gezelschapsdieren

De regeling zelf is natuurlijk juridisch, maar de toelichting is redelijk leesbaar.
De reacties van de insprekers op deze internetconsultatie staan nog niet op de site heb ik gezien, hoewel de reactietrermijn al verstreken is.
Ik weet dat er van de zijde van C.O.M. Nederland is gereageerd. Het is niet aan mij om die reactie vrij te geven.
De bonden zijn dus wel degelijk allert. Voor de goede orde de regeling werkt dus nog niet !
Het is vooral te doen om de handel in vogels. Handelaren mogen volgens deze regeling alleen nog maar vogels verkopen uiit hun eigen "inrichting" en die moet dan aan bepaalde eisen voldoen, markten vallen daar dus niet onder. Markten waar alleen perticulieren komen zonder commercieel belang (een term die ik zelf heb gekozen, maar die in de regeling anders is geformuleerd) kunnen doorgaan, maar dus zonder handelaren.

Hoe de regeling er uiteindelijk uit komt te zien is een kwestie van afwachten.

Henk, moderator.

andre 44
13-05-2011, 16:37
een markt zonder handelaren of opkopers is niet haal baar volgens mij als je een grote partij vogels hebt die weg kunnen (moeten) en er is geen opkoper dan heb je een probleem en laten we eerlijk wezen iedereen die overschot heeft moet er van af en verkopen thuis wil niet altijd en dan is er nog wel een dieren winkel maar die kan bij lange na niet de vogels opkopen omdat ze of geen ruimte voor hebben of geen verstand van bepaalde soorten

vandurenj
13-05-2011, 16:37
wordt het zelfde als vroeger achter het ijzerengordijn
als je 5 kippen had moest je drie eieren afstaan aan vadertje staat
als er een niet meer legd had je nog 1 eitje
die niet meer legd kreeg geen mooie oude dag maar verdween
en in de kelder achter valse muur zaten ook nog kippen die geen daglicht mochten zien
het gaat veel beter worden met al die regeltjes:help

andre 44
13-05-2011, 16:52
ik denk als ze de regel willen door voeren gaat het 1 grote puinhoop worden volgens mij

Otus
13-05-2011, 17:09
Voor een ieder die daarvoor belangstelling heeft en echt wil weten hoe de vork in de steel zit, hierbij het adres waar je de regelingen kunt vinden.

http://www.internetconsultatie.nl/gezelschapsdieren

De regeling zelf is natuurlijk juridisch, maar de toelichting is redelijk leesbaar.
De reacties van de insprekers op deze internetconsultatie staan nog niet op de site heb ik gezien, hoewel de reactietrermijn al verstreken is.
Ik weet dat er van de zijde van C.O.M. Nederland is gereageerd. Het is niet aan mij om die reactie vrij te geven.
De bonden zijn dus wel degelijk allert. Voor de goede orde de regeling werkt dus nog niet !
Het is vooral te doen om de handel in vogels. Handelaren mogen volgens deze regeling alleen nog maar vogels verkopen uiit hun eigen "inrichting" en die moet dan aan bepaalde eisen voldoen, markten vallen daar dus niet onder. Markten waar alleen perticulieren komen zonder commercieel belang (een term die ik zelf heb gekozen, maar die in de regeling anders is geformuleerd) kunnen doorgaan, maar dus zonder handelaren.

Hoe de regeling er uiteindelijk uit komt te zien is een kwestie van afwachten.

Henk, moderator.

Henk

Zo wel markten als verkopen op tentoonstelling zullen dezelfde inrichting moeten hebben als voor de handel voor geschreven ,naar mijn weten worden de reacties via de internet consultatie niet openbaar gemaakt ,Het concept is reeds op verschillende punten aangepast met dank aan Dibevo ,Dibevo strijd er voor dat de handel alleen via gecertificeerde zaken zou kunnen plaats gaan vinden ,een markt heeft deels comercieel belang bij de uitbater die verdienen er aan dat houd dus in als zijnde instelling die ook aan die eisen zou moeten voldoen ,Ik hoop dat de dibevo niet zijn zin krijgt maar zo als bij zo veel wetsvoorstellen over dieren heeft de dibevo een zeer dikke vinger in de pap .

Ik hoop dat de bonden voeten aan de grond krijgen bij het ministerie net zoals de vogelwet destijds maar tijden zijn veranderd en mensen die niets met onze hobby hebben zijn er op voorhand tegen of vinden het zielig ,zo zit de maatschappij tegenwoordig in elkaar en helaas krijgt deze groep steeds meer de overhand.

andre 44
13-05-2011, 17:22
de dibevo denkt alleen maar aan hun zelf hoe zij geld kunnen verdienen was vroeger al zo en is vandaag de dag nog net zo ik kan het weeten mijn ouders hadden vroeger een dieren speciaal zaak en niet lid van de dibevo nou dat is een hoop rotzooi geweest ze werden toen al aan alle kanten tegen gewerkt

andre 44
13-05-2011, 18:27
Henk

Zo wel markten als verkopen op tentoonstelling zullen dezelfde inrichting moeten hebben als voor de handel voor geschreven ,naar mijn weten worden de reacties via de internet consultatie niet openbaar gemaakt ,Het concept is reeds op verschillende punten aangepast met dank aan Dibevo ,Dibevo strijd er voor dat de handel alleen via gecertificeerde zaken zou kunnen plaats gaan vinden ,een markt heeft deels comercieel belang bij de uitbater die verdienen er aan dat houd dus in als zijnde instelling die ook aan die eisen zou moeten voldoen ,Ik hoop dat de dibevo niet zijn zin krijgt maar zo als bij zo veel wetsvoorstellen over dieren heeft de dibevo een zeer dikke vinger in de pap .

Ik hoop dat de bonden voeten aan de grond krijgen bij het ministerie net zoals de vogelwet destijds maar tijden zijn veranderd en mensen die niets met onze hobby hebben zijn er op voorhand tegen of vinden het zielig ,zo zit de maatschappij tegenwoordig in elkaar en helaas krijgt deze groep steeds meer de overhand.

@ otus vertel een jij weet er ook veel van leg jij eens uit hoe dat dan nu zit die dibevo ben nu wel benieuwd heb mijn mening hier al staan wat mijn ervaring hier over is

Otus
13-05-2011, 20:37
Ik ben zelf lid van Dibevo maar vindt dit deze wet zoals jij al aangaf geldklopperij van de vakhandel en een teloorgang van de hobby kwekers ,Ik weet nog goed dat mijn vader van de zogenaamde vakhandel zijn cetrficering moest halen zodat men zich kon onderscheiden van de rest ,Die heeft hij met vlag en wimpel gehaald kosten ruim 15.000 gulden destijds ,Bedenker van dat verhaal was de Uneto het evenbeeld van dibevo maar dan voor installateurs,Het exacte scenario als het nu plaats vindt door de dibevo die hadden ook een dikke vinger in de pap wat wetgeving aanging.

Ik overweeg daarom ook mijn lidamaatschap op te zeggen ,ik zit wel in de handel maar ben ook nog kweker die 2 gaan dus ook niet meer samen als de nieuwe wetten er komen dan kies ik toch om mij er tegen te verzetten.

Oh ja de certificering was na 5 jaar van de baan de kleine ondernemers destijds uit de markt gedrukt vanwege de idiote regels meer papierwerk dan inkomsten .

andre 44
13-05-2011, 21:05
kijk dat bedoel ik nu de dibevo wil het weer zij willen weer hun zin door drijven ten koste van een hobby van veel mensen waar ze ook nog eens aan verdienen het is ze nooit genoeg of zie ik het verkeerd

Ton Koek
14-05-2011, 01:57
De Dibevo is een belangenorganisatie voor handelaren,logisch dat die voor hun belangen opkomen, dat is een van z'n taken.

Er is wetgeving in de maak omdat velen er een zootje van maken met veel dierenleed en zwart geld. Dat heeft de dibevo niet bedacht, dat is gewoon een feit.
Waarom moet een dierenwinkel wel 19% van de verkoopprijs inleveren (BTW) en een beurshandelaar die wekelijks 1000 euro omzet niet?
Waarom zou een dierenwinkel wel aan eisen moeten voldoen en die zwarthandelaar niet?
"We" hebben het er zelf naar gemaakt, is mijn mening.

winterkoning
14-05-2011, 10:02
mijn mening is dat ik het niet geheel met jouw eens ben Ton.
"we"is wel erg algemeen gesteld hé.
ik ben geen beurshandelaar of dierenwinkel en toch gaat ik er onder lijden in de toekomst.( uhh doe ik nu al eigenlijk, ik kan bv. geen koppeltje vogels importeren die echt gekweekt zijn en volkomen legaal zijn, goed geringd zijn, doktersverklaringen hebben etc etc).

vraag het grote publiek naar hun opinie en beeldvorming van vogeltjes houden.
wat krijg je te horen...interesseert me niet of je krijgt te horen, ach zielig met 10.000 in een kooitje gepropt, zoveel doden, nestroof,wildvang , hand opfok uit winstbejag, jacht, dagen in een veel te klein kooitje op TT's etc.
en daar zit het hem dus in, het gedeelte van het interesseert me niet houd onze hobby samen met vogelliefhebbers van kooivogels nog in leven , meer niet en daar is niks wat men aan kan doen.
het is een afwacht spelletje geworden waarbij de touwtjes niet in "onze" handen zijn.

ik zeg dus dat de lobby van sommige instanties prima hun werk hebben gedaan en de publieke beeldvorming zo hebben gemaakt dat er nu en in de toekomst veel dingen gaan veranderen voor ons als liefhebbers, want die lobby heeft draagkracht gekregen. ( en wint elke dag aan draagkracht bij).
want ze zijn altijd heel goed geweest om misstanden aan het licht te brengen maar ik heb toch vrij weinig gehoord of gezien in de media hoe het ook kan.
en ja natuurlijk ging er veel fout ( nu nog) maar het zijn er echt maar een paar die het doen, moeten daar dan ( neem ik ff alleen de nbvv) 34.000 mensen (kijkende naar de oplage onze vogels) onder lijden? nee hoor vind van niet.

want als ik een volière met wat gezelschap vogels wil dan word dat zo dadelijk onbetaalbaar of onmogelijk gemaakt door de vele regeltjes en wetten.

kijk diegene die honderden vogels kweken ( en verhandelen) op jaar basis dat is weer wat anders ook hobby natuurlijk maar .......................wanneer ben je een handelaar?
wat is de definitie van een handelaar? ....................juist al heb je er 1 die je wilt verkopen dan ben je al een vogelhandelaar?

gewoon lekker ook bij de niet Europese vogels op het ringen formulier het sofienr laten invullen..................kunnen ze ook o.a. de broodfokkers gaan aanpakken.
ik geef een voorbeeld 400 á 500 kanaries,zebravinken,agapornissen, parkieten o.i.d. fokken op jaar basis .....tja van mij hoeft het niet maar ja...kleurtjes enz. hé. is ook hobby,maar niet de mijne.
maar waar gaan van de 400 vogels zeg de 350 afval vogels naar toe? juist.....dat zijn dus de mensen die ( soms/ook) bij dragen aan overvolle beurshandelaars en winkel hokjes.
fiscaal gezien niet erg aantrekkelijk soms ( 9 van de 10 x) natuurlijk ,want je mag zoveel "bijverdienen"op jaar basis maar men krijgt dan net als bij de Europese vogels wel meer stokken om mee te slaan bij misstanden.

mij ( ja ik kan heel goed in de ik of mij vorm spreken, ik spreek niet zo graag voor andere namelijk) .........mij moeten ze gewoon lekker met rust laten en me mijn hobby laten uitoefenen al moet ik zeggen dat de echte lol er al heel lang vanaf is hoor door de vele al ingevoerde wetten en regeltjes en.................... en de veranderingen die nog gaan komen natuurlijk.

fok beperking van sommige soorten .......................humm illusiegedachte of is men daar al in conceptvorm ( aanvulling op de dierenwelzijnswet ) aan het denken hoe dit voor elkaar te krijgen? toekomst zal het leren.
puur vanuit de simpele gedachte dat als men aan geboorte beperking doet dat dan in theorie er minder vogels zitten bij winkels en op beurzen, de handel word kleinschaliger. ( maarja ook dat is weer vrij gemakkelijk te omzeillen natuurlijk, want je besteld dan gewoon ringen op diverse namen en kijk...........................daar komt dat sofie nr dan weer om de hoek kijken, want men verklaart d.m.v een handtekening je aan de regeltjes te commiteren en laten die regeltjes nu bepaalde voorwaardes hebben net zoals bij de Europese soortjes).

regeltjes en wetten maken daar zijn "ze"goed in nu nog het handhaven en controleren ervan, want geen goede handhaving en controle zal alleen maar weer misstanden aan het licht brengen waarop de media zich dan gretig kan storten, humm zou dat weer ff goed uitkomen voor sommigen lobbyisten.

als ik het zo weer bekijk denk ik dat ik die grote voliere ( 10 x 6 m) waarin dan 1 koppel zou komen waarin ze alles krijgen wat goed voor ze is etc., ( hoezo slecht? tja ze zitten achter gaas dus ja dan doe je het bij voorbaat al niet goed natuurlijk ) toch maar niet doet dan..........................

was getekend een slachtoffer van bureaucratie en van een paar mede hobbyisten en lobbyisten.
bedankt.

Hans de Vries
14-05-2011, 11:24
Een maat van mij hield mij eens voor dat je van enkele koppels minstens evenveel voldoening en plezier kunt hebben dan van een kwekerij met pakweg 30 - 40 koppels..... Ik bestreed dat in eerste instantie maar toen ik na een verhuizing enkele jaren geleden beduidend minder vogels ben gaan houden en kweken moest ik hem gelijk geven....
Bij mij is het roer omgegaan toen ik op enkele grote vogelmarkten steeds weer geconfronteerd werd met hokken en bakken vol vogels die naar m.i. niet verhandelbaar bleken. Ze werden met bakken vol ingebracht en met bakken vol weer meegenomen.... En, daar zaten ook vogels van mij bij..... Op een gegeven moment wilde ik dat niet meer. Dat kan toch niet de bedoeling van mijn hobby zijn, dacht ik. De aanblik van deze handel zorgt er mede voor dat 'het volk' al snel spreekt van dierenleed etc.etc.
Ik kweek nu beduidend minder; puur voor plezier en wat overblijft gaat naar vogelmaten of wordt in de buurt verkocht.
Wat de toekomst ons zal brengen weet ik niet maar dat er iets moet gebeuren en dat het zal gebeuren staat buiten kijf.

gr
Hans.

winterkoning
14-05-2011, 12:28
en gelijk heb je ook , het hoeven niet altijd de aantallen te zijn waarvoor men het doet maar jij weet ook ,wil jij jouw hobby als TT'r( algemeen gezegd) uit blijven oefenen dat zal je toch aantallen moet kweken om met de Top mee te draaien hé (oké niet in elke groep is dat zo maar je snapt het wel).

ik kan ook genieten van 1 koppeltje vogels hoor , als ik er 1 jong uit kan krijgen dan is het voor mij soms al meer dan een succes, het geeft mij namelijk voldoening ( voldoening is groter dan succes) maar ................die voldoening haal ik niet uit een koppeltje zebravinken ( niks ten nadelen van een zebravink).

dus dat is een overdenkertje

ander overdenkertje is dat al dan niet " gedwongen" naar een systeem gaat van "vergunningen, diploma's van kunde en omgang, aantal hokken en vogels per persoon/oppervlakte etc.". in de toekomst.
maar en daar heb je het weer de "gewone man"wil gewoon een fluitertje in zijn kooi hebben of een gezellig buitenvolieretje met vogeltjes daarin.
en dat is men dus ook aan het "uitroeien".
want het word of bijna onmogelijk gemaakt door wetten en regeltjes of het word onbetaalbaar gemaakt.

en het overdenkertje daarvan is weer , als zo'n man dan een paar koppeltjes zebravinkjes heeft ( een jong of 50 is niet geheel onmogelijk zullen we maar zeggen) waar moet die dan naartoe? tja vrienden en kennisen maar die raken ook "vol"op een gegeven moment en.............................zo'n man is niet de enigste met andere woorden wij "produceren" zoveel vogels is gewoon niet mooi meer.
dus komt er i.d.d. een vorm van zelfregulering om de hoek kijken maarja ...................wie gaat er nu nesten met eieren weggooien vanwege het feit dat zijn/haar vogels het naar de zin hebben en het goed doen?
hoe moet ik dat als liefhebber van vogels zien, ik moet dus "doden"( en ja ik weet het een ei is nog geen jong) vanwege het feit dat een ander het niet zo nou neemt op beurs of in zijn winkel ?
m.a.w. een ander bepaald ( en vooral diegene die een handeltje hebben in vogels, zie de vogelmarktplaatsen o.i.d ) wat ik wel of niet moet gaan doen? nou dacht het niet.

maar al zou ik dat gaan doen (nesten met eieren weggooien), dan liggen er binnen de korste keer weer eieren, weer weghalen? dan jaag ik mijn pop de dood in en/of word ze een legbatterijkip.
ahhh dan geen koppeltjes ( man/pop) meer houden dan?
tja..................snap je waar ik naar toe wil in deze ? wat een "ander"dan allemaal niet voor mij "moet gaan bepalen" hahahahaha dacht het niet dus.

daardoor komen er op een gegeven moment problemen, hokken raken overvol, handelsoverschot etc etc.
we gaan dus exporteren...................net of ze in die landen zelf niet kunnen kweken :rolleyes:
m.a.w het is een mondiaal probleem en zeker voor sommige soorten.
maar wat weten "we"eigenlijk wat er gebeurd met al die vogels die ge-exporteert worden, wat gebeurt daar mee?
heel veel goede dingen maar o.o.o ook zoveel slechte dingen.

wat het neven effect is dat is het feit dat men regeltjes en wetten is gaan verzinnen om bepaalde misstanden tegen te gaan ( en dat juich ik alleen maar toe) maar zoals zovaak moeten de "goeie" weer onder de "slechte" lijden, want er worden zoveel wetten en regeltjes gemaakt dat het vrijwel onmogelijk is om legaal aan leuke soorten "anders dan de standaard vogels "te komen, kijk en daar zit hem dus ook de crux, want......................de vogels die ik had of heb gehad........................die kwamen nooit in de handel terecht, die gingen allemaal naar mensen die ook geinteresseert zijn in die soorten, ik had wachtlijsten voor de jongen/vogels ( kon niet aan de aanvraag voldoen) puur uit het feit dat het de wat zeldzamere/moeilijkere vogels waren, omdat ze wat zeldzamer/moeilijker waren zijn er nooit genoeg van in de vogellerei, kijk dat is weer een ander kant hé........................maar "ik moet dus wel "boeten"voor hetgeen een ander doet".
want ik kan mijn hobby niet meer op een juiste manier uitoefenen, ik kan niet meer bijdragen aan vermeerdering binnen de avicultuur, tja kan wel natuurlijk maar dan lever ik ook een bijdrage aan de illegale handel etc. etc. want die zeldzamere/moeilijkere vogels komen niet uit de lucht vallen denk ik dan maar, of kunnen we nu opeens wel die soorten massaal kweken? ik denk van niet, tja handopfokken/onderleggen etc etc dan wel misschien.
nou ja ik werk daar niet aan mee.

dat de kosten voor mijn explosief zijn gegroeid omdat ik het wel op de juiste manier wil doen ( bv. 1 vogeltje halen in het zuiden van Duitsland) waarvan ik 100% weet dat het goed zit met die vogel tja..................
is bijzaak heb ik er meer dan graag voor over maar ik kan mij zo indenken dat er heel veel mensen aan het "afvallen" zijn vanwege die reden.
wat krijg je dan?

nou de standaard vogels blijven over , kunnen we dadelijk ( en dit bedoel ik met respect gezegd want er is niks mis met die soortjes) allemaal kanaries,zebravinken en parkietjes gaan houden en ja.....................dat leid dan naar nog meer jongen/overschotten.

of men word gedwongen als men "iets"anders wilt dan standaard om het illegale circuit in te gaan ( want een vogel kopen en men weet niet geheel zeker wat de afkomst/herkomst is dat kan zomaar een illegale activiteit zijn).

moeilijke materie allemaal

dan komt er nog bij dat de "handel"dezelfde prijs krijgt voor vogels als de kweker bij verkoop is in mijn ogen ook niet geheel terecht.( neem voorbeeld ff naar Duitsland op en neer voor 1 vogel,man die vogel kost me dan het drievoudige maar.....................ik weet wel dat het 100% goed zit en daarom deed ik zulke dingen,ook wel een beetje omdat de mensen hier te nauwe bloedlijnen hadden in mijn ogen of praktijken ermee deden die ikzelf niet kan waarderen, maargoed dat is bijzaak).
maar o wee als je dan dus jongen kreeg en je vroeg er 10 euro meer voor ( is voorbeeld ,want of ik vroeg er een prijs voor en daar is nooitenig probleem mee onstaan of vogels werden geruild voor andere mooie vogels, op een gegeven moment bouw je zoiets op hé een bepaalde groep van mensen met dezelfde interesses of denkwijzes) ......................hahahahaha had de concurentie weer mooie stof tot roddelen en vervolgens hup gooiden ze zelf de prijs ook omhoog hahahahaha stelletje hypocrieten.

da's niet eerlijk hé?

en jouw laaste zin :Wat de toekomst ons zal brengen weet ik niet maar dat er iets moet gebeuren en dat het zal gebeuren staat buiten kijf.

tja dat is ook wel zo maarja..............................dit is een never ending story men kan hierover blijven bezig zijn tot in het oneindige.

maar wat moet er dan gebeuren?

TT afschaffen ? ( als men niet naar TT's kan....................dan hoeft men ook geen honderden vogels meer te kweken in sommige gevallen).
max aantal vogels instellen voor 1 persoon?
vergunningenstelsel invoeren ?
bekwaamheid toetsen van persoon die vogeltjes wil houden?
max aantal kooien per "fokkerij"?
max een x aantal vogelsoorten die je mag gaan houden?
max aantal jongen die men nog mag kweken? ( geen geleur meer dus met tig vogels op beurzen en bij transporten).
max zoveel ringen nog bestellen bij bonden?
alle ongeringde vogels zijn illegaal?
handelaar/winkel mag nog maar een max aantal vogels onder zich hebben?
etc etc
nou ........................het zal best allemaal helpen.......................maar of het er nu beter/leuker op word? voor de vogels wel denk ik maar..........................

mvg

Hans de Vries
14-05-2011, 14:27
Een hele waslijst.....

TT afschaffen ?
TT's zijn vaak hoogtepunten in een verenigingsleven, als je die afschaft houd je uiteindelijk verenigingen over waarvan de leden eens in maand komen klaverjassen of zoiets... Maar er zullen zeker minder vogels gekweekt gaan worden.

Heeft denk weinig nut want het gemiddelde ligt niet zo hoog.
Misschien, kunnen de 'Animalcops' (wat een idee...) straks langskomen om te controleren of je voldoet aan de nieuwe dierenwelzijnswetten.

Kan onder dezelfde noemer vallen.

max aantal jongen die men nog mag kweken? ( geen geleur meer dus met tig vogels op beurzen en bij transporten).
Kan, maar haalt niets uit: buurman verderop in de straat vindt vogels ook leuk en heeft vast wel een beetje ruimte over.

Zou een optie kunnen zijn. De ringen duurder maken zou een reden voor verschillende kwekers kunnen zijn minder te gaan bestellen.

Op termijn zeker! Verreweg de meeste vogels zijn in gevangenschap geboren dus ringen moet geen probleem zijn. Over een jaar of drie zouden alle vogels geringd kunnen zijn. Maak voor kwekers die reeds bewezen hebben moeilijke kweekbare soorten en zeldzame soorten te hebben gekweekt een uitzondering. Deze kwekers zijn belangrijk voor het in stand houden van genoemde soorten.

Goede zaak. En onder voorwaarde dat huisvesting en verzorging optimaal zijn.
Gelukkig hebben veel handelaars hun zaakjes goed voor elkaar; zij die dat niet kunnen opbrengen geen vergunning verstrekken.

Nog even terugkomend op mijn opmerking over de vele aantallen van de veel voorkomende soorten op de markten; hier ligt ook zeker een taak voor de liefhebbers/kwekers. Kweek alleen die vogels die je echt nodig bent; zet niet lukraak koppels bij elkaar 'omdat er nog een broedkooi leegstaat.' Heeft totaal geen nut en kost je alleen maar onnodig voer. Ik denk dat er dan al veel gewonnen.

gr
Hans

winterkoning
14-05-2011, 15:16
Een hele waslijst.....
yep en alle plooien maar willen gladstijken..........gaat niet lukken op een normale /sociale manier

TT afschaffen ?
TT's zijn vaak hoogtepunten in een verenigingsleven, als je die afschaft houd je uiteindelijk verenigingen over waarvan de leden eens in maand komen klaverjassen of zoiets... Maar er zullen zeker minder vogels gekweekt gaan worden.

dus.....(door de ogen van diverse bekeken) .......doel bereikt ,er worden minder vogels gefokt en gehouden, minder vogels met leed, geen vogels meer dagen lang in kleine TT kooitjes etc. etc.

Heeft denk weinig nut want het gemiddelde ligt niet zo hoog.yup klopt maar je moet niet gemiddeld gaan kijken , want mien met haar koppeltje doet minder aan fokken dan kees met 400 kanaries , mien is in deze niet de grote inbreng der probleem...kees echter wel met zijn afval.................maar.......................h eel veel mientjes zijn ook een probleem

Misschien, kunnen de 'Animalcops' (wat een idee...) straks langskomen om te controleren of je voldoet aan de nieuwe dierenwelzijnswetten.

levert i.i.g veel banen ook op , weg werkloosheid in dit land ,tjonge die vogelhobby toch, de afschaffing ervan lost alle problemen op in dit landje

Kan onder dezelfde noemer vallen.
flauwekul als het een particulier betreft , bedrijfsmatig mag en kan en moet men eisen gaan stellen, maarja wanneer ben je bedrijfsmatig bezig?, zie de bepaalde steeds terugkerende personen op de diverse aan en verkoop sites , puur uit hobby en uit liefde voor de vogels toch ? rest my case

Kan, maar haalt niets uit: buurman verderop in de straat vindt vogels ook leuk en heeft vast wel een beetje ruimte over.

het 1 is het gevolg van een ander hé

Zou een optie kunnen zijn. De ringen duurder maken zou een reden voor verschillende kwekers kunnen zijn minder te gaan bestellen.
soort van flauwekul, want zolang er niet alles geringd hoeft te worden ringt men gewoon niet, is nog goedkoper ook en minder "gezeur"voor en achteraf, lekker anoniem ook zo zonder gegevens

Op termijn zeker! Verreweg de meeste vogels zijn in gevangenschap geboren dus ringen moet geen probleem zijn. Over een jaar of drie zouden alle vogels geringd kunnen zijn. Maak voor kwekers die reeds bewezen hebben moeilijke kweekbare soorten en zeldzame soorten te hebben gekweekt een uitzondering. Deze kwekers zijn belangrijk voor het in stand houden van genoemde soorten.

tja en "we"willen juist minder soorten ( door de ogen van bepaalde personen gekeken, zie bv. positief/negatieflijst ), maar...............hoeveel niet bijzondere vogeltjes kunnen bijna niet geringd worden vanwege nestbouw etc. als die fokkers niet de mogelijkheid hebben om op de dag van uitvliegen nog met een maatje groter te ringen, dan........... ik denk aan de blauwfazantjes,wevertjes etc.

Goede zaak. En onder voorwaarde dat huisvesting en verzorging optimaal zijn.
Gelukkig hebben veel handelaars hun zaakjes goed voor elkaar; zij die dat niet kunnen opbrengen geen vergunning verstrekken.

Nog even terugkomend op mijn opmerking over de vele aantallen van de veel voorkomende soorten op de markten; hier ligt ook zeker een taak voor de liefhebbers/kwekers. Kweek alleen die vogels die je echt nodig bent; zet niet lukraak koppels bij elkaar 'omdat er nog een broedkooi leegstaat.' Heeft totaal geen nut en kost je alleen maar onnodig voer. Ik denk dat er dan al veel gewonnen.
yep ,maar wat is de menselijke eigenschap ? meer en meer willen ,kijk alleen maar naar de tig topics die er zijn van : ik heb dit dat en dit erin zitten ............wat kan er nog meer bij ? en gaan ze dan nog wel broeden? hoe krijg ik mijn kanariejong met de spuit groot? kan ik mijn jongen onderleggen? want ik vind het zo zielig etc etc. tja en wie ben ik dan om bv. te zeggen : ach val je kwartel om? draai hem de nek om voorkom je leed bij die kwartel, koop je een nieuwe in de handel er zitten er zat ( net zoals kanaries.grasparkieten,zebravinken etc) ..voorkom je weer leed bij die kwartel vanwege huisvesting bij winkel/handelaar. kan toch niet?

gr
Hans WKtje

was makkelijker om het zo te doen.( vette letters zijn alleen maar om duidelijkheid te scheppen tussen tekst en antwoordtekst , niks meer en niks minder).
ik ben niet voor en ik ben niet tegen, men zoekt het maar uit ,zolang ze mij maar met rust laten en stoppen met mijn hobby te verzieken (geldt voor zowel beleidsmakers, als handhavers, als tegenstanders ,als medestanders en als "collega"kwekers ).

mvg

ps: niemand hoeft zich aangesproken of aangevallen te voelen aangaande mijn tekst, ik bedoel het in zijn algemeenheid en wil niemand op persoonlijke wijze voor de kop stoten.

andre 44
14-05-2011, 15:37
@@ik ben niet voor en ik ben niet tegen, men zoekt het maar uit ,zolang ze mij maar met rust laten en stoppen met mijn hobby te verzieken (geldt voor zowel beleidsmakers, als handhavers, als tegenstanders ,als medestanders en als "collega"kwekers ).

kijk en zo denk ik er ook over :) wk

Ton Koek
14-05-2011, 16:41
Hoever kun je afdwalen?

Dit voorstel gaat alleen maar over de handel in dieren, dat die beter geregeld wordt, met import en/of vergunningen voor houders/kwekers heeft het niets te maken.

Ergens staat dat er maar een paar lieden zijn die het verpesten voor de rest, nou, neem eens een kijkje op een grote beurs als Zwolle of Bskoop. Tientallen vogels in een vies lopertje, ara's in een grote kanariekooi, doodsbange papegaaien in open kooitjes, 20 of 30 jonge vogels in een kistje, 8 kanaries in een tt-kooitje, toerako''s met z''n tweetjes in een kistkooi van nog geen 50 cm, etc.
Dat gebeurt niet bij enkelen, dat is schering en inslag helaas.

De gemiddelde vogelhouder ziet het aan, haalt z''n schouders op loopt door. De organisatie kijkt alleen naar het aantal verkochte entreebewijzen en de handelaren gaan gewoon op dezelfde voet door, schijt aan dierenwelzijn, alleen de centen tellen.

andre 44
14-05-2011, 17:21
Hoever kun je afdwalen?

Dit voorstel gaat alleen maar over de handel in dieren, dat die beter geregeld wordt, met import en/of vergunningen voor houders/kwekers heeft het niets te maken.

Ergens staat dat er maar een paar lieden zijn die het verpesten voor de rest, nou, neem eens een kijkje op een grote beurs als Zwolle of Bskoop. Tientallen vogels in een vies lopertje, ara's in een grote kanariekooi, doodsbange papegaaien in open kooitjes, 20 of 30 jonge vogels in een kistje, 8 kanaries in een tt-kooitje, toerako''s met z''n tweetjes in een kistkooi van nog geen 50 cm, etc.
Dat gebeurt niet bij enkelen, dat is schering en inslag helaas.

De gemiddelde vogelhouder ziet het aan, haalt z''n schouders op loopt door. De organisatie kijkt alleen naar het aantal verkochte entreebewijzen en de handelaren gaan gewoon op dezelfde voet door, schijt aan dierenwelzijn, alleen de centen tellen.

dat klopt wel wat je zegt maar er zijn ook heel veel handelaren die het wel goed voor elkaar hebben ik koop zelf ook wel eens een vogel op de markt maar kijk wel hoe ze er bij zitten qwa kooien en of ze schoon zijn

winterkoning
14-05-2011, 17:46
tja Ton als jij het grotere geheel niet wil of kan zien erin dan houd het op.
maar het is vrij simpel hoor.
gewoon net als ik nooit naar beurzen gaan, kijk en als iedereen dat nu doet dan word er geen beurs mee gehouden.( weg vogel leed op beurzen).
simpeler kan het niet ,hoeven "ze"het ook niet gaan verbieden / onder regels en wetten gaan gooien.

nooit in de winkel gaan kopen maar altijd bij de goedwillende kweker.:rolleyes:

maarja Nederlanders en centen hé.

"illegale" import ziet men nooit op de beurzen ? oh dan heb ik dat verkeerd begrepen zeker ?
op beurzen zit niet het overschot wat de kweker naar de handelaar brengt? oh sorry dan heb ik dat verkeerd begrepen zeker? en dat juist o.a. die overschotten nu voor veranderingen/problemen zorgen ...uhmm ook al verkeerd begrepen zeker?
ook word het overschot niet ge-exporteert wat dan vervolgens soms weer terug aangeboden word op onze beurzen door italianen,fransen,polen etc? oh verkeerd begrepen zeker?
etc.
maargoed ................ik snap het niet merk ik al.

weet je wat ? als ik dan toch egoistisch moet zijn en niet voor de "gewone man"moet opkomen ..................: afschaffen die beurzen en winkelverkoop van vogels , helemaal prima voor mij deed ik toch al niet aan mee ( de laatste jaren).

verder .....................zal elke kweker zijn verantwoordelijkheid moeten trekken, en als men dat doet zullen er geen misstanden meer zijn op beurzen en in winkels ( want daar gaat het hierover, dat er menig internet handelaartjes actief zijn waar de vogels soms nog slechter zitten dan op de beurs in een lopertje, nou ja hoort er niet bij natuurlijk ) ,maarja........................helaas Ton 1 woord UTOPIE.

mvg

vraagje , waar gaan dadelijk al die overschotvogels naartoe als de dumpplekken van de kwekers,dadelijk aan (strengere) regels gebonden zijn en niets meer willen of kunnen aannemen ?
laten vliegen of de nek omdraaien zeker ?

Animal
14-05-2011, 18:47
""vraagje , waar gaan dadelijk al die overschotvogels naartoe als de dumpplekken van de kwekers,dadelijk aan (strengere) regels gebonden zijn en niets meer willen of kunnen aannemen ?
laten vliegen of de nek omdraaien zeker ?""

Voortaan minder kweken . Kiezen voor kwaliteit in plaats voor kwantiteit.
Er zijn veel te veel mensen waarbij ieder ei een vogel moet worden ,en waar iedere kooi die ze hebben vol moet zitten.
Geen broedmachine's gebruiken ,geen broedkooien meer gebruiken,,geen eieren of jongen verleggen ,enz enz.

andre 44
14-05-2011, 19:07
""vraagje , waar gaan dadelijk al die overschotvogels naartoe als de dumpplekken van de kwekers,dadelijk aan (strengere) regels gebonden zijn en niets meer willen of kunnen aannemen ?

Er zijn veel te veel mensen waarbij ieder ei een vogel moet worden ,en waar iedere kooi die ze hebben vol moet zitten.
Geen broedmachine's gebruiken ,geen broedkooien meer gebruiken,,geen eieren of jongen verleggen ,enz enz.

dat is nu het punt als je tt speelt heb je over schot wat niet goed is voor de tt dat heb je bij alle dieren voor de tt neem nu kippen ik heb altijd holl,kriel gefokt in div, patrijs kleuren voor 1 patrijs kleur moet je toch minstens 30 kuikens hebben om er 2 of 3 toppers uit te krijgen hoe goeie dieren of je ook hebt en ik denk dat het bij vogels net zo is i heb hier ook ras zuivere wildkleur valkparkieten zitten mijn kweek koppels zijn vogels van 92 en 93 pnt maar die jongen die er uit komen zijn niet allemaal 92 of 93 pnt vogels dus de mindere vogels gaan naar de handel en de toppers gaan naar de tt

winterkoning
14-05-2011, 19:25

ik moet zeggen enige waarheid zit er wel in maar..................wat gaan we tegen mensen zeggen die klein behuist zijn, zeg flatje en willen toch vogeltjes kweken....................pech gehad?jij mag geen vogelhobby hebben ? kan toch niet?
de "broodkweker"met zijn 40x40x40 cm hokjes word geprezen en beloont met "blik"op de tentoonstelling en de waardering van mede liefhebbers en de liefhebber die een vogeltje wilt hebben in een net zo'n groot kooitje word verafschuwt, tja.....................:help ik weet het soms ook niet meer.

enzo zijn er nog wel tig redenen om juist wel of juist "iets"niet te doen.
maar ik wilde ook eventjes een andere kant aan het licht brengen.

de handelaar, op de beurs/vogelmarkt ( want daar gaat het hierover :rolleyes: ).
de handelaar moet dure ruimte huren om zijn waar te kunnen verkopen ( want ja de organisatie moet er ook aan verdienen natuurlijk) , die waar zijn vogels hoe meer vogels in bepaalde ruimte hoe meer de kans op "winst"verkoop en/of de kans om zijn huur/kosten eruit te halen.
daarnaast zijn het de "liefhebbers" die ze wel willen hebben als ze maar lekker goedkoop zijn, anders motten "we"ze niet ;) dus word de handelaar min of meer "gedwongen" om meer in een kooitje te stoppen om toch hetzelfde bedrag te krijgen voor de vogels.
m.a.w. sommige handelaren zijn ook soms met de handen gebonden ( als ze wat willen verdienen en laat dat nu net hetgeen zijn waarvoor ze handelaar zijn geworden) en ja ik keur sommige praktijken niet goed ,maar als het goed is zitten de vogels niet al te lang in de stress.

denk ook aan de andere gemaakte kosten met een beursgang voor de handelaar.

zoals men ziet overal zit wel een kant en een nevenkant aan.

de winkelier...tja de winkelier zit ook soms dat het water tot aan de lippen komt, vraag een winkelier teveel dan blijft zo'n vogel wel heel lang zitten en dat kan ook niet en ja natuurlijk moeten de vogels in een winkelruimte de juiste kooi etc. hebben maar daar als klant zijnde kan men wat aan doen, gewoon opmerking maken en ....................niet kopen.
dan gebeurt er 3 dingen:

1 de vogel word de nek omgedraait of dient als voedsel.
2 de verkoper verkoopt niks en stopt met de verkoop van vogels maar ziet dus ook van de inkoop af van de "liefhebbers" die er vanaf moeten en natuurlijk een goede/hoogste prijs verwachten.
3 de verkoper gaat gewoon lekker door net zolang het kan.

altijd meerdere kanten bekijken ...altijd.
want wie zijn nu eigenlijk de "slechterikken"in dit verhaal............................de verkoper of de liefhebber/koper (die dit allemaal dus in gang zet...ruilhandel).

mvg

hypothetische vraag ( de volgende fase) :
stel we schaffen vogelbeurzen/markten en verkoop uit winkels af?
wat dan?
we zullen denk ik i.i.g. een explosiekrijgen aan "invasie vogels"/ dwaalgasten ........................helemaal uit Australië en welke uithoek van onze aardbol dan ook.
wat zal dat een dierenleed geven.............................

romain
14-05-2011, 23:25
Kan er niet aan doen, maar persoonlijk vindt ik dat er onder het mom van dierenwelzijn veel mensen zijn die iets totaal anders bedoelen.
Met iets totaal anders denk ik aan jaloezie op de goede kwekers, waarbij de centen die ze eraan verdienen bepaalde mensen de ogen uitsteek.
Wat deze kwekers er allemaal voor gedaan hebben, welke inspanningen en risico's ze genomen hebben wordt al te licht over het hoofd gezien.
Mij vooral niet verkeerd begrijpen, mistoestanden moeten aangekaard worden.

Nog een niet onbelangrijk gegeven: alle redenen zijn goeg om onze hobby in een slecht daglicht te stellen. En dat sommigen maar één doel voor ogen hebben, dat is afschaffen die handel. En met afschaffen bedoel ik niet de handel in vogels maar wel het afschaffen van de vogelliefhebberij. Volgens sommigen horen vogels nu eenmaal in de vrije natuur te zitten en niet achter tralies.
En dit laatste is iets wat er bij de meeste mensen, niet liefhebbers, als zoete broodjes ingaat, jammer genoeg.

Hoe je het ook bekijk, de liefhebbers zullen mekaar moeten helpen en verdedigen in plaats van mekaar het leven zuur te maken.
Ter verduidelijking ik ken ook voldoende liefhebbers onder de handelaars, deze zijn dus niet uitgesloten.

Hier een mening van een Belg, die voorlopig nog niets met deze regelgeving te maken heeft.

HJ de Graaf
16-05-2011, 12:59
een tijdje terug was er een voorlichtingsavond over deze materie in tiel, een aantal mensen van onze club zijn hier heen geweest aangezien wij de markt in zwolle organiseren.

De inbreng van de bonden op die avond vond ik vrij beperkt, alleen de anbvv was aanwezig ook namens de com en in die hoedanigheid ook names de nbvv neem ik aan.

Tijdens die avond bleek onder andere uit de ingekomen reacties dat er veel handelaren maar ook dierenspeciaal zaken tegen waren. Reactie's waren:

Verschuiven van het probleem, als je markten dichtgooit komt er in belgie of ergens anders wel een dergelijke markt.

Het nu soms 'grijze' circuit zal volledig zwart gaan worden.

Er moet meer geexporteerd worden, want de handel in nl zal afnemen, wat heeft dat voor een gevolgen van dierenwelzijn ?

Er zou een opleiding moeten komen, hoe gaat dat er uitzien ? want naast vogels geld dit ook voor vissen, postduiven, reptielen etc.

controle en naleving, er is geen voldoende cappacitieit voor controle en naleving, een markt als zwolle is toch ideaal om alle handelaren die er staan te controleren ? je heb ze dan allemaal bij elkaar kan je teminste meters maken !

Ook onze markt (Zwolle) kwam aanbod waarbij gesteld werd dat er 1000den overtredingen waren. Ik zal heus niet ontkennen dat het allemaal vlekkeloos verloopt maat het gekke vind ik dan wel dat er al jaren gecontroleerd worden door de a.i.d ze komen vaak met 8 a 10 man controleren en het aantal verbalen wat ze uitschrijven is vaak beperkt tot enkele of een aantal waarschuwingen. Daarnaast is er een dierenarts aanwezig en controleren wij zelf ook nog met een paar man. Dat het nog beter kan 100% mee eens daar wordt ook aan gewerkt als er teminste nog markten gehouden mogen worden.

maar we zullen zien wat het gaat worden.

mvg,

HJ de Graaf

ele
16-05-2011, 13:04
Voor de uilen onder de kraaien: De vogelmarkt in Zwolle zal misschien moeten gaan heten "Zwolse vogelvriendenruilbeurs"?

andre 44
16-05-2011, 19:22
en toch moet ik nog zien dat het verboden wordt de markten heb met wat handelaren gesproken en die zien het nog lang niet gebeuren :)

winterkoning
17-05-2011, 09:20
en toch moet ik nog zien dat het verboden wordt de markten heb met wat handelaren gesproken en die zien het nog lang niet gebeuren :)

ja dat kan maar vroeg of laat is het zo ver ( iets waar nu over gesproken en bepaald word komt vaak pas jaren later aanbod) , eerst word er een "gematigd" beleid ingevoerd, met weinig controles etc. dan vervolgens gaan de mensen weer in de fout en word het wat strenger en uiteindelijk krijgen diverse instanties hun zin.

ik had ook nooit gedacht dat er import verbod zou komen op basis van het vogelgriepvirus (zoals het nu is,want "we"werden lekker gehouden met het feit dat het nog wel mocht ,althans op zeer kleine schaal.....vanuit quarantainestations ,bij kwekers etc. maar helaas.........................).
nee heeft goed geholpen hoor zijn geen uitbraken meer geweest de laatste jaren in ons landje of waar dan ook in de e.u. tja de laatste in kootwijkerbroek tja .........da's geen Nederland of E.U. natuurlijk dat snap ik ook wel hahahahahahaha ( nou eigenlijk is het dieptreurig maarja wat anders kan je doen? bij de pakken neer gaan zitten? nee hoor).

ik had ook nooit gedacht dat er registratieplichten zouden komen/zou worden uitgebereid etc.

ik had ook nooit verwacht dat je eigenlijk vergunningen moet hebben om vogels te vervoeren etc. (ook binnen Europa) etc.

ik had ook nooit een negatief/positieflijst verwacht etc.

ik had ook nooit een dierenwelzijnswet verwacht, ik had ook nooit een "animalcops"verwacht en toch...................het is er allemaal al.

nou ja ga zo maar door.
waar het omgaat is dat de basis van/voor veel dingen is gelegd,nu is het gewoon een kwestie van steeds strenger maken totdat het punt van verbod op aangebroken is en dan...........................tja dan.

een tijdje terug was er een voorlichtingsavond over deze materie in tiel, een aantal mensen van onze club zijn hier heen geweest aangezien wij de markt in zwolle organiseren.

Ook onze markt (Zwolle) kwam aanbod waarbij gesteld werd dat er 1000den overtredingen waren. Ik zal heus niet ontkennen dat het allemaal vlekkeloos verloopt maat het gekke vind ik dan wel dat er al jaren gecontroleerd worden door de a.i.d ze komen vaak met 8 a 10 man controleren en het aantal verbalen wat ze uitschrijven is vaak beperkt tot enkele of een aantal waarschuwingen. Daarnaast is er een dierenarts aanwezig en controleren wij zelf ook nog met een paar man. Dat het nog beter kan 100% mee eens daar wordt ook aan gewerkt als er teminste nog markten gehouden mogen worden.

HJ de Graaf

tja duidelijk herkenbaar hierin is de overdrijvende trap van de diverse instanties, die het vaak erger maken dan dat het in werkelijkheid vaak is. maar eenmaal op papier gezet en het word voor zoete koek aangenomen en dat soort "rapporten"worden vervolgens in "alles"gebruikt, maar er is niemand van de beleidsmakers die de rapporten daadwerkelijk op waarde inschat of controleert op zijnde de waarheid. en wie maakt een "tegen"rapport over hetgeen hoe het ook gaat? helemaal niemand dus....................................
nee zo werkt dat niet in een bureaucratisch systeem.

leuk hoor die rapporten zoals kweken met de vangkooi etc.
een rapport wat niet geheel klopt maar nog regelmatig boven tafel komt hoor bij diverse besprekingen of campagnes en word aangehaald alszijnde de waarheid.
het recht van de grootste en de sterkste geldt in Nederlandse wetgeving,organisaties als dierenbescherming/vogelbescherming etc. zijn veel groter in aantal, hebben een veel groter budget om in dingen te wroeten en blijven wroeten en hebben de kunde om de publieke opinie te kunnen bespelen.

maargoed:
het verhandelen op internet zal bevorderd worden als wat men nu wil ook gaat gebeuren,ook het evt. leed bij vogels bij sommige mensen,maar ook hier zouden dan de mensen de vogels toch niet moeten kopen als men dieronvriendelijke praktijken tegenkomt bij handelaar, maarja..........................je zou die vogel maar echt nodig hebben tja dan..........sluit men de ogen eventjes voor hetgeen men ziet..................(zo zijn de meeste hoor, eigen belang etc.).

maargoed ...........men zoekt het allemaal maar uit , als men echt dierenleed wilt gaan verbieden dan moet men gewoon een wet maken dat er geen enkel dier meer mag gehouden worden alszijnde gezeldschapsdier.

dan pas kunnen de procentsgewijze minimale aantallen die het verzieken "uitgeroeid"worden , zolang men het recht heeft om dieren te houden zal er altijd dierenleed bestaan.

ik heb besloten om me niet weer druk erover te maken, ik kan wil en zal me niet verantwoordelijk voelen voor andermans daden (goed of slecht).
mij maakt het niet uit hoor vogelmarkt/beurs of niet.(ik kwam er toch al niet.........ja wel eens om een bestelde vogel op te halen van bv. buitenlanders die naar zoiets toegingen, dan sprak ik daar af,tja is millieuvriendelijker als ik naar bv. zwolle of apeldoorn rijd met de auto dan dat ik naar spanje/italië, belgië,duitsland etc etc zou rijden ;) ).

tja ik blijf volharden hoor met het scheiden van mij afval,spaarlampje hier,spaarlampje daar, de opgedrongen "groene stroom", betaal trouw mijn millieuheffingen etc etc etc ondanks dat er mening kerncentralerampje voorkomt,ondanks menig gifwolkje dat de lucht in word gestuurd,ondanks .....................nou ja teveel om op te noemen.
hahahahahaha we gaan naar de kloten en dat hebben we aan onszelf te danken.

mvg

Ton Koek
17-05-2011, 09:37
Wat deze kwekers er allemaal voor gedaan hebben, welke inspanningen en risico's ze genomen hebben wordt al te licht over het hoofd gezien.
Doel je nu op de kwekers die 300 kanaries of 500 zebravinken kweken per jaar?
Goh, wat hebben die kwekers een risico's genomen....
100 koppels kanaries in 30 x 30 cm en zebravinken kweken in tt-kooitjes, Vogels die volgepropt worden met chemische kleurstoffen en andere preparaten, inteelt, veren die uitgetrokken worden omdat de kleur de kweker niet aanstaat.

Ja, daar zal de dierenliefhebber vrolijk van worden. Volgens mij past het dergelijke kwekers beter zich wat op de achtergrond te houden in discussies over dierenleed.

winterkoning
17-05-2011, 10:05
Doel je nu op de kwekers die 300 kanaries of 500 zebravinken kweken per jaar?
Goh, wat hebben die kwekers een risico's genomen....
100 koppels kanaries in 30 x 30 cm en zebravinken kweken in tt-kooitjes, Vogels die volgepropt worden met chemische kleurstoffen en andere preparaten, inteelt, veren die uitgetrokken worden omdat de kleur de kweker niet aanstaat.

Ja, daar zal de dierenliefhebber vrolijk van worden. Volgens mij past het dergelijke kwekers beter zich wat op de achtergrond te houden in discussies over dierenleed.

maak allemaal geen reet uit Ton
eerst word dit soort dingen allemaal "zachtjes" ingvoerd en als over een poosje daadwerkelijk alles in kannen en kruiken is zoals men dat beoogt heeft dan gaan "ze"hun pijlen weer op wat anders richten.

mag ik een voorspelling doen?

ik denk dat de TT's in de vorm zoals het nu is aan de beurt komen hierna.
of...in de trent van bepaalde kleurstoffen verbod o.i.d. of waar ze nu toch ook eigenlijk al flink mee bezig zijn is het uitbreiden van het verbod op het houden van sommige inlandse vogels.

und jetz? maak me geen flaus aus allemaal ze doen hun best maar.

mvg

Hicham
17-05-2011, 11:12
Ik was twee maanden terug bij een dierenspeciaalzaak om voer te kopen , in tussen tijd nam ik een kijke bij de vogelsverkoop afdeling , ik schrok , er zaten 20 goulds in een kooi van 40 x 40 en de rest zat net zo erg bij , als de overheid besluit om regels te handhaven dan is de dierenwinkel een makelijke plek om de control te houden ,er gebeurd niks naar mijn meining?
De vogelsmarkten is de verandwoorlijkeheid voor de organisator van de markt , maar ik denk in dat geval dat om het geld draait en niet on de welzijn van de dieren, het mag van mij wat veranderen.

andre 44
17-05-2011, 19:17
er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die dat doen bij hun tt dieren maar een goeie kweker doet dat niet en ik denk dat dat de echte liefhebbers zijn die proberen om op een goeie en eerlijke manier hun vogels zo best als het kan op de tt brengen zit een vogel niet in de tt conditie gaat hij er niet heen zo gaat het bij mij

Josly
17-05-2011, 19:40
hallo,

het wordt hoogtijd dat men afstap van die duivensport mentaliteit ( prestatie gericht ) hoe meer nakomelingen, hoe beter,

andre 44
17-05-2011, 19:51
zo werkt dat volgens mij echt niet ik zie het zo beter kwaliteit dan kwantiteit dus beter een paar zeer goeie vogels in het hok en daar jongen van trekken dan een hok vol met de hoop dat er iets tussen zit om te gebruiken daar komt nog bij dat iedere jonge vogel geen tt vogel hoeft te zijn (worden) want iedere tt vogel is hoeft geen goeie kweek vogel te zijn geld anders om ook zo iedere top tt vogel hoeft ook geen goeie kweek vogel te zijn :)

Josly
17-05-2011, 20:14
zo werkt dat volgens mij echt niet ik zie het zo beter kwaliteit dan kwantiteit dus beter een paar zeer goeie vogels in het hok en daar jongen van trekken dan een hok vol met de hoop dat er iets tussen zit om te gebruiken daar komt nog bij dat iedere jonge vogel geen tt vogel hoeft te zijn (worden) want iedere tt vogel is hoeft geen goeie kweek vogel te zijn geld anders om ook zo iedere top tt vogel hoeft ook geen goeie kweek vogel te zijn :)

hallo Andre,

ik denk dat Je verkeerd begrijpt wat ik bedoel met, hoe meer nakomelingen hoe beter,
daarmee bedoel ik dat alle middelen goed zijn om zoveel mogelijk nakomelingen te bekomen,
ik ga een van de vele voorbeelden geven,
een moderator van een vogelsite/forum ( hier trouwens ook lid ) plaatst een bericht hoe putters kweken,
de eieren eerste ronde laat je uitbroeden door kanaries, zo bekom je een extra broedronde met kans op meer nakomelingen,
een afdruk van dit bericht kreeg ik onder mijn neus geduwd tijdens een bepaalde vergadering,

andre 44
17-05-2011, 20:23
hallo Andre,

ik denk dat Je verkeerd begrijpt wat ik bedoel met, hoe meer nakomelingen hoe beter,
daarmee bedoel ik dat alle middelen goed zijn om zoveel mogelijk nakomelingen te bekomen,
ik ga een van de vele voorbeelden geven,
een moderator van een vogelsite/forum ( hier trouwens ook lid ) plaatst een bericht hoe putters kweken,
de eieren eerste ronde laat je uitbroeden door kanaries, zo bekom je een extra broedronde met kans op meer nakomelingen,
een afdruk van dit bericht kreeg ik onder mijn neus geduwd tijdens een bepaalde vergadering,

kijk daar heb je het dat gaat puur om kwantiteit dus jongen en verkoop dus geld dat zijn geen liefhebbers maar mensen die puur geld aan de vogels willen over houden in de hoop dat er een goeie tussen zit voor de tt en op die resultaten van 1 of 2 vogels de prijs van een vogel lekker kunnen opdrijven met kijk eens wat heb ik mooie en goeie vogels

Ton Koek
17-05-2011, 21:14
Over de piepkleine kooitjes:
maar een goeie kweker doet dat niet Ahum... wel dus.

andre 44
17-05-2011, 21:21
dus in jou ogen zijn alle goeie kwekers het zelfde :mad: :mad: nou sorry dat ik je moet teleurstellen mijn vogels zitten aan de top en ik doe mee met div soorten vogels maar ik heb dat nog NOOIT gedaan :mad: :mad:

romain
17-05-2011, 22:00
@Ton: neen die kwekers bedoel ik niet.
De liefhebbers die ik voor ogen heb zijn de mensen die langzaam, gedurende jaren gewerkt hebben aan een bestand vogels die je niet zomaar één twee drie bij elkaar kunt krijgen.
Vaak zitten hier specialisten tussen die niet op een inspanning meer of minder gekeken hebben om tot het uiteindelijk mooi opgebouwde bestand te komen.
Overigens hebben vele onder ons juist dankzij deze mensen later de kans om dergelijke vogels aan te schaffen.
Vergeet hierbij niet dat deze liefhebbers meestal klein begonnen zijn en zo langzamer hand door verkoop van gekweekte jongen zichzelf zeldzamer soorten konden aanschaffen.
Volgens mij zijn deze mensen eerder te bewonderen dan dat ze door jaloezie worden afgeschoten.

Ton Koek
17-05-2011, 22:03
Ton: neen die kwekers bedoel ik niet.Mooi, dan zitten we toch meer op dezelfde lijn.

dus in jou ogen zijn alle goeie kwekers het zelfde Je leest dingen die er niet staan, best knap.