PDA

Bekijk Volledige Versie : bewaren van ringen als de vogels is...

P.Wijlaars
11-03-2011, 23:50
hallo, vogelvrienden

ik heb een vraagje: en die luid:
dat er op zijn tijd een vogel komt te overlijden is dat heel sneu.
maar het hoort er wel bij . hoe sneu het ook is.
nu komt mijn vraag. bewaren jullie de ringen van de overleden vogels.
voor een betere boekhouding.of wat voor reden dan ook?

Danny1
12-03-2011, 01:00
hallo, vogelvrienden

Idd. sneu ... Wat een vraag?

@ Dhr. Wijlaars: wat zou uw werkwijze zijn om de ring van een geringde, overleden vogel te bemachtigen ?

Ik bewaar al m'n overleden vogels in kleine bokaaltjes met formol. :rolleyes:

Grt
Danny

P.Wijlaars
12-03-2011, 01:51
Ja, ganse kelder vol. Reeds vanaf de jaren stillekes .... begin iets na de jaren '60 . :-)

Peter, je ontwijkt m'n vraag ....

Grt

door de ring van de vogel te halen , natuurlijk:D

P.Wijlaars
12-03-2011, 01:58
Akkoord ! Maar hoe ???

Grt

vogel is dood he? voelt niks meer

P.Wijlaars
12-03-2011, 02:03
Dus .... gewoon ... simpel pootje kraken ?

klinkt lullig.... maar ja klopt.

Danny1
12-03-2011, 02:11
klinkt lullig.... maar ja klopt.

Toen m'n opa zaliger overleden was, hebben wij toch ook z'n vinger niet gekraakt om z' ring te bemachtigen ? :eek:
Dus wat is het verschil dan tussen mens en dier ?

Graag uw antwoord Peter.

Grt

P.Wijlaars
12-03-2011, 02:15
Toen m'n opa zaliger overleden was, hebben wij toch ook z'n vinger niet gekraakt om z' ring te bemachtigen ? :eek:
Dus wat is het verschil dan tussen mens en dier ?

dus ik zou het niet meer moeten doen, eigenlijk, als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo netjes ,

Danny1
12-03-2011, 02:22
dus ik zou het niet meer moeten doen, eigenlijk, als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo netjes ,

Peter, wie ben ik ?

Ieder doet naar eigen denken in eer en geweten, maar uw denken was niet het mijne .

Grt.
Danny

P.Wijlaars
12-03-2011, 02:26
:D
Peter, wie ben ik ?

Ieder doet naar eigen denken in eer en geweten, maar uw denken was niet het mijne .

Grt.
Danny

gelijk heb je.... ;) volgende keer toch maar gewoon opschrijven dan,wat er overleden is
maar jij dan geen vogels meer in een potje doen he??

Danny1
12-03-2011, 02:33
:D

gelijk heb je.... ;) volgende keer toch maar gewoon opschrijven dan,wat er overleden is
maar jij dan geen vogels meer in een potje doen he??

Nee nee, dat beloof ik je, Peter !! :)

Succes verder !!

M.v.g
Danny

http://danny1959.skyrock.com/

P.Wijlaars
12-03-2011, 02:38
Nee nee, dat beloof ik je, Peter !! :)

M.v.g
Danny

http://danny1959.skyrock.com/

oke, dan zijn we er uit. ;)

Hans de Vries
12-03-2011, 12:17
oke, dan zijn we er uit. ;)

Kijk eens aan..... weer twee mensen gelukkig op zaterdagmorgen;)
Ik vermeld in mijn adm. dat ie niet meer tot de levenden behoort en daar blijft het bij.

Hans.

sneaky
12-03-2011, 12:19
In de vuilniszak gooien en even bij je kweekbestand vermelden dat de vogel dood is gegaan.
De ring gebruik je daarna toch niet meer.

Wil je de ring toch bewaren koop dan een tangetje waarmee je de ring door kan knipen.

Lucky
12-03-2011, 12:52
Hier had ik dus nog nooit over nagedacht. Maar nu ga ik ze inderdaad opsparen. Bij het bereiken van 25.000 oude ringen ga ik ze dan inleveren bij de oudijzerboer en vang nog geld ook.:D :D :D

Echt niet....

Wat moet het doel zijn van het bewaren van ringen van overleden vogels?
Behalve wat Barend aanvoert:"zelfde jaar van de ring(jaar) en die ring kan je dan nog wel gebruiken bij latere jongen van dat jaar"

Greetings Lucky:)

winterkoning
12-03-2011, 13:15
nou lucky.........................
en dat weet jij ook.
e.c. ringen dat is sowieso strafbaar als je ze bewaard en ook daadwerkelijk gebruikt.( oude /overjarige ringen)
da's 1.

het volgende feit is dat er mening ring van poot word afgeknipt ( van dode vogel(s) ).om zodoende die ringen te gebruiken voor gevangen vogels.
vogels komen in handel terecht en vogels zijn niet meer te achterhalen, nieuwe eigenaar is dus onbewust illegaal bezig.

tja en nu komt men natuurlijk met :
nou dan vraagt men toch dat nr op en trekt men dit na bij evt. controle?
tja en dan?

de kweker had de vogel geringd toen het een sijsje was en nu is het opeens een barmsijs? rara hoe kan het?
kweker is niet aansprakelijk, eigenaar wel en zeker als de ring dus nagetrokken is.
da's 2

ander feit van oude ringen:
oude ringen worden ook wel eens verkocht of bewaard,waarom?
wat denk je van de malafide preparateurs?
die hebben die ringen nodig om hun gevangen en gedode vogels te kunnen ringen, want geprepareerde( als ook skeletten) van beschermde vogels moeten ook voorzien zijn van een juiste ring.
er zijn er die dode vogels vragen ,maar er zijn er ook die alleen ringen vragen, hebben ze de ring die bij vogel hoort dan word de vogel zo gedood dat het geprepareerde eindreslutaat het beste eruit ziet.( super in de veren etc.).

da's 3

kan nog wel verder gaan.
wat ik altijd doet is zodra de nieuwe aangevraagde ringen binnen zijn is platstampen van de oude ringen, heeft niemand er nog wat aan.
ringen bewaren is strafbaar opzich maar als je uitlegt bij een evt. controle dat je ze vasthoud totdat daadwerkelijk de nieuwe ringen binnen zijn is er geen probleem (want ook het bestelformulier kan je weerleggen natuurlijk want net als ik doe iedereen een copietje maken daarvan natuurlijk).
want er kan overal een foutje gemaakt worden natuurlijk van foute ringen tot...............

wat ik doe als administratie? en vooral dan bij de wat bijzondere vogels..................fotograferen van de vogel met zichtbaar de ring om. ( want niemand gaat 100 putters op de foto zetten natuurlijk, maarja ben zelf niet iemand die honderden vogels kweek op jaar basis, ben soms al helemaal gelukkig met 1 jong op stok ).

heeft me tot nu toe al eenmaal gered.

mvg

ps: menig ingevoerde troop word ook voorzien van oude ringen alszijnde bewijs van eigen kweek en dus kan men er net weer wat meer voor vragen, er is geen ringplicht en men zegt dan al snel van ,ja wilde toch ringen maar was net te laat...............etc. dus maar tikkie groter geringd.

Lucky
12-03-2011, 13:37
Ja WK, ik weet het. Maar weten zij het ook?
Was laatst bij een liefhebber wiens dochtertje de hobby had om van alle jaargetallen van alle maten 1 ring te sparen(van div. kwekers, bonden, landen etc). Hij/zij wist niet eens dat dit niet mag. Ik moet zeggen zij had al een aardige verzameling. Maar wettelijk verboden. Tja, en nu moet dat arme kind zijn hobby plat slaan?:p

winterkoning
12-03-2011, 14:27
Ja WK, ik weet het. Maar weten zij het ook?
Was laatst bij een liefhebber wiens dochtertje de hobby had om van alle jaargetallen van alle maten 1 ring te sparen(van div. kwekers, bonden, landen etc). Hij/zij wist niet eens dat dit niet mag. Ik moet zeggen zij had al een aardige verzameling. Maar wettelijk verboden. Tja, en nu moet dat arme kind zijn hobby plat slaan?:p

ik snap het hele punt.
en van mij hoeft het ook niet maar als er wetten en regels zijn dan is het enigste wat men kan doen van tijd tot tijd mensen erop wijzen. ( en die taak heeft bond(en) maar ook
de individuele vogelkweker/liefhebber).
jij weet ook dat er eerst andere redenen ten grondslage moeten liggen voor een evt. controle etc. echter als "ze" je een "douw" willen geven dan gaan zulke dingen meespelen ( dan gaat zelfs de vriezer open en je matras word omgekeerd).
want hoe meer dingen aanklager kan bewijzen, hoe beter het is voor zijn kant van de zaak.

en ja zegt men al snel ,het loopt niet zo'n vaart allemaal.........................klopt ook wel maar willen we nu de hobby "schoon" houden of niet?

hoe was het ook alweer? begin bij jezelf...........................

nou ja en nog maar goed ook,je mag gewoon niet zo heel veel als het gaat om e.c. vogels, zelfs veren/onbevruchte eieren etc. bewaren kan je duur komen te staan.
en natuurlijk gaat het allemaal ver maarja,soms heel soms hebben ze er wel 1 te pakken die het niet zo nauw neemt en dan zeg ik....................YES en laten bungelen zo'n vent. ( want juist vanwege dat soort louche figuren hebben wij een dikke pil aan wetten en regeltjes waaraan we ons dienen te houden en dat vind ik "gemeen".).

en voor de rest is het gewoon wederom een vorm van oplichting (overringen van e.c. en "illegale" tropen en malafide vogel preparatie praktijken) en word er dus misbruik gemaakt van de koper zijn zuur verdiende centjes.

dus het enigste wat men kan doen sowieso is de ringen die geproduceert/besteld zijn en niet in omloop(jongen vogel geringd) worden gebracht , of eruit worden gehaald , denk dus aan dode vogel (platstampen en weg gooien, uhh de ring hé).
dan haalt men al een groot gedeelte van "het probleem" weg.

ik snap het ook niet hoor wie gaat zijn ringen nu verkopen op marktplaats? wat levert dit nu op,paar euro? en wat levert het op als men gepakt word?( jouw gegevens staan op de ring hoor!!!!).
wie ringt er nu import vogels over en beweerd bij hoog en laag dat het eigenkweek is?
nouja......................wat mensen allemaal niet doen voor een paar euro extra.

ben weer klaar in deze topic , heb mij "plicht " gedaan.
soms lijkt het toch op prediken in een lege woestijn.
mvg

vandurenj
12-03-2011, 17:27
en de wetten verschillen nog van land tot land
ned belgie duitsl daar zijn ze streng
maar daar buiten:help

Lucky
12-03-2011, 17:39
Beste WK:" heb mij "plicht " gedaan.
soms lijkt het toch op prediken in een lege woestijn."

Predikant lijkt dat je niks dan?:D :D :D

Neen, je hebt gewoon gelijk. Wij weten wie en wat er met ringen wordt uitspookt. Sommige onderons willen dit willens en wetens niet waar hebben. Anderen wederom doen alles om mensen te belazeren ook al kost dat menig vogelpootje. Dan is er nog een categorie die het uit onwetendheid doen. Maar allemaal niet erg bevordelijk voor onze hobby. Bovendien zoals je reeds meerdere malen aanhaald wettelijk verboden.

P.Wijlaars
12-03-2011, 19:55
Een foto maken van de vogel als hij nog leeft vind ik een mooiere herinering dan een ringetje!

Gr Arjan

dat is ook een oplossing, Arjan.
maar het is mij ook niet om te frauderen met ringen he?
laat dat even duidelijk zijn..;)

andre 44
12-03-2011, 20:04
er wordt nog wel eens geromeld met ringen ik heb het zelf mee gemaakt kocht een halsband met een gesloten ring om was volgens de ring 3 jaar moest een pop hebben en ik dacht dat is mooi ik heb een pop van 3 jaar ik blij maar nee hoor geen eieren en na 2 jaar kwam de nekband er door dus een man zo zie je maar eens ze hebben gewoon een oude ring gebruikt en een jonge vogel voor een 3 jaar oude pop te verkopen :mad:

P.Wijlaars
12-03-2011, 23:00
De Webmaster heeft een tijdje geleden een filmpje geplaats van het nieuws op RTL4

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2006/week31/wo_1930_vogeltjes.avi_plain.xml

dat past wel bij deze topic dacht ik.
hoe zouden jullie het vinden,dat de ringen worden afgeschaft en een
DNA Paspoort voor in de plaats komt.

girlits
12-03-2011, 23:27
Kun je niet beter de oude ringen bewaren,desnoods platgeslagen.Ken verschillende mensen met meerdere soorten vogels die soms 100 ringen of meer bestellen en maar de helft of minder gebruiken.
Je moet je bsn nr opgeven bij ec vogels en als dat ooit eens bij de belasting komt denkt die mischien maar zo, dat je veel gekweekt cq verdiend hebt en stuurt je een aanslag.
Moet je zelf bewijzen dat het niet zo is.

mvg eddie

Ben86
13-03-2011, 11:25
er wordt nog wel eens geromeld met ringen ik heb het zelf mee gemaakt kocht een halsband met een gesloten ring om was volgens de ring 3 jaar moest een pop hebben en ik dacht dat is mooi ik heb een pop van 3 jaar ik blij maar nee hoor geen eieren en na 2 jaar kwam de nekband er door dus een man zo zie je maar eens ze hebben gewoon een oude ring gebruikt en een jonge vogel voor een 3 jaar oude pop te verkopen :mad:

Hallo Andre,

dit is natuurlijk heel makkelijk te doen en ik bestel soms ook iets minder ringen dan mijn doelstelling jongen bedoel meestal ben ik toch te positief en denk dan maar zo mocht ik een goed jaar hebben ring ik een vogel met een ring van een jaar eerder. Jammer genoeg is dit nog niet een keer gelukt heb meestal niet hele grof uitvallende aantal jongen, ik zou het natuurlijk wel erbij vertellen maar ja niet iedereen doet dat.

gr. Ben

Hans de Vries
13-03-2011, 11:53
De Webmaster heeft een tijdje geleden een filmpje geplaats van het nieuws op RTL4

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2006/week31/wo_1930_vogeltjes.avi_plain.xml

dat past wel bij deze topic dacht ik.
hoe zouden jullie het vinden,dat de ringen worden afgeschaft en een
DNA Paspoort voor in de plaats komt.

Mooi streven zo'n DNA-paspoort maar ik vraag me af hoe men dat wil realiseren. Bovendien een systeem wat voor de doorsnee-vogelkweker niet te betalen zal zijn. Het gevolg zou kunnen zijn dat liefhebbers hun lidmaatschap van een vogelbond zal opzeggen. Wat blijft is een moeilijk te controleren groep. Leve de illegaliteit....
Ik vind het huidige systeem dan wel niet helemaal waterdicht maar momenteel wel de beste. En overtreders niet vastzetten maar treffen daar waar ze gevoelig voor zijn: in hun portemonnee. Kaalplukken die handel!
En wat betreft de overgebleven ringen, want daar ging het hier toch om: in ieder geval pletten en ieder jaar vers bestellen. Een beetje dicipline in vogelland is nooit weg: niet ringen van vorig jaar gebruiken. Dan liever een paar euro meer betalen. Nog beter is genoeg bestellen.

Hans

P.Wijlaars
13-03-2011, 12:26
Mooi streven zo'n DNA-paspoort maar ik vraag me af hoe men dat wil realiseren. Bovendien een systeem wat voor de doorsnee-vogelkweker niet te betalen zal zijn. Het gevolg zou kunnen zijn dat liefhebbers hun lidmaatschap van een vogelbond zal opzeggen. Wat blijft is een moeilijk te controleren groep. Leve de illegaliteit....
Ik vind het huidige systeem dan wel niet helemaal waterdicht maar momenteel wel de beste. En overtreders niet vastzetten maar treffen daar waar ze gevoelig voor zijn: in hun portemonnee. Kaalplukken die handel!
En wat betreft de overgebleven ringen, want daar ging het hier toch om: in ieder geval pletten en ieder jaar vers bestellen. Een beetje dicipline in vogelland is nooit weg: niet ringen van vorig jaar gebruiken. Dan liever een paar euro meer betalen. Nog beter is genoeg bestellen.

Hans

Hoi, Hans

Ik denk dat het ook een verantwoordlijke taak wordt om het allemaal bij te houden, in je boekie.

ringen is,daar in tegen veel makelijker. je hebt er maar 6 dagen de tijd voor , en daarna heb je er geen omkijken meer om, teminste niet op illegaliteit
met het bijhouden van een paspoort ben je wat eerder geneigd om het uit uitstelen.

kingfisher
13-03-2011, 14:46
en de wetten verschillen nog van land tot land
ned belgie duitsl daar zijn ze streng
maar daar buiten:help
Sprak van de week met een kweker uit duitsland die wist me te vertellen dat je als je meer dan 18 paar vogels had je dit moest melden aan de overheid(gemeente) en dat je boven de 18 paar dan belasting moet gaan betalen omdat ze je dan ook als handelaar zien.
En dat bepaalde regels binnen de kantons(provincies) zelfs verschillend zijn.
Ben je bv met een cultuurvogel te laat met ringen dan kun je ontheffing aan vragen,op het kantoor waar deze kweker zich moet melden wordt dit niet toegelaten en op het kantoor aan de andere kant van de stad wel,hoe gek wil je het?

Danielle1
14-03-2011, 18:27
Waarom alle vogels ringen, ik ring alleen de 2 eerste nesten, met die daarna kan ik toch niet meer kweken:p

Omdat vogeltjes anders wel erg veel op elkaar lijken. En het onmogelijk is als je 30 wildkleur fisheries hebt vliegen om ze uit elkaar te houden. en je dan dus geen goede administratie kunt hebben.
Bovendien geef je de koper meer zekerheid. Ik koop zelf ook alleen maar geringde vogels. Dus waarom zou ik dan ongeringde vogels aanbieden?

loxia
14-03-2011, 21:17
hallo, vogelvrienden

ik bewaar alle ringen van mijn overleden vogels. volgens deskundigen is dat beter voor het rouwverwerkingsproces:D