Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestmateriaal voor Bonte Boeren !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nestmateriaal voor Bonte Boeren !

    Omdat iemand me aanraadde de topic in dit onderwerp te starten volgen mijn
    vragen.

    Ik heb me zelf een nestkast voor mijn koppel bb's gemaakt.
    Nu is mijn vraag :
    - Is gewone turf goed als nestmateriaal ?
    - Moet ik de bodem zelf in het nestkastje maken ?
    - Mag ik er een laagje houtkrullen opdoen ?
    - Moet ev. de turf goed nat zijn of dat het water er bijna uitloopt ?

    Mvg
    PS: Srry voor de vele en lastige vragen
    (kheb nog niet heel erg veel ervaring met bb's)

  • #2
    Je hoeft je niet te verontschuldigen.
    Daar is dit forum voor.

    Sommigen kunnen deze vragen als irritant ervaren.
    Maar deze mensen vergeten dikwijls dat ook hun zo begonnen zijn.

    Ik gebruik voor mijn pyrrhuras houtkrullen.
    In het broedblok heb ik dikke wilgentakken bevestigd en hier schrapen ze de bast ook nog eens vanaf.
    Dit is het nestmateriaal.

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        bb nestmatriaal

        ik heb koppel bb en dat blok zit overvol wilg in stuken verscheurt maar nu als ik er bij gooi verscheuren ze het en gooien ze het eruit waardoor het in de kooi een grote bende van wilg word is dit normaal heeft er iemand ervaring mee ik hoop op reactie

        Opmerking


        • #5
          Stukken wilgentak geeft niet zo veel rotzooi lijkt mij.. Tenzij het net onder een zitstok ligt waar ze poepen. Maar dan wordt normaal je bodembedekking ook vies.
          Dat slopen is net wat de bedoeling is, ze zullenzelf geen takken in het nest leggen, maar zo worden ze wel sneller broedrijp. En dat ze er dan een paar takken uitgooien is niet zo'n probleem. ik zou ze gewoon lekker laten gaan, en alles laten liggen. Als je nu gaat schoonmaken verstoor je het territorium, en dan duurt het waarschijnlijk alleen maar langer voor ze gaan nestelen.

          Opmerking


          • #6
            nest bb

            oke ja mijn eerste koppel
            maar ik laad ze maar lekker hun gang gaan
            die rotzooi maakt mij niet uit maar mijn ging het erom
            of dit hoorde en omdat ze het eruit gooiden of ik er gewoon takjes in moest blijven doen mik heb genoeg wilg daar gaat het niet om maar bedankt voor
            je reactie heb je nog meer tips ze zijn altijd welkom

            Opmerking


            • #7
              Wij kweken als volgt met de bonte boeren.
              We hebben een broedrijp koppel (is wel handig ), het nestblok staat bij ons altijd in het hok, er veranderd ook niks aan het interieur, behalven af en toe nieuwe zitstokken omdat ze deze doorknagen.
              Het nestblok hangt zo dat ze op het nestblok kunnen hangen, en wij het blok er neit uit hoeven te halen om er in te kijken, en wij zelf ook niet in de vlucht hoeven om er in te kijken. Er zit een plateau in het hok, daar staat het blok op, met in het gaas een deurtje die naar buiten open gaat, en in het blok een klepje wat ook naar butien open gaat. Zo kun je nestcontroles houden en nieuwe wilgentakken in het blok stoppen zonder in het territorium te komen. Dat is heel belangrijk bij BB's, dat je ze niet verstoord. Zodra we merken dat ze broedsworden, verschonen we de kooi ook niet meer, pas als er eieren liggen en ze vast broeden verschonen we weer. (grote hopen poep etc scheppen we er uit om schimmel te voorkomen).
              We stoppen continu wilgen takken in het nestblok, tot het 1e ei er ligt, dit zorgt voor een goede luchtvochtigheid en voor de nesteldrang van de ouders. Om te zorgen dat ze niet de eieren kapot springen als ze in het nestblok gaan, kun je het beste een stuk gaas aan de binnenkant van het blok bevestigen zodat ze rustig kunnen klimmen.
              We veranderen niks aan de voeding. Zodra de eieren bijna uitkomen geven we ze wel dagelijks eivoer, zo dra er jongen zijn krijgen ze meer zaad. Ze krijgen om de dag fruit of groente en 1x in de week een mix van gedroogde vruchten en noten.
              Dit is een beetje hoe wij het aanpakken. als je nog vragen hebt stel ze gerust!

              Opmerking


              • #8
                nest bb

                Nou ben heel blij met info weet jij wie de nest bouwt ik zie de man bezig en de pop gaat af en toe binnen wat rotzooien en zo wiseld het heel de dag af
                En mijn man zijn nek onder het hooft is beetje kaal heeft pop gedaan ik heb gelezen
                Dat het met nestel gedrag temaken heeft misschien weet jij hier raadmee

                Opmerking


                • #9
                  Ik weet niet wie het nest 'maakt' ze zijn bij ons beide veel in het blok te vinden als ze aan het slopen zijn.
                  Onze man heeft ook een kale nek, dit doet de pop inderdaad, het wordt wel erger wanneer ze bijna eieren moeten krijgen, dan heeft ie ook een kale kruin op zn kop. Ik denk niet dat dit problematisch is, de veren groeien namelijk weer aan wanneer ze jongen hebben. Het is voor ons wel een graadmeter of we bijna eieren kunnen verwachten.

                  Opmerking


                  • #10
                    nest bb

                    oke ik zie het wel gebeuren maar bedankt voor de info

                    Opmerking

                    Working...
                    X