PDA

Bekijk Volledige Versie : licht dimmer

vogel brt
20-03-2011, 14:04
wie weet hoe zoon licht dimmer op timer heet
en waar je deze op Internet kunt bestellen
zodat s avonds niet in eens het licht uit is maar ge-dimt uit gaat

krien
20-03-2011, 16:12
http://www.geonshopping.nl/shop/Automatische-dimmer-p-2166.html

zoiets bedoel je?

Ton
20-03-2011, 19:32
deze lijkt me ook wel wat:

http://www.rimo.nl/index1.html

Oscar
09-08-2011, 12:43
Hallo, ik heb deze enkele jaren geleden gekocht op 't internet en ben er reuze tevreden over ...

Hoop dat je er wat aan hebt !

http://www.2dehands.be/dieren-toebehoren/dierenaccessoires-materiaal/vissen/tl-spaarlamp-dimmer-automaat-zonsop-ondergang-95241978.html

natuurkweker
09-08-2011, 13:44
ik heb een nacht lampje hangen die op klok aan springt en heb totaal geen lichtdimmer ik vind dit weg geooid geld mijn nachtlamp spring half uur voor de andere lampen aan gaan uit werkt perfect en zon klok er tussen kost mijn 2,50
dus waarom een licht dimmer ik zelf vind het niet nodig :D
maar ja iedereen zijn eigen mening

populier
09-08-2011, 13:57
Hallo Mirke,

Met jou schakelklok zitten de vogels ineens in het donker.

Met een dimlicht schakelaar, kunnen de vogels de jongen nog even snel voeren en het nest terug vinden voor dat het in eens donker wordt.

Dat is het voordeel van zo'n schakelklok.

Als je dure jongen kwijt raakt omdat de pop net niet op het nest zat toen het licht uitging, is dat zo'n investering het wel waard.

Maar idd. ieder zijn mening:)

wessellouw
09-08-2011, 14:20
Hallo Michael.

Mirke heeft wél gelijk.
Hoofdverlichting uit om 8 p.m. ?
Dan schemerverlichting van 7.45 p.m. tot 8.15 p.m. wat ideaal te realiseren valt met een goedkope schakelaar en een Ledje.

De schemertijd zoals wij die kennen is uniek voor onze streek.
In de tropen draait iemand om zes uur een knop om en vijf over zes ziet u letterlijk geen hand voor ogen meer. Twaalf uur later: knop weer om en vijf over zes klaarlichte dag.
En dan verhuizen we even naar de kop van Noorwegen: daar is het maanden lang donker.

Dimschakelaars voor vogels zijn luxe, commerciële producten.

Wessel van der Veen.

natuurkweker
09-08-2011, 15:05
Hallo Mirke,

Met jou schakelklok zitten de vogels ineens in het donker.

Met een dimlicht schakelaar, kunnen de vogels de jongen nog even snel voeren en het nest terug vinden voor dat het in eens donker wordt.

Dat is het voordeel van zo'n schakelklok.

Als je dure jongen kwijt raakt omdat de pop net niet op het nest zat toen het licht uitging, is dat zo'n investering het wel waard.

Maar idd. ieder zijn mening:)
populier je moet lezen me nachtlamp springt aan half uur voordat het grote lamp uitgaat aan ik zit zonder ramen dus geen licht maar daarom heb ik een nacht lampje me vogels wennen er aan en alles gaat prima verloopt prima nooit problemen gehad met kweek
als de nacht lamp aan gaat gaan de vogels al op stok in rust je vogels wennen er gewoon weg erg snel aan
ook nieuwe vogels die bij komen
het gaat super

populier
09-08-2011, 15:33
Je mag wel Michael zeggen hoor;)

Dus als ik het goed begrijp gaat dat nachtlicht de gehele nacht niet uit?

Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat je vogels opeens in totale duisternis kwamen te zitten, neem mij niet kwalijk.:o

natuurkweker
09-08-2011, 16:47
nee michael lampje blijft de gehele nacht aan dus stokkie is altijd te vinden :D

sepke
09-08-2011, 22:46
Ik werk ook met tijdschakelaars maar dan in drie stappen. S'nachts brand er altijd een nachtpitje (7W) met een licht/donker sensor. S'morgens gaat een half uur voordat de tl verlichting aan springt een lamp (25W ) branden en deze gaat uit wanneer de tl brand. In de avond gaat enkele minuten voordat de tl verlichting uit gaat het 25 Watt lampje weer branden en gaat een half uur later weer uit. Nu schakelt het nachtpitje weer in.

M.v.g. Sepke

Xavier
10-08-2011, 08:07
Mijn vogels (3 kanaries) krijgen het hele jaar door 10 1/2 uren vol licht. Naargelang het seizoen daglicht of kunstlicht (TL-verlichting) of een combinatie van beiden.
Daarbij 1/2 uur gesimuleerde zonsop- en zonsondergang door middel van een lichtdimmer (gloeilamp van 60 Watt van 0% naar 100% - 100% naar 0%).
De vogels zitten dus 12 1/2 uren in totale duisternis.

Nu is het een kleine moeite om 's nachts een nachtpitje (7W) te laten branden, maar doe ik daar wel goed aan?
Of is het toch beter voor de kanaries dat ze in een totale duisternis de nacht doorbrengen.
Voor alle duidelijkheid, de vogels verblijven binnenshuis in een rustige afzonderlijke kamer, en er wordt niet mee gekweekt.

mvg
Xavier

RobK
10-08-2011, 09:26
Nachtlampjes zijn naar mijn overtuiging niks waard. Hoe donkerder, hoe beter je rust.
Een kanarie is gebaat met het wisselen van seizoenen. In de winter maximaal 10 uur licht, in de zomer wel tot 16 uur licht (per dag).

Groet,

Rob.

Crest
11-08-2011, 20:52
Helemaal mee eens,
zeker bij kanaries moet het donker zijn.
Heb bij kennissen al meegemaakt dat de kanaries rui gingen vertonen nadat er een nachtlampje was geinstalleerd.
Misschien hebben parkieten minder last van licht.

Als overgangslicht gebruik in wel 2 lampjes van ieder 5 Watt, dit voor het geval er één kapot gaat en ik het niet direkt ontdek. Hoofdverlichting is t.l.

natuurkweker
12-08-2011, 00:16
ik heb best een gehorig huis en heb geen andere keuze mochten ze schrikken dan kunnen ze altijd de stok terug vinden daarom doe ik het doe het nu al jaren zo werkt perfect maar ja ik heb geen kanaries dat niet

Barend
13-08-2011, 22:09
Ik werk ook met tijdschakelaars maar dan in drie stappen. S'nachts brand er altijd een nachtpitje (7W) met een licht/donker sensor. S'morgens gaat een half uur voordat de tl verlichting aan springt een lamp (25W ) branden en deze gaat uit wanneer de tl brand. In de avond gaat enkele minuten voordat de tl verlichting uit gaat het 25 Watt lampje weer branden en gaat een half uur later weer uit. Nu schakelt het nachtpitje weer in.

M.v.g. Sepke

Maar wat als die lamp nu stuk is gegaan , dan zitten ze wel ineens in het donker, terwijl ze misschien net vliegen, boem ergens tegenaan of zelfs kapot vliegen.

nee neem dan voor iedere schakeling 2 kleinere lampjes zodat er altijd één van brand als de ander kapot is gegaan.

sepke
13-08-2011, 22:47
@ Barend,

Daar heb je wel gelijk in, alhoewel dit in mijn geval niet helemaal op gaat. De deur v.d. garage waarin de binnenvolière staat is voorzien van een raam, naast deze deur zit een buitenlamp waardoor er toch altijd wat licht in de volière schijnt.

M.v.g. Sepke

ele
24-09-2012, 12:54
Hallo Michael.

Mirke heeft wél gelijk.
Hoofdverlichting uit om 8 p.m. ?
Dan schemerverlichting van 7.45 p.m. tot 8.15 p.m. wat ideaal te realiseren valt met een goedkope schakelaar en een Ledje.

De schemertijd zoals wij die kennen is uniek voor onze streek.
In de tropen draait iemand om zes uur een knop om en vijf over zes ziet u letterlijk geen hand voor ogen meer. Twaalf uur later: knop weer om en vijf over zes klaarlichte dag.
En dan verhuizen we even naar de kop van Noorwegen: daar is het maanden lang donker.

Dimschakelaars voor vogels zijn luxe, commerciële producten.

Wessel van der Veen.

Wat voor rol zou de herkomst van de vogels (ten opzichte van de evenaar/ daglengtewisselingsverschillen) kunnen spelen bij het gewend zijn aan een langzame of snelle zonsondergang?
Zou het voor sommige soorten zelfs noodzakelijk kunnen zijn om een langzame of snelle zonsondergang en -opgang?
Dit omdat bijv. het voedsel wat ze eten en hun lichaam hierop "aangepast" / voor gemaakt zijn?

mvg. Eelke

casehulsebosch
24-09-2012, 21:58
'T is net volle maan;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

peterkx
26-09-2012, 16:32
ik heb een gele gloeilamp van 15 watt die ik het laatste half uur van de tl ook aanzet.
als de tl uitgaat dan blijft die gele lamp nog een half uur aan.
's ochtends eerst de gele aan en dan de tl.
geeft een warm licht en de vogels leren dat , het dan het begin of eind van de dag is.
werkt bij mij prima.

ele
27-09-2012, 00:28
'T is net volle maan;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Hallo Kees,

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik heb ze ff voor je opgezocht:D
http://www.kalender-365.nl/maan/maanstanden.html

@Peterkx.
Zoals u hebt omschreven krijgt het hele "vogelsysteem" met alle hormoontjes enz. ff tijd om zich aan te passen.
Ik vermoed dat dat voor sommige soorten zeer belangrijk kan zijn.
Complimenten voor de mooie voliere.