PDA

Bekijk Volledige Versie : Voliere In Buis | Wk

peerpm
09-03-2011, 15:19
quote van winterkoning naar aanleiding van topic aluminium voliere;

zou gij ook eens zoiets kunnen tekenen van een buitenvoliere maar dan van pijp.
zeg een voliere van 12 m lang en 6 meter diep/breed. ( ik heb het dus nog niet volledig opgegeven maar zo'n kleintje moet ik nog wel aan kunnen denk ik, nu zo zonder vogels is het toch wel erg stil achterop en ik verveel me te pletter).

hoe zou jij dat zien?
welke materialen ? (dikte van pijp)
gewichtsbelasbaarheid? ( regen/ijs/sneeuw en wind belasting).
kostenberaming.
hoe zou jij dat zien om gewoon dubbeltjesgaas erover te spannen? (netten/nylon) is niks i.vm. ongedierte.
dus denk aan vakverdeling in dak etc.
zou jij dan getoogd nemen of recht dak ?
ik heb ook wel eens ergens gezien dat ze gaas hadden zoals het gaas is van een (auping) bedbodem ( zijn de gaatjes rond en max 10 mm breed) en dat gaas is natuurlijk rekbaar/flexibel).
etc. etc.

einde quote.

Hi winterkoning,

Mmm in buis.... dat kan. Wat mij dan het eerste te binnenschiet is het zogenaamde kee klamp (KEY-CLAMP) systeem. Dit heeft een zeer uitgebreid koppelsysteem van buis, eigenlijk vergelijkbaar met de nylon koppel systeemblokjes voor aluminium maar dan in staal. (gegalvaniseerd).
zie foto voor het systeem.

De rest moet ik tuurlijk even over nadenken, volgt dus.

winterkoning
09-03-2011, 15:23
dank je wel Peer.
ik ga met spanning afwachten hoe jij tegen zo'n volieretje aankijkt.
heb je dat type gaas nog gezien? ( in die andere topic)
dat gaas kan men zeer goed spannen volgens mij en dan zou je denk ik alleen maar weerhaakjes of puntjes op de pijp hoeven te hebben om het aan elkaar te bevestigen.

nou ja doe je best en nogmaals bedankt alvast.
mvg

peerpm
09-03-2011, 17:13
Bijgaand als voorzetje, dus niet helemaal in detail met buisklemmen getekend e.d. maar meer als ideetje.

Los van de fundering - bodem e.d. moet je globaal op de volgende kosten rekenen bij een buisdiameter van 27 mm. Bij een diameter van 42 zijn de kosten + 20% en 48 is ongeveer gelijk aan 42.

1. buis, 164 m1 - circa € 4,00 p/m1 € 656,00
2. gaas, 200 m2, circa € 6,00 p/m2 € 1200,00 , dubbeltjes gaas
3. klemmen, 60 stuks, gemiddelde prijs € 7,00, € 420,00
4. post kleinmateriaal € 200,00

Totaal € 2.500,00

Dit is vanzelfsprekend exclusief arbeid.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLAD1WK_1.jpg

Ben86
09-03-2011, 18:51
Hoi Peer en WK,

misschien is mijn opmerking niet nodig maar mag er boven de 3m¹ gebouwd worden?

gr. Ben

peerpm
09-03-2011, 19:29
Beste Ben,

Opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Volgens mij is het zo dat tot 3 m1 in dit soort gevallen (bijzondere omstandigheden uitgesloten) vergunningsvrij is. Hoger kan ook vergunningsvrij zijn omdat dit geheel afhankelijk is van het betreffende bestemmingsplan.
De algemene regel met betrekking tot de vergunning is wel altijd dat de voliere voor prive-gebruik dient te zijn. Eventueel dient men een omgevingsvergunning aan te vragen.
N.B. e.e.a. dient natuurlijk wel altijd in verhouding te zijn maar ik ga er van uit dat WK geen voliere gaat bouwen van 6 bij 12 in een achtertuintje in Amsterdam van 6.50 bij 13 meter.

winterkoning
10-03-2011, 10:12
.
N.B. e.e.a. dient natuurlijk wel altijd in verhouding te zijn maar ik ga er van uit dat WK geen voliere gaat bouwen van 6 bij 12 in een achtertuintje in Amsterdam van 6.50 bij 13 meter.

yup

maar dit concept vind ik niet zo mooi en handig en waarschijnlijk ook niet uitvoerbaar als ik zo de tussenafstanden inschat. ( als klein voorbeeldje ,ik wil persé gaas en dit krijgt men op deze manier nooit strak).
peer mag ik jouw vragen als eerste om twee concepten uit te denken van alleen het dak.
1 getogen dak zoals in tekening die je al gemaakt hebt
en
1 plat dak .
nogmaals denk aan belastbaarheid en vooral bevestigen van gaas ( ga maar uit van geplastificeerd dubbeltje gaas) er mag ook voor steun 2 x gaas worden ingetekend berekent.

hetgeen wat ik wil is geen doorzakkend gaas. ( dus ik denk dat je "vakken"moet gaan maken van dak met een afmeting van 1x1 m of iets denk ik).

als "we"dit klaar hebben gaan we pas aan wanden denken,want ik wil de helft 1 zijwand en 1 achterwand dicht hebben met bv groene sandwichpanelen die ik over de buizen wil laten zakken.
maar dat zijn dingen voor later,
laten we beginnen aan de "Top", dan werken we zo naar beneden.
oke?
bedankt alvast.
zal wel een papier schetsje/krabbeltje maken van hoe of wat. t.z.t. want we hebben met schuine helling te maken etc.

mvg

Henk3
10-03-2011, 10:21
Denk ook aan eventuele rukwinden. T.b.v. de dichte wanden.

winterkoning
10-03-2011, 10:26
Denk ook aan eventuele rukwinden. T.b.v. de dichte wanden.

moet je ff waarschuwen wanneer dat is henk, dan ga ik ff buitenstaan :p
oei en foei wat zeg ik nu toch weer?
solly.

Henk3
10-03-2011, 10:28
Dat had ik helemaal niet achter jouw gezocht. Het was voor de dichte wanden, goed lezen hé.

winterkoning
10-03-2011, 10:32
Dat had ik helemaal niet achter jouw gezocht. Het was voor de dichte wanden, goed lezen hé.

ja kan ook niet serieus zijn :help

heb ook wel eens lol in mijn leven:D
hoe vaak heb jij seks dan in de week?

ik bijna elke dag.

bijna op maandag
bijna op dinsdag
bijna op woensdag
bijna op donderdag
bijna op vrijdag
bijna op zaterdag
bijna op zondag
:yes: :wave

hahahahaha
mvg

winterkoning
10-03-2011, 10:39
zijn uiteraard vodjes maar dan heb je een richting van idee van denken ( maar het mag/kan ook helemaal anders natuurlijk)

http://img826.imageshack.us/img826/6746/scannen0003y.jpg

achterkant moet dus sowieso beloopbaar zijn i.v.m het willen snoeien van de coniferenhaag (dus mag ook een rand/strook zeg 50 tot 100 cm )dicht zijn om erover te kunnen lopen).
en dit is zeg maar het concept van de dichte wanden:

http://img29.imageshack.us/img29/2676/scannen0009y.jpg

dit materiaal wil ik gebruiken zeg maar voor de dichte wanden:
http://img695.imageshack.us/img695/1567/wfprofi1.jpg

en de doorkijk gedeeltes komen we dan nog wel op ,peer je moet gewoon de voliere in vakken zien/uitwerken.

mvg

Henk3
10-03-2011, 10:47
wk:
snel weer terug on topic anders krijg ik van robke op mijn falie

--------------------------------------------------------------------------------
Is ook beter, en wat is't met de zaterdag dan?

Kooi vlucht, dat wordt een hele toer om dat zonder spantwerk in de lucht te houden. Spankabels gebruiken er overheen?

winterkoning
10-03-2011, 10:56
uiteraard komen spanten erin henkie, maar het dak.............dat is voor mij vooral de kopbreker.
en het gaas spannen, want dit moet strak zijn /blijven onder alle omstandigheden.
en dat dak gaas mag ook bv ondersteunt gaan worden door rvs betonmatten om doorbuigen te voorkomen en om bevestigings mogelijkheid te hebben, maar het moet gaas zijn en geen(nylon) net en het moet klein zijn want je weet ik kweek graag divers, de ene keer zal er een koppeltje struikhaantje ( leptopoecile sophiae) in zitten en de volgende keer een toekan.

en het liefst ga ik voor plat dak ( en dat is dus een meningsverandering van mijner zijde ,wilde eerst altijd persé getoogd),omdat ik er dus soms op moet,omdat ik het makkelijker vind,
uiteraard moeten er dan steunpalen ook in het midden etc. komen maar wil gewoon eerst zien/weten hoe dak gaat worden, want dit is de allerlaatste voliere die ik ga zetten en die moet goed zijn en weinig onderhoud dus daarom pijp i.p.v. hout , daarom die sandwich panelen i.p.v .....nou ja noem maar op.
mvg

Animal
10-03-2011, 11:33
Kijk hier eens ,,en dan bij gallerij /bouw volliere.
http://www.bosruitervogelspeciaalzaak.nl/

winterkoning
10-03-2011, 11:38
Kijk hier eens ,,en dan bij gallerij /bouw volliere.
http://www.bosruitervogelspeciaalzaak.nl/

ik ken jack en zijn voliere's maar al te goed en dat wil ik dus net niet hebben zo.( het is mooi en zo hoor maar voor mij ongeschikt).

peer om wat duidelijkheid te scheppen heb ik een oude foto opgezocht en op dit stukkie grond wat naast mijn huis ligt wil ik zeg maar dat grasgedeelte gaan benutten die aluminium kweekboxenrij is allang weg,( waren er 25 geloof ik en ik zie dat de tussenschotten er op deze foto uitwaren, ik had dus tussenschotten en deurpanelenpanelen van aluminium gemaakt om te kunnen varieren in afmetingen van boxen of als er een soort zich misdroeg i.v.m. nestverdedigen of zo dan ging tussen schotje erin en hadden ze een apart gedeelte voor zich, maar dit was in de ijsvogeltjes tijd geloof ik maar kan ook heel goed zijn dat ik er wat anders in had toen,bv. uilensoort of stellopers,ik weet het eigenlijk niet zo goed meer ,dus ? maar zat er maar 1 koppel in, anders hadden er wel tussenschotten in gestaan, want ik hou ervan om vogels apart op te kooien), die koivijver is allang weg , al dat hout is allang weg ,echter die coniferen haag ( dat stuk naast gras is blijven staan) :

http://img695.imageshack.us/img695/2118/scannen0003rd.jpg

mvg

ps: dat/die dakcontructie was toendertijd erg innoventief want dat moest toen dus ook "zweven" als er geen tussenschotten/panelen in/onder stonden. ( en dus sterk genoeg zijn voor belasting van water/sneeuw,wind etc).

Ton Koek
10-03-2011, 13:12
Zeg vies mannetje, hou je je een beetje in? :p

Waarom wil je per sé ronde pijpen gebruiken? Is vierkant niet net zo goed? Daar bevestig je gaas veel makkelijker aan. Je kunt dan ook nog voor ijzer gaan ipv aluminium.

Barend
10-03-2011, 13:29
[QUOTE=Ton Koek;121639]Zeg vies mannetje, hou je je een beetje in? :p

Waarom wil je per sé ronde pijpen gebruiken?

Is het nu pijpen of buizen????

Ton Koek
10-03-2011, 18:57
Stijgerpeipen toch? :)

winterkoning
10-03-2011, 19:07
Zeg vies mannetje, hou je je een beetje in? :p

Waarom wil je per sé ronde pijpen gebruiken? Is vierkant niet net zo goed? Daar bevestig je gaas veel makkelijker aan. Je kunt dan ook nog voor ijzer gaan ipv aluminium.

vierkant mag ook ,maar ik vond i.d.d. die verbindingen wel erg mooi bij de ronde pijp.
heb je dat ook in vierkant?
of is het dan lassen geblazen ( zal wel goedkoper erop worden denk ik).
rvs kan je toch niet( of niet goed) lassen?

mvg

Henk3
10-03-2011, 20:00
wordt ook gelast hoor. Denk maar aan wat binnen in een melkfabriek nodig is aan metaal, is allemaal van rvs en ook gelast.

winterkoning
11-03-2011, 10:25
wordt ook gelast hoor. Denk maar aan wat binnen in een melkfabriek nodig is aan metaal, is allemaal van rvs en ook gelast.

ja da's waar hé henkie heb jij gelijk in
maar ik kan niet lassen en ik zou graag willen dat Peer voor mij zo'n mooie en goed uitgedachte tekening kan maken ( ik kan het niet,zie schetsen :o )

het gaat mij vooral om constructie ( m.n. dak) en dat ik kan zien hoeveel bochtjes,kruiskoppelingen etc etc nodig heb.
dan kan ik altijd nog de afweging maken van lassen of niet ( kostenbesparing, want ja bij de laatste storm is ook bij mij de laatste geldboom omgewaaid).

het gaat erom dat het in eerste instantie goed doordacht moet zijn en er goed uit moet zien,ik moet er tenslotte voor de rest van mijn leven naar kijken.

"we"wachten af waarmee Peer komt.
want wellicht heeft Peer betere of mooiere iddeën/oplossingen
ben benieuwd.

mvg

peerpm
11-03-2011, 22:03
Beste WK,

alle berichtjes gelezen en dus een 1ste opzetje voor de voliere.

Zoals jij aangeeft vind je het super belangrijk dat het gaas er mooi vlak en strak op zit. Dit wil ik echter niet bereiken door meer staal in de vorm van buis toe te voegen. Ik denk dat dit niet noodzakelijk is en wil zoals getekend dan ook voorstellen de vakverdeling te maken door middel van staalkabel. Voordeel hiervan is veelledig; het is op spanning te brengen, het is aanmerkelijk goedkoper als buis, en natuurlijk wil het oog ook wat.
In de vakken op het dak; 2 bij 2 meter, heb ik 2 draden getekend van links naar rechts en 1 draad van boven naar beneden. Dit zorgt er dus voor dat het grootste 'vak' maximaal 80 bij 100 cm is.
Er zijn diverse manieren om het staaldraad te bevestigen zodat het ook, en dat is natuurlijk belangrijk, op spanning gezet kan worden, hierover later eventueel meer.

Graag feedback dus....

Groet,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLAD2WK_1.jpg

winterkoning
12-03-2011, 10:01
in eerste plaats super bedankt alweer.

kijk, kijk, kijk
we komen ergens, en ik snap dat het heel moeilijk is om "iets" te tekenen/uitwerken wat ik in mijn hoofd heb zitten.

buis en kabel idee ,kan ik heeeeeeeeeeeeel goed mee leven, zelfs beter want hoe minder buis hoe beter .

de 3 mutaties die ik in deze tekening zou willen terug zien zijn deze ( en ja ik snap dit is de "dak constructietekening"):

1 = gemakkelijk te realiseren, want dat is/word ook een dichte groene wand, en van hetzelfde materiaal als de achterwand.is de linkse wand in jouw tekening.die wand gaat dan gedeeltelijk mijn schuur afdekken zeg maar.( zie situatie foto)

2 = word al moeilijker ,want ik weet en snap dat ik "stutten"moet hebben maar dit is te veel,ik zit dan tegen hele rijen staanders te kijken.
want mijn zichtlijn zal zijn vanaf de rechtse zijde.( de kant waar je nu eventjes de ingang had getekend/geplaatst).

kijk de staanders die overblijven zullen worden gecamoufleert met bv camouflagenet of beplanting.

3 = wederom vrij gemakkelijk want de ingang wil ik links boven aansluitend op de nu nog dicht te maken groene wand.( niet in de dichte wand maar aan de voorzijde wand dus).

i.i.g vind ik het super dat je voor mij de moeite neemt en ik vind dit wel zo gaaf hé, want ik weet zeker dat ik moeders de vrouw hiermee temee kan gaan overtuigen( want die zal samen met mijn vader het onderhoud moeten gaan verzorgen).

nogmaals dank.

en ik denk dat i.d.d. de details later moeten komen, want dat zullen er vrij veel zijn vrees ik
eerst maar eens het casco hebben staan in de tekeningen.

want zoals je op die foto kan zien gaat deze dan op een hellend vlak gesitueerd worden, dat betekend ff "globaal" .....groene achterwand tegen coniferenhaag word zeg 2,25 hoog. en dan komt de hoogte aan de voorkant op denk ik 3.50 de kant van het looppad in midden van dat stuk tuin.

er zal dan temee ook een benodige materialen lijst gemaakt moeten worden
een kosten beraming
etc.

mvg

ps :
ben net ff stiekum naar buitengeweest terwijl mijn vrouw boodschappen deed, heb ff opgemeten en de voliere gaat als omtrek hebben 10 x 6 meter en achterwand 2m hoog.
voorkant voliere hoogte moet ik nog , maar ja dit was alweer een hele onderneming en ik werd "betrapt"door mijn vrouw en die zag me met rolmaat lopen dus die...........................ziet alweer een buitje hangen denk ik.
maargoed...................

HJ de Graaf
12-03-2011, 23:04
Dag Heren,

ik wil me er niet te veel mee bemoeien maar ik had nog wat opmerkingen/aanvulligen zie maar wat je er mee kan of niet :) .

1. wk je hebt het over sandwich panelen maar je hebt toch niks aan de isolatie waarde ? dan is het toch voordeliger om damwandpanelen te nemen ?
ik zie dat peer het ook over damwandpanelen heeft

2. de staaldraden zal ik diagonaal in de vakken spannen dan worden je vakken ook sterker en heb je denk ik minder draad nodig. opties ook mooier vind ik

3. peer heeft bij de damwand staan liggend waarom is dit ? staand is damwand toch veel sterker ? staat wel tussen haakjes zie ik

4. zelf heb ik gaas gebruikt van 12,7 x 12,7 van 1,05 dik, normaal gaas is geloof ik 0,80 dik, het gaas van 1,05 is al een stuk stijver en houdt zich mooi strak het hoef dat ook haast niet gespannen te worden en de mazen zijn 100% recht en haaks.

5. wat mischien ook zou kunnen is om ook buizen diagonaal in de vakken aan te brengen net zoals de staalkabels dat geet ook zeer veel stevigheid en kan je mischien wel met minderstaanders toe.

6. wat mischien ook zou kunnen is je de binneste rij staanders laat vervallen en je ook daar een diagonaal maakt vanaf het kruispunt van de vakken naar de koppeling die ( zo ver ik het inschat) op 1 meter onder het dak zit

hoop dat het duidelijk is en dat jullie er wat aan hebben

mvg,

HJ de Graaf

girlits
12-03-2011, 23:10
Als je een puntdak neemt kun je spanten gebruiken dat scheelt in staanders.

mvg eddie

Arjan JL
13-03-2011, 00:27
Niet dat dit de voliere van wk moet worden maar met zoiets ben je al aardig opweg.

http://verhuur-tenten.nl/bestanden/afbeelding/Opzetten%20partytent/434-dsc00001.jpg

Gr Arjan

peerpm
13-03-2011, 09:14
Beste WK-HJ en Arjan,

even voor ik verder ga een aantal zaken op een rijtje zodat ik de juiste uitgangspunten heb.

Voor de communicatie; wand 1 is de kopse wand op tekening bovenin, wand 2 is groene (damwand-sandwichpaneelwand), wand 3 is wand met tijdelijke ingang, wand 4 is voorzijde wand.

NIEUWE UITGANGSPUNTEN.

1. voliere zal een afmeting gaan hebben van 10*6 meter.
2. wand 1 zal ook dicht worden, tot aan deur van de schuur.
3. wand staat op hellend vlak, ter plaatse van dichte wand is deze 200 cm, aan de voorzijde circa 1 meter hoger
4. toegang komt in wand 4 ?, helemaal in de hoek met wand 1.

Zijn deze uitgangspunten correct weergegeven?

UITGANGSPUNTEN CONSTRUCTIE

Ten aanzien van de opmerkingen van Arjan en HJ. (WK)

1. gaasdikte; idd heel goed c.q. essentieel om dikte 1.05 te nemen.
2. ik heb nu staaldikte (diameter) in getekend van 48 mm, (dit is zeg maar steigerpijp), ik denk dat dit uiteindelijk wel wat minder dik kan. Maar dit is nu niet zo belangrijk.
3. diagonalen, zoals op tekening gezet kun, c.q. moet je ook diagonalen toepassen. Ik had dit nog niet op tekening gezet om in 1ste instantie even het globale ontwerp te schetsen. Ik zal de tekening hierop aanpassen en zodoende zullen er dus ook een aantal staanders verdwijnen.
4. ! omdat we uitgaan van vierkant of 'dubbeltjes' gaas zitten we met een werkbare breedte van 2000 mm. Ik ga er tenminste van uit dat dit de breedste maat is?
5. staalkabel; HJ stelt voor deze diagonaal te spannen; hoewel idd minder kabel nodig ben ik hier toch niet zo'n voorstander van, nadeel is dat de bevestiging dan in de koppelingen gemaakt moet worden en dat elk vak apart opgespannen dient te worden. Ik wil dit dus voorlopig nog evenwijdig aan het raamwerk laten.
6. sandwichpanelen, deze zijn liggend getekend omdat ze 1 bij 6 meter zijn, kunnen ook staand, maar dan moeten ze allemaal afgekort worden en is er veel meer constructie nodig.
7. # arjan en girlitz, overige systemen kunnen natuurlijk ook, er zijn tal van systemen op de markt, voorstel is nu eerst even in dity systeem e.e.a. uit te tekenen in concept, later kan dan eventueel switch worden gemaakt.

groet - in afwachting,

Peer

winterkoning
13-03-2011, 10:17
kom ik op terug Peer, moet nu weg.
je hoort vanmiddag /vanavond wel van me.
ik ga met gezinnetje ff een keertje naar het strand, ff eruit en uitwaaien.
lekker met de auto het strand op ,uit de passagierstoel gehesen worden en dan lekker ff op strand zitten.
hond ff lekker zien dollen met kind en vooral genieten van het moment.
neem zelfs m'n camera mee,dus....................

bedankt weer
mvg

Barend
13-03-2011, 10:54
vierkant mag ook ,maar ik vond i.d.d. die verbindingen wel erg mooi bij de ronde pijp.
heb je dat ook in vierkant?
of is het dan lassen geblazen ( zal wel goedkoper erop worden denk ik).
rvs kan je toch niet( of niet goed) lassen?

mvg

rvs kan je schitterend lassen.

HJ de Graaf
13-03-2011, 15:54
dag peer en wk,

het klopt dat je met diagonale kabels meer spanners nodig hebt maar een te lange kabel kan je ook niet mooi opspannen tot een meter of 5 wil prima langer moet je de kabel niet maken vind ik.

het bevestigen is niet zo moeilijk gewoon met een lus om de koppeling heen en met sleeve of kabelklem vastzetten uiteraad aan een kant een kabelspanner montere. het voordeel van het diagonaal spannen op de koppelingen is dat je hierdoor je vak niet uit het verband trekt dit doe je wel als je op het midden van de buizen de kabels monteert zoals getekend.

ook denk ik dat het naspannen als het gaas er op zit per vak makkelijker gaat dan wanneer de kabels te lang zijn.

damwand, de m2 blijven hetzelfde maar staand gemonteerd zoals bedoeld zijn ze veel sterker en aangezien het een behoorlijk oppervlak is en er veel wind op komt te staan moet je denk ik wel om de meter de damwand bevestigen

ik heb zelf een voliere met achterkant van damwand dat is maar 6m2 om de meter bevestigd en gaat al behoorlijk te keer met harde wind.

de damwand zit toch aan de kant waarop er eventueel gelopen moet worden op het dak ? dan moet je daar toch al een zorgen voor een stevige constructie en heb je toch al veel staanders nodig,

de maat van damwanden verloopt per 0,5 m dus is toch altijd een passend paneel te vinden ? maar ook het afkorten van panelen is geen probleem moet je laten doen bij de leverancier deze levert wel op maat.

vaak zijn frames van tenten niet stevig genoeg, mischien de proffesionele wel maar, de meest gangbare betaalbare zijn van dunne buis of aluminum en dat is veel te kwetsbaar i.v.m sneeuw val.

succes met planvorming !

mvg,

HJ de Graaf

mearn
13-03-2011, 17:20
Kijk ook eens op tunnelserres.be
Zij maken ook grote volières.
Hierbij kan men kiezen tussen net en/of gaas.
Verder zou ik voor het dak eens gaan kijken bij een handelaar in 2e hands kasmaterialen. De dakdragers zijn ook heel goed te gebruiken voor grote overspanningen tbv volières.

Groetjes
Jos

winterkoning
14-03-2011, 10:09
Peer

uitgangspunten zijn correct begrepen

constructie uitgangspunten

punt 4, werkbaar is 2m zeg jij maar dat mag van mij ook 1m worden (ik heb het nog steeds over alleen dak,zijwanden is totaal niet belangrijk.........nog).

zal nog ff kladje maken alszijnde details langs achterwand/coniferenwand ( ik heb het over alleen dak wederom).

ik heb de voliere ingekort met 2 meter met een bedoeling, maar daar komen we later pas op, nu niet belangrijk.

mvg en bedankt

ps: Peer zou jij in jouw tekeningen duidelijk willen vermelden welke wand ,welk nr heeft
.m.a.w. erbij tekenen bv. zijaanzicht wand 1 etc etc om zo misvattingen te voorkomen.

en vergeet niet,ik heb de tijd,die voliere hoeft er morgen niet te staan hé.
het moet 1 ding , en dat is goed zijn.

http://img708.imageshack.us/img708/2523/scannen0009f.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/9797/scannen0005h.jpg

ik leg uit die meter vanuit de achterwand en daar een volledige rij met staanders incl schoren vind ik niet erg, die hele wand word in 1 keer volgezet met conifeer, dus staander rij en schoren zie je nooit meer wat van (tja misschien in begin maar voliere moet volwassen worden/groeien).

en dat komt de overspannings constructie allen maar ten goede.
de polycarbonaat kanaalplaat met 22 of 24 mm is dik genoeg om daarover steigerdeel tijdelijk te leggen om daarover heen te kunnen vanwege snoeien conifeer haag.
het gaas zal overigens wel onder de polycarbo doorlopen.

de overspanning bedraagt dan nu nog 5 meter (ik zie alles in vakken), ik weet niet of 2.5 m te overbruggen is? met 1 rij staanders? denk het wel toch? en dan zouden "we"ook nog om en om kunnen zetten staanders, om betere draagverdeling te krijgen.

hopelijk kan je er wat mee Peer.

groetjes

peerpm
17-03-2011, 16:37
Beste Winterkoning, en anderen,

Bijgaand de aangepaste tekening.
Ik heb denk ik alle onderdelen als aangegeven er inzitten. Wel heb ik op basis van het eerder tekenwerk en de schetsen toch wat aanpassingen gemaakt.
omdat de dimensies en uitgangspunten nu anders zijn denk ik dat schoren en staalkabel allemaal wel wat minder kan. Immers de construcutie ligt vrij ingesloten en de overspanningen zijn nu maximaal 250 cm. In mijn optiek moet het zo kunnen. Als er op de voliere gelopen word aan de achterzijde is het wel van belang de steigerplank goed over 3 buizen te verdelen. Eventueel kan er nog een extra dwarsligger in het vak van 1 meter worden geplaatst. Schoren zou ik daar niet doen, niet noodzakelijk en ook storend i.v.m. uitwerpselen en zichtlijnen wat mij betreft.

benieuwd naar de opmerkingen,
Suc6,

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WK17-3BLAD1_1.jpg

detailblad;
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLAD4WK4_4.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLAD3WK_3.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/BLAD2WK_2.jpg

Zwartkopje
17-03-2011, 20:07
Netjes.
Ben benieuwd hoe het gaas wordt verbonden met de buizen en spandraden.
Heb het wel gezien bij grofgazige hokken voor bijv. uilen ed. maar nooit voor "gewoon" gaas

peerpm
17-03-2011, 23:23
In mijn optiek, Zwartkopje, kan dat 'gewoon' met bijvoorbeeld met binddraad of met metalen kabelbinders (Tyraps-Tie wraps) bijvoorbeeld.

Peer

winterkoning
18-03-2011, 12:08
mag ik jouw, Peer als eerste hartelijk danken voor hetgeen jij doet.
en mag ik jouw complimenteren met hoe mooi jij het maakt en visueel duidelijk maakt richting mijn kant.
duizend x dank.

dit concept zou ik zomaar eens kunnen gaan uitvoeren.

zou jij voor mij een kosten raming willen maken en een legenda over de materialen die ik moet gebruiken?
want ik heb op die site van key clamp ( of zo iets) maar veel werd mij niet duidelijk aangaande de koppelingen want als ik het goed zag zijn er bepaalde koppelingen niet in de 48 maat.

verder wilde ik nog "iets"in de groep gooien aangaande het dak ( want ja ik ben nog steeds "bezig" met het dak, wanden komt nog en ja zelfs de bodemplaat zal ik t.z.t gaan verduidelijken).

zouden we "iets"met dit concept kunnen alszijnde dakconstructie ? :

http://img839.imageshack.us/img839/2161/image1pu.jpg

de totale overspanning bedraagt 6,33 m ( kan evt ingekort worden natuurlijk als het moet).
bij dit heb ik geen middenpaal nodig (kan dus zwevende contructie maken).

qua geld scheelt het niet veel van elkaar 10 x 35 euro per element of dat buis incl. al die koppelingen.

bovendien zit ik eraan ter dnken om het gehele dak te voorzien van polycarbonaat plaat (dicht dak dus).

als ik er 10 (eigenlijk 9 als ik het goed ziet maargoed) op een meter uit elkaar plaatst dan lijkt me dit stevig zat , zelfs om erover heen te lopen.

waarom denken aan dak dicht?
zie je dat vakje in mijn (beroerde) schets peer? ja hé, nou daar wilde ik dus een hok maken waar de nestgangen die door de sandwichplaat heen komen te lopen voor het geval ik niet aan "mijn" toekans kan komen, dan ga ik waarschijnlijk gewoon weer met (inheemse /uitheemse) ijsvogeltjes of bijeneters aan de slag, en juist dan is het wel erg fijn als ik een dicht dak heb.( maar dat detail stukkie wilde ik eigenlijk voor later bewaren, want dan gaan "we"een wand construeren die geschikt is voor dit soort vogels).

die ruimte van die spanten kan ik ook heel goed gebruiken, op de bovenkant komt dan polycarbonaat en aan de onderkant dus gaas.

wat denk jij daarvan Peer?

mvg en nogmaals dank alweer

winterkoning
18-03-2011, 15:35
http://img145.imageshack.us/img145/6044/scannen0010j.jpg

en dan kan ik de randen evt. na bespannen met gaas een mooie strook bv.groene trespa ( is onderhoudsvrij) langs de bovenkant maken ( om die element hoogte weg te moffelen),rondom de voliere.( uhh zijde 3 en zijde 4 dus).

zou ook wel een goed idee kunnen zijn toch? op deze manier.

kijk maar eens wat jij ermee kan.
dat andere is ook een zeer goed concept ,maar wil toch ook graag dit zo eens afgebeeld zien in 1 van jouw mooie tekeningen.

dan zou ik de poly platen dwars op de dakelementen leggen en bevestigen, kost me wel extra plaat maar denk dat dit steviger werkt.(kruislings).
dus dan heb ik nodig 12 x polyplaat 1m x 5m en twaalf dakelementen en voor 60 vierkante meter gaas.
dan zou dak klaarzijn als geheel (ja die schroeven en dopjes nog natuurlijk om de platen te bevestigen en het gaas aan elkaar vlechten met klemmetjes of een rijgdraad en dan nog aan elementen bevestigen op de 1 of andere manier...........tyre wraps?????).

let op, ik heb tot nu toe alleen eigenlijk over het dak alszijnde 1 geheel
oké heb 2 dichte wanden inmiddels aangehaald voor zijde 1 en 2 maar dat is nog niet van belang in mijn ogen.

het bedrag wat er met deze constructie gemoeid is ligt rond de 1500 euro ,daar heb ik naar geinformeert (is dakelementen+ polycarbonaatplaten +bevestigingsmiddelen).
schrok ik wel een beetje van maar die poly kan volgens mij echt nog wel een stukkie goedkoper, desnoods tweede handsplaten kopen.

maar nogmaals het moet goed zijn, komen geen zebravinken in die je voor 2,5 euro kan kopen.(niet gaan steigeren is voorbeeld, er is niks mis met zebravinken en hun prijs)

ook de hoogte mag/kan nog gaan varieren. ( ben ik niet zo aan gebonden zeg maar, wel is het goed dat je met die maten waarmee je nu werkt als uitgangs punt hebt).
en zeker als het dit zou worden dan moet onderkant dakelement op het laagste punt 2m zijn (wil niet meer hoeven te bukken in voliere zeg maar)
ik bedoel de voliere mag straks gerust 10 m x 6.05 m of 10.07 x 6.02 worden ofzo ,dat maakt me niks uit ,ik heb die ruimte /speling
de zij wanden waar ik straks moet doorheen gaan kijken komen we nog op (de details), evenals de "speciale" bodemplaat van voliere ( juist ja wil hem dus helemaal rondom "afgesloten" hebben en toch mijn beplanting etc erin kwijt kunnen ) met daarin verzonken de rvs vijverbak en filter/pomp etc.

bedankt weer
mvg

girlits
18-03-2011, 18:23
Denk wel aan de sneeuwbelasting,10 cm sneeuw weegt zo,n 20 kilo.
Dacht dat de veiligheidsnorm uitgaat van 35 cm wat soms kan vallen,dan ligt er 70 kg de meter.x60 is dat 4200kg op het totale dak.
Zou in ieder geval een paar stempels achter de hand houden.

mvg eddie

peerpm
18-03-2011, 22:50
Beste WK,

Dat was een heel verhaal. Een paar zaken op een rijtje.

1. vakwerkspant lijkt me heel erg geschikt, zeker voor die prijs. Ik zou dan wel het concept 'staal en buis' loslaten. In onderstaande tekeningen verder uitgelegd.
2. uittrekstaat; (overzicht onderdelen), ik wil dit best voor je maken maar als je ok vind eerst iets concreter het plan maken dan kan het in 1 keer goed opgezet worden. Ik weet niet of je met excel overweg kunt?, ik zal een rekenspreadsheet plaatsen zodat mensen er in het vervolg ook iets mee kunnen.
3. jouw schetsen; duidelijk!;)
4. mijn tekening; zie opmerkingen. Ik ben dus nu afgestapt van het ronde staal om de reden dat dit eigenlijk in combinatie met de vakwerkspanten niets toevoegt. Larixhout daarentegen is oersterk, onbehandeld, en qua prijs heel schapelijk. Grootste voordeel is dat alles er veel makkelijker aan bevestigd kan worden, en , maar da's persoonlijk vind ik het heel erg mooi.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKVAKWERKVOLIERE_1-1.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKVAKWERKVOLIERE2_2.jpg

Benieuwd naar de reacties.
;) Peer

peerpm
18-03-2011, 22:51
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKVAKWERKVOLIERE3_3.png

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKVAKWERKVOLIERE4_4.jpg

winterkoning
20-03-2011, 13:38
hahahaha je zal wel gek van me worden Peer.
maar ik ga nooit over 1 nacht ijs en wiul altijd meerdere opties open houden, en de aanvullingen/denkwijzes van andere meenemen in de evt. beslissing.

alleerst wederom ................bedankt weer, dit is zo gaaf en gemakkelijk, want "vroeger" zat er wel wat in mijn hoofd maar kon het nooit zo goed visualiseren nu....................tja geweldig zo, bedankt.

wat betreft dat spantwerkdakconcept dat ziet ikzelf ook wel zitten, ik vraag me echter wel 1 ding af of het "mooi"zal worden zoveel spanten op 1 rij?
(als ik zo tekening bekijkt dan is het vrij aanwezig/druk).
maargoed dat zal de keuze dan denk ik gaan worden
of
super degelijk/functioneel of esthetisch gezien ,dat het mooier kan.

verder

hout.tja ben ik eigenlijk niet kapot van want ,nu zal dit in de toekomst wel mee gaan vallen maar het is/was hier altijd zo dat de ene keer een goudhaantje in voliere vloog en de andere keer een groene specht, dus je begrijop hout is wellicht niet een juiste keuze of ik zal hout moeten gaan afdekken met blik/aluminium stroken/hoeklijnen o.i.d.

tja ben lastig ik weet het.

maargoed... super bedankt weer, zal binnenkort beslissen ,hoe of wat aangaande dak en dan gaan "we"verder met wand zijde 1,wandzijde 2, wandzijde 3,wandzijde 4 en bodem van voliere.

als je nog zin heb dan tenminste.
nogmaals bedankt
mvg

Zwartkopje
07-04-2011, 19:16
Geen updates meer :-(

peerpm
07-04-2011, 19:56
wk is sabatical in afwachting van Kees. ;)

winterkoning
08-04-2011, 07:57
heren,
er zijn even wat andere dingen tussendoor gekomen dat op de eerste plaats,vervolgens is het zo dat ik geen haast heb ( want ik zal toch echt eerst wat beter herstelt moeten zijn dan nu het geval is,anders had ik ook wel 1 of 2 koppeltjes gehad om te kweken,want het is stil in de tuin :huh ), maar en dan het laatste :
ik ben qua dak eruit,de spanten gaan het worden (incl. het volledig afdekken ervan) maar ikzelf zit me rot te prakiseren over hoe het verder moet,hout /geen hout, gaas of geen gaas, de bodem van voliere en de aansluiting in de grond op de koivijver etc.
ik moet zelf eerst goed weten hoe of wat en dan kan als Peer dit wilt het voor me uitwerken zodat ik visueel kan zien over het hoe of wat.

want het is gewoon erg lastig voor mij nu, wat ik nu wil is eigenlijk de omgekeerde wereld, mijn werkwijze was altijd:
elk jaar kijken wat er gekweekt word en wat waar in welke voliere kan,daarna vervolgens die gehele voliere op de kop zetten (vaak) om een biotoop te regelen wat ze vragen, heb ik rietvogels dan krijgen ze een voliere die op de bodem ingepakt is met vijverdoek en vervolgens creeër ik een moeras incl eb en vloed bv., heb ik woestijnvogels dan creeër ik een woestijn, heb ik weide vogels creeër ik weide etc etc.

nu is het zo dat ik nog 1 voliere wil hebben ( de rest waar ik beschikking over had heb ik allemaal inmiddels afgestoten) maar die voliere moet zo worden dat deze multifunctioneel is en zonder dramatische ingrepen geschikt zal zijn voor de diverse soorten ( die ik toch ongetwijfelt toch wel weer zou gaan houden, ben toch te snel "verpest"na kweekresultaat en moet de gedrevenheid beantwoord worden d.m.v een nieuwe uitdaging) wat dat inhoud is dus niks anders dan nu vooraf 1000x nadenken over hoe of wat,alle elementen moet erin zitten,zodat ik kan switchen van bv. ijsvogels naar waterspreeuw naar muurkruipers naar toekans naar vuurgoudhaantje naar.................. nou ja uitdagingen zat nog zeg maar , maar dat moet ik dus opvoorhand zien te creeëren en dat is niet makkelijk ,want zoals gezegd ik kan niet meer elk jaar het "perfecte biotoop" creëren voor de vogels dat gaat gewoon fysiek niet meer.

ik heb geen haast en het moet 100% goed zijn want als tie er komt dan is het mijn laatste voliere.

mvg

Zwartkopje
08-04-2011, 19:22
Ik neem aan dat je ook al eens gekeken hebt bij die van afcon?

www.afcon.nl/index_ned.html en dan landschapsvoliere.

peerpm
08-04-2011, 20:15
Hebben idd mooie spullen zwartkopje, ik had al eerder gekeken. Denk alleen dat WK niet voor kunsstofgaas wil gaan.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/kunsstof.png

(sorry afkon) :(

Zwartkopje
08-04-2011, 20:17
Ik bedoel niet het materiaal maar de voliere die ze bouwen zie bij landschapsvoliere

peerpm
08-04-2011, 20:33
Ja zwartkop, idd ook eerder gezien.

Prachtig hoe e.e.a. aangelegd. Meerdere keren al bekeken alleen wat ik me elke keer afvraag; zoveel moeite om e.e.a. 'muisdicht' te maken op deze afmetingen. Vraag me telkens af of dit niet 'water naar de zee dragen' is. Op 100m1 hoeft er maar 5 mm niet dicht te zitten en ......., maar het blijft wel super mooi. Al lang geen updates meer volgens mij?!,
;)

Zwartkopje
08-04-2011, 21:36
Ben met je beide punten eens.:cool:

winterkoning
22-06-2011, 09:08
Peer als je zin heb ...............
plannen zijn voor alsnog niet uit de koelkast te krijgen maar wilde toch verder brainstormen over mijn toekomstige volieertje.

tot zover is de voliere nog steeds naar de zin , achterwand , dakconstructie etc.
nu wil ik graag naar voorwand gaan, zijde 4 ( "we"denken nog steeds in losse vakken ,elementen om later aan elkaar te maken).
die zijde zal druk moeten kunnen weerstaan, het idee wat ik daarover heb is dat het bv hetzelfde materiaal is van achterwand ,ik zal het tekenen ter verduidelijking wat ik wil oké?
ik hoor het wel als je nog zin heb hierin, ik zou graag willen dat het kant en klaar is op tekening puur uit het feit dat er dadelijk "iets"kan gebeuren en dan zit jij of ik niet meer op cafe o.i.d..

groeten

peerpm
22-06-2011, 09:31
Ik ben er klaar voor WK!

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD00_1.jpg

Redelijk druk op het moment maar tussen de bedrijven door......en hoeft ook niet voor het weekend af hé!

N.B. 'wij' verliezen elkaar niet uit het oog hoor!, wereld veel te klein voor.

n.b. kijk even goed naar de bestaande tekening of je daar iets aan wil veranderen. Ik maak hem toch 'opnieuw' .....we gaan natuurlijk niet met de oude plaatjes verder.....da's niet leuk.....= oud nieuws en er moet natuurlijk wel iets nieuws te zien zijn. Dus zelfde? concept, maar andere plaatjes.

Peer

winterkoning
22-06-2011, 09:44
ik heb wat geschetst en kijk er maar naar en denk vooral er maar eens goed over na, dit gaat dus meer over druk weerstand en drukverdeling.( dan het uiterlijk in eerste instantie )

wat ik wil doen ( in schrijven) is de voorzijde (zijde 4) hetzelfde maken als van materiaal achterwand,dus sandwich paneel ( kleur groen maarja lekker belangrijk zullen we maar zeggen die kleur).
in die sandwicht panelen moet ik dus bv. stijgerpijp heen doen om stevigheid te creeën ( uhh is mijn gedachtengang hierover en wil niet zeggen dat dit de juiste is maar.............:rolleyes: ), sandwich plaat is opgevuld met pur, door die pur wil ik dan steigerpijpen heen laten drukken met een mini kraantje. als die onderrand dan staat wil ik daar tegen een aluminium/rvs goot (uhh vijver/waterloop eigenlijk ) maken om diverse redenen ( 1 daarvan is de mogelijkheid open houden om bv weer een watervogeltje of ijsvogeltje/waterspreeuwtje o.i.d. te gaan kweken) maar ik moet dus weten hoeveel druk dat die "goot"opleverd en hoeveel verstevigingen (steigerpijp ik de grond in moet jassen, h.o.h. afstand en minimale lengte van pijpen en ja zo lang mogelijk toch :o maargoed lang genoeg is lang genoeg het houd een keertje op natuurlijk) om die druk te weerstaan de druk van de dijk komt er ook nog enigzins bij kijken, hoe bereken je zoiets ?
de lengte van die goot is opzich nog "vrijblijvend "want in theorie wil ik hem over de volle lengte van zijde 4 laten lopen(minus deur/ingang) maar mag als dit moet ook kleiner worden.
over de rest van de volierevloer gaan we het nog hebben want dit word geperforeert aluminium/rvs over de gehele oppervlakte om zo bv marter achtige tegen te gaan.( word ingegraven uiteraard , want ik wil een volledig beplante biotoop creeën).

http://img26.imageshack.us/img26/8832/image1cgw.jpg

plaatje erbij van mijn toekomstige bodemplaat van het gehele volieretje:

http://img850.imageshack.us/img850/6083/image1xhx.jpg

uiterard mag het ook een ander patroon zijn,patroon is niet belangrijk ,stevigheid en perforatie grote uiteraard wel.

ps: de tekening in bericht 39 is mijn "vertrekpunt "weer , van die tekening uit gaan "we" bouwen
kijk staanders(zijde 4 ) en gaaselementen etc is niet belangrijk nog , dakcontructie en achterwand ( en daar gaat het me om van tekeningen in bericht 39) , nu is bodem aan de beurt , wat er tussen (bodemconstructie/dakcontructie) komt is nu nog niet belangrijk.( komt vanzelf aan de beurt).

groetjes en bedank alvast weer hé.

peerpm
22-06-2011, 10:37
Heel veel nieuwe info WK, met toch ook veel vragen, hoewel e.e.a. best duidelijk maar lijkt met toch verstandig een aantal van de uitgangspunten even de revu te laten passeren alvorens aan het tekenen te slaan.

Belangrijk punt is natuurlijk dat we het geheel niet uit het oog moeten verliezen. Door op onderdelen oplossingen te bedenken ....voor bijvoorbeeld goot o.i.d. heeft dat natuurlijk zijn impact op de overige onderdelen. Hoewel we niet alle details eerst in kaart hoeven te brengen dienen we toch het grote geheel niet uit het oog te verliezen lijkt me.

UITGANGSPUNTEN

1. huidige formaat 10 bij 6 meter blijven we handhaven
2. zijde 1 in sandwich, zijde 2 in sandwich paneel
3. zijde 3, ??? in aluminium panelen (ik zie deze nu in de schets)
4. zijde 4, zie schets, basis deels ingegraven in sandwichpaneel, echter welke hoogte t.o.v. peil. (ik beschouw peil als het punt waar jij nr 3 in de schets hebt geplaatst.) je hebt dus een deel wat ingegraven zit ...? 40 cm, en een deel wat boven peil zit. En daarboven op zie in een aluminium paneel geplaatst?
5. dak; blijft dit gehandhaafd in het laatste idee van de 'vakwerkspanten'

KANTTEKENINGEN EN AANVULLENDE VRAGEN

1. bodem, ik ben me ervan bewust dat je wilt voorkomen dat er indringers in de voliere komen maar, is het niet zeer kostbaar om de gehele vloer in RVS - perfoplaat (60 m2) te maken. Los van het feit dat e.e.a. ook nog eens gekoppeld moet worden in een grid, ingegraven op een diepte van ? 40-60 cm. Ligt de oplossing dan toch niet in het maken van een rondom fundering die meteen de basis vormt voor de stabiliteit van de voliere? n.b. voor een marter denk ik overigens dat de sandwichpanelen eerdere de zwakke schakel zullen zijn?

2. de 'vijver' goot; als ik het allemaal goed begrijp wordt de gehele voliere als het ware tegen een talud c.q. dijk gebouwd. Hoe zie je dit dan in relatie tot de goot rondom, immers je hebt dan te maken met hoogteverschillen. Aanvullende vraag is de diepte, nu getekend op 80 cm, is dit niet heel erg diep?
Waarom in aluminium en niet in 'vijverfolie c.q. meer natuurlijke materialen'? en bijvoorbeeld als bedding-riviertje door de voliere zelf?

3. sandwichpanelen en steigerbuis erdoor heen da's niet de oplossing lijkt me. Beter is dan de panelen gewoon (zoals ze normaal geplaatst worden) in een HEA profiel te plaatsen.

Alvast een klein opstapje.....

Benieuwd naar de feedback!

Peer

winterkoning
22-06-2011, 11:24
Heel veel nieuwe info WK, met toch ook veel vragen, hoewel e.e.a. best duidelijk maar lijkt met toch verstandig een aantal van de uitgangspunten even de revu te laten passeren alvorens aan het tekenen te slaan.

Belangrijk punt is natuurlijk dat we het geheel niet uit het oog moeten verliezen. Door op onderdelen oplossingen te bedenken ....voor bijvoorbeeld goot o.i.d. heeft dat natuurlijk zijn impact op de overige onderdelen. Hoewel we niet alle details eerst in kaart hoeven te brengen dienen we toch het grote geheel niet uit het oog te verliezen lijkt me.
hoe jij dit precies bedoel weet ik niet maar als bv die goot een onmogelijke missie word dan kan deze uit het concept gehaald worden zonder dat dit consequenties hoeft te hebben op de rest. ( en zo is het met alles daarom alles apart verhaal wat later gebundeld/samen gevoegd gaat worden tot 1 volière

UITGANGSPUNTEN

1. huidige formaat 10 bij 6 meter blijven we handhaven yep
2. zijde 1 in sandwich, zijde 2 in sandwich paneel yep
3. zijde 3, ??? in aluminium panelen (ik zie deze nu in de schets) is nog niet zeker alu/gaas constructie
4. zijde 4, zie schets, basis deels ingegraven in sandwichpaneel, echter welke hoogte t.o.v. peil. (ik beschouw peil als het punt waar jij nr 3 in de schets hebt geplaatst.) je hebt dus een deel wat ingegraven zit ...? 40 cm, en een deel wat boven peil zit. En daarboven op zie in een aluminium paneel geplaatst?
zo zou je dat kunnen zien en ik weet het is lastig maar ik heb "zo dadelijk"als ik ga graven met veel dingen te maken en kan dus niet op de c.m. gaan zeggen hoe diep of hoog "iets"komt ,dat zal zich allemaal gaan openbare als ik aan de gang gaat, het gaat er nu om dat ik een visueel totaal beeld krijgt van het concept wat in de gedachten ronddwaalt.

5. dak; blijft dit gehandhaafd in het laatste idee van de 'vakwerkspanten' yep

KANTTEKENINGEN EN AANVULLENDE VRAGEN

1. bodem, ik ben me ervan bewust dat je wilt voorkomen dat er indringers in de voliere komen maar, is het niet zeer kostbaar om de gehele vloer in RVS - perfoplaat (60 m2) te maken. Los van het feit dat e.e.a. ook nog eens gekoppeld moet worden in een grid, ingegraven op een diepte van ? 40-60 cm. Ligt de oplossing dan toch niet in het maken van een rondom fundering die meteen de basis vormt voor de stabiliteit van de voliere? n.b. voor een marter denk ik overigens dat de sandwichpanelen eerdere de zwakke schakel zullen zijn?

een paar dingen peer ,ik mag niet zomaar dingen gaan veranderen in een dijk (eigenlijk mag ik niks aan graven /veranderen etc is bij wet verboden i.v.m sterkte dijken/waterkeringen etc. er word hier ook vrij veel gecontroleert door bv de dijkwacht zo word bv ook gecontroleert wat voor bomen/struiken men plant als erfafscheiding , denk b.v. aan de wortelvorm/diepgang maar ook bv. gecontroleert op mollen en ratten gangen in de dijk,in uitzonderlijke gevallen mag het wel maar dan moet je aan zoveel eisen en vergunningen gaan denken en dat is dus niet haalbaar ) dus rondom werken vanuit een "traditionele fundering" gaat hem niet worden helaas ( want ja dat had het allemaal een stukkie eenvoudiger gemaakt zeg maar, dan kan ik ook vanuit waterpas gaan denken zeg maar dan hoefde ik ook de schuinte grond/bodem niet te handhaven in de voliere bv. ).
die bodemplaat is duur (maar ook daar heb ik wel een oplossing voor ,heb kennis in bedrijf hier achterop het industrie terrein die me wel een beetje zal gaan matsen al dan niet met tweedehands spul)
gaas etc hoef ik niet in te werken evenals een complete beton vloer (heb ik beide gehad en bij beide gaf dit geen goed resultaat) , het ongedierte kwam er "gewoon"doorheen, je moet weten ik woon landelijk en ik zit naast een sloot dus ongedierte in de vorm van ratten,katten,marters,muizen,mollen ,muggen etc etc krijg ik er gratis bij. de zwakste schakel zal overigens altijd het gaas blijven , en dus is gaas in alu profiel ook nog helemaal niet zeker zou zomaar een kozijn/glas constructie kunnen gaan worden ,daarom is de ruimte opvulling tussen dak en bodemrand voor mij ook nog niet belangrijk ******

2. de 'vijver' goot; als ik het allemaal goed begrijp wordt de gehele voliere als het ware tegen een talud c.q. dijk gebouwd. Hoe zie je dit dan in relatie tot de goot rondom, immers je hebt dan te maken met hoogteverschillen. Aanvullende vraag is de diepte, nu getekend op 80 cm, is dit niet heel erg diep?
Waarom in aluminium en niet in 'vijverfolie c.q. meer natuurlijke materialen'? en bijvoorbeeld als bedding-riviertje door de voliere zelf?

folie is niks, rvs bak wel ( mede dus ook vanweg die kennis die dit soort dingen maken/lassen/fabriceren) , bak loopt alleen aan de voorzijde van 4 dus heb je 1 recht kanaal zeg maar, hoogte verschillen van links naar rechts heb je niet, hoogteverschil van zijde 4 naar zijde 2 uiteraard wel maar dat is grondwerktechnisch gezien gemakkelijk op te vangen ...desnoods met een soort van beschoeiing.
die ongeveer diepte heb ik wel nodig ,i.v.m. bv de vogels en het leven in die "goot"
goot/bak kan ook gewoon op de grond staan en gedeeltelijk worden aangevuld met aarde eventueel.( mede daarom ook "vast materiaal").

3. sandwichpanelen en steigerbuis erdoor heen da's niet de oplossing lijkt me. Beter is dan de panelen gewoon (zoals ze normaal geplaatst worden) in een HEA profiel te plaatsen.

HEA profiel zal ik moeten opzoeken , weet dat niet zo 1,2,3

Alvast een klein opstapje.....

Benieuwd naar de feedback!

Peer

mede daarom Peer moet je eigenlijk denken dat het geheel zo op de dijkvorm word gezet en dat ik qua verankeing dus min of meer ben aangewezen met het indrukken/persen van pijpen (o.i.d.) ik moet dus zeg maar gemakkelijk gezegd en paalwoning/voliere creeën, in de dijk werken mag niet( ja licht oppervlakkig weet de precieze diepte niet zo uit mijn hoofd, spade diep geloof ik) erop en aanvullen met bv. grond mag wel. maar........................... ook hier weer mag ik niet zomaar grond aanvullen want aanvullen tot een bepaalde schuinte kan zelfs dijk ondermijnend worden, je verander dan de hoek van de dijk en word dus juist zwakker met aanvullen van bv grond. en mede daarom moet ik ook "licht"werken, als het aan mij lag stortte ik een vierkante bak uit 1 stuk gestort van beton met opstaande randen tot zover het nodig was en zo in een gegraven gat deponeren/maken ................helaas.................da mag nie

succes met de feedback

nb: ben de rest van de dag afwezig, ben naar manege met dochter houdoe

peerpm
22-06-2011, 14:41
Bent ook een mooie met je dijk verhaal!:huh

Dat maakt natuurlijk wel een verschil. Bijgaand de 'zelfdragende' constructie op basis van jouw tekening maar dan met klein interpretatie mijnerzijds.

Is wel allemaal heel technisch nu, maar de liefhebber zal het zeker leuk vinden om te volgen (Eelke?).

Ik heb het perfo RVS nu op tekening staan als verzinkt traprooster, (is 2de hands goed verkrijgbaar) maar kan natuurlijk ook iets anders zijn. Het voordeel hiervan is dat het natuurlijk heel erg sterk is.

N.B. de zijde aan de lange dichtezijde (kant 2) is nu niet getekend maar is vanzelfsprekend op dezelfde basis met de betonpinant en de HAE-profielen.

Peer

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD01_1.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD02_2.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD03_3.jpg

peerpm
22-06-2011, 14:56
De basis wordt nu gevormd door een betonnen gestorte 'pinant'. Daarin zit een HAE stalen profiel. Dit profiel omklemt het sandwichpaneel wat dus deels ingegraven zit. Aan de voorzijde is e.e.a. afgewerkt door middel van betonpallisander en klinkers - cobblestones.

Op het sandwichpaneel rust een U-profiel, Hierop kan het gaaselement worden geschroefd. In het HEA-profiel is een hardhouten balk gelijmd waar het gaasprofiel verticaal aan wordt bevestigd.

Op de staander (HEA) ligt ook een HEA 70*70 mm. Hier wordt aan de voorzijde een zetwerk hoek over geplaatst. Aan de binnenzijde ligt in het profiel de sandwichpaneel van het dak. Deze rust op zijn beurt weer op de vakwerk spanten.

BINNENZIJDE

De goot is gezet in zink. Verstevigd aan de zijde van de sandwichpaneel met een alu koker 40*40 mm om het geheel ook zodoende te bevestigen rechtstreeks aan de HEA profielen (staanders) dus niet aan de sandwichpanelen. De goot wordt aan de onderzijde gedragen door een rooster (zogenaamd traptrede rooster) wat op zijn beurt weer rust op een HEA-profiel.

VRIJSTAAND

De verschillende verticalen verbonden met de horizontale HEA -profielen vormen eigenlijk een op zich zelfstaande constructie. (zie het als een bedrijfshal die met een enorme kraan als het ware uit de grond 'getrokken' wordt)

Peer

peerpm
22-06-2011, 16:40
Eelke, EPDM is toch een folie?, dat betekend dan dat er toch nog een constructie moet komen....let op! de wijze waarop WK het wil zit er op 10 meter lengte toch zo'n 4-5000 liter water in! Da's best veel.

Peer

gerard 6
22-06-2011, 16:53
Eelke, EPDM is toch een folie?, dat betekend dan dat er toch nog een constructie moet komen....let op! de wijze waarop WK het wil zit er op 10 meter lengte toch zo'n 4-5000 liter water in! Da's best veel.

Peer

Maar zoals jullie weten is Wk niet bang voor een beetje water. Paar koi´s erbij, jaaaa dat gaat dan wel goed komen :p

Ps mooi werk lever jij Peer. klasse hoor kijk met veel bewondering naar je kunsten.

peerpm
22-06-2011, 19:47
http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD04_4.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD05_5.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/WKBLAD06_6.jpg

N.B. FINDERING MOET ZIJN FUNDERING!

winterkoning
22-06-2011, 20:34
moet dit echt weer ff laten "inzakken" Peer.
veel dingen wijzen de juiste richting op, maar niet alles nog.
geen punt van kritiek ofzo maar moet er geen deur in? hahahahahaha
nee is gekkigheid
is helemaal niet belangrijk nu nog.
het is allemaal in concept fase nog niks staat vast en het plaatje is nog verre van compleet.

juist nu jij dit zo mooi voor mij doet begin ik te twijfelen aan die "goot"hij lijkt nu zo kolosaal.

jij snap waarom aan de ene kant die schuine kant en waarom die hoogte is, trek eens een denkbeeldige lijn van boven kant bak/goot naar zijde 2 en vul dat is aan met grond en beplanting, wat zie je dan ?
schuinte is dus om druk van de eventuele grondlaag op te vangen ( iets wat recht over eind staat druk je zo om iets war schuin in tegengestelde drukrichting staat is bijna niet om te drukken.
maargoed ben er nog niet uit (maar zoals al gezegd die bak is niet "heilig").
bedankt i.i.g. weer.
mocht die voliere er ooit komen Peer ......................dan mag jij hem openen hahahahaha
groeten.

winterkoning
23-06-2011, 07:58
hoi ele,
ik heb het over rvs of aluminium hé is anders dan zink of wat dan ook.
ik heb jaren lang koi's gehouden en gekweekt als je in het begin van deze topic kijkt (bericht 15) dan zie je een foto van 1 van mijn vijvertjes naast die vijver zie het bankirai hout (aan graszijde) daaronder zat een rvs filter ingewerkt deze was een meter of 5(denk ik) en nooit enige vorm van last gehad van roest ,lekkage of werking (anders zouden bv. mijn vaste pvc pijpen ( van rond 50 tot 1250 ) wel zijn afgescheurt zijn geweest

die filters werden gemaakt bij dat bedrijf waar ik dus contacten heb,over werking etc daar ben ik niet zo bang voor.

epdm van "vroeger" gaf bij een constante waterbelasting een soort "gas"af in het water gedurende veel jaren. ook konden juist in de hoeken de gefhönde lassen gaan werken en scheuren door de constante druk.

maar goed.

zoals gezegd die bak is niet heilig en materiaalkeuze van bak ook niet, kan het nog altijd van epoxy maken ook hé ,kan ik elke vorm maken die ik wil,is een kwestie van verband leggen en smeren, en is ijzersterk.

maargoed die "bak" is eigenlijk "afwerking"al , breng het eigenlijk nu alleen maar naar boven omdat er rekening mee dient te worden gehouden met stevigheid aan voorzijde. ( ik kan niet achteraf dadelijk gaan zeggen ,ohja moet "iets"steviger allemaal omdat.................).

groeten.

peerpm
23-06-2011, 13:25
Het zal uiteindelijk, als het allemaal doorgaat, ook een beetje aan de pecunia's liggen denk ik?
Wat nu getekend kost al een lieve cent...maar da's misschien ook zorg voor later.
Bij de deur zit ik, als er zo'n waterbak toch wel met een probleempje denk ik.
De deur komt in het laatste (eerste) vak en dat betekend dat de 'vijver' dus niet over de volle lengte gebouwd kan worden. Een half vak minder dus. Dit betekent natuurlijk een enorme druk op het kopschot. Is allemaal wel stevig te maken maar het wordt wel een heel bouwwerk op die manier.

Da's dus eventueel puntje om over mee te denken!? Is er overheen een optie? Lastig natuurlijk.
Ander punt om alvast over na te denken is de dakbelasting, waar laten we het regenwater.....ik heb nu afschot naar achteren, wil je het regenwater opnieuw gaan gebruiken voor de planten in de voliere, ....wordt het gehele dak water dicht...?

Peer

winterkoning
24-06-2011, 09:07
Het zal uiteindelijk, als het allemaal doorgaat, ook een beetje aan de pecunia's liggen denk ik?
Wat nu getekend kost al een lieve cent...maar da's misschien ook zorg voor later.
ja en nee die pecuniaboom is enige tijd geleden wel omgewaaid tijdens de laatste storm maar......................ik heb nog wel wat kunnen bewaren,ik heb het in een klein potje zitten maar......................( verkoop van al mijn vogels).

ik zal i.d.d. keuzes moeten gaan maken, maar geen compromissen
die voliere zal en mag een lieve duit gaan kosten maar.............dat interesseert me niet zo heel veel, hij moet goed zijn dat is wat mij interesseert. en wat je wel merk Peer is dat ik nooit over 1 nacht ijs gaat en haast heb ik ook al niet meer ( op dit gebied dan hé,op andere gebieden gaat het me niet snel genoeg), al doe ik 5 jaar over het bouwen van die voliere .( vanwege de eventuele afwezigheid van de nodige pecunia's).

maar gezondheid hé dat is eigenlijk het discussiepunt (als het aan mij ligt dan staat op 5 minuten de eerste staander, als je begrijp wat ik bedoel).

dat zijn dus bepalende factoren zeg maar.

Ander punt om alvast over na te denken is de dakbelasting, waar laten we het regenwater.....ik heb nu afschot naar achteren, wil je het regenwater opnieuw gaan gebruiken voor de planten in de voliere, ....wordt het gehele dak water dicht...?

Peer

dak gaat dicht , afschot zal naar bovenkant dijk lopen, het komt dan terecht in de coniferenhaag, via de coniferenhaag zal het naar beneden komen, komt de voliere vrij van de grond te staan zal het er min of meer onder door lopen, en anders zal het in de grond lopen die in de voliere ligt (planten moeten ook water hebben).
nee Peer daar hou ik me nog niet zo mee bezig puur uit het feit dat een daggootje zo gemaakt is natuurlijk, een pijpje oppervlakkig ingraven en het gaat dan zo naar de sloot geleid worden (mag wel weer niet maarja.............).

wat mij bv. meer bezig houd is het aantal vakwerkspanten/staanders, ik moet plaatsen om de boel niet te laten inklappen, ik plaatst er liever 1 teveel dan 1 te weinig.
hoeveel staanders ik moet plaatsen om bv. zo'n vijverbak tegen te kunnen houden qua druk .(word dit hopeloos dan schrappen we die bak, simpel zat een diepe kuip met wat visjes erin kan ook al volstaan zeg maar voor bepaalde vogelsoorten, ik bedoel maar te zeggen, gaat het ene niet dan doen we het andere, gaat dat andere ook niet dan gaan we een andere soort houden waarvoor dit allemaal niet vereist is zeg maar).
makkelijk zat, ik zit niet aan 1 soort vogel vast, maar moet bv wel met maaswijdte rekening houden want vandaag zit er een stellerarend in en ben ik dat zat kan het zomaar zijn dat ik er een goudhaantje in wil gaan houden, snap je?

maar ik denk dat we al aardig op weg zijn hoor , dakwerk zijn we al uit (mischien nog de discussie over hoeveel spanten , of eventuele extra dragers te plaatsen voor de polyplaat ?)
achterwand zijde 2 en zijwand zijde 1 zijn we al uit.
het is nu nog voorkant zijde 4 en zijkant zijde 3 vanwege zicht etc. ( want ja wil toch ook vanaf mijn dan nieuw aan te leggen terrasje wel wat kunnen zien dus niet alleen maar staanders bv)

groeten

ps: geloof me , wat ik in mijn kop heb , heb ik niet in mijn kont.
ook nu weer kan ik je verzekeren dat ik geen onzin berichten plaatst , de intensie is er (of het gaat en mag is een tweede).
tot nu toe is alles wat ik wilde gelukt en dat zal ik proberen te blijven volhouden. soms kwestie van lange adem en geduld ( bijna net als vogeltjes kweken zeg maar hahahahaha).
wat ik gewoon wil bereiken zeg maar met deze topic is uiteindelijk een "droomvoliere" die bestaat (op tekening i.i.g.) en dat daarover is nagedacht door mensen zoals jij, samen zullen er bepaalde hordes of keuzes gemaakt gaan worden en dat is nu veel makkelijker geworden.( aan de hand van de tekeningen).
bij alle andere voliere's werd er gebouwd met een doel (bepaalde vogelsoort o.i.d.) maar dan ging dit altijd verder zonder plan, de voliere evalueerde in het proces en het eindresultaat was altijd afhankelijk van wat bv. de bouw ons bood ( bv: oh wilde eigenlijk een houten dakrand, maar dit trespa zal ook wel volstaan.........op die manier zeg maar.........snap je wat ik bedoel?).

of hier PB aluminium dit is het .....................maak er wat van, de eisen waaraan het moet voldoen ? nou dit dit en dit ........doe je best. wanneer is het klaar ?

peerpm
24-06-2011, 10:30
Weer hoop extra info WK waar ik verder mee kan!, komt allemaal goed....!

Ik zal de komende dagen proberen een meer compleet plaatje te gaan maken, stap voor stap natuurlijk.

Misschien nog even iets om over na te denken is eventueel de toepassing van glas (bij een aantal panelen bijvoorbeeld aan de terraszijde en eventueel ook op de lange zijde. Dit is natuurlijk de mooiste manier om de vogels te bekijken! Hoe sta je hier tegen over i.v.m. de 'veiligheid' voor de vogels, van binnen maar ook van buitenuit?

Nog een detail; is het misschien iets om na te denken over de fotografie.....ik zat wellicht te denken dat het niet altijd handig is om bij het fotograferen altijd in de voliere te gaan, dit i.v.m. verstoring. Wellicht kunnen we in de buitenzijde voorzien dat er op een aantal plaatsen een soort van 'camera-luiken' komen als je begrijpt wat ik bedoel?

Laatste is natuurlijk heel erg klein detail......maar vind nu eenmaal leuk om ook over de kleine zaken na te denken.....;)

Peer

Henk3
24-06-2011, 10:40
Nog een detail; is het misschien iets om na te denken over de fotografie.....ik zat wellicht te denken dat het niet altijd handig is om bij het fotograferen altijd in de voliere te gaan, dit i.v.m. verstoring. Wellicht kunnen we in de buitenzijde voorzien dat er op een aantal plaatsen een soort van 'camera-luiken' komen als je begrijpt wat ik bedoel?

Laatste is natuurlijk heel erg klein detail......maar vind nu eenmaal leuk om ook over de kleine zaken na te denken.....

Peer

Denk dan ook even aan een plek voor een weggooibak voor mislukte foto's. Ha, ha.

winterkoning
24-06-2011, 11:26
geweldig toch weer allemaal hé henkie? heppie lol ? hahahahaha
spot er maar mee hahahaha
wacht maar af er komt een dag dat er iemand tegen mij zegt, goh goed gedaan joh ,mooie foto's maak jij. (later als ik groot ben).

glas panelen vind ik opzich super maar......................veiligheid van vogels komt dan in gedrang zowel de eigen vogels als de buitenvogels , glas zal het er allemaal ook niet lichter op gaan maken. dus niet ideaal.

als die voliere er staat heb ik toch geen luikjes nodig , wat ik dan nodig heb is zoals altijd wat T.L.C voor de vogels en een vast plekkie in mijn voliere om te gaan zitten genieten en de vogels zullen zich al snel niet meer aan mij storen, als jij doel op nestfotografie , tja dat doe ik niet meer ,men bekijkt het maar. ( men weet het toch altijd beter , men kweekt altijd beter ,men.....bla bla bla...........blablabla.....ik ga voortaan dingen zeggen en geloofd men mij niet ? helemaal geweldig toch? ik kan er niet meer mee zitten, want wat ik ook doe of bewijzen kan.......................het is toch nooit goed, zelf kan en weet men het allemaal veel beter........prima........laat maar zien zou ik dan zeggen,ik doe het niet meer).
als ik bv holenbroeders gaat houden komen er toch camera's te hangen in de blokken of nestkamers, maargoed dat is allemaal ver van mijn bed show op het moment, eerst maar tekenen dan bouwen en dan eventueel de eigen vogels fotograferen vind je ook niet?

en anders hebben we nog altijd de fotokooi hé peer.

we moeten niet op hol slaan, stapje voor stapje.

groeten.

peerpm
24-06-2011, 11:42
Stapje voor stapje WK, tuurlijk!

Brainstormen altijd leuk, vandaar!......

overigens.....'we' hebben veel volgers als ik zo zie.....1500 'hits' in 2 dagen...niet slecht!

Pas op je woorden dus!:)

Peer

winterkoning
24-06-2011, 11:48
Stapje voor stapje WK, tuurlijk!

Brainstormen altijd leuk, vandaar!......

overigens.....'we' hebben veel volgers als ik zo zie.....1500 'hits' in 2 dagen...niet slecht!

Pas op je woorden dus!:)

Peer

ik weet niet hoe je zoiets kan zien ,maar dat maak me ook niet uit hoor.
ik ben dat soort "aandacht" wel gewend, alles wat ik zeg of doe word altijd met een loep bekeken, kan er niet meer mee zitten, echt niet.

echt oppassen doe ik nooit ( of althans te weinig) ,ik zeg wat ik denk en soms heb ik daar dan wel weer spijt van dat ik me weer heb laten gaan of me "erin" heb laten trekken, maar ja aard van beesje en nog wel wat cliche's . maar ook daar zijn weer oplossingen voor .

maar gelukkig ......... het is al zoveel minder ,maar ik hou zo weinig tong over hoor ,blijf maar bijten ( elke dag weer) en dan zo af en toe ....................moet het er ff uit.

zolang jij tegen de aandacht kan ,gaan "we"door met het creeën van de voor mij geschikte voliere, eentje die tot mijn dood toe plezier moet gaan brengen zeg maar, en als er geen vogeltjes meer in gehouden mogen worden ga ik er tomaten in kweken:p

luchtig houden was het toch? grapje hier en daar hahahahahaha

groeten.

nb. ik ga nu weer mijn dochter ophalen, ze kan wel alleen hoor maarja , die inval juffen van tegenwoordig hé ,oei oei eentje met mooi donker rood haar en een lichaam...........................ik zou willen dat ik weer op school zat (bijna dan hé bijna).
ik heb plotseling veel vragen voor de juf hahahahaha

peerpm
01-07-2011, 23:47
zonder gaas om de tekening een beetje duidelijker te maken.......

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/VOLIEREWKB01_1.jpg

winterkoning
02-07-2011, 07:18
jij heb er weer zin in zie ik, ik ben nog steeds aan het nadenken over het hoe of wat.

over de tekening tot zover:

de linker zijwand moet natuurlijk dicht.
aan de voorkant bovenin mis ik nu de vakwerkspanten over de gehele zijde aan de voorkant, de vakwerkspanten werden dan rondom afgewerkt d.m.v. een boeiboord/zetwerk.
de vakwerkspanten zijn nu getekend met een h.o.h. afstand van 2 meter,dat is teveel, moet om de meter worden i.v.m. doorbuigen van polycarbonaatplaat en voor het feit dat ik er aan de ene kant overheen moet kunnen lopen om te snoeien.

de bak..........ik denk dat ik dat idee moet laten vallen,ik ben bang voor teveel druk op de voorkantzijde.

bedankt weer voor de moeite, "we"blijven nadenken erover,het hoeft niet af nbinnen een jaar. goede voorbereiding is het halve werk is mij wel eens gezegd.
groeten

peerpm
02-07-2011, 07:52
Hi WK,

als reactie van mijn kant;

1. linker zijkant...dicht, is bekent maar had nu even zo getekend omdat dit een beter zicht geeft op de voliere(als tekening dan). Kan natuurlijk dicht met sandwichpaneel.

2. vakwerkspanten; door de toepassing van de HAE-staanders is dit vakwerkspant nu niet meer van toepassing (althans voor de nodige constructie), het is vervangen door een liggend HEA-profiel wat aan de voorzijde is afgewerkt met zetwerk. De combinatie van de staanders in HEA met de vakwerkspanten zorgen voor een stijve constructie (raamwerk). Mijn verwachting is dat met de toevoeging van eventueel een trekstang in het hart van de voliere (dus op 3 meter) haaks op de vakwerkspanten er voldoende dakbelasting is voor het gehele dak om eventueel sneeuw op te vangen. Ook kan er dan gewoon op de voliere gelopen worden. In overleg met constructeur (als je precies de specificaties van het staal van de vakwerkspanten weet) kan het wellicht zo zijn dat er dan voor de zekerheid 1 staander in het hard van de voliere geplaatst moet worden. Voordeel is dus wel dat er veel minder staal in het dak zit.
E.e.a. is ook een beetje afhankelijk van de keuze, c.q. beschikbaarheid van de sandwichpanelen. De draagkracht van deze panelen moet natuurlijk ook de 2 meter kunnen hebben. Eventueel moet dus over de naden ook een koker haaks op de vakwerkspanten geplaatst worden.

3. de druk van de waterbak; hoewel ik hier geen berekening op los gelaten heb kan ik je met enige stelligheid waarborgen dat dit geen probleem is. De gehele voliere (als nu getekend) met ook de verbindingen op de 'vloer' is één grote constructiedoos. De waterdruk naar de voorzijde is hierdoor gewaarborgd. Naar de binnenzijde dient er natuurlijk zand te komen om de druk op te vangen. Dit moet dus geen 'enkel'probleem zijn lijkt me. (maar de keuze blijft natuurlijk).

Peer

winterkoning
02-07-2011, 08:01
De combinatie van de staanders in HEA met de vakwerkspanten zorgen voor een stijve constructie (raamwerk). Mijn verwachting is dat met de toevoeging van eventueel een trekstang in het hart van de voliere (dus op 3 meter) haaks op de vakwerkspanten er voldoende dakbelasting is voor het gehele dak om eventueel sneeuw op te vangen. Ook kan er dan gewoon op de voliere gelopen worden. In overleg met constructeur (als je precies de specificaties van het staal van de vakwerkspanten weet) kan het wellicht zo zijn dat er dan voor de zekerheid 1 staander in het hard van de voliere geplaatst moet worden. Voordeel is dus wel dat er veel minder staal in het dak zit.

Peer

specificaties vakwerkspant..........................:hmmmm hoe zou ik daar aan kunnen komen? (als ik die tweede hands dingen koop zoals op de foto). is daar dan een speciale naamvoor? of standaard "code" voor? zodat ik dat kan uitzoeken.

paal/staander in de midden van de voliere zit al veel langer in de gedachtengang hoor(die kwam er sowieso al in , was 1 van de "zekerheden" ik wilde inbouwen) , maar je begrijp dat ik zo min mogelijk gewicht en staanders wil , maar toch bestand tegen van alles en nog wat (wil eigenlijk misschien dus veel te veel).

zou jij dat trekstang idee kunnen verduidelijken, ik kan dat concept eventjes niet plaatsen in mijn denkwerk namelijk.
jij bedoel een trekstang in het dak zelf?

groetjes

peerpm
02-07-2011, 08:38
De specificatie, daar bedoel ik mee de dikte van het staal waar het spant mee gemaakt is. Dus koker ?40 * wanddikte 3 mm, de verbindings diagonalen dikte. Met die specificatie kan dan vervolgens de belasting van het spant worden berekent.

Bijgaand de doos, voor de duidelijkheid;

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/VOLIEREWKB02DOOS_1.jpg

Ton Koek
02-07-2011, 11:47
Over die waterbak, als je die gewoon recht maakt, dus geen schuine zijde, heb je toch ook geen last van zijwaartse druk ergens heen?

peerpm
02-07-2011, 12:20
....en ik dacht dat je echt overal verstand van had Ton.....;) in deze heb je toch geen gelijk.
In principe....met een kleine maar....is de druk overal (dus naar links, rechts en beneden, gelijk) in de praktijk zal de druk naar beneden iets hoger zijn.

Meneer Pascal is verantwoordelijk hiervoor.

Peer

winterkoning
02-07-2011, 12:20
De specificatie, daar bedoel ik mee de dikte van het staal waar het spant mee gemaakt is. Dus koker ?40 * wanddikte 3 mm, de verbindings diagonalen dikte. Met die specificatie kan dan vervolgens de belasting van het spant worden berekent.

Bijgaand de doos, voor de duidelijkheid;

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/VOLIEREWKB02DOOS_1.jpg

ja dat weet ik dan nog ff niet, zal ik wel naar op zoek gaan dan

maar ik zie er nu toch een foutje in beginnen te sluipen, jij stelt een 70 mm polycarbonaatplaat voor als dakbedekking waarover te lopen valt.

ja leuk en aardig maar dan kan ik beter een dak van goud nemen geloof ik (kost nog minder).
ik heb het over tweedehands polycarbonaat tunnelkanaalplaat van 18 mm of 24 mm
is wel een verschilletje hé.

kijk en daarom denk ik dat die "overbrugging"van de vakken die jij nu maakt in het dak (spanten h.o.h. ) te groot is, daar is dat materiaal zelf niet stijf genoeg voor en gaat zakken/doorbuigen bij belasting en zelfs knappen denk ik.

gr

Animal
02-07-2011, 12:40
....en ik dacht dat je echt overal verstand van had Ton.....;) in deze heb je toch geen gelijk.
In principe....met een kleine maar....is de druk overal (dus naar links, rechts en beneden, gelijk) in de praktijk zal de druk naar beneden iets hoger zijn.

Meneer Pascal is verantwoordelijk hiervoor.

Peer

Klopt niet helemaal.
De druk (tegen de zijwand)is afhankelijk van de hoogte van de vloeistof ,en is dus onderaan groter dan bovenaan.
Of een wand schuin of recht is maakt niks uit.

winterkoning
02-07-2011, 12:45
schuine kant is ook niet voor het water (waterdruk) , en dan is die schuine kant wel heel belangrijk maar ik ga daar niet over in discussie ( heeft toch geen nut namelijk).

@ peer, laat die bak maar schieten, "we" verzinnen wel wat anders. (is ook nog helemaal niet zo belangrijk ................meer).
waterpartij zal ik op een ander plek gaan doen,zonder dat de constructie daarvan te lijden heeft.

groeten

winterkoning
02-07-2011, 18:31
nou ik vind het helemaal geweldig...........zeker voor "iets"wat ik toch al uit mijn hoofd heb gezet :eek:

gaat het toch anders doen.

groeten.

Vilainpabeau
02-07-2011, 20:26
Mijn ( en niks meer dan dat) mening:
Ik zou toch om de 2 meter palen zetten (als de draag"balken" -overdwars- in schaal zijn getekend) voor een goede onderstutting van ELKE dwarsbalk van het dakgedeelte. En de dwarsbalken echt dicht bij elkaar leggen. Beter overdrijven, dan een dak plat op de grond.
Mijn collega heeft het deze winter meegemaakt. Hij had zelf om de 2 meter steunbalken, maar toch.... sneeuw weegt HHEEEEELLL veel meer dan men denkt.

Voor de druk van water, kan je onderaan een spanijzer gebruiken, rondom. spanijzers zijn niet duur en houden al snel krachten tegen tot 750kg en meer...
Heb ik zelf ook gebruikt voor mijn koivijver die tot 1meter wateroppervlak boven de grond zat... (vorige tuin :p )

winterkoning
07-08-2011, 08:49
Hé die peer,
wat hebben "we" toch mooi getekend hé in deze topic.
zit ik gisteren bij een "groot" kweker op zijn hok om bepaalde dingen nog eens uit te leggen etc.

uiteraard gaat het dan over vogeltjes, uiteraard kwam het ter sprake dat ik eigenlijk toch weer wil beginnen, zegt tie doodleuk:

als jij dat wil dan kan je van mij nog wel een stuk of 90 standaard voliere 100x 200 aluminium elementen krijgen........................................( want ik stop ermee).

kunnen we daar wat mee, Peer ?
ik denk van wel hé, als dit allemaal werkelijk doorgaat etc. ( want ik ga dit over een poosje nogmaals eens aan hem vragen of hij wel echt wil stoppen) dan ga ik jouw vragen om bepaalde contructie te verzinnen om er 1grote voliere van te kunnen maken.

zo zie je maar weer , dat geduld hebben toch soms loont .

gr

peerpm
07-08-2011, 12:04
Da's natuurlijk een hele mooie basis WK, 90 panelen kan je wel wat mee lijkt me.
denk dat met deze materialen heel veel van het oorspronkelijke plan ook nog steeds overeind kan blijven...maar met inzet van de panelen dan.

groet,

Peer

anup
10-01-2013, 20:38
Hoe zit het eigenlijk met de bouw van de voliere?

peerpm
10-01-2013, 21:45
Zoals bij veel dingen in het leven is het bij dromen gebleven (volgens mij). Maar dat maakte het project niet minder mooi.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/VOLIEREWK_zps52e5c7f5.jpg

Henk3
11-01-2013, 01:13
Middels contact met mij heb ik vernomen dat de materialen inmiddels besteld zijn en klaar liggen, enkel de volière wordt voorlopig nog niet in elkaar gezet wegens omstandigheden. Peer wordt nogmaals bedankt voor het concept, wat nog wel enigszins gewijzigd is.
Tot zover de berichtgeving.