Mededeling

Collapse
No announcement yet.

paardenhaar als nestelmateriaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • paardenhaar als nestelmateriaal

    Hoi, vogelfreaks

    Gisteren was mijn broer bij mij op bezoek,die in de paarden doet
    die vroeg mij of ik paardenhaar wilde hebben voor nestelmateriaal.
    in principe leek het me wel wat, maar moet dat niet eerst gewassen worden? , of zo..?
    voor ik het ga gebruiken.??

  • #2
    Paardehaar heb ik in de beginjaren van mijn EC-vogel kweek vaak als bouwmateriaal gebruikt. Vooral de manen en staartharen waren voor de goudvinken ideaal. Ook de overige EC-Vogels namen deze graag en stoffeerden hiermee hun nesten.
    Wassen ? Gewoon in een emmer zetten met heet water en vervolgens goed laten drogen.

    Greetings Lucky

    Opmerking


    • #3
      Hallo Lucky,

      Is dat lange haar van manen en staart niet gevaarlijk om met de poten in verstrikt te raken?
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door populier
        Hallo Lucky,

        Is dat lange haar van manen en staart niet gevaarlijk om met de poten in verstrikt te raken?


        Ik neem aan dat het wel kort geknipt moet worden.ongeveer 5 cm lang denk ik

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
          Ik neem aan dat het wel kort geknipt moet worden.ongeveer 5 cm lang denk ik
          Dan zou het gaan
          zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

          Opmerking


          • #6
            Of 6 cm misschien?
            Wat een onzin, denk je dat alle vogels buiten een schaartje bij zich hebben?
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Nee, maar zijn ook vaak niet geringd.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Of 6 cm misschien?
                Wat een onzin, denk je dat alle vogels buiten een schaartje bij zich hebben?
                Hoi, Ton

                Nou... mijn vader had er toch hele nare ervaringen mee.toen hij te lang nestelmateriaal verstrekte.

                een goulds. had zich letterlijk en figuurlijk opgehangen.
                alleen maar omdat hij het sisaltouw te lang heeft gelaten

                dus lijkt me toch geen onzin. je zal de pech maar hebben

                en wassen?.dat zullen de vogels ook wel niet doen in de natuur ,ik heb nog nooit een vogel bij de wasserete zien gezien.

                Opmerking


                • #9
                  Idem bij een vriend van mij, zijn mooie pop Emblema Picta, te lang nestmateriaal tussen de ring en de poot, heeft de hele dag gebengeld aan een poot, pijnlijke en langzame dood.
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Nee hoor Ton,
                      Hooi hoeft niet kort te zijn . dat zal niet om de pootje draaien. daar is het te stug voor
                      maar dunne draden wel,.het is echt waar wat mijn vader heeft meegemaakt.
                      en hij is echt niet de enige.

                      Opmerking


                      • #12
                        Tja.. Ik begijp de goede bedoelingen wel hoor.
                        Maar dan:
                        ik heb ook wel gezien dat een vogel stikte in een stukje gras, geen gras dus meer?
                        Er is weleens een jong verdronken in een drinkbak, drinkbakken weg dus maar?
                        Soms vliegt een vogel zich dood tegen het gaas, geen gaas de oplossing?
                        Ik heb weleens een popje dood in het nest gevonden, weg met die nestkasten dus?

                        Volgens mij zijn velen veel te bang dat er wat misgaat terwijl vogels volgens mij (!) het liefst zo natuurlijk mogelijk leven, dus ook met zogenaamde "gevaren".
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Waarom is mos gevaarlijk? Ik heb het vroeger wel aan de kanaries gegeven als
                            nestmateriaal. Nooit problemen gehad.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                              Waarom is mos gevaarlijk? Ik heb het vroeger wel aan de kanaries gegeven als
                              nestmateriaal. Nooit problemen gehad.
                              juist en daarmee wilde ik dus precies een punt maken, jij zegt gevaarlijk? nog nooit problemen mee gehad.

                              ik zeg gevaarlijk omdat ik verzamelaar ben van natuurlijke kruiden en nestmaterialen en....................daar controle op laat uitoefenen.

                              Polytrichum commune of te wel het mos wat men veelvuldig kan vinden in bossen en parken.
                              waarom gevaarlijk?

                              het mos word door een zeer gevarieerd scala aan dieren bezocht, hetzij word het mos zelf opgegeten hetzij word er tussen het mos naar voedsel gezocht, mos word ook door tal van dieren gebruikt alszijnde nestmateriaal.
                              daarbij word menig ontlasting gegenereerd en losgelaten ( urine en feces).

                              daarnaast is het ook een geliefd toilet van vele dieren ( die zoeken juist het mos op om zich te ontlasten danwel vlaggen neer te leggen).
                              bv. de egel of kat.

                              nog steeds de vraag waarom mos dan gevaarlijk is/kan zijn?

                              als je mos plukt dan zitten hier mogelijk de nodige parasieten in of "beestjes" die drager kunnen zijn van parasieten ( bv. wormen,torretjes etc.)

                              wat is de eigenschap van mos en waar groeit mos?
                              eigenschap is dat het enorm vocht vasthoud en op vochtige plaatsen groeit .
                              juist door die "eeuwig" vochtige omstandigheden kunnen menig ziekte/ziekteverwekkers overleven /leven.

                              de kans dat je dit in jouw kooi brengt is procentueel gezien erg groot.
                              flauwekul? tja zal wel ....................maar onderzoek wees "iets"anders uit toen.( op dat geplukte/verzamelde gedeelte).

                              de kans dat jouw eigen vogels kruisbesmetting doen is vrij groot. ( en kanaries is een "iets"ander verhaal dan de andere soortjes, puur omdat kanaries vaak in steriele broedkooien gehouden worden en niet /over het algemeen niet in openvoliere's gehouden worden.)

                              gestopt met het geven van mos? nee hoor, want geen mos..........geen kweek ( met dat bepaalde koppel).
                              nu zorg ik alleen dat mos ten eerste niet meer "vers"gegeven word, mos word of gedroogd in magnetron ( pas op zeer gevaarlijk,mos vliegt in de fik als je te lang en jouw magnetron te hoog zet) of pas het jaar erop verstrekt.
                              mos ( en uiteraard andere nestmaterialen )kan je ook laten weken in 1 of ander anti bacterieel middel. ( zelf nooit gedaan).

                              maargoed heb ook wel eens een bundeltje cocosvezel zo in de vuilnisbak gekiepert, of het stonk naar de "olie" of er waren plasjes opgedaan door muis of rat.

                              zelfs het zand of de houtkrullen kunnen gevaarlijk zijn voor de vogels, zelfs het verstrekken van water of eivoer kan gevaarlijk zijn voor jouw vogels.
                              alles is gevaarlijk en niks is gevaarlijk

                              het overkomt je gewoon dat "ongeluk"of je "glipt"er telkens door heen.

                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X