PDA

Bekijk Volledige Versie : Een Primeur

P.Wijlaars
03-03-2011, 00:50
ik denk dat ik het eindelijk gevonden heb wat verlichting voor in de broedkooien betreft

dit wordt hem.>>>>>> http://dieren.marktplaats.nl/vogels-toebehoren/427934641-led-verlichting-met-automatische-dimmer-energie-besparend.html?rotid=5026-67575-20871-0

Of kijk op >>>> http://www.palomavolieres.nl/page13.php

als ik 16 broedkooien verlicht dan verbruikt deze set leds 40 watt

dat is 2,5 watt per kooi..
aanschaf vind ik ook wel meer vallen ,een strip van 40 cm lang kost € 22=
de dimmer kost € 189=

KICKEN!!!!!

casehulsebosch
03-03-2011, 01:15
Hallo Peter. Ziet er goed uit en aangezien het slechts 12 v is kan je het zelfs door je schoonmoeder laten aanleggen.:p Het zal wel wat prijziger worden als je. zoals ik, een hutje vol met broedkooien hebt staan. Of dit berichtje ook een primeur is laten we maar aan de Dikke Van Dalen over.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

P.Wijlaars
03-03-2011, 01:21
Het bericht mischien niet ,Kees.

maar dit is voor mij toch wel iets nieuws, wat ik nog niet eerder heb gezien.
maar dit lijkt me toch wel wat.
ik heb vanavond telefonische info gehad.
en ik ben er zeer positief over.
dus dit gaat hem gewoon worden.;)

Hans de Vries
03-03-2011, 10:52
Ik denk niet dat het iets is voor mijn vogels..... forpussen hebben namelijk de gewoonte alles te slopen waar ze een snavel achter kunnen krijgen. Dus voor mij verlichting IN de kooi....
Maar waar ik ook vraagtekens bij zet is de invloed van het licht op de vogels. Ik gebruik TL philips 965 icm hf armaturen en daar heb ik toch wel goede ervaringen mee. En licht is erg belangrijk voor dieren.

gr
Hans

peerpm
03-03-2011, 11:12
Peter,

ik moet toegeven, dat wat ik op de site zie ...ziet er goed uit!,
om je niet meteen in je enthousiasme af te remmen zou ik toch eerst 1 strip bestellen om eens te bekijken wat de effecten allemaal zijn.

De volgende overwegingen liggen daar aan ten grondslag;

1. je gaat de gehele ruimte verlichten met TL-armatuur, wellicht voldoet dit wel
2. hoe de strips bevestigen in de kooien, met 1 strip kun je hier mooi over nadenken
3. het is toch een hele investering 16*22,00 + 189,00 + eventueel nog voor de vluchtjes is al vlug 5-600,00.
4. en dan idd de kleurtemperatuur van de led's zoals hans min of meer ook aangeeft in zijn bericht.

Ik denk dat ik ook een stripje bestel om eens te kijken wat het allemaal doet. Als het 12 Volt systeembetreft kun je dit gewoon op een trafo aansluiten.

N.B. met betrekking tot de dimmer zijn er volgens mij ook goedkopere alternatieven rond de € 90,00 die alles kunnen regelen. Dit is volgens mij een dimmer en voeding in 1, inprincipe heb je dat niet perse nodig en kun je met een separate (gestuurde) dimmer + lichtbron(in dit geval de strips) + trafo hetzelfde bereiken.

Dit alles ter overweging natuurlijk.

Groet.

jankoolaard
03-03-2011, 11:21
ik heb er ook voor gekeken maar ben tot de rekensom gekomen ,want ik heb er ook zoveel nodig en een ik voor datik aan 600 euro stroom heb bespaard dan zijn waarschijnlijk mijn leds versleten .Maar dat houd niet weg dat het heel mooi is ,maar de investering die je er in moet steken vind ik te veel t.o.v. tl die kosten nagenoeg niets.

P.Wijlaars
03-03-2011, 11:32
Ik denk niet dat het iets is voor mijn vogels..... forpussen hebben namelijk de gewoonte alles te slopen waar ze een snavel achter kunnen krijgen. Dus voor mij verlichting IN de kooi....
Maar waar ik ook vraagtekens bij zet is de invloed van het licht op de vogels. Ik gebruik TL philips 965 icm hf armaturen en daar heb ik toch wel goede ervaringen mee. En licht is erg belangrijk voor dieren.

gr
Hans

Hoi,Hans

de strips zijn in het aluminium en kunstof te krijgen.
de dimmer in combinatie met de leds , ziijn ook HF
de leds zijn voorledig afgeschermd zodat de vogels er niet bij kunnen komen.
daarbij ook nog waterdicht afgesloten.
en als dan ook nog kijkt wat je bespaart op energie.
ben ik nog steeds heel enthousiast
ik ben niet altijd eigenwijs naar nu even wel.:D

bel nu is een keer naar die frima en laat je voor de aardigheid is informeren.
heb ik ook gedaan;)

.

P.Wijlaars
03-03-2011, 11:49
ik heb er ook voor gekeken maar ben tot de rekensom gekomen ,want ik heb er ook zoveel nodig en een ik voor datik aan 600 euro stroom heb bespaard dan zijn waarschijnlijk mijn leds versleten .Maar dat houd niet weg dat het heel mooi is ,maar de investering die je er in moet steken vind ik te veel t.o.v. tl die kosten nagenoeg niets.

50.000 licht uren gaan ze mee.

dat is als je ze 24 uur per dag laat branden 2083 dagen.
maar je hebt maar 15 branduren per dag nodig , dus tel daar nog maar 10,000 uren bij.
en dan ben ik nog voorzichtig. het is 12 volt he ??
dus als je 15 uur per dag het licht aan hebt zullen ze bijna 8,5 jaar mee gaan.
zo'n ledstrip kost € 22=
de dimmer is eigelijk voor het leven als je er normaal mee omgaat.

:D dus wat LED me:D :D

P.Wijlaars
03-03-2011, 12:14
Peter,

1. je gaat de gehele ruimte verlichten met TL-armatuur, wellicht voldoet dit wel
2. hoe de strips bevestigen in de kooien, met 1 strip kun je hier mooi over nadenken
3. het is toch een hele investering 16*22,00 + 189,00 + eventueel nog voor de vluchtjes is al vlug 5-600,00.
4. en dan idd de kleurtemperatuur van de led's zoals hans min of meer ook aangeeft in zijn bericht.

Ik denk dat ik ook een stripje bestel om eens te kijken wat het allemaal doet. Als het 12 Volt systeembetreft kun je dit gewoon op een trafo aansluiten.

Groet.

Hoi, Peer

Antwoord op vraag 1)

mischien 1 tl balk , maar die is puur voor me zelf . om te kunnen werken.

Antwoord op vraag 2)

De strips kan je op 2 manieren bevestigen, met dubbelzijdige plakband en/of met 2 schroefjes , net boven de voorfronten

Antwoord op vraag 3)

De investering doe ik geleidelijk aan , ik bestel eerst leds voor de kooien die ik nu heb ,en smeer het hele bedrag uit over BV 1 jaar . dan valt het wel mee vindt Ik.

Antwoord op vraag 4)

deze leds hebben net zo'n daglicht als TL,S

als je een zo'n led strip besteld.
pas een beetje op,zorg er voor dat je een trafo/voeding 12 volt met gelijkstroom gebruikt
dus geen wisselspanning , anders gaan de leds kapot. en je hebt dan geen HF meer, heb ik me laten vertellen.

Ton Koek
03-03-2011, 12:23
De strips kan je op 2 manieren bevestigen, met dubbelzijdige plakband en/of met 2 schroefjes , net boven de voorfrontenLet op dat je geen broedplaats voor luis maakt, ik zou ze in jouw geval zeker kitten rondom.
(dit geldt natuurlijk ook voor andere vormen van verlichting in kooien)

P.Wijlaars
03-03-2011, 12:30
Let op dat je geen broedplaats voor luis maakt, ik zou ze in jouw geval zeker kitten rondom.
(dit geldt natuurlijk ook voor andere vormen van verlichting in kooien)

daarom denk ik ook dat met dubbelzijdige plakband het beste is . mocht er luis achter komen , plakken ze meteen vast . :D

natuurkweker
03-03-2011, 15:15
ik dacht dat jij geen verlichting wilde apprt in de broedkooien wilde
ja ik vind het leuk om te zien maar ik zelf heb het bij iemand gezien ik zelf vind de verlichting te scherp .
maar oke iedere zijn keuze maar ik vind als je 2 bakken hangd met 2 tl buizen in dat er genoeg verlichting in de kooien hebt
birdlampen geven zelfs ook meer verlichting zoals ikz e zelf heb
maar ik dacht iets anders te lezen dat je dit niet wilde ???
als het voldoende licht geeft, waarom dan nog extra verlichten in de broedkooien wilde ???

als ik bereken
gewoon led verlichting gewone lampen erin voor 16 kooien lampen van 7 watt en trekken aan stroom 1,5 watt
fitting 95 euro cent
denk ik dat ik goedkoper uit ben
en een nacht verlichting hang zodat ze altijd de stok vinden vind ik een dimmer over bodig
de vogels wennen er snel aan
dimmers zijn ook nog erg duur
dan is mijn aanschaf van verlichting pak goedkoper
en de lampjes vervangen hoe duur kosten die ??/
als ik bereken
16 keer 7 wat verlichting 40 euro trekken stroom 1,5 wat 24 wat aan stroom verbuik

fitting 95 euro cent per kooi 15,20 alle kooien
nancht fitting eentje dan een lamp nog erbij 2,50 led lamp en fitting 95 euro cent 3.45
rol snoer ongeveer 20 euro uit trekt precies weet ik het niet
dan zit ik aan
zit ik aan 75.20
aan je gehele kooien te verlichten
en vind deze led verlichting tegenover de toch halogeen led want dat vermoed ik toch dat het is meer dus eaan stroom trekt als wat ik dus aan gaf
2 tijdklokken van 3,50 7,00 euro komt er nog bij
dus totaal bedrag 82,20 en je broedruimte is klaar
maar als je je tl balken hangd vind ik dit overbodig
maar oke iedere zijn keuze
je moet er ook wat je geld uit kunnen halen vind ik zelf
ziet zeker wel mooi uit maar wat lux en mooi is trekt je ook wel uit de beurs ihihih:D
ik zelf vind het erg fel
mensen weet je hoe ik er altijd over denk we zien het eens over eeen paar jaar is het bewezen dat ze langer mee gaan ???
nee ze zijn pas op de markt en wat pas op de markt komt gaat nooit zols ze zo erg mooie beschrijven toch??
en een zon lampje vervangen wat kost dat ???
ook die prijzen staan nergens vermeld je staat vaak voor verassingen .
bekijk de eerste platte tv was kosten die wel niet aan stroom ook die zouden zuniger zijn ja zeker die nu op de markt zijn maar niet de eerste die op de markt waren .
ook zijn er genoeg mensen in getrapt
ik vind het altijd van die verkoop trukjes maar deze dame dan wel zo blond trapt er niet in hahahaa
als je graag het resultaat beetje voor ogen wild houden moet je eens 4 bureau lampjes met halogeen lampjes je kooi in schijnen kan me niet geloven dat daar een vogel op zit te wachten in voliere zou het heel anders zijn maar 4 lampjes of 6 per een kooi???

ik weet het niet dit is mijn idee als mensen ze gebruiken hoorde ik graag hun mening erover en hoelang ze het al hebben?

jankoolaard
03-03-2011, 15:18
ik heb zo even zitten rekenen maar inderdaat het scheeld nog al wat ze gaan in mijn geval ongeveer 10 jaar mee dan .
nu wil ik graag nog iemand weten die ook zo een goede tip heefd voor de verwarming dat zou dan helemaal mooi wezen ,die verbruikt namelijk nogal wat meer als de lampen als je een tip heb meld het dan aub .
maar de verlichting mooi

Serinus
03-03-2011, 16:34
Hallo,

Toeval wil dat ik de laatste tijd óók aan het kijken ben naar dit soort verlichting.
Ik ben nieuwsgierig geworden door de info en een (proef)opstelling die ik in Italië heb gezien.
Hier wat info over dat systeem;http://www.birdsmarket.it/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=29&vmcchk=1&Itemid=29
http://www.birdsmarket.it/index.php?page=shop.browse&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=29
http://www.birdsmarket.it/index.php?page=shop.browse&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=29
http://www.birdsmarket.it/index.php?page=shop.browse&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=29
Voordeel van dat systeem is, dat het een "modulair" systeem is, dus je kunt die ledstrips knippen en weer aan elkaar koppelen naar believen.
Ik geloof dat die proefopstelling 2 keer negen leds per broedkooi had van +/- 120 x 40 x 40 plus dan één blauw ledje per strip als nachtverlichting en dat was méér dan genoeg.

Ik heb in totaal een 20 tal kooien die ik nu met kleine TL-balkjes verlicht, het zou voor mij dus een mooie besparing op kunnen leveren.
Maar als ik dan alleen voor die leds al een kleine 700 euro kwijt ben...tsjá.....
Nu doet het geval zich voor dat ik een kennis heb die veel zaken doet met China.
Ik heb hem dus gevraagd of hij een vergelijkbaar systeem vanuit China zou kunnen importeren.

Daarom ben ik even benieuwd naar wat het vanuit China zou moeten kosten.

Ps, ik denk namelijk dat de meeste van dat soort systemen al vanuit China naar hier komen.
Die kennis van me kan in ieder geval dáár al een selectie maken in deugdelijk materiaal.
Want ook dát kunnen ze daar maken, vergis je niet!
Als het goed is heb ik volgende week prijzen en wat meer info over die systemen.

Groeten, Serinus.

P.Wijlaars
03-03-2011, 18:14
Ik wil heel veel aannemen , maar ik blijf enthousiast over deze verlichting
soms moet je naar je eigen gevoel luisteren.he?

de 12 volt gelijkspanning 2,3 amp. heb ik inmiddels al,toevallig tegen gekomen in de kringloopwinkel Voor € 2= gekocht . deze gebruik ik alleen om te testen.
ik bestel om te proberen 1 ledstrip van 40 cm . Die kost € 22=

Ik ga het risico gewoon nemen. als het mij bevalt en het werkt perfect . laat ik het jullie weten;)

:D "Ik heb het licht gezien":D

Hans de Vries
03-03-2011, 18:25
Hoi,Hans

de strips zijn in het aluminium en kunstof te krijgen.
de dimmer in combinatie met de leds , ziijn ook HF
de leds zijn voorledig afgeschermd zodat de vogels er niet bij kunnen komen.
daarbij ook nog waterdicht afgesloten.
en als dan ook nog kijkt wat je bespaart op energie.
ben ik nog steeds heel enthousiast
ik ben niet altijd eigenwijs naar nu even wel.:D

bel nu is een keer naar die frima en laat je voor de aardigheid is informeren.
heb ik ook gedaan;) .

Het te gebruiken materiaal ziet er prima uit, daaraan zal het niet liggen. En dat er op energie bespaart kan worden ben ik ook wel met je eens.
Maar het gaat mij voornamelijk om kleurtemperatuur, dat wil ik graag houden zoals het nu is. Ik denk dat ik nog een poosje geduld zal moeten hebben.
Maar we hebben een lichtman in het vogelcafé, hoe denkt hij hier over?

gr
Hans

P.Wijlaars
03-03-2011, 18:47
Maar we hebben een lichtman in het vogelcafé, hoe denkt hij hier over?

gr
Hans

Oke,Hans wie is hier op het forum ''De lichtman''?:D

zoals je weet heb ik me goed laten informeren.
het blijkt dat er veel mensen razend enthousiast zijn over deze verlichting.
deze leds strips zijn speciaal ontwikkeld voor in broedkooien, dus ik denk wel dat er over nagedacht is.toch?

Straks krijg ik die man nog een keer aan de telefoon. omdat ik nog wat vragen heb.
zoals : of het niet te fel is voor de vogels , en hoeveel leds strips ik op een 12 volt 2,3 amp.voeding gelijkspanning aan kan sluiten
ik kom er nog op terug...

Animal
03-03-2011, 18:47
Het gaat hier alleen maar over de prijs ,en de levensduur van de lampen.
Het belangrijkste wordt gewoon maar vergeten.

De kleur van het licht namelijk ,,en de lichtopbrengst (lumen's).
Het enige voordeel van ledlampen is dat ze lang mee gaan .en in strip vorm gemakkelijk in te bouwen zijn.
De lichtopbrengst per watt maakt weinig tot niks uit met spaarlampen ,of tld's.

Hans de Vries
03-03-2011, 20:26
Oke,Hans wie is hier op het forum ''De lichtman''?:D

dat betreft hier Narva...

gr
Hans

Animal
03-03-2011, 21:27
wij praten over 12 volt leds

Dat maakt in de lichtopbrengst en het stroomverbruik helemaal niks uit.
Als je geen echte gegevens van de lumen's per watt hebt en ook niet de echte kleur weergave nummers ,kunnen ze je van alles wijs maken.

P.Wijlaars
03-03-2011, 21:43
Dat maakt in de lichtopbrengst en het stroomverbruik helemaal niks uit.
Als je geen echte gegevens van de lumen's per watt hebt en ook niet de echte kleur weergave nummers ,kunnen ze je van alles wijs maken.

16 broedkooien x 2,5 wat = 40 watt . kom daar maar een onder:D

Animal
03-03-2011, 22:03

Waarschijnlijk verkeerde kleur en te weinig licht.
Dat kun je pas zien als je ze hebt ,,of je moet de juiste gegevens hebben.
In andere topic's over licht vind men de kleur en lichtopbrengst belangrijk ,maar nu niet ???

P.Wijlaars
03-03-2011, 22:05
zoals ik al eerder schreef .........
deze leds strips zijn speciaal ontwikkeld voor in broedkooien, dus ik denk wel dat er over nagedacht is

volgens de mensen die dit systeem al hebben , is dit perfect licht en voldoende licht.

Josly
03-03-2011, 22:57

hallo,

ik snap eigenlijk niet zo goed wat je daarmee bedoeld,
betekent dit dat elke broedkooi voorzien word met een lichtpunt van 2,5 watt,

P.Wijlaars
03-03-2011, 23:02
hallo,

kijk maar ff op de site . volop informatie te krijgen>>> http://www.palomavolieres.nl/page13.php
http://img841.imageshack.us/img841/4573/ledstrip50.jpg (http://img841.imageshack.us/i/ledstrip50.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Animal
03-03-2011, 23:12
Het zal wel aan mij liggen ,maar ik zie geen strips van 2,5 watt.
Wel 5,5 watt

Ze zijn ook helemaal niet speciaal voor broedkooien ontwikkeld ,maar gewoon bedoeld voor decoratieve verlichtings doeleinde.
Zijn op veel meer plaatsen te koop ,onder andere bij Conrad ,en waarschijnlijk daar ook goedkoper.

P.Wijlaars
03-03-2011, 23:18
dan staan ze nog niet op de site, gisteren heb ik naar die firma gebeld voor informatie, die zeiden dat er wel 2,5 watt was in hun asortiment.

P.Wijlaars
03-03-2011, 23:23
Het zal wel aan mij liggen ,maar ik zie geen strips van 2,5 watt.
Wel 5,5 watt

Ze zijn ook helemaal niet speciaal voor broedkooien ontwikkeld ,maar gewoon bedoeld voor decoratieve verlichtings doeleinde.
Zijn op veel meer plaatsen te koop ,onder andere bij Conrad ,en waarschijnlijk daar ook goedkoper.
bij Conrad,?zijn dat niet de zelfde ...
de firma is gespecialieerd in alles wat met vogels te maken heeft.
dus ook in voliere's en kooien

maar ik hou er over op,Je gooit je kont toch elke keer tegen de krib aan.

Animal
03-03-2011, 23:27
de firma is gespecialieerd in alles wat met vogels te maken heeft.
dus ook in voliere's en kooien

Ja dat snap ik ,maar die firma ontwikkeld zelf geen verlichting .
Ze hebben universele verlichting gevonden die ook in broedkooien gebruikt kan worden .

Maar waar stond die van 2,5 watt ?

P.Wijlaars
04-03-2011, 01:07
ik dacht dat jij geen verlichting wilde apprt in de broedkooien wilde
ja ik vind het leuk om te zien maar ik zelf heb het bij iemand gezien ik zelf vind de verlichting te scherp .
maar oke iedere zijn keuze maar ik vind als je 2 bakken hangd met 2 tl buizen in dat er genoeg verlichting in de kooien hebt
birdlampen geven zelfs ook meer verlichting zoals ikz e zelf heb
maar ik dacht iets anders te lezen dat je dit niet wilde ???
als het voldoende licht geeft, waarom dan nog extra verlichten in de broedkooien wilde ???

als ik bereken
gewoon led verlichting gewone lampen erin voor 16 kooien lampen van 7 watt en trekken aan stroom 1,5 watt
fitting 95 euro cent
denk ik dat ik goedkoper uit ben
en een nacht verlichting hang zodat ze altijd de stok vinden vind ik een dimmer over bodig
de vogels wennen er snel aan
dimmers zijn ook nog erg duur
dan is mijn aanschaf van verlichting pak goedkoper
en de lampjes vervangen hoe duur kosten die ??/
als ik bereken
16 keer 7 wat verlichting 40 euro trekken stroom 1,5 wat 24 wat aan stroom verbuik

fitting 95 euro cent per kooi 15,20 alle kooien
nancht fitting eentje dan een lamp nog erbij 2,50 led lamp en fitting 95 euro cent 3.45
rol snoer ongeveer 20 euro uit trekt precies weet ik het niet
dan zit ik aan
zit ik aan 75.20
aan je gehele kooien te verlichten
en vind deze led verlichting tegenover de toch halogeen led want dat vermoed ik toch dat het is meer dus eaan stroom trekt als wat ik dus aan gaf
2 tijdklokken van 3,50 7,00 euro komt er nog bij
dus totaal bedrag 82,20 en je broedruimte is klaar
maar als je je tl balken hangd vind ik dit overbodig
maar oke iedere zijn keuze
je moet er ook wat je geld uit kunnen halen vind ik zelf
ziet zeker wel mooi uit maar wat lux en mooi is trekt je ook wel uit de beurs ihihih:D
ik zelf vind het erg fel
mensen weet je hoe ik er altijd over denk we zien het eens over eeen paar jaar is het bewezen dat ze langer mee gaan ???
nee ze zijn pas op de markt en wat pas op de markt komt gaat nooit zols ze zo erg mooie beschrijven toch??
en een zon lampje vervangen wat kost dat ???
ook die prijzen staan nergens vermeld je staat vaak voor verassingen .
bekijk de eerste platte tv was kosten die wel niet aan stroom ook die zouden zuniger zijn ja zeker die nu op de markt zijn maar niet de eerste die op de markt waren .
ook zijn er genoeg mensen in getrapt
ik vind het altijd van die verkoop trukjes maar deze dame dan wel zo blond trapt er niet in hahahaa
als je graag het resultaat beetje voor ogen wild houden moet je eens 4 bureau lampjes met halogeen lampjes je kooi in schijnen kan me niet geloven dat daar een vogel op zit te wachten in voliere zou het heel anders zijn maar 4 lampjes of 6 per een kooi???

ik weet het niet dit is mijn idee als mensen ze gebruiken hoorde ik graag hun mening erover en hoelang ze het al hebben?

Hoi, Mirke

in 1e instantie had je gelijk , dat ik alleen verlichting in de broedruimte alleen wilde.
maar ik ga niet over 1 nacht ijs he? zolang ik nog niks heb,kan ik altijd van gedachten veranderen.ik ben hier al lang over na aan het denken , wat ik wil en wat ik niet wil.en het is maar wat je er voor over hebt .he?
maar ik denk dat dit het toch echt gaat worden.
wel heb ik goede informatie telefonische gevraagt bij die firma.
en nu zal jij wel zeggen dat het verkoop praatjes zijn . maar die man van die firma geeft mij die garantie...

casehulsebosch
04-03-2011, 10:37
Hallo Peter. Mischien is een andere optie of benaderings wijze mischien kijken of er andere kwekers of liefhebbers zijn die het door jouw gekozen systeem al in werking hebben en of deze er tevreden mee zijn. Mogelijk kun je dan voor jezelf gaan kijken of het in de praktijk voor jouw gevoel goed functioneerd voordat je je dure centjes gaat uitgeven.
Een goede verkoper met een goede ouderwetse Nederlandse babbel zal toch altijd proberen je de goederen "aan te smeren".
'T is maar een idee. In ieder geval success .

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

RonWiel
04-03-2011, 11:33
ik vind het een super oplossing en zou dit ook graag willen maar, ik wil het eerst eens zien bij een ander en anderen horen, dat heb ik tot nu toe niet eerlijk gezegdl.....

en dat is geen kritiek op hr wijlaars... want nogmaals het idee is naar mijn mening goed en iemand moet de eerstezijn die het kan vertellen

Animal
04-03-2011, 11:49
. maar die man van die firma geeft mij die garantie...

Wat voor garantie kunnen ze je geven.?
Het enige wat ze je kunnen garanderen is dat de lampen licht geven.

Het is mooie verlichting ,maar nog steeds veel te duur tegenover tl of spaarlampen.
De energie besparing maakt dat prijsverschil niet goed.,en is zelfs erg weinig.
Ook staan er verkeerde informatie op de site om de led te promoten.
Zo zouw je elk jaar je tld's moeten vervangen ,en zo zouw een gloeilamp van 60 watt net zo veel licht geven als een tl/spaarlamp van 30 watt en een led van 6 watt.
Als er over zulke dingen gelogen wordt zouw ik telefonische informatie al helemaal niet vertrouwen.

Een goed opgehangen tld van 58 watt kan je 16 broedkooien prima verlichten.
Nog beter is met grote ramen zorgen voor voldoende daglicht ,of de kooien buiten zetten.

P.Wijlaars
04-03-2011, 15:17
ik heb de man nog even aan telefoon gehad,
ik vroeg hem of de led's stips niet te fel waren voor de vogels. en of dat niet hindelijk was voor de vogels.het antwoord was nee geen enkel probeem.
hij vertelde dat de led's enorm zijn verbeterd door de doorontwikkeling,qua kleur
ik kan me voorstellen dat de mensen tevreden zijn met het geen wat ze nu hebben. zoals tl verlichting of gloeilampen.
en dat het afschrikt om van verlichting te veranderen
Ik ben de gene die dat wel durft , omdat ik nog geen evaringen heb met dergelijke verlichting.en aan het begin sta van een geheel nieuwe broedruimte

ik ga eerst een 1 ledstrip bestellen , en ga het uitvoerig testen. als ik niet tevreden ben,ben ik € 22= armer. maar ja soms moet je risico nemen
ik heb hem ook nog gevaagd , hoeveel ledsstrips ik aan kan sluiten op een voeding van 12 volt/2,3 amp, gelijkstroom
daar is blijkbaar een makelijk sommetje voor . 12 Volt x 2,3 amp = 27,6 volt
dus 27,6 : 2,5 watt = 11 strips
dus maximaal kan ik er 11 stips op aansluiten.

Animal
04-03-2011, 15:44
12 Volt x 2,3 amp = 27,6 WATT
de ledsstrips zijn 2,5 WATT, dus maximaal kan ik er 11 stips op aansluiten

Arjan JL
04-03-2011, 15:59
Hallo

weet niet of je deze al gezien heb.

http://www.zebravink-genemuiden.nl/Site/Pagina/Verlichting.htm

Gr Arjan

populier
04-03-2011, 16:13
Misschien overheen gelezen maar waren die strips dimbaar?

Ik vind mijn leds erg fel, zijn direct op 220v maar niet dimbaar:-(

Hier kan je ze zien:http://www.youtube.com/watch?v=R2fXOVXgsu4

P.Wijlaars
04-03-2011, 16:58
12 Volt x 2,3 amp = 27,6 WATT
de ledsstrips zijn 2,5 WATT, dus maximaal kan ik er 11 stips op aansluiten

ja dat staat er toch , in mijn bericht . deze voeding gebruik ik alleen om te testen. gekocht bij de kringloopwinkel voor € 2=

hansd
04-03-2011, 17:17
hallo bij de aldi lagen ook led-strips 2 rails met ieder 36 leds incl.adapter en schakelaar van 27,50 euro voor 20,= euro.
ik weet niet of je er een dimmer voor kan zetten.
heb 2 sets gekocht voor mijn aanstaande binnenverblijf 2* 2,5 watt,wat een licht:)

grt hans

P.Wijlaars
04-03-2011, 17:32
hallo bij de aldi lagen ook led-strips 2 rails met ieder 36 leds incl.adapter en schakelaar van 27,50 euro voor 20,= euro.
ik weet niet of je er een dimmer voor kan zetten.
heb 2 sets gekocht voor mijn aanstaande binnenverblijf 2* 2,5 watt,wat een licht:)

grt hans

oke, Hans , maar zijn ze ook geschikt voor in broedkooien?

hansd
04-03-2011, 17:37
ze zien er het zelfde uit als die in jouw eerstgeplaatste link van MP.
zonder dim-unit maar gewoon een mooi plat adaptertje plus bevestigingsmatr.

grt hans

p.s. duits fabrikaat.

P.Wijlaars
04-03-2011, 17:41
ze zien er het zelfde uit als die in jouw eerstgeplaatste link van MP.
zonder dim-unit maar gewoon een mooi plat adaptertje plus bevestigingsmatr.

grt hans

p.s. duits fabrikaat.

ik zal wel eens gaan kijken , bij de aldi. bedankt alvast

P.Wijlaars
04-03-2011, 17:52
Ik vind de leds wel fel, maar zoals ik al zei zijn die van mij te stellen, waardoor de licht bundel niet direct in de kooien valt.

Ik geloof dat de dimmer die bij de led's wordt geleverd,een opties heeft dat als je het te fel vind , kan je procent gewijs dimmen.
BV als je 100 % te veel licht geven , kan je de dimmer terug schroeven naar BV 90%.

maar daar ben ik niet zeker van, weer een goede reden om weer te gaan bellen:rolleyes:

natuurkweker
04-03-2011, 18:38
Hallo Peter. Mischien is een andere optie of benaderings wijze mischien kijken of er andere kwekers of liefhebbers zijn die het door jouw gekozen systeem al in werking hebben en of deze er tevreden mee zijn. Mogelijk kun je dan voor jezelf gaan kijken of het in de praktijk voor jouw gevoel goed functioneerd voordat je je dure centjes gaat uitgeven.
Een goede verkoper met een goede ouderwetse Nederlandse babbel zal toch altijd proberen je de goederen "aan te smeren".
'T is maar een idee. In ieder geval success .

ik ben het helemaal met kees eens
ik heb de verlichting werkelijk in kooien gezien ik vind ze veelste fel oke dat is mijn mening erover
maar iedere zijn eigen keuze he
:D
ik denk dat we zelf ook niet in zon meer halogeeen spot kunnen kijken dus ik kan me niet voor stellen dat de vogels erop zitten te wachten .
vogels hebben een rustig licht nodig tijdens de kweek een geen fel licht waar ze foks wild van worden:D

P.Wijlaars
04-03-2011, 19:45
Hallo, natuurkweker
dat je het met kees eens bent , is niks mis . dat is jou mening. maar ik blijf anthousiast over dit product. wat ik niet doe, is alles in 1 keer bestellen.
dus eerst proberen en testen met 1 ledstrip .
ik ga er vanuit dat je dik tevreden bent met de verlichting die je nu hebt.dat moet je ook zo houden.
maar ik heb nog helemaal niets he? dus... wat :D LED:D me , om niet een beetje met de tijd mee te gaan.

ik hou je op de hoogte.

P.Wijlaars
04-03-2011, 21:30
en dat is geen kritiek op hr wijlaars... want nogmaals het idee is naar mijn mening goed en iemand moet de eerstezijn die het kan vertellen

oke, Ron.

Ik zie dit zeker niet als kritiek,in tegendeel zelfs.
alleen is het jammer dat ik nog geen kwekers ken die bij mij in de buurt wonen die dit systeem hebben.
ik heb de eigenaar van de firma, in totaal 3 kwartier aan de telefoon gehad. ik weet zeker als ik er niet tevreden over ben dat ik ze mag terug sturen. , dus eigelijk zit er geen risico aan vast.

en nog even dit , er zijn kwekers die vinden de ledstrips veel te fel licht geven
dat komt dat ze onbewust aan het vergelijken zijn met hun huidige verlichting
ik zal een voorbeeld geven

tegenwoordig rijden er steeds meer auto's met dat blauwe felle licht.
als je er een tegenmoet komt kijk je bewust of onbewust naar die verlichting. toch?
en dan zeggen ze OO wat is dat fel licht.!!
Niet dus , je kijkt er in, daarom lijkt het feller
en als je tussen 10 auto's met normale verlichting 1 auto met de gasexplosielampen ziet (zo noemen ze dat geloof ik) , valt dat extra op .

Maar over een aantal jaren weten we niet meer beter.dan hebben we het allemaal.

RonWiel
05-03-2011, 11:09
ben benieuwd en houd ons op de hoogte.......

dat over de autolampen is een feit inderdaad........men dacht dat het meer verblinde maar dat komt omdat men erin kijkt, in werkelijkheid werkt het minder verblindend.

P.Wijlaars
05-03-2011, 12:42
ben benieuwd en houd ons op de hoogte.......

dat over de autolampen is een feit inderdaad........men dacht dat het meer verblinde maar dat komt omdat men erin kijkt, in werkelijkheid werkt het minder verblindend.

Zeker, Ron ga ik zeker doen, maar het gaat er mij niet om,om kwekers over de streep te trekken ,he?
kwekers met Tl's of wat voor licht dan ook,alle respect-0-
goed is goed.en vooral geen geld uit geven waar je niet achter staat;)

natuurkweker
06-03-2011, 14:17
ik heb in me onderste kooien ook led verlichting hoor
maar dit is pas nieuw op de markt
en ik wacht liever wat langer op de markt is ik bespaar me het geld wel
laat er andere mensen wel met de grote voeten in trappen voordat ik er zelf in trap .
gaat niet erom als het mooi is of zo gaat mijn erom om de duur die ze zeggen dat ze mee gaan
.
je begrijpt me niet de lange uren dat ze moeten blijven branden daar komt werkelijkheid vaker niks van uit

P.Wijlaars
06-03-2011, 14:25
Ik ben bang dat nog wel even duurt , dat die verlichting goedkoper wordt.
ik kan daar niet op wachten. ik vind het nu al niet zo duur.
het is even een aanschaf,
en daarbij ik probeer het alleen op 1 broedkooi. dus €22= dat ik er armer van kan worden.
bevalt het komen er meer

P.Wijlaars
06-03-2011, 14:35
50.000 licht uren gaan ze mee.

dat is als je ze 24 uur per dag laat branden 2083 dagen.
2083 dagen : 365 dagen = 5,7 jaar

maar je hebt maar 15 branduren per dag nodig , dus tel daar nog maar 10,000 branduren bij.
en dan ben ik nog voorzichtig.

de aanschaf betaalt zich echt terug op langer termijn.

P.Wijlaars
07-03-2011, 01:11
hallo,

yep , klopt , 2,5 watt per kooi = 40 watt totaal

lambert46518
07-03-2011, 13:39
kijk eens naar de prijs op de site van americandj. eu daar zijn leds te koop van 100cm lang incl trafo voor nog geen 50 euro
Werkt prima en ik denk goedkoper als waar u momenteel gek van bent

Josly
07-03-2011, 15:10
kijk eens naar de prijs op de site van americandj. eu daar zijn leds te koop van 100cm lang incl trafo voor nog geen 50 euro
Werkt prima en ik denk goedkoper als waar u momenteel gek van bent

hallo,

zijn die geschikt voor vogels,
ik denk het niet,

leds verlichting kan men niet vergelijken als de verlichting van gloeilampen, spaarlampen, tl lampen, etc,
al die lichtbronnen verlichten rondom, een straalhoek van 360 graden,
leds verlicht de plaats, zone, voorwerp dat moet verlicht worden, de straalhoek van leds is meestal 120 graden, er zijn er ook van 140 graden,
iedereen heeft het hier over x aantal Watt, dit is niet het grote probleem van leds als men spreekt over verlichting bij dieren,

de basis kleuren van leds zijn rood, groen en blauw, deze kleuren ontstaan,elk afzonderlijk, door elektronen door een bepaald metaal, legering, te sturen, door combinatie van die kleuren, legeringen, bekomt men een andere kleur,
bij elke kleur is er een ander metaal (legering) nodig, het komt er dus op aan een metaal (legering) te vinden die alle, of zoveel mogelijke, kleuren tegelijk toont en die bestaat nog niet, het gaat meestal om X aantal kleuren, die verschillen naargelang de fabrikant, met als hoofd spectrum blauw als men spreekt van koel licht,
bij True-Light, volledig spectrum spreekt men van 17 verschillende kleuren,
bij tl-buizen wordt dat bekomen door allerlei soorten fosfor,
bij leds gebeurd dit door rode, groene en blauwe leds in een behuizing te brengen,
dus bij leds verlichting is het ook belangrijk, welke kleuren worden getoond,

om een voorbeeld te geven,
je kweekt onranje kanaries en de leds tonen geen oranje dan heb je een probleem, bij volledige kunstverlichting met leds zonder natuurlijke verlichting, de nakomelingen zien hun ouder vogels in een andere kleur dan oranje,
komen deze nakomelingen in een buiten voliere, dan zullen ze oranje kanaries, zoals de ouder vogels, niet herkennen, kans bestaat dat de vogels soortgenoten niet of minder goed herkennen als ze in andere omstandigheden zijn gehuisvest,

als men leds in een broedkooi gebruikt moet men met heel wat factoren rekening houden, nestkast binnen of buiten de kooi, open, halfopen, gesloten nestkast, etc,
doordat leds een beperkte straalhoek hebben bestaat de kans dat het invloed heeft bij de ontwikkeling van de ogen bij jonge vogels,
in de reptielen wereld heeft men al blindheid van dieren vastgesteld, daar hebben de leds een bijkomend probleem, ze geven geen, of bijna geen, warmte af, ook omdat ze niet beschikken over UV straling, er bestaan leds met UV straling, dan spreken we over UV-A straling, dan zijn het groene leds en spreekt men van nacht verlichting, wat daarmee wordt bedoeld snap ik niet goed, wordt wel veel toegepast bij vleermuizen,

loodje
07-03-2011, 16:44
He Kees, even off topic, maar waar ga je dan naar toe?, of is dit niet netjes om te vragen, ben wel nieuwsgierig hoor, (ik ben een vrouw) Ik heb er natuurlijk niets mee te maken, maar toch???

P.Wijlaars
07-03-2011, 17:49
hallo,

zijn die geschikt voor vogels,
ik denk het niet,

Ik weet wel zeker, kijk maar op http://www.palomavolieres.nl/page5.php

of lees dit>>>>>>>>>>>>>

Primeur van Paloma Volières: Energiezuinige LED-verlichting met automatische dimmer voor Volières, Nachthokken, Duiven-afdelingen, Aquaria, Terraria en Vijvers.

Deze LED-verlichting gebruikt maar een fractie aan stroom en is geheel automatisch dimbaar. Dit om zon- opgang en -ondergang te simuleren. Zodoende worden de vogels, vissen en of andere dieren niet overvallen door het plotseling uitgaan van het licht en kunnen zij hun nachtverblijf tijdig vinden. Deze verlichting kan zelfs waterdicht uitgevoerd worden en kan dus zelfs in de buiten volière of in vochtige ruimten (lichtkappenen bij vijvers) geplaatst worden. Door de veilige spanning van 12 volt is het eenvoudig om deze aan te sluiten. LED-verlichting heeft ook het voordeel dat er geen warmte of zelfs hitte ontstaat, zoals we dit gewend zijn van gloeilampen en TL-verlichting. De energie wordt veel beter omgezet in lichtopbrengst. In de volière of aquaria is dan geen gevaarlijk hoge spanning meer nodig van 230 volt,want de genoemde 12 volt gelijkspanning is ongevaarlijk voor mens en dier.
LED-verlichting gaat zeker 25 maal langer mee dan een gloeilamp en zeker 5 maal langer mee dan TL. Een TL brand ongeveer 5000 uur maar ondervind een knippereffect met een snelle terugloop en zal na een jaar vervangen moeten worden. Tevens is een TL alleen dimbaar met speciale, dure voorschakelapparaten (EVSA-R) en speciale dim-apparatuur. Een gloeilamp gaat maar 1500 tot 2000 uur mee, terwijl de LED-verlichting gemakkelijk 50.000 branduren haalt. Door het veel geringere stroomverbruik en de lange levensduur verdient de LED-verlichting zich absoluut, in korte tijd hierdoor terug.

De automatische LED-verlichting dimmer kent vele mogelijkheden:
De zon- opgang en -ondergang wordt nagebootst, in naar keuze 30 of 45 minuten. Dit is afhankelijk van het natuurlijke leefgebied, waar Uw vogels voorkomen (verderaf of dichtbij de evenaar).
De dimmers en LED-verlichting uit ons assortiment zijn op basis van gelijkspanning. Ook is er geen hinderlijk "knipper-effect" ook niet tijdens het opkomen of dimmen. Dit maakt dat onze LED-verlichting uitermate geschikt is voor vogels.
De dimmer kent ook een maan-effect. Dit is voor sommige vogelsoorten nodig, omdat zij in de nacht hun jongen nog voeren. Tevens is het maan-effect te gebruiken voor het terugvinden van de slaapplaats bij een onverwachte verstoring.
Er is een vrij schakelcontact beschikbaar welke, als de LED-verlichting op 100 % brand, ingeschakeld wordt. Hiermee kan bijvoorbeeld een ventilator geschakeld worden of ervoor zorgen dat in de broedperiode de luchtvochtigheid-apparatuur in werking wordt gesteld. Ook kan met dit contact een lampje worden geschakeld wat buiten de vogelruimte aangeeft, dat de verlichting in de vogelruimte "aan" is.
Veiilige spanning van 12 volt, zeker in combinatie van vocht of condens. Dus geen levensgevaarlijke situaties meer!
Deze doordachte functies zijn niet op de gebruikelijke automatische gloeilamp en TL dimmers te vinden. Vaak zijn deze dimmers gebruiksonvriendelijk en werken deze over het algemeen gecombineerd met TL- en gloeilampen en zijn er meerdere 230 volt aansluitstekkers nodig. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede en er kan gemakkelijk een aansluitfout worden gemaakt. Ook vanwege het Europese verkoopverbod van gloeilampen wat ingaat in 2012,worden de 230 volt dimmers met gloeilampen nu verbannen en zijn deze al bijna niet meer nieuw te verkrijgen.:p :p :p :p Laat U dus wat dat betreft niet misleiden tot aankoop hiervan.

De dimmers zijn, zoals aangegeven in twee dimtijden beschikbaar. U kiest de gewenste dimmer en geeft ons het gebruik van de dimtijd door (30 of 45 minuten), wel of géén gebruik van het maan-effect. Bij het maken van Uw keuze, kunnen wij U adviseren. Alle automatische dimmers welke door ons geleverd worden zijn tevens voorzien van het vrije schakelcontact, nederlandse garantie van 1 jaar, uitvoerig aansluitschema en met een gebruiksaanwijzing in het Nederlands.

Een hoeveelheid van gloeilamplicht van 60 watt of SL-PL-TL- licht van 30 watt wordt vervangen door 6 watt aan LED-verlichting

Animal
07-03-2011, 18:30
""Een hoeveelheid van gloeilamplicht van 60 watt of SL-PL-TL- licht van 30 watt wordt vervangen door 6 watt aan LED-verlichting""

Dit is helemaal NIET waar.
Ze moeten daar eerst eens met cijfers komen (lumen's) eer ze zulke dingen beweren.

Een 6 wat spaar lamp geeft evenveel licht als een 6 watt led lamp.
en een tl of pl is hetzelfde als een spaarlamp.

Arjan JL
07-03-2011, 18:52
Hallo,

Maar is het inderdaad niet dat vogels vitamine halen uit UV licht, kans op overmelanisatie word ook groter zonder UV licht.

Maar wat maken jullie je druk om andermans centen.

Gr arjan

Josly
07-03-2011, 19:19
Hallo,

Maar is het inderdaad niet dat vogels vitamine halen uit UV licht, kans op overmelanisatie word ook groter zonder UV licht.

Maar wat maken jullie je druk om andermans centen.

Gr arjan

hallo Arjan,

klopt wat je aanhaalt, maar hoeveel vogel/kweekruimtes zijn er niet verlicht met "gewone" verlichting, zonder UV stralen, dus de problemen op dit gebied blijven dezelfde,

P.Wijlaars
07-03-2011, 19:31
nou nog 1 ding dan , de let's van deze tijd zijn aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de led's van een jaar of 4 geleden.
ze zijn veel minder blauw.en komen heel dicht bij daglicht.

door de doorontwikkeling van deze led's , heb je nu een goede kwaliteit led.

en als je ze te fel vindt , zet je er een dimmer tussen zodat het constant minder licht geeft.
maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Dus wat LED je;)

Josly
07-03-2011, 19:52
hallo Peter,

wat betreft de leds die jij gebruikt blijf ik neutraal, gewoon omdat er te weinig geweten is waarvoor je ze gebruikt en hoe ze gefabriceerd worden/zijn, al bestaan leds al meer dan 40 jaar, de enige informatie tot op heden is waarvoor de leds werden gebruikt, vooral displays, indicatorlamjes-reclame,
doordat men er in geslaagd is leds met wit licht te maken en de hoge energie kosten zijn de fabriekanten zich meer gaan concentreren op leds verlichting, op dit ogenblik is dit straat verlichting, verlichting "grote" gebouwen ( kantoren, scholen, ziekenhuizen, etc,) - woningen,
ik heb weet van een scholencomplex waar men leds verlichting gebruikt, uitgezonderd de lokalen voor jonge kinderen-kleuters, omdat men op heden niet weet welke gevolgen leds kan hebben/veroorzaken bij de ontwikkeling van de ogen en deze risico's niet durf te nemen,

P.Wijlaars
07-03-2011, 19:58
Hoi ,Josly

Op de 1e plaats. ik heb ze nog niet, maar ben nog steeds erg anthousiast over dit systeem.

zo gauw ik het in gebruik heb. laat ik het je weten.

dan zal ik er ook wat foto's bij zetten. zonder flits.

Animal
07-03-2011, 20:07
Maar een bedrijf wat in zijn reklame liegt geloof je wel.:confused:

Origineel gepost door Animal
""Een hoeveelheid van gloeilamplicht van 60 watt of SL-PL-TL- licht van 30 watt wordt vervangen door 6 watt aan LED-verlichting""

Dit is helemaal NIET waar.
Ze moeten daar eerst eens met cijfers komen (lumen's) eer ze zulke dingen beweren.

Een 6 wat spaar lamp geeft evenveel licht als een 6 watt led lamp.
en een tl of pl is hetzelfde als een spaarlamp.

Animal
07-03-2011, 20:17
Een felle, witte led Lichtstroom vergeleken

De ouderwetse gloeilamp: 12-15 lumen per watt
De halogeenspot: ca. 20 lumen per watt
De modernste (2010) superfelle witte leds (type superflux): 60-100 lumen per watt
Een moderne spaarlamp (15 W): 55-60 lumen per watt
TL-buizen: ca. 70 lumen per watt
Natriumlampen (straatverlichting): 120-200 lumen per watt

Een moderne spaarlamp is dus efficiënter dan de modernste led. Een led verslaat wel de ouderwetse gloeilamp en ook de halogeenspot, maar niet de moderne spaarlampen.
De prijs van een moderne led is ongeveer 15 eurocent per Lumen; dat is ca. 15x zoveel als de prijs van een gewone spaarlamp, die minder dan 1 eurocent per Lumen kost (prijspeil 2006). Ook in prijs is een led dus (nog) absoluut niet concurrerend. In levensduur wel; een led gaat gemakkelijk 50.000 uur mee, en zelfs de modernste TL buizen en natrium- of kwiklampen halen nooit meer dan 18.000 uur. Uitzondering hierop zijn de zogenaamde "long life" TL-buizen. deze kunnen, afhankelijk van het toegepaste voorschakelapparaat wel tot ca 50.000 uur meegaan. uitgaande van een lichtterugval van maximaal 15%. Het is daarbij wel zo dat van de meeste leds met hoog vermogen de lichtopbrengst gedurende de levensduur langzaam afneemt. Bovendien neemt de levensduur (en lichtopbrengst) snel af als de LED (te) heet wordt. Een goede koeling is nodig, en dat maakt hem weer minder compact en zwaarder.

Josly
07-03-2011, 20:17
nou nog 1 ding dan , de let's van deze tijd zijn aanzienlijk verbeteterd ten opzichte van de led's van een jaar of 4 geleden.
ze zijn veel minder blauw.en komen heel dicht bij daglicht.

door de doorontwikkeling van deze led's , heb je nu een goede kwaliteit led.

en als je ze te fel vindt , zet je er een dimmer tussen zodat het constant minder licht geeft.
maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Dus wat LED je;)

hallo Peter,

klopt wat je aanhaalt,
ga je voor elke kooi een dimmer gebruiken,
ik denk dat bij de verschillende kooien op het zelfde ogenblik/moment niet het zelfde zal zijn, denk maar wanneer er jongen zijn, in alle kooien jongen en op het zelfde moment geboren, voor broedconditie meer licht, bij jongen minder licht, afhankelijk van leeftijd,

Ton
07-03-2011, 20:22
doe mij maar een gloeilampie, lekker goedkoop, en je weet wat je koopt. :wave

P.Wijlaars
07-03-2011, 20:28
doe mij maar een gloeilampie, lekker goedkoop, en je weet wat je koopt. :wave

dat zal niet heeeeeeeeeeel lang meer duren,Ton:D

Ook vanwege het Europese verkoopverbod van gloeilampen wat ingaat in 2012,worden de 230 volt dimmers met gloeilampen nu verbannen en zijn deze al bijna niet meer nieuw te verkrijgen

casehulsebosch
07-03-2011, 20:38
Wij gaan eind volgende maand naar West Australie, pakken in het zuiden onze 4 x 4 camper op die daar geparkeerd staat en gaan Noordwaarts. Ik zeg voor 6 maanden, Ingrid zegt voor 4 :p
In ieder geval doe ik van 4 tot 8 September mee aan de jaarlijkse vogeltelling voor Gould Amadines in Wyndham in de Kimberley's voor ik weer terug naar Margaret River rij om de camper voor een tijdje te parkeren. Dat is nog zo'n 3500 km rijden dus daar zal ik nog wel een weekje of wat over doen.

Ik zit graag in de outback maar daar krijg je geen signalen dus hebben we slechts een sattelite telefoon voor noodgevallen.

Josly
07-03-2011, 22:05
met gewone spaarlampen kom ik voor alle kooien uit op 24 watt .
jij 40 dat is bijna de helft verschil
dan is de vraag als ze de 50 duizen uren wel halen
dus wat heeft het voor zin eentje eerst aan te schaffen laat je die eerst 50 duizend uren branden voordat je de andere kooien er ook eentje in laat hangen ???

16 keer 22 euro 352 euro
dan nog de dimmer die er tussen moet 198 euro dat je zei
bij elkaar 550,- euro aan verlichting
ik nog geen 100 euro voor 16 kooien
wanneer heb jij dat geld dan terug verdient ???
dan moet je ze minstens paar jaar laten branden voordat je merkt wat de kosten zijn
dan vraag ik me af als er al regelmatig kapot gesprongen zijn .
40 watt wat de hele dag brand plus nog de gewone tl buizen die je wild laten branden
je kunt die tl buizen niet steeds aan en uit doen dit gaan vogels zeker merken als hangt er verlichting in de kooien .
eerlijk gezegt heb ik geen gevoel erbij dat ze paar jaar mee gaan
lekker duur grapje plus als je 4 tl of 2 buizen erbij hangt van 36 wat tel eens uit wat er aan watt bij je brand ??
ik gewone lampen
gewone lampen geven 7 watt per kooi als ikz e allemaal zou doen.
gesproken dan over 16 kooien bij elkaar 24 watt aan stroom is bijna de helft .
7 watt trekt aan stroom kwa verbruik 1.5 watt stroom .

hier voorbeeld ook deze lampen pas nieuw op de markt
http://www.youtube.com/watch?v=zKOiPhpg0l4

of ze geven teveel licht
of mensen krijgen er hoofdpijn van
dit is pas op de markt hoe kunnen hun nu aan tonen dat ze wel die percentage halen die ze werkelijk zeggen>???
gewone led verlichting is al jaren op de markt daar zit toch meer goed gevoel bij als dit iets nieuws ???

ikz eg bespaar je kosten en ga er heerlijk een paar dagen er lekker tussen uit dan hoofdpijn te krijgen van deze lampen hahaa
trouwens heb een foutje gemaakt
mijn lampen trekken 1.2 watt per kooi aan stroom dus nog minder had verkeerd gelezen op doosje mijn excuus hiervoor dus nog geen 20 watt bij elkaar aan stroom verbruik

hallo natuurkweker,

je zegt er niet bij dat er ook natuurlijk licht aanwezig is,

dit komt omdat er op dit ogenblik te veel wantrouwen is,
hoeveel TV's beschikken er niet over leds,

wat het kostenplaatje betreft,
per lichtpunt brengt dit jaarlijks een besparing op van ongeveer 30 €,
vermenigvuldig dat met het aantal lichtpunten straatverlichten, kantoren, scholen, ziekenhuizen, etc,
ik denk dat het kostenplaatje snel gemaakt is

P.Wijlaars
07-03-2011, 23:32
hallo Peter,

klopt wat je aanhaalt,
ga je voor elke kooi een dimmer gebruiken,
ik denk dat bij de verschillende kooien op het zelfde ogenblik/moment niet het zelfde zal zijn, denk maar wanneer er jongen zijn, in alle kooien jongen en op het zelfde moment geboren, voor broedconditie meer licht, bij jongen minder licht, afhankelijk van leeftijd,

Nou. nee, ik denk dat dat wel erg duur wordt,dus 1 dimmer voor alle 16 kooien.
is wel een punt wat je daar aanhaalt,dan zal ik dit handmatig moeten regelen denk ik.door tussen elke kooi een soort van popmeter te zetten, als dat mogelijk is?

soort gelijk als deze popmeter, weet alleen niet of deze geschikt is,voor het dimmen van licht
http://www.radiocentrum.com/picturepop.php?id=600626.jpg

casehulsebosch
08-03-2011, 11:04
Mijn berichtje wordt al vermeld binnen de eerste 30 seconden van deze clip dus men behoeft niet het hele geval te beluisteren.

http://www.youtube.com/watch?v=5nzUebmd-lM

Nu nog proberen het in werking te doen treden.

Animal
08-03-2011, 11:27
"en ik laat me niks aansmeren, door verkooppraatjes.
ik heb al eerder gezegt , dat ik niet over 1 nacht ijs ga"

Je haalt je informatie alleen maar bij de verkoper ,en die wil alleen maar verkopen.
Als je echt niet over 1 nacht ijs gaat ,had je dezelfde informatie kunnen vinden die ik geplaatst heb ,en daar blijkt uit dat de moderne tl of spaarlamp net zo veel llicht geeft ,en dan ook nog in de juiste kleur.(ik weet er ook toevallig iets van omdat ik al 20 jaar in de verlichtings industrie werk)
Je verdient je investering dus nooit terug.
Wat ik al eerder zei ,,het enige voordeel van de led lampen is op dit moment dat ze compact zijn en gemakkelijk in te bouwen.

Babbes
13-03-2011, 12:52
En ik vond een demo filmpje op Youtube over dimmers voor LED verlichting, het ziet er goed uit. http://www.youtube.com/watch?v=VDBzhIyyqCc

En voor meer productinformatie over LED's, dimmers etc zie onderstaande links.

http://www.venkelectronics.nl/

http://www.leds.de

http://www.led-tech.de

Antoni Hopmann
13-03-2011, 17:54
toevallig iets van omdat ik al 20 jaar in de verlichtings industrie werk)

Dat zegt me niet zoveel,dat je bij philips werkt.
laten we afwachten. tot ik de ledsstips in bezit en in gebruik heb,
en dan spreken we elkaar wel weer.

Nou dat zegt mij wel veel.
Ik denk,dat als je 20 jaar in de verlichtingsindustrie werkzaam bent,
toch wel iets van verlichting te weet bent gekomen.
De ledstrips zien de meesten toch als een soort kerstverlichting en m.i.
terecht.

P.Wijlaars
13-03-2011, 19:08
Misschien overheen gelezen maar waren die strips dimbaar?

Ik vind mijn leds erg fel, zijn direct op 220v maar niet dimbaar:-(

Hoi,Michael.

de ledsstrips zijn in combinatie met de bijbehorende dimmer te dimmen
en nog Hoogfrequent ook , voor heel rustig licht.
wat wil je nog meer;)

ele
08-07-2011, 01:10
Als herinnering aan de vele verwijderde onzin en "liefdevolle" opmerkingen (ca.40) heb ik het berichtje met link van onze overzeese vriend Kees laten staan en het topic weer geopend.

Antoni Hopmann
08-07-2011, 09:06
Als herinnering aan de vele verwijderde onzin en "liefdevolle" opmerkingen (ca.40) heb ik het berichtje met link van onze overzeese vriend Kees laten staan en het topic weer geopend.

Haha, die Eelke toch.
Een goede maar ook vooral leuke link van Kees.

Wiggel
11-08-2011, 17:38
Paar maanden later dit topi even doorgelezen en kan alleen maar zeggen dat mijn ruimte van 8 m2 verlicht wordt door een dubbele TL van 150 cm en een enkele van 120 cm.

Totaal 114 Watt. In de enkele zit nu kleur 950 dankzij RobK.
En voor de dubbele schaf ik een deze dagen 2 x kleur 950 of 965 aan.

Licht genoeg dacht ik zo.

Tijdsduur dat ze ongeveer aanstaan.

- 5 Maanden 15 uur per dag. (alleen de dubbele staat dan aan)
- 2 Maanden 12 uur per dag. (1 van de 2 uit de dubbele staat aan)
- 5 Maanden 9 uur per dag. (1 van de 2 uit de dubbele staat aan)

De enkele van 120 cm wordt alleen gebruikt om de vogels onder te bekijken.

Uit mijn berekening verbruik ik ongeveer 1 KWatt per dag wat neerkomt op 115 Euro per jaar, nog geen tientje per maand dus.

Voor mij zou de enige rede om ooit over te stappen op licht per kooi zijn dat het praktisch en mooi is. Voor het geld heb ik geen zin om te veranderen want wat ik ook aanschaf en bespaar, eind van de maand is het toch iedere keer weer op :)

Antoni Hopmann
11-08-2011, 19:46
Hahahaha !
Ik heb nog nooit enige berekening gemaakt met betrekking tot
energie.
Ben gewoon iemand,die niet meer neemt dan hij nodig heeft.
Wel van 40 W TL buizen naar 36 W.

10% minder verbruik,maar of dat wel dezelfde lichtopbrengst heeft,weet
ik eigenlijk niet.

Serinus
05-07-2012, 21:25
Hallo,

We zijn inmiddels weer een paar maanden verder.
Hoe staat het met de led verlichting van P.Wijlaars, graag even een update.

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
05-07-2012, 22:13
Hallo,

Groeten, Serinus.

Het is nog lang geen Kerst,John.
Bij die kerstverlichting moet natuurlijk wel een dennentakje.;)

ele
07-07-2012, 14:00
Hallo,
Groeten, Serinus.

Peter heeft een poosje terug zijn kweekkooi verkocht en omdat hij niet met een ander soort kunstlicht heeft gewerkt in/bij die kooi en opstelling vermoed ik dat hij niet echt een onderscheidende vergelijking kan maken.
Er zat 1 raam in de vogelruimte op de zijkant van de kooi, ook hier viel dus deels direct (wel gefilterd door glas)en deels indirect door reflectie natuurlijk licht in de kooi.

Misschien zou hij een klein oordeel kunnen geven over hoe hij het licht vond en of de vogels het er goed, gewoon of slecht op deden kwa gezondheid, gedrag, broeden, voeropname, nestgrootte, enz., maar of bepaalde gegevens specifiek zijn toe te schrijven aan dit led-licht valt, volgens mij, dus sterk te betwijfelen.

@Serinus
Hoever bent u met uw "lichtinzichten"?

Voor enige reflectie en verruiming van onze kennis sta ik geheel open.;)

mvg. Eelke

Serinus
07-07-2012, 18:51
Hallo,

Ele;
@Serinus
Nou, Ele, ik moet het vooral hebben van wat mensen tegen me vertellen en wat ik, vooral hier op Vogelcafé, te lezen krijg.
Ik ben geen techneut en vaak zijn de specifieke termen "abracadabra" voor mij.
Maar inmiddels ben ik wél het een en ander wijzer geworden....
1) Er is weinig gericht onderzoek en daarop gebaseerde led verlichting te koop voor specifiek "vogels".
2) De ontwikkeling van led-verlichting gaat in een sneltreinvaart.
3) Er zijn enorme prijsverschillen!
4) De overgrote meerderheid van wat hier in Europa op de markt is, qua led, komt uit het verre Oosten, met name China.

Goed, ik ben nu zo ver dat ik via, via, een direct contact heb gevonden met een Chinese firma.
Ik ben daar nog niet helemaal rond mee, maar ik kan daar led-modules kopen (af fabriek), die de gewenste kleurtemperatuur geven en een voldoende grote spreidingshoek hebben.
Ik moet daar eigenlijk "grote aantallen" kopen, maar ik ben, weer "via, via" bezig om die aantallen omlaag te krijgen, zonder dat het kostenaspect daar onder te lijden heeft.
Als ik het goed heb berekend, dan zou ik een 150 van die modules moeten hebben, voor eigen gebruik in m'n kweekkooien.
Voordeel; ik kan ze voor 1/3 van de prijs kopen, (thuis afgeleverd) als wat ik er hier voor zou moeten betalen.
Ik ben nu nog aan het kijken of het noodzakelijk is om de leds achter een "opaal acrylaat schermpje" o.i.d. te plaatsen, vanwege de scherpte van de straling van de leds.
Ik heb een "sample" thuis en ben daar wat mee aan het stoeien.
(Dat werkt vaak beter bij mij dan het doorspitten van allemaal technische vergelijkingen)

De bedoeling is dat er zeven modules komen in een kweekkooi van 120 x 40 x 60 (lxdxh) en zes in een kweekkooi van 80 x 60 x 60.
In een broedkooitje van 40 x 40 x 40 heb ik aan een module (meer dan) genoeg.

Als het allemaal doorgaat en goed komt (!) want ik realiseer me héél goed dat dit ook gewoon een groot fiasco kan gaan worden, dan laat ik het hier wel even weten.
Ter indicatie; zeven modules á vier led's per module, komen dan op ongeveer 12-13 euro per kweekkooi, even afhankelijk van bijkomende kosten.
Een spreidingshoek van 120 graden (bij de meeste "oudere leds" is dit 90 graden), 6000 - 6500K.
(Als het niet goed gaat zal ik het ook wel melden) ;)

Groeten, Serinus.

Voor de specialisten onder ons;

Luminous Flux(lm); Typical-75, Max-85

Piet Witteman
19-07-2012, 22:05
hallo Serinus

hoe staat het met de LED verlichting
al nieuwe ontwikkelingen
als het goed werkt bij je , kan ik er dan ook bij je bestellen??
Kan je al foto`s plaatsen van de LED`s

Piet

P.Wijlaars
20-07-2012, 00:38
Peter heeft een poosje terug zijn kweekkooi verkocht en omdat hij niet met een ander soort kunstlicht heeft gewerkt in/bij die kooi en opstelling vermoed ik dat hij niet echt een onderscheidende vergelijking kan maken.
Er zat 1 raam in de vogelruimte op de zijkant van de kooi, ook hier viel dus deels direct (wel gefilterd door glas)en deels indirect door reflectie natuurlijk licht in de kooi.

Misschien zou hij een klein oordeel kunnen geven over hoe hij het licht vond en of de vogels het er goed, gewoon of slecht op deden kwa gezondheid, gedrag, broeden, voeropname, nestgrootte, enz., maar of bepaalde gegevens specifiek zijn toe te schrijven aan dit led-licht valt, volgens mij, dus sterk te betwijfelen.

@Serinus

Voor enige reflectie en verruiming van onze kennis sta ik geheel open.;)
mvg. Eelke

Hoi, Eelke,

het klopt wat je schrijft , het enige wat ik heb ervaren is , dat de vogels er geen hinder van hebben,kweken,gedrag,gezondheid van de vogels was geen probleem in deze omstandigheden.

P.Wijlaars
20-07-2012, 00:43
Het is nog lang geen Kerst,John.
Bij die kerstverlichting moet natuurlijk wel een dennentakje.;)

we gaan weer lekker he????

Serinus
20-07-2012, 09:53
Hallo,

Piet Witteman;
hoe staat het met de LED verlichting, al nieuwe ontwikkelingen als het goed werkt bij je, kan ik er dan ook bij je bestellen??
Kan je al foto`s plaatsen van de LED`s
Ik heb een bestelling geplaatst en verwacht die volgende week thuis te hebben.
Op dit moment heb ik alleen nog maar een proefopstelling staan, waarmee ik wat aan het testen ben.

Als je me even een mailtje stuurt, kan ik wel een foto van m'n led-modules opsturen, dan weet je een beetje hoe die er uit zien.

Groeten, Serinus.