Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overname vogelbestand - tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Overname vogelbestand - tips?

    Omdat mijn vader in het ziekenhuis is opgenomen, ga ik zijn vogels overnemen. Het gaat om 9 zangkanaries (allen mannen) en 5 grasparkieten (2 poppen, 3 mannen).
    Ik heb niet zo veel tijd om alles voor te bereiden/door te denken, daarom vraag ik jullie om tips.

    Het vervoeren:

    Het wordt een reis van ongeveer 3-4 uur met de auto. Mijn vader zou nog 2 "lopertjes" moeten hebben (als ik die kan vinden), verder heb ik nog de beschikking over meerdere kleine zangkanarie-kooitjes en "gewone" huiskamerkooien (met doek/deken erover heen).
    - Kunnen er meerdere vogels in 1 kooi/loper, of is het beter om elke vogel individueel in een klein doosje/kooitje te doen?

    De nieuwe situatie:
    Ik had het volgende bedacht:
    In onze buitenvoliere (3 x 2 x 2 m) + binnenhok (2,50 x 0,80 x 1 m) komen de 9 kanaries, onze 6 Japanse meeuwtjes, 2 Catharina parkieten, 3 chinese dwergkwarteltjes en 1 oude, suffe parkiet (die al 3 jaar heeft bewezen geen vlieg kwaad te doen).
    - Kunnen de kanaries gewoon van ons standaard zaadmengsel eten, of hebben ze echt kanarievoer nodig?
    - De kanaries komen uit een onverwarmd hok; zouden ze 's nachts in de buitenvoliere kunnen overnachten of moet ik er op letten dat ze allemaal voor de nacht naar binnen gaan?

    De 5 grasparkieten + onze eigen grasparkiet pop komen dan in onze extra hokken van 1,80 x 0,80 x 0,60 m.
    Dat extra hok is eventueel nog op te delen in 2 tot 4 compartimenten, als blijkt dat de poppen gaan vechten bijvoorbeeld. Ik ga niet met ze kweken, dus ik hoop dat zonder broedblokken de vrede bewaard blijft

    - Zijn er nog dingen waar ik nog niet aan heb gedacht maar die wel belangrijk zijn?

  • #2
    Hallo Tori,

    Vervelend te horen dat het slecht gaat met je vader is het ernstig?

    Tijdens het transport kunnen zeker meerder vogels in een lopertje, niet te druk natuurlijk.

    Maar ik denk wel de grasparkieten gescheiden van de kanaries vervoeren.

    Met deze weersomstandigheden kan het denk ik geen kwaad de kanaries naar buiten te laten, nood breekt wet denk ik, je hebt geen hokken meer over om ze in de schuur te houden denk ik.

    Qua voer heb jij denk ik alleen maar parkieten/tropenzaad staan, daar moet voor de kanaries wel kanariezaadmengeling bij komen, maar je vader zal dat toch nog wel hebben staan?

    Ik hoop dat je pa snel beter wordt, veel beterschap toegewenst en succes met de vogelverhuizing.

    Groeten michael.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Hee Michael,

      Bedankt voor je reactie! Mijn vader heeft inderdaad nog wel kanariezaad staan, maar het leek me gemakkelijker als ze gewoon allemaal hetzelfde zouden eten Maar dan zorg ik gewoon dat er een apart bakje speciaal voor de kanaries komt en dan hoop ik dat de Japanse meeuwen dat niet allemaal gaan opeten, haha.

      In theorie zou ik de vogels tijdelijk alleen in het binnenhok kunnen houden, maar ik denk dat dat dan te vol is (9 + 6 + 3 = 18 vogeltjes in een ruimte van 2,50 x 0,80 x 1 m)... of zorgen dat ze 's nachts allemaal binnen zijn en ze alleen overdag in het buitengedeelte laten, dat zou natuurlijk ook kunnen.

      We verwachten dat mijn vader wel een tijd in het ziekenhuis moet blijven, en of hij daarna nog de energie (en zin) heeft om zijn vogels terug te nemen is nog onduidelijk. Kan zijn dat ik ze permanent onder mijn hoede neem, maar ik denk dat het tamme grasparkietje (Sjorsje) zeker wel terug naar mijn vader gaat als hij weer helemaal de oude is. De zangkanaries was hij al een beetje aan het afbouwen (vandaar dat er alleen nog mannen over zijn) omdat hij zich te oud vond worden, maar die zang is wel zijn grote liefde natuurlijk.
      Afwachten dus maar.

      Opmerking


      • #4
        Ja, ik denk dat dat wat druk gaat worden allemaal dus dan maar naar buiten wennen.

        Mischien als je vader er misschien toch mee wilt stoppen, de kanarie mannen te gaan verkopen, ik weet niet hoe gevoelig het ligt bij je vader.

        Er bstaat een mengeling dat is afgestemd op een gezelschadvoliere met kanaries en tropen en dat heet Voliere zaad dat is tropen en kanarie zaad in een.

        Maar als je vader nog heeft staan kan je dat beter eerst op maken.

        Heb je je buren al gemeld dat er wat meer zang uit jullie tuin gaat komen

        Succes met de opvang.
        Bijgevoegde Bestanden
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door populier
          Heb je je buren al gemeld dat er wat meer zang uit jullie tuin gaat komen
          Haha, nee nog niet gedaan
          Hopelijk vinden ze het mooi!

          Ik zou dus misschien ook ons huidige voer kunnen mengen met kanarievoer?

          Ik durf mijn vader's "beste zangers" niet zomaar de deur uit te doen
          Er zitten ook al stokoude mannen tussen, dus die mogen hun oude dag bij ons gaan slijten. Misschien dat ik de jongen van vorige zomer nog wel kwijt kan (geldt ook voor de grasparkietjes) maar zonder mijn vader's toestemming durf ik daar nog niet aan te beginnen. Misschien wil hij ze nog terug... en misschien vindt hij het gewoon een prettig idee dat hij ze altijd nog kan komen opzoeken

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
            Haha, nee nog niet gedaan
            Hopelijk vinden ze het mooi!

            Ik zou dus misschien ook ons huidige voer kunnen mengen met kanarievoer?
            Zou ik niet doen, kanaries zijn knoeiers en dus zullen ze ook het andere voer morsen.

            Opmerking


            • #7
              Ik zou zelf gewoon 2 silo's ophangen met dus de 2 verschillende mengsels apart.

              Die oude mannetjes zal je idd. niet gauw kwijt raken en ik weet niet of ze uit de zangkooitjes komen? dan hebben ze zeker een mooie oude dag bij jullie.

              En kan hij ze altijd nog even zien als hij op bezoek is.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Goed, dan neem ik gewoon zo'n voersilo van mijn vader mee en dan krijgen ze hun eigen voederplaatsje

                Ze zaten bij mijn vader ook in een voliere, maar de beste zangers en de jonge vogels zaten in de winter in zangkooitjes in de huiskamer. Die zaten nu al een tijdje weer in de (dichte) buitenvoliere bij de andere kanaries, dus ze zijn wel goed aan de kou gewend.

                Opmerking


                • #9
                  Dilemma

                  De grote vogelverhuizing gaat morgen plaatsvinden. Spannend!

                  Nu zijn we toch aan het twijfelen hoe we het gaan indelen; we kunnen er namelijk ook voor kiezen om de grasparkieten (3 poppen + 4 mannen) samen met ons koppel Catharina parkieten in de buitenvoliere te doen (en dan niet kweken dit jaar).
                  Dan zouden de 9 kanaries en 6 Japanse meeuwtjes in de extra binnenhokken komen (ook niet mee kweken dit jaar, en 4 van de Japanse meeuwtjes staan te koop).

                  Moeilijk... voor alle vogels is het in de buitenvoliere leuker (en ruimer).

                  De buitenvoliere is ook beter bestand tegen knagers dan onze extra hokken (die zijn van "zachter" hout gemaakt) en parkieten zijn wat intelligenter en dus misschien sneller verveeld in de kleinere ruimte?
                  Maar vorige zomer zaten de parkieten juist veel in het binnenhok... kanaries en Japanse meeuwtjes lijken de zon meer te waarderen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Hee Tori,

                    Kwamen de grasparkieten ook bij je vader van buiten?

                    Ik zou het persoonlijk houden op je eerste ingeving, dan kunnen namelijk 15 vogels naar buiten (9 Kanaries + 6 JP's)

                    Anders maar 7 (grasparkieten 3 poppen + 4 mannen).

                    Ik weet dat het vaak geschreven wordt geen grasparkieten samen met kanaries enz.

                    Maar in de mooie voliere van jullie is genoeg ruimte voor allemaal.

                    Kan je het niet eens proberen alles samen, even goed observen.

                    Ik heb dit jaar ook veel vogels samen zitten die op papier echt niet samen kunnen en dat gaat nu ook al maanden goed.

                    Of anders wordt "kop of munt" voor de 2 soorten wie er naar buiten mag.

                    Succes met je keuze.
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Hee Michael,

                      Ja de grasparkieten zaten bij mijn vader, net als de kanaries, in een dichte buitenvoliere (dichtgemaakt vanwege teveel overlast van katten). Zijn tamme grasparkietje zat wel in de huiskamer, maar die zit nu al sinds maandag bij de rest buiten en dat lijkt goed te gaan (woensdag leefde hij nog, mijn zus heeft ze toen gevoerd). Kanaries en grasparkieten zaten bij hem wel apart.
                      Qua temperatuur maakt het dus eigenlijk niet uit.

                      Ik zit er nu over te denken om misschien alleen de grasparkiet-poppen binnen te houden (aangezien die het vaakst agressief zijn) en verder alles samen buiten te proberen.

                      Ik ga sowieso het hele weekend observeren

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja, dat is ook een optie om de poppen binnen te houden en dan kijken wat de rest samen buiten doet.

                        Het wordt geloof ik wel aardig weer van het weekend kan je lekker buiten de boel in de gaten houden.

                        En ook Odin(de kat) natuurlijk, want er is natuurlijk dan wel weer veel spannends bij gekomen

                        Succes met de operatie.
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking


                        • #13
                          Bedankt, ik laat nog wel weten hoe het allemaal af loopt

                          Opmerking


                          • #14
                            Nou, de reis is in ieder geval goed gegaan. De parkietjes zaten de hele weg vrolijk te keuvelen en enkele kanaries hebben zelfs zitten zingen; dus volgens mij vonden ze de reis niet eng

                            Na thuiskomst hebben we de kanaries bij onze andere vogels in gedaan; onze vogels zaten een beetje beduusd van een afstandje naar de "indringers" te kijken, maar de kanaries gedroegen zich alsof ze nooit ergens anders waren geweest. Ze gingen meteen drinken en eten en de stokken verkennen.

                            De parkietjes keken even de spreekwoordelijke kat uit de boom, maar vonden toch ook snel de trosgierst en de voer- + waterbakjes.

                            Nu (ongeveer 1 uur na aankomst) is het licht uitgegaan. De nieuwe vogels waren nog erg actief en ik hoorde nog wel even wat geluidjes in het donker, maar nu is het gewoon helemaal stil. Ik neem aan dat ze allemaal lekker zitten te slapen.

                            Spannend hoe het morgen gaat!

                            Opmerking


                            • #15
                              Leuk om te horen dat alles goed is verlopen, maar vanmorgen zat hier alles onder de rijp(vorst) de nacht is dus flink koud geweest, hoe zitten ze er nu bij?
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X