PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe belangrijk is de vochtigheidsgraad.....

P.Wijlaars
19-03-2011, 00:32
Hoi, vogelvrienden

vraagje: hoe belangrijk is de vochtigheidsgraad in broedruimte's
en wat zijn de nadelen als die te laag of te hoog is?

Animal
19-03-2011, 11:02
Vochtigheid te hoog ,,,alles gaat schimmelen ,en slecht voor de gezondheid.
Vochtigheid te laag ,,,,De eitjes drogen uit ,en er is kans dat de jongen de eischaal niet kunnen openen.

populier
19-03-2011, 11:03
Oeps te gelijk geplaatst met Animal maar hetzelfde verhaal.:D

De vochtigheidsgraad in broedruimte's is erg belangrijk.

Te laag: het niet uitkomen van eieren, de eischalen worden te droog waardoor de jongen de schalen niet kunnen doorbreken en sterven in het ei.

Te hoog:schimmels, explosief uitkomen van de bloedluis eitjes.

Daarom is een luchtbevochtiger gewoon nodig om de boel op peil te houden.

50% voor dagelijks
60% tot 70% in de broedperiode.

P.Wijlaars
19-03-2011, 11:19
Ho,Michael.

dan zit het wel goed bij mij.

ik heb op marktplaats voor een prikkie een Hygrometer gekocht
samen met een PH meter en een luxe meter.

met die hygrometer kan je op elke plaats van de broedruimte meten.
snel en nauwkeurig.

ik kon dit niet voor die prijs laten staan:D

en denk dat ik wel kan gebruiken met mijn hobby.

RobK
19-03-2011, 11:50
Hygrometers voor een prikkie zijn zelden hun geld waard. Beter een ouderwetse (niet digitale) hygrometer die een paar centen kost, dan zo'n modern "allesmeetding" van een paar euro.
Op het moment (om te testen) heb ik hier zo'n modern ding van een vogelvriend uit de club. Hygrometer, thermometer, tijd, wekker enzovoort. Dat ding meet van alles maar geen meting is correct.

Groet,

Rob.

P.Wijlaars
19-03-2011, 12:06
:D
Hygrometers voor een prikkie zijn zelden hun geld waard. Beter een ouderwetse (niet digitale) hygrometer die een paar centen kost, dan zo'n modern "allesmeetding" van een paar euro.
Op het moment (om te testen) heb ik hier zo'n modern ding van een vogelvriend uit de club. Hygrometer, thermometer, tijd, wekker enzovoort. Dat ding meet van alles maar geen meting is correct.

Groet,

Rob.

Hoi, Rob

Deze hygometer is van het merk Delta OHM type:HD 8501 H die wordt ook gebruikt een industrie.

dat geld ook voor de PH Meter en de lux meter.

ik kon het alleen in 1 koop kopen. en de prijs tja......... ik kon het er niet voor laten liggen

Ach!! wat maakt het me uit, je mag het best weten € 25=:D voor alle 3 de meters

http://img46.imageshack.us/img46/9014/img7865w.jpg (http://img46.imageshack.us/i/img7865w.jpg/)

buiten is het nu 73 % vochtig

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://www.seiki.co.kr/deltaright.htm

natuurkweker
19-03-2011, 13:16
ik sluit me aan bij robk de oudere zijn beter als de digitale zelf heb ik het uit geprobeert maar inderdaad ze werken voor geen meter zo eentje als op de afbeelding deze werken het beste en zijn corekt in meten en hij was goedkoper geweest als wat je nu gekocht hebt

P.Wijlaars
19-03-2011, 14:29
de man waar hem gekocht heb, had een eigen bedrijf in de tuinbouw.
die man weet heus wel wat goed en niet goed is. als je de rest van de meters ziet , kan je zien dat hij daar niet op bezuinigd heeft.

http://img850.imageshack.us/img850/5014/img7868.jpg (http://img850.imageshack.us/i/img7868.jpg/)

http://img861.imageshack.us/img861/1903/img7872.jpg (http://img861.imageshack.us/i/img7872.jpg/)

dit zijn industiele meters.

ik had het geluk . dat ik ze kon kopen ,voor een prikkie

mag ook wel een keer he?:D

Ton Koek
19-03-2011, 14:33
Je kunt een hygrometer vrij gemakkelijk testen. Wikkel de voeler in een natte handdoek en na een uur zou hij op rond de 95% moeten staan.
Als dat niet zo is, weet je wel meteen de afwijking.

Als het apparaat zo goed zijn, vanwaar dan de prijs? :-)

P.Wijlaars
19-03-2011, 14:37
Je kunt een hygrometer vrij gemakkelijk testen. Wikkel de voeler in een natte handdoek en na een uur zou hij op rond de 95% moeten staan.
Als dat niet zo is, weet je wel meteen de afwijking.

Als het apparaat zo goed zijn, vanwaar dan de prijs? :-)

Hoi, Ton

heb ik gedaan hij gaf 100 % aan

maar deze werkt anders als een gewone hygrometer.
bij deze duurt het enkele seconde.

natuurkweker
19-03-2011, 14:40
ja als het zon dure dingen was kreeg jij ze niet voor 25 euro daar kan je zeker van op aan:D

P.Wijlaars
19-03-2011, 14:45
:D
ja als het zon dure dingen was kreeg jij ze niet voor 25 euro daar kan je zeker van op aan:D

ja wel hoor. ..
Die man blijkt overleden te zijn, zijn dochter heeft het op marktplaats gezet. omdat ze er niet mee kon doen.
ik heb alle meters gecontroleerd en werken perfect.

ik heb zelfs een advertentie gevonden , van het zelfde merk. en wordt op de PH meter al een bod gedaan van € 75=
en dat 1 maar 1 meter. moet je na gaan.
http://www.2dehands.be/landbouw-tuinbouw/tuinbouw/meetapparatuur/ph-meter-66164880.html

En nog een € 120=

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/overige-doe-het-zelf-en-verbouw/425124871-hygrometer-hd8501-h.html

Dus.................

natuurkweker
19-03-2011, 16:48
succes met je nieuwe meter peter ik ga niet met je in discussie ik zeg dat alles wat digitaal is allemaal prul is daar blijf ik bij .
dat ze het doen zal zeker zijn maar dat ze inderdaad het goede aan geven wat ze moeten aan geven dat is waar mensen het hier over hebben .
ze zijn zeeer afwijkend van de echte hygometer de oudere hygrometer die geven exact aan hoe het moet zijn een digitaal meter wijken hier vaak onsettend vanaf hij geeft zeker wel wat aan :D

Ton Koek
19-03-2011, 16:59
Ik zou zeggen een prima koop dan.

Dan de PH-meter, ga je je drinkwater aanzuren?

P.Wijlaars
19-03-2011, 17:00
oke .... :D :D
jij zweert bij analoge hygrometers, en ik zweer bij digitale hygrometers
Dus valt er niet meer discussieren.

Dus............

P.Wijlaars
19-03-2011, 17:04
Ik zou zeggen een prima koop dan.

Dan de PH-meter, ga je je drinkwater aanzuren?

die Ph meter is voor mij nog niet zo interessant,ik gebruik regelmatig appelazijn en gazasept.
ik wil daar ook niet te ver in gaan.
mischien zet ik die wel weer te koop op MP.
maar de lux meter en de hygro meter wil ik wel houden. die werken gewoon perfect,
ik zal ook nog een vergelijkingstestje doen ,met deze hydrometer en een analoge hygro meter.

ik denk dat het niks uit zal maken.
en... stel dat hij een paar procent afwijkt, niet te moeilijk over doen ,hoor.

natuurkweker
19-03-2011, 17:08
gooi af en toe paar amsterdamse uien in het water dan is de zuurgraad zeker in orde:D

populier
19-03-2011, 17:45
Mooie aanschaf Peter.

Ik heb zelf een digitale en een analoge hangen in de vogelruimte.

En neem gewoon het gemiddelde van de 2 meters ;)

Deze 2 heb ik.

P.Wijlaars
19-03-2011, 17:52
Mooie aanschaf Peter.

en wat zit er voor een verschil in, ??

ik denk dat het te verwaarlozen is, of niet??:o

populier
19-03-2011, 17:57
Yep, bijna geen verschil ;)

P.Wijlaars
19-03-2011, 18:02
Yep, bijna geen verschil ;)

het mooie van deze hygrometer is dat je overal kan meten in de broedruimte, zelfs in de kooien zelf , waar het wat droger kan zijn .omdat het vocht opgenomen wordt door de houtsnippers,is dit ideaal.
nog niet geprobeerd maar dat kan ik me voorstellen

populier
19-03-2011, 18:07
Volgens mij hebben wij die op het werk, hij wordt gebruikt om in het pand overal de ruimtes te kunnen testen.

Zoeen is idd. handig om snel elk hoekje te kunnen meten.

Dus ook in de broedkooien dergelijke.

Mooi ding hoor!

De Ph Meter is mooi voor iemand met een aquarium, ik heb een eenvoudige gehad voor mijn bakken alleen die moest je steeds ijken met vloeistof.

Erg omslachtig, ik zou hem op MP zetten voor een leuke prijs.

P.Wijlaars
19-03-2011, 19:29
Volgens mij hebben wij die op het werk, hij wordt gebruikt om in het pand overal de ruimtes te kunnen testen.

Zoeen is idd. handig om snel elk hoekje te kunnen meten.

Dus ook in de broedkooien dergelijke.

Mooi ding hoor!

De Ph Meter is mooi voor iemand met een aquarium, ik heb een eenvoudige gehad voor mijn bakken alleen die moest je steeds ijken met vloeistof.

Erg omslachtig, ik zou hem op MP zetten voor een leuke prijs.

Inderdaad , de Ph Meter is een leuk ding , maar niet voor mijn hobby. wat je zegt erg omslachtig. dus laat ze maar bieden op MP. het is maar wat er een gek voor geeft..:D

P.Wijlaars
19-03-2011, 20:35
Mooie aanschaf Peter.

Deze 2 heb ik.

Niks mis mee , Michael. .;)

P.Wijlaars
19-03-2011, 21:21
succes met je nieuwe meter peter ik ga niet met je in discussie ik zeg dat alles wat digitaal is allemaal prul is daar blijf ik bij .
dat ze het doen zal zeker zijn maar dat ze inderdaad het goede aan geven wat ze moeten aan geven dat is waar mensen het hier over hebben .
ze zijn zeeer afwijkend van de echte hygometer de oudere hygrometer die geven exact aan hoe het moet zijn een digitaal meter wijken hier vaak onsettend vanaf hij geeft zeker wel wat aan :D

Mirke, je leeft toch niet meer "In De Tijd Van Vrouw Holle"..:D :D
en is zo veel veranderd en verbeterd op dit gebied.
Er is gewoon niks mis mee.

casehulsebosch
20-03-2011, 00:09
Hallo Ton K. Zie dat je die "Prachtvink" inmiddels ook al door had wat het afspelen op twee verschillende forums betreft. Ik wilde even bescheiden op de achtergrond blijven maar gezien dat jij de deur al geopend hebt....;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

P.Wijlaars
20-03-2011, 00:57
Hallo Ton K. Zie dat je die "Prachtvink" inmiddels ook al door had wat het afspelen op twee verschillende forums betreft. Ik wilde even bescheiden op de achtergrond blijven maar gezien dat jij de deur al geopend hebt....;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

ja..... en wat is daar mis mee??

ik kan niks vinden in de regelementen, dat dit niet mag.

en trouwens baas over eigen PC. punt uit ....:D :D :p

P.Wijlaars
20-03-2011, 02:07
en ik vind het ook nog een leuk forum ook,

Andere opzet, maar wel leuk.

En...... veranderen van spijs doet eten :D

P.Wijlaars
20-03-2011, 11:36
Geen antwoord, ? Okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Dan zal het wel goed zijn:D

krien
20-03-2011, 13:28
Nu heb ik toevallig zelf ook zo een weermetertje in het vogelhok hangen, die ook de luchtvochtigheid meet.
Mijn vader zei vroeger altijd, toen hij nog hoofdzakelijk met kippen fokte, goeie poppen houden zelf hun eieren wel vochtig, sproeien er zelf wel water uit hun bek overheen als ze te droog worden zo niet selecteerde hij ze uit voor de kweek.
Niet om hier een discussie mee op te starten hoor, of het goed te praten, maar zo is er overal wat.....

P.Wijlaars
20-03-2011, 15:32
Nu heb ik toevallig zelf ook zo een weermetertje in het vogelhok hangen, die ook de luchtvochtigheid meet.
sproeien er zelf wel water uit hun bek overheen als ze te droog worden

Hoi, Krien

Klopt,Dat verhaal heb ik meer gehoord .

populier
20-03-2011, 18:05
Nou ik heb er nog nooit van gehoord, maar weer wat geleerd.:confused:

Poppen gaan badderen en dan met een nat verenpak op de eieren zitten.

Daarom tegen het uitkomen van de eieren altijd badwater verstrekken.

krien
20-03-2011, 19:27
Michael, bijvoorbeeld kippen en kwartels badderen normaliter niet

populier
21-03-2011, 14:03
Oh ja klopt, die nemen zandbaden.

Was ik even vergeten.:o

robbie
27-04-2011, 11:59

Groet,

Rob.

klopt Rob,

Ik heb twee digitale hygro/temperatuur/tijd enweetikwatallemaal meters, die gaven beiden heel verschillende waarden aan terwijl ze voor controle op 10 cm van elkaar hingen. Uit een aanbieding van Conrad.nl nog twee erbij gekocht. Wat denk je, ik heb nu vier verschillende waarden???
Ik word er helemaal dol van. Wie zegt mij of een duurdere wél de goede waarde aangeeft?

Ik heb nog zo'n ouderwetse die je inderdaad met een vochtige doek moet afstellen, daar heb ik nog het meeste vertrouwen in.

Ik kijk maar voornamelijk naar de luchtkamer in de eieren, wordt die na een dag of 10 broeden te groot dan is het te droog, bij te hoge vochtigheid wordt de luchtkamer kleiner. Zo deden we dat ook in de broedmachine met kippeneieren. Normaal is een luchtkamer die 25 tot 30% van het ei inneemt.

rob

marjo79
22-06-2011, 10:45
wat is een goede luchtvochtigheid voor in een vogelkamer met broedkooien?
Tussen welke waarden zou je moeten streven?

John10
22-06-2011, 11:15

60 - 70 % luchtvochtigheid is prima.
bij mij zijn ook eieren uitgekomen rond de 45 - 50 %, dan moet je wel de omgeving af en toe besproeien en vaker badwater aanbieden.
zorg dan dat het aangeboden badwater niet te lang staat.

Hans de Vries
22-06-2011, 19:49

Even terzijde: erg leuke website en mooie groep kromsnavels!

gr
Hans.