Mededeling

Collapse
No announcement yet.

allepozaden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • allepozaden

    wie heeft een adres waar je allepozaden kunt bestellen
    bvd bart

  • #2
    Tja Bart, als ik het toch kan vinden?

    Gewoon even de Google zoekmachine geprobeerd en wat denk je?
    www.jankoenings.nl en Van Norden in Voorthuizen kwam ik meteen tegen. Adresjes hier in NZ heb ik niet voor je opgezocht

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

    Opmerking


    • #3
      Wat zijn dat voor zaden dan?
      Groetjes Petra.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door petra
        Wat zijn dat voor zaden dan?
        Groetjes Petra.
        Petra, Aleppozaden zijn volgens mij denneboomzaden.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Hallo,
          Aleppozaad is nogal vrij prijzig de goede kwaliteit zal hier zo rond de 10 euro per kilo kosten.
          Neem aan dat je deze benodigd om kruisbekken te kweken?
          Indien je grotere hoeveelheden benodigd denk ik dat je eventueel bij onze oosterburen moet gaan winkelen daar deze zaden daar een stuk goedkoper zijn dan hier. Ook de Lariks en het gewoon dennezaad is in Duisland goedkoper dan hier. Indien jij of iemand anders naar Oostenrijk (vakantie) gaat zou je het van daar mee kunnen laten nemen . Daar is het relatief gezien het goedkoopst.
          Het kan lonend zijn om in het buitenland in te kopen. Zeker als je met enkele kwekers samen bestelt. En als je bedenkt dat de samenstelling van de zaadmengeling voor kruisbekken tijdens de kweek varieerd van 40% tot 70% Aleppo afhankelijk van welke kruisbekken men kweekt.

          Greetings Lucky

          Opmerking


          • #6
            jjn.rutten@home.nl mailen.
            Met 11 koppels kruisbekken gebruik ik het normaal gesproken nu volop.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jean R
              jjn.rutten@home.nl mailen.
              Met 11 koppels kruisbekken gebruik ik het normaal gesproken nu volop.
              kijk hier eens die heeft veel verschillende dennenzaden: http://www.birdsandmore.de

              Opmerking


              • #8
                jjn.rutten@home.nl mailen.
                Met 11 koppels kruisbekken gebruik ik het normaal gesproken nu volop.

                kijk hier eens die heeft veel verschillende dennenzaden: http://www.birdsandmore.de
                __________________


                Dank voor de tip maar ook daar is geen allepo meer. Het zit wel in de mengeling die men geeft.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo JeanR,
                  Klopt, momenteel is er nergens allepo te krijgen. Heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een mislukte oogst is geweest. Het restand is opgekocht door de cosmeticafirma's deze gebruiken de vetten/olie in hun produkten. Dus voor de kruisbekkwekers magere / dure tijden.

                  Greetings Lucky

                  Opmerking


                  • #10
                    Allepo

                    Voor mensen die kruisbekken kweken. Het kan zijn dat er een slechte oogst is geweest. Zeker is dat de cosmetica er wel aan kan komen.
                    Allepo komt van China maar er is ook allepo die van Noorwegen en Finland komt.
                    Maar de laatste jaren zijn er al vaker problemen met de aanvoer van allepo geweest maar zoals dit jaar is nog nooit het geval geweest.
                    Ik weet dat in Oostenrijk op dit moment de kruisbekken gekweekt worden met vooral zonnepitten en kempzaad. Van dit laatste weet ik dat ze dit zonder problemen eten. In mijn mengeling zit het hele jaar door 60% kempzaad.
                    In elk geval heb ik gehoord dat vanaf oktober weer allepo zou zijn. Moet de oogst wel goed zijn.

                    Opmerking


                    • #11
                      enkele vragen

                      Hallo JeanR,
                      Hoewel of doordat ik geen uitgesproken kruisbekken expert ben, komen bij mij enkele vragen op.
                      Als ik je goed begrijp gaat het opgroeien van de kruisbekken met zonnenbloemzaad en kempzaad(hennepzaad) dus prima?
                      Indien het antwoord op de vraag ja is, waarom dan niet op dit goedkopere alternatief overstappen plus dat deze zaden bij mijn weten vrijwel altijd voorradig zijn?
                      Over welke soorten kruisbekken praten we eigenlijk?


                      Greetings Lucky

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                        Hallo JeanR,
                        Hoewel of doordat ik geen uitgesproken kruisbekken expert ben, komen bij mij enkele vragen op.
                        Als ik je goed begrijp gaat het opgroeien van de kruisbekken met zonnenbloemzaad en kempzaad(hennepzaad) dus prima?
                        Indien het antwoord op de vraag ja is, waarom dan niet op dit goedkopere alternatief overstappen plus dat deze zaden bij mijn weten vrijwel altijd voorradig zijn?
                        Over welke soorten kruisbekken praten we eigenlijk?


                        Greetings Lucky
                        Hallo Lucky,
                        ik heb ook wat bekenden die ze overwegend op zonnepitten en hennep kweken en ik denk inderdaad vanwege het kostenplaatje en verkrijgbaarheid.
                        Wel wordt er wat denne/sparrenzaad doorgemengd maar geen grote hoeveelheden.
                        De ene kweekt alleen de fichtenkreuzschnabel(kleine) de andere die ik ken kweekt witband,himalaya,kleine en grote kruisbek.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          allepo

                          rigineel gepost door Lucky
                          Hallo JeanR,
                          Hoewel of doordat ik geen uitgesproken kruisbekken expert ben, komen bij mij enkele vragen op.
                          Als ik je goed begrijp gaat het opgroeien van de kruisbekken met zonnenbloemzaad en kempzaad(hennepzaad) dus prima?
                          Indien het antwoord op de vraag ja is, waarom dan niet op dit goedkopere alternatief overstappen plus dat deze zaden bij mijn weten vrijwel altijd voorradig zijn?
                          Over welke soorten kruisbekken praten we eigenlijk?


                          Greetings Lucky

                          Hallo Lucky,
                          ik heb ook wat bekenden die ze overwegend op zonnepitten en hennep kweken en ik denk inderdaad vanwege het kostenplaatje en verkrijgbaarheid.
                          Wel wordt er wat denne/sparrenzaad doorgemengd maar geen grote hoeveelheden.
                          De ene kweekt alleen de fichtenkreuzschnabel(kleine) de andere die ik ken kweekt witband,himalaya,kleine en grote kruisbek.

                          Ik kweek met de grote de kleine en de himalaya kruisbek. Ik heb ook met de witband gekweekt maar daar had niet de goede resultaten mee. Mogelijk dat ik komend jaar er wel weer mee probeer te kweken.
                          De zonnenpitten en de hennep is een alternatief dat door Oostenrijkers nu uitgeprobeerd word. Mogelijk zijn er natuurlijk meer mensen die op die zaden kweken maar in elk geval het lukt ook.
                          Maar of je de vogels er broedrijp mee krijgt is de vraag. Daar moet je toch allepo bij hebben. Dat laatste hadden de kwekers in Oostenrijk toen nog.
                          De himalaya kruisbek kweekt ook goed met larix zaad maar die vogel is ook een stuk kleiner en dat zaad is nog voldoende te krijgen.
                          Wat de vogels gaan doen die gen allepo gehad hebben in de toekomst weet ik niet. Blijven ze gezond en in leven. Kweken ze in de toekomst. Dat zijn zaken waar komend jaar pas een antwoord op zal zijn. eenkruisbek komt in broedstemming met de allepo zaden en heeft geen licht en warmte nodig. Hij kweekt in de wintermaanden, van december tot pakweg eind mei.

                          gr Jean
                          __________________

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo JeanR,

                            Het broedrijp krijgen was eigenlijk mijn volgende vraag geweest maar deze is dus nu al door jouw beantwoord. Ik ben dan wel zelf geen kruisbekkweker pur sang. Maar heb wel binnen mijn kennissenkring enkele kruisbekkwekers. Ik hoop voor jullie dat de allepo aanvoer snel weer normaal zijn. Anders voorzie ik inderdaad voor sommige soorten kruisbekken problemen. Niet voor het houden er van, maar wel voor de kweek met name het in broedstemming krijgen van.
                            Dacht trouwens dat de witband ook met larix in broedstemming te krijgen is of zit ik hiermee mis?

                            Greetings Lucky

                            Opmerking


                            • #15
                              Bij veel vogels soorten is het geven van meer kempzaad(hennepzaad) broeddrift stimulerend, werk dit dat niet bij kruisbekken?

                              Ik zie idd. dat het gewone dennezaad en larixzaad wel nog te krijgen bij de erkende zaadwinkels, werkt dit dan totaal niet stimulerend?

                              Of moet je echt die Allepo zaden hiervoor hebben?
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X