Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"koppel Gouldamadines"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • "koppel Gouldamadines"

    ik heb nu een tijdje een "koppel gouldamadines" in een binnenvoliere, samen met nog 1 dochter van de pop. De pop had ik al eerder, maar na 2 rondes jongen te hebben grootgebracht, overleed de man, en was de pop dus alleen. Nu heb ik er een nieuwe onverwante man bij (dus niet de vader van de jonge gould), zodat ze weer kunnen gaan broeden. De man is erg vrolijk en fluit veel. Hij heeft een felrode snavel nu, en hij is dus broedrijp. De snavel van de pop is ook al zwart geworden, en deze is er dus ook klaar voor. Maar het lijkt wel, of mijn pop, haat heeft aan de nieuwe man. Hij kan nooit bij haar in de buurt komen, of zij snauwt hem al weg. De dochter van de pop, lijkt echter wel interesse te vertonen voor de man, maar deze dochter is nog te jong om te broeden, en heeft haar volwassen verenkleed nog niet eens (ze is wel ouder dan 6 maanden, maar ligt een beetje achter. Kleuren beginnen nu wel te komen overigens). Maargoed, zo gaat het kweken dus niet echt lukken, en ik zou graag weer jonge goulds hebben. Heeft iemand een idee hoe ik mijn nieuwe man, en mijn pop wat meer naar elkaar toe kan trekken?

    Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is :P

  • #2
    Ik heb altijd begrepen dat goulds heel kieskeurig zijn in het kiezen van een partner. Een koppel moet je ook niet uit elkaar halen.
    In jouw geval zou ik een paar mannen bij de pop zetten en haar laten kiezen.
    De jonge pop zou ik nog niet voor de kweek inzetten. In het najaar/winter is zij oud genoeg en kan je de man en de pop wellicht weer bij elkaar zetten.
    Kijken of de prille liefde weer opbloeit

    Opmerking


    • #3
      oke, goed idee. Alleen als ik er mannen bijzet, word het dan niet beetje druk? De ruimte is wel genoeg hoor, maar ik hoorde van een kennis dat als je wild broeden met een koppel, je ze dan het best per koppel in een kooi houdt, omdat anders de andere vogels stoorzenders zijn. Of maakt dit niks uit?

      Opmerking


      • #4
        Je zou er voor kunnen kiezen om de jonge pop erbij weg te halen.
        En het vervolgens een tijdje aan te zien. Als het dan echt niet klikt kan je er nog voor kiezen om de jonge pop er weer bij te plaatsen en de oude pop weg te doen.
        Groeten,

        Arjan

        Opmerking


        • #5
          De jonge pop eruit zetten is niet zon goed idee dan stopt ze met kleuren en komt ze niet meer mooi op kleur dus dat lijkt mij niet echt een optie. Misschien de pop en man in een broedkooi apart zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
          Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

          Opmerking


          • #6
            als dit jong van de nest komt van de pop waar je 2 rondes mee gemaakt heb waar de man van overleden is tenminste dit begrijp ik uit je verhaal hoeveel ronde meen je dan te maken >>
            ??
            als het jong popje niet eens op kleur is is het nog niet zolang geleden dat hij dit jong groot gebacht is .
            ik denk dat de pop het wel genoeg vind geweest en dat die tot rui en rustperiode overgaat .
            het zijn geen legkippen die maar blijven kweken .
            ik draai 2 rondes van iedere koppel en dan klaar ermee volgend jaar weer
            kan zijn dat ik het verkeerd begrijp

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
              als dit jong van de nest komt van de pop waar je 2 rondes mee gemaakt heb waar de man van overleden is tenminste dit begrijp ik uit je verhaal hoeveel ronde meen je dan te maken >>
              ??
              als het jong popje niet eens op kleur is is het nog niet zolang geleden dat hij dit jong groot gebacht is .
              ik denk dat de pop het wel genoeg vind geweest en dat die tot rui en rustperiode overgaat .
              het zijn geen legkippen die maar blijven kweken .
              ik draai 2 rondes van iedere koppel en dan klaar ermee volgend jaar weer
              kan zijn dat ik het verkeerd begrijp
              je hebt het inderdaad goed begrepen, en het is waar, ze broeden natuurlijk niet te vaak achter elkaar door. Maar dit jong is toch alweer van vorig jaar mei, en ook van de laatste ronde. Dit jong komt alleen erg langzaam op kleur, en ik heb geen idee waarom. Dus het leek mij wel weer tijd om nu te beginnen met de kweek. Maar ik zal het nu gewoon even aankijken, en anders misschien nog een koppel bijkopen.
              bedankt voor de reacties!

              Opmerking


              • #8
                heb je dit jong misschien verplaats nogmaal na dat het ging verkleuren in de rui komen ??
                dit kan namelijk de rui stoppen en het moeilijk op kleur komen bij goulds
                ik zelf zet altijd een jaar een stop er tussen na 2 rondes
                en hoe groot is de voliere waar ze in zitten???
                mvg mirke

                Opmerking


                • #9
                  Ja de gould is inderdaad met de jaarwisseling naar binnen verplaatst, vanuit de buitenvoliere naar deze binnenvoliere. In het voorjaar gaan ze dan weer naar buiten. De binnenvoliere is 80 x 80 x 1.20 (l x b x h), met aan alle kanten tralies. Hij staat met de achterkant tegen de muur, en met de zijkant tegen de kast, en ik heb takken van dennen tegen de tralies aangeknoopt voor beschutting. Er hangt 1 gould nestkastje in, en ik geef ze 13 uur licht.

                  Maar misschien moet de pop nog even rusten, en wennen aan haar nieuwe man. Dan zal ik maar eens zien of het beter gaat als ze in de buitenvoliere samen zitten, want de vorige 2 rondes heb ik ook in de buitenvoliere gehad.

                  Opmerking

                  Working...
                  X