PDA

Bekijk Volledige Versie : paardenhaar als nestelmateriaal

P.Wijlaars
02-03-2011, 16:16
Hoi, vogelfreaks

Gisteren was mijn broer bij mij op bezoek,die in de paarden doet
die vroeg mij of ik paardenhaar wilde hebben voor nestelmateriaal.
in principe leek het me wel wat, maar moet dat niet eerst gewassen worden? , of zo..?
voor ik het ga gebruiken.??

Lucky
02-03-2011, 16:26
Paardehaar heb ik in de beginjaren van mijn EC-vogel kweek vaak als bouwmateriaal gebruikt. Vooral de manen en staartharen waren voor de goudvinken ideaal. Ook de overige EC-Vogels namen deze graag en stoffeerden hiermee hun nesten.
Wassen ? Gewoon in een emmer zetten met heet water en vervolgens goed laten drogen.

Greetings Lucky:)

populier
02-03-2011, 16:29
Hallo Lucky,

Is dat lange haar van manen en staart niet gevaarlijk om met de poten in verstrikt te raken?

P.Wijlaars
02-03-2011, 16:35
Hallo Lucky,

Is dat lange haar van manen en staart niet gevaarlijk om met de poten in verstrikt te raken?

Ik neem aan dat het wel kort geknipt moet worden.ongeveer 5 cm lang denk ik

jeffrey rahoens
02-03-2011, 17:39
Ik neem aan dat het wel kort geknipt moet worden.ongeveer 5 cm lang denk ik

Dan zou het gaan

Ton Koek
02-03-2011, 18:47
Of 6 cm misschien?
Wat een onzin, denk je dat alle vogels buiten een schaartje bij zich hebben?

populier
02-03-2011, 18:53
:rolleyes: Nee, maar zijn ook vaak niet geringd.

P.Wijlaars
02-03-2011, 19:05
Of 6 cm misschien?
Wat een onzin, denk je dat alle vogels buiten een schaartje bij zich hebben?

Hoi, Ton

Nou... mijn vader had er toch hele nare ervaringen mee.toen hij te lang nestelmateriaal verstrekte.

een goulds. had zich letterlijk en figuurlijk opgehangen.
alleen maar omdat hij het sisaltouw te lang heeft gelaten

dus lijkt me toch geen onzin. je zal de pech maar hebben

en wassen?.dat zullen de vogels ook wel niet doen in de natuur ,ik heb nog nooit een vogel bij de wasserete zien gezien.:D

populier
02-03-2011, 19:36
Idem bij een vriend van mij, zijn mooie pop Emblema Picta, te lang nestmateriaal tussen de ring en de poot, heeft de hele dag gebengeld aan een poot, pijnlijke en langzame dood.:mad:

Josly
02-03-2011, 19:47
hallo,

dat paardenhaar wordt gewassen is in de eerste plaats voor de reuk,
paardenhaar houd inderdaad risico's in,
de poten kunnen er in vast/verdraaid geraken,zodat deze worden afgebonden,
jonge vogels kunnen tijdens het sperren een haar naar binnen krijgen en telkenmale bij het voederen dieper naar binnen schuift met de dood tot gevolg,
geen lang paardenhaar gebruiken, wat de lengte betreft, vergelijk het met ander nestmateriaal (sisal/katoen draden)

paardenhaar heeft ook belangrijke voordelen,
zie maar paardenhaar matras,

paardenhaar heeft een speciale eigenschap,
ze zijn niet alleen een goede warmte-isolator,
paardenharen zijn hol en kunnen daardoor perfect vocht opnemen en afvoeren,
eigenlijk functioneert het als natuurlijke airco, zeer belangrijk bij warme periodes, het voert het vocht af en zorgt voor aanvoer van verse lucht, het ventileert het nest
zeer belangrijk bij al die kunststof nest/kast modellen, het verhinderd condensatie binnen in,
paardenhaar wordt voornamelijk gebruikt bij het kweken van vinken soorten, voornamelijk Amerikaanse soorten,

Ton Koek
03-03-2011, 00:12
Ik zal wat kleine schaartjes in de voliŤre hangen, de sukkels doen het al jaren levensgevaarlijk dus.
Mag ik nog wel hooi geven denken jullie of moet ik dat ook in stukjes van 54 mm knippen?

P.Wijlaars
03-03-2011, 00:46
Nee hoor Ton,
Hooi hoeft niet kort te zijn . dat zal niet om de pootje draaien. daar is het te stug voor
maar dunne draden wel,.het is echt waar wat mijn vader heeft meegemaakt.
en hij is echt niet de enige.;)

Ton Koek
03-03-2011, 13:03
Tja.. Ik begijp de goede bedoelingen wel hoor.
Maar dan:
ik heb ook wel gezien dat een vogel stikte in een stukje gras, geen gras dus meer?
Er is weleens een jong verdronken in een drinkbak, drinkbakken weg dus maar?
Soms vliegt een vogel zich dood tegen het gaas, geen gaas de oplossing?
Ik heb weleens een popje dood in het nest gevonden, weg met die nestkasten dus?

Volgens mij zijn velen veel te bang dat er wat misgaat terwijl vogels volgens mij (!) het liefst zo natuurlijk mogelijk leven, dus ook met zogenaamde "gevaren".

winterkoning
03-03-2011, 15:04
ik begrijp jouw punt helemaal hoor Ton K.

ik heb twee keer "zoiets" meegemaakt ( dood door............):

1 keer had er 1 zichzelf "opgehangen"aan de beplanting ( de overige honderdtal niet) dus heb mijn beplanting er maar niet uitgehaald.

1 keer meegemaakt dat een vogel te kort nestmateriaal had binnengekregen toen deze gevoerd werd door pa of man ( had het langer geweest dan had ik het er eventueel nog uit kunnen trekken ( is ook niet zonder risico maargoed) , de rest van de jongen in dat nest niet dus ik geef gewoon het nestmateriaal ze nodig hebben.

en sta ik nog steeds klaar met een plastiek zakje als er een paard bij mijn dochter op de manege geroskamt of manen/staart geknipt word.
sta ik nog steeds klaar met een zakje als de schapen bij mijn buurman geschoren worden.
en ik neem nog steeds een zakje mee voor als ik langs de schotse hooglanders loop.
etc etc.

ondanks de mogelijke gevaren die eraan kunnen kleven.
als het gebeurd is het gewoon een gevalletje van pech gehad, kan men dingen mogelijk voorkomen? wellicht,maar ik kijk er niet naar,ik geef wat ze nodig hebben en als je dan 1 dode op de tig vogels dan is het mij het risico wel waard.( let op dan heb ik het erover dat als er geen alternatieven zijn hť).

ik bedoel heb niltava's volop gekweekt,die wilde niet gaan nestelen , die nestelden alleen als ik mos gaf, en nee niet dat mos bij tuincentrum vandaan ( helaas) ,nee moest persť vers mos zijn uit bos ( de eigenwijze rotzakken) ............kan dit kwaad? tja mos is gevaarlijk ( om diverse redenen) , maarja geen mos geen nest ,geen nest, geen eieren, geen eieren, geen jongen, geen jongen,geen kweekresultaat.

dus/ want anders kunnen "we"niks meer ( want ik kan nog wel meer voorbeeldjes opnoemen van het lijstje waarmee Ton begon).

dat men zuinig is op zijn /haar vogeltjes begrijp ik maar het is geen porselijn in een glazen kast hť.

mvg

Antoni Hopmann
03-03-2011, 15:17
Waarom is mos gevaarlijk? Ik heb het vroeger wel aan de kanaries gegeven als
nestmateriaal. Nooit problemen gehad.

winterkoning
03-03-2011, 16:30

juist en daarmee wilde ik dus precies een punt maken, jij zegt gevaarlijk? nog nooit problemen mee gehad.

ik zeg gevaarlijk omdat ik verzamelaar ben van natuurlijke kruiden en nestmaterialen en....................daar controle op laat uitoefenen.

Polytrichum commune of te wel het mos wat men veelvuldig kan vinden in bossen en parken.
waarom gevaarlijk?

het mos word door een zeer gevarieerd scala aan dieren bezocht, hetzij word het mos zelf opgegeten hetzij word er tussen het mos naar voedsel gezocht, mos word ook door tal van dieren gebruikt alszijnde nestmateriaal.
daarbij word menig ontlasting gegenereerd en losgelaten ( urine en feces).

daarnaast is het ook een geliefd toilet van vele dieren ( die zoeken juist het mos op om zich te ontlasten danwel vlaggen neer te leggen).
bv. de egel of kat.

nog steeds de vraag waarom mos dan gevaarlijk is/kan zijn?

als je mos plukt dan zitten hier mogelijk de nodige parasieten in of "beestjes" die drager kunnen zijn van parasieten ( bv. wormen,torretjes etc.)

wat is de eigenschap van mos en waar groeit mos?
eigenschap is dat het enorm vocht vasthoud en op vochtige plaatsen groeit .
juist door die "eeuwig" vochtige omstandigheden kunnen menig ziekte/ziekteverwekkers overleven /leven.

de kans dat je dit in jouw kooi brengt is procentueel gezien erg groot.
flauwekul? tja zal wel ....................maar onderzoek wees "iets"anders uit toen.( op dat geplukte/verzamelde gedeelte).

de kans dat jouw eigen vogels kruisbesmetting doen is vrij groot. ( en kanaries is een "iets"ander verhaal dan de andere soortjes, puur omdat kanaries vaak in steriele broedkooien gehouden worden en niet /over het algemeen niet in openvoliere's gehouden worden.)

gestopt met het geven van mos? nee hoor, want geen mos..........geen kweek ( met dat bepaalde koppel).
nu zorg ik alleen dat mos ten eerste niet meer "vers"gegeven word, mos word of gedroogd in magnetron ( pas op zeer gevaarlijk,mos vliegt in de fik als je te lang en jouw magnetron te hoog zet) of pas het jaar erop verstrekt.
mos ( en uiteraard andere nestmaterialen )kan je ook laten weken in 1 of ander anti bacterieel middel. ( zelf nooit gedaan).

maargoed heb ook wel eens een bundeltje cocosvezel zo in de vuilnisbak gekiepert, of het stonk naar de "olie" of er waren plasjes opgedaan door muis of rat.

zelfs het zand of de houtkrullen kunnen gevaarlijk zijn voor de vogels, zelfs het verstrekken van water of eivoer kan gevaarlijk zijn voor jouw vogels.
alles is gevaarlijk en niks is gevaarlijk

het overkomt je gewoon dat "ongeluk"of je "glipt"er telkens door heen.

mvg

Josly
03-03-2011, 17:15
hallo,

mos in magnetron is een soort dielektrisch ontsmetten, is een alternatief voor stoomontsmetten,

Animal
03-03-2011, 18:10
"soort dielektrisch ontsmetten"

In een magnetron wordt alle vloeistof gewoon verwarmd ,,gekookt dus !

Van dat mos gaan in de natuur ook de vogels niet dood die dat in hun nesten gebruiken ,dus waarom zouden onze vogels daar niet tegen kunnen. Er zitten zelfs een hoop eetbare dingen die de vogels graag zullen hebben.
Als je gezonde vogels hebt ,en ook sterke gezonde vogels wilt kweken ,is er niets aan de hand.
Je hoeft echt geen laboratorium omstandigheden te creeren ,om vogels te kunnen kweken !

loxia
03-03-2011, 21:10
ook ik gebruikte vroeger altijd mos voor mijn kanaries. zoals al gezegd de vogels in het wild nestelen er ook mee. m.n. mezen. ik spoot er altijd u4 over tegen het ongedierte, dan een weekje laten luchtten en je hebt een prima nestmateriaal. over paardehaar nog het volgende : ik heb het een keer gebruikt. toen ik mijn jonge putters wou ringen had er eentje zijn pootje helemaal omwikkeld met dat haar, het zat er gedeeltelijk ingegroeid. het is uiteindelijk goedgekomen maar ik ben een poos bezig geweest om het beestje te bevrijden.paardehaar is ontzettend stug en zo sterk als nylon. en met sharpie en watten gaat het ook prima

winterkoning
04-03-2011, 11:20
Van dat mos gaan in de natuur ook de vogels niet dood die dat in hun nesten gebruiken ,!

humm hoe weet jij dat? waar is jouw mening op gebaseerd? heb jij dat wel eens onderzocht?

wat is denk jij het verschil tussen een vogel die mos verzameld in de vrije natuur en de kweker die mos verzameld in de natuur?
heeft dit niet "iets"te maken dat een vogel her en der een plukje pakt en verwerkt en dat de vogel in de voliere het moet doen met het verstrekte mos ( heb je de pech dat je een aangetast groot stuk pakt dan ..................)

wat is het verschil tussen een vogel in de natuur en een vogel in beschermd milieu,welke zal in goed gezondheid altijd sterker zijn/minder vatbaarder zijn?

Er zitten zelfs een hoop eetbare dingen die de vogels graag zullen hebben.

yep klopt maar ook die dingen kunnen kwalijk zijn zoals ik al zei ( wormpjes en torretjes ,pissen bedden etc) , en welk mos pak je ? de (kosmos die opgebouwd is van schimmels en welke in droge toestand de schimmels als stofdeeltjes vrijgeven) of bv de bosmos? weet wat je doet.

geef ik hier net als een ander een uitleg? yep
geefik nog steeds zelf mos? yep
geef ik net als een ander een uitleg hoe dit dan verstrekt dient te worden ? yep

magnetron schakelt, diverse ziektes en ziekteverwekkers uit animal, zodra het uit de magnetron komt en gedumpt word in kooi of voliere raakt het weer volop besmet met bacterieŽn etc. ( in niet steriele kooien).

heeft het dan nut om in magnetron te doen? yep ( want ik weet wat er in mijn hok aan de hand is /gaat qua processen en dat weet ik in de natuur niet).

en mijn gezonde vogels kunnen dan tegen mos, want het mos is dan 100% zeker niet geladen met een eventuele overmatige dosis ziekteverwekkers.
want de gezonde papa en mama vogel die zouden dit met gemak aan moeten kunnen maar hoe zit dit met de kindertjes? die in zo'n nestje liggen, die zijn gelijk al bestand tegen diverse ziekteverwekkers waarop,in,tussen ze liggen? ( mocht het "geladen"zijn).

ook ik gebruikte vroeger altijd mos voor mijn kanaries. zoals al gezegd de vogels in het wild nestelen er ook mee. m.n. mezen. ik spoot er altijd u4 over tegen het ongedierte, dan een weekje laten luchtten en je hebt een prima nestmateriaal.

humm het is inderdaad prima nestmateriaal ( en ja ook mezen gebruiken mos als nestmateriaal, en ja alle jongen komen ook altijd uit en vliegen uit? nee hť niet echt, of zou dat door diverse omstandigheden kunnen komen, zeg bv. niet voldoende voedsel kunnen vinden, pa of ma word gegrepen of dat er soms wat nestmateriaal in een blok zit wat niet helemaal 100% okť is? tja "we"zullen dat nooit weten denk ik dan, want het eerste wat men roept is dat er niet voldoende voedsel was als ze een blok openmaken en er zitten dode jongen in of er elke dag eentje minder in zit) ,maar als het dan allemaal geen kwaad kan......waarom dan u4 erover spuiten ( doen we dat voor de lol of doen we dat omdat "we"eventuele parasieten/ziekteverwekkers willen uitsluiten)

etc. etc.

het enigste wat ik doe is net als andere een "waarschuwing"geven, de 1 knip zijn nestmateriaal kort en schrijft dit hier en de ander doet weer wat anders.
maar als men antwoord geeft dan is dit meer dan prima en iedereen heeft recht op een eigen mening ook prima, maar als men "iets" beweerd ( na wel een gedegen onderzoek) kom dan niet met dingen aanzetten die men nooit met 100% zekerheid kan zeggen. ( hoe kan je in godsnaam weten dat er mogelijk geen jongen dood gaan aan mos in de natuur? ).

als er 1 is die zijn vogeltjes "eerlijk"behandel dan ben ik het wel, ik ben dan wel zo eerlijk dat mijn vogeltjes dan mos krijgen die magnetron ( geen 1 of ander chemisch/verdelgingsmiddel) behandeling krijgen, krijgen ze i.i.g een goede start mee en staan ze niet mogelijk al met 1-0 achter.

maar zoals ik al zei ,het zijn geen porselijnen beestjes en hoef je ze ook niet zo te behandelen maar de jongen ,tja de jongen mogen wel een beetje een aandachtsbehandeling krijgen in mijn ogen, ze verdienen een goed start en voor de rest moeten ze het zelf maar zien te redden.

kijk en dan komen we weer op topic paardenhaar als nestmateriaal, tja tot nu toe nooit problemen mee gehad en zolang ik nog geen problemen er mee heb gehad durf ik te zeggen dat het verstrekt kan worden ( kort of lang) . of moet ik vanwege dat een ander zegt dat het mogelijk gevaarlijk is ,niet mijn mening (uit ervaring) hier neer kalken en zelfs het maar niet meer verstrekken? nee dacht het niet.

ik denk gewoon dat ongelukjes voorkomen,het kan altijd fout gaan, wat je ook doet of verzint.( alles kan potentieel gevaarlijk zijn voor de vogels).
kijk naar voorbeeld van hierboven 1 nestje putters en 1 daarvan heeft een "probleem door...."en de andere dan? je zou kunnen zeggen die hebben wel geluk gehad.( of hoe veel nesten voor dit voorval heeft men wel al groot gekregen zonder enig probleem?).
het is zo selectief allemaal, als het zo gevaarlijk is waarom zitten alle pootjes dan niet omwikkelt? en ja dan kom je weer op het punt als het je overkomt dan zeg je ,dit ,dit spul nooit meer,maar is dat realistisch?

mvg

Animal
04-03-2011, 11:54
Er wordt hier constant veel te moeilijk gedaan over bacterieen.
Zonder is er helemaal geen leven .
Ons eigen lichaam zit er ook vol mee ,en een deel van ons voedsel bevat zelfs ook levende bacterieen.
Een gezond persoon/dier ,,heeft voldoende afweer voor de verkeerde bacterieen.
Als je zonder bacterieen probeert te kweken ,krijg je vogels die nergens meer tegen kunnen .
Dat is met mensen ook zo.

En ja ,iedereen kan zelf wel snappen dat je mos niet op een honden uitlaatplaats ,of naast de snelweg moet gaan zoeken.

winterkoning
04-03-2011, 12:04
het bewuste koppel dat niet zonder mos wilde beginnen:

http://www.slideshare.net/fambakker/oranjebuik-vliegenvanger-powerpoint-3232820

Er wordt hier constant veel te moeilijk gedaan over bacterieen.
Zonder is er helemaal geen leven .
Ons eigen lichaam zit er ook vol mee ,en een deel van ons voedsel bevat zelfs ook levende bacterieen.
Een gezond persoon/dier ,,heeft voldoende afweer voor de verkeerde bacterieen.
Als je zonder bacterieen probeert te kweken ,krijg je vogels die nergens meer tegen kunnen .
Dat is met mensen ook zo.

En ja ,iedereen kan zelf wel snappen dat je mos niet op een honden uitlaatplaats ,of naast de snelweg moet gaan zoeken.

je wilt het niet snappen hť

ons eigen lichaam zit er vol mee dat klopt i.d.d. en goede gezonde mensen kunnen tegen een stootje, maar hoe zit het met een gezonde baby die word bloot gestelt aan "overdosis"aan bacterieŽn, want ja je heb nog altijd goed bacterieŽn maar ook foute. er gaan hier geen baby's dood aan koorstaanvallen/griep en nog wel tig van andere "vrij onschuldige" bacterieŽn/ziekteverwekkers/virusjes. hoeveel baby's komen er wel niet uit het geboorte kanaal wandelen en worden besmet met het rs -virus /ziekenhuisbacterie?

zoals ik ook al vermelde kan je niet zonder bacterieŽn kweken, want als je al "iets" hebt en dat is 100% steriel , haal het uit de verpakking of weet ik veel wat en hup het is vol met bacterieŽn, ( haal mos uit de magnetron en gooi het neer op de bodem of iets dergelijks en het is gelijk weer besmet) , en zeker als je een buitenvoliere hebt met beplanting en natuurlijke bodem etc ect.
maar...................is het dan besmet met een "overdosis" aan mogelijk kwalijke ziekteverwekkers of niet?
waar het om gaat is de hoogte/graad van besmetting animal een beetje besmetting word je ziek van en als je gezond ben dan zie je lichte symptonen daarvan of word wat zieker en vervolgens gaat het lichaam daar dan immuniteit voor opbouwen.

maar wat als het lichaam dus een "overdosis" krijgt en het gezonde lichaam heeft nog niet de "tijd"gehad om dit op te bouwen, wat gebeurt er dan?
of je word heel erg ziek of je gaat dood. ( en dit laatste heeft dus te maken met het fysieke gestel ,is dit sterk genoeg om het op te vangen).

zo en vertaal dit nu eens naar jongen in het nest van een dag oud of wat ouder, zijn die al direct resistent tegen diverse bacterieŽn/ziekteverwekkers? of moeten die dit nog gaan opbouwen?
geef jij dan mos met mogelijk een "gevaarlijke lading"of geef je mos wat i.i.g geschoont is geweest van een evt. "gevaarlijke lading/overdosis van" ?

kijk ik doe het met o.a mos zo, een ander pleurt er een kuurtje uit voorzorg tegen aan.( vanwege dat ze dan dus een eventuele aanval kunnen weerstaan en later resistentie kunnen gaan opbouwen).

ik ben het met je eens dat men te moeilijk doet over bacterieŽn etc. maarja ..........soms is het terecht ( vooral als je een rapportje te lezen heb gekregen met daarop de uitslagen van...........) maargoed ik ben er wel weer klaar mee.

laat mij het dan maar zo doen, laat mij dan maar die gek zijn die het allemaal niet weet. prima.........................ik ga ***wel gewoon door met het kweken van "moeilijke vogels". hahahahahaha wat een drama toch weer.

*** bedoel ik mee als het fysiek weer mogelijk is.

ja en niet in natuurgebieden waarover 1 of ander giftig wolkje is gegaan :rolleyes: , natuurlijk weet het gros dat je daar niet moet gaan verzamelen maar het in een bos verzamelen is net zo risicovol want je hebt altijd 50% kans.

50% kans op "schoon"
50% kans op "niet schoon" ( en van die 50% niet schoon heb je weer 50% kans op mogelijke gevolgen daarvan).

mvg

P.Wijlaars
04-03-2011, 15:29

hoi, Antony

we hebben het over paardenhaar in deze topic. ik vind dit een beetje verwarend over komen.:o

Saab
05-03-2011, 02:33
Hoi hoi allemaal,

Ik heb hele goede ervaringen met HONDENHAAR! Ik verkrijg het van een hele goede hondentrimsalon. De trimster selecteert alleen schone honden. Maar let op alleen het PLUKHAAR is te gebruiken, dit is haar wat met de hand uit de hondenvacht wordt getrokken, aan KNIPHAAR heb je niets. Honden die geplukt worden zijn bv ruwharige teckel, westys, schotten, etc etc. Het plukhaar is er in diverse kleuren bv wit beige zwart, is meestal ongeveer 5 cm lang, zacht en een natuurlijke geur!

Groetjes Saab:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

smie
05-03-2011, 10:26
:( Ik ben hondentrimster en kweek ook sijzen, ik zou het plukhaar niet aan de vogels geven als nestmateriaal alleen van mijn eigen hond dan. Je heb in de handel een hoop sprays voor vlooien die op de vacht gebruikt worden de giftige bestanddelen hiervan kunnen tegen wassen dus zit dit gif nog op het haar wat je geef als je niet uitkijk.;)

Antoni Hopmann
05-03-2011, 12:12
hoi, Antony

we hebben het over paardenhaar in deze topic. ik vind dit een beetje verwarend over komen.:o

Tsja, er wordt ook over mos gesproken.

Paardenhaar als nestmateriaal vind ik persoonljk rotzooi.
Waarom geen hondenhaar. Daar zie ik de vogels buiten mee rondvliegen
als iemand zijn hond buitendeurs een flinke borstelbeurt heeft gegeven.

jeffrey rahoens
05-03-2011, 12:14
ik koop gewoon nestmateriaal in de vogelclub-winkel

Antoni Hopmann
05-03-2011, 12:25
ik koop gewoon nestmateriaal in de vogelclub-winkel

Dat is het hem juist Jeffrey. Dat is prima,maar te gewoon voor sommigen.

P.Wijlaars
05-03-2011, 12:36
:rolleyes:
Dat is het hem juist Jeffrey. Dat is prima,maar te gewoon voor sommigen.

Dit is gewoon creatief bezig zijn met je vogels.
maar het moet wel verantwoord blijven. daarom vraag ik het:rolleyes:

Ton Koek
05-03-2011, 13:00
Apenhaar schijnt ook heel goed te zijn, vooral dat van de witoor dwergoeistiti.

Antoni Hopmann
05-03-2011, 13:31

Heeft niets met creatief bezig zijn van doen. Totaal geen nieuws onder de zon.
E.e.a. is al jarenlang geleden uitgeprobeerd met als resultaat het materiaal,dat nu wordt aangeboden.

winterkoning
05-03-2011, 13:48
Apenhaar schijnt ook heel goed te zijn, vooral dat van de witoor dwergoeistiti.

geprobeerd.
werkt niet :p

mvg

jklijn
05-03-2011, 15:42
geprobeerd.
werkt niet :p

mvg

Moet je het haar van de zwartoor eens proberen!

jeffrey rahoens
05-03-2011, 19:50

Waarom creatief bezig zijn? De manier waarop jij dat schrijft geeft me het gevoel van testen op dieren... Moest hetgeen wat jij zegt beter/goed zijn zou het zeker in de winkel liggen

winterkoning
05-03-2011, 20:06
Heeft niets met creatief bezig zijn van doen. Totaal geen nieuws onder de zon.
E.e.a. is al jarenlang geleden uitgeprobeerd met als resultaat het materiaal,dat nu wordt aangeboden.

die vlieger gaat helaas niet altijd op antoni
voor vele soorten moet men wel inventief/creatief zijn op dit gebied.

spinrag en mos voor bv. staartmeesnest kan je toch echt niet kopen in vogelwinkel.

elzen/populierenpluis,pluis van die rietsigaren (weet ff de naam niet) ,mos,spinrag i.c.m. witte veertjes voor bv buidelmeesnest kan je toch echt niet kopen in winkel.

diverse grassen voor pieper en leeuweriksoorten kan je echt niet kopen in winkels.

haarwortels ,bladeren, klei zijn gewoon nestmaterialen die sommige vogels ook graag gebruiken.
etc. etc.

olifantenpoep of paardenmest en diverse groene blaadjes voor amathistnest kan je niet echt kopen in winkel ( en ja zonder de poep is het ook wel eens gelukt maar ........de vogels hebben dit nu eenmaal graag en een goedgestemde vogel zal je vaak/soms belonen met eieren en jongen).
etc. etc.

er zijn meer vogels dan de "gewone" tropen en kanaries ( niks ten nadele van die vogels) hť antoni.

voor dit soort vogels ( "gewonere") zijn inderdaad al die fratsen niet nodig ,heb je helemaal gelijk in maar sommige ( niet algemene ) soorten gaan alleen tot nestbouw over als de materialen kloppen.

geloof me maar antoni als het makkelijker kan bij sommige soorten dan zou ik de eerste zijn die naar de winkel ervoor ren, kost minder geld en tijd dan het verzamelen ervan.

mvg

Antoni Hopmann
05-03-2011, 21:23
die vlieger gaat helaas niet altijd op antoni
voor vele soorten moet men wel inventief/creatief zijn op dit gebied.

spinrag en mos voor bv. staartmeesnest kan je toch echt niet kopen in vogelwinkel.

elzen/populierenpluis,pluis van die rietsigaren (weet ff de naam niet) ,mos,spinrag i.c.m. witte veertjes voor bv buidelmeesnest kan je toch echt niet kopen in winkel.

diverse grassen voor pieper en leeuweriksoorten kan je echt niet kopen in winkels.

haarwortels ,bladeren, klei zijn gewoon nestmaterialen die sommige vogels ook graag gebruiken.
etc. etc.

olifantenpoep of paardenmest en diverse groene blaadjes voor amathistnest kan je niet echt kopen in winkel ( en ja zonder de poep is het ook wel eens gelukt maar ........de vogels hebben dit nu eenmaal graag en een goedgestemde vogel zal je vaak/soms belonen met eieren en jongen).
etc. etc.

er zijn meer vogels dan de "gewone" tropen en kanaries ( niks ten nadele van die vogels) hť antoni.

voor dit soort vogels ( "gewonere") zijn inderdaad al die fratsen niet nodig ,heb je helemaal gelijk in maar sommige ( niet algemene ) soorten gaan alleen tot nestbouw over als de materialen kloppen.

geloof me maar antoni als het makkelijker kan bij sommige soorten dan zou ik de eerste zijn die naar de winkel ervoor ren, kost minder geld en tijd dan het verzamelen ervan.

mvg

Inderdaad niet altijd. Maar het creatieve ontgaat me even.
Sommige zaken moet je gewoon zelf verzorgen. Een bepaald soort gras in het veld,
olifantenmest bij Diergaarde Blijdorp, mossen en bladeren in het bos.
Ach dat is alweer een liefhebberij op zichzelf.
Het is ook dikwijls de tijd. Er is een tijd geweest,dat we ,zeker als kanariefokkers, allemaal mos,bladeren,hooi en dies meer gingen gebruiken.Toen die periode weer over was,gingen we weer gewoon verder met sisal.
Ik bedoel maar. Ook die bijzondere vogels zijn misschien wel met alternatieven te verleiden.
We kweken natuurlijk niet allemaal zeer zeldzame soorten,die alleen
genoegen nemen met spinrag e.d. Dat is ook geen must.
Maar de gebruikelijke nestmaterialen zoals hooi,stro,cocosvezels,
sisal,katoen,watten enz. zijn in voldoende mate verkrijgbaar en zeer geschikt gevonden voor vele soorten vogels.

winterkoning
06-03-2011, 12:00
en gelijk heb je ook wel hoor antoni.

maar zomaar zeggen dat als je een bosje cocosvezel en beetje sisal in de kooi gooit en dat het dan allemaal wel goed komt is wel wat kort door de bocht (soms).

het creatieve ontgaat jouw zeg je:
ik noem hele voliere's zo ombouwen naar behoefte van de te willen fokken vogels best wel een uitting van creatieviteit.
biotopen creeŽn waarin de vogels zich prettig voelen ( en dus sneller geneigt zijn om zich voorteplanten), dat dit bij heel veel vogels niet nodig is begrijp ik maar het oog wilt ook wel wat dacht ik zo.

en bij sommige soorten tja zal je echt wel creatief en inventief moeten zijn om ze te houden of te fokken.
kijk bij wevers is het vrij simpel : een paar mooie takken van treurwilg ( al dan niet in het dak gestoken) bv stimuleert wel de nesteldrang ,wat moeilijker word het al als ik een kweekbox bodem in "moest"pakken met vijverfolie om een water/moeras/riet biotoop te creeŽn voor karakiet/zanger soortjes en gekker word het als je underlaymentplaat met gaas gaat bespannen en met puurschuim en lichtgewicht beton een rotswand moet creeŽn voor bepaalde vogels of zandwallen te creeŽn voor bijeneters/ijsvogels, nou ja dat noem ik( bedoelde ik mede ) best wel creatief/inventief bezig zijn.

wat jij zegt van soortjes die je mogelijk ook kan verleiden met conventionele nestmaterialen/plekken (nestkastjes etc.) heb je helemaal gelijk in en zeker als er meer en meer succes mee word behaald ( is toch ook weer een vorm van domesticatie) maar geloof me maar als ik zeg dat er naast het soortgebonden nestmateriaal ook de conventionele materialen liggen hoor ( cocos/sisal enz.) en dat ze dan bij mij mogen kiezen en vaak ,ja vaak dan.......

wat jij zegt over periodes klopt helemaal.
ik noem dat hypes, dat heb je op allerlei vlakken, opeens moeten we allemaal 1 soort nestmateriaal gebruiken,of moeten we allemaal gaan aanzuren van water, of is het verstrekken van een bepaald soort zaad weer hot, een bepaald type kooi, of we moeten allemaal weer een bepaald tovermiddel gebruiken ( want ja het staat op het etiket dus.........................) hahahahaha

groetjes

Ton Koek
06-03-2011, 19:06
En zo blijft de handel heerlijk draaien, da's goed voor de economie.

Het geldt trouwens zo'n beetje voor alle hobby's, je kunt als je wilt vissen bv een bamboehengel voor 2,95 kopen maar ook een carbonstok van 3000 en alles daartussenin. :)

P.Wijlaars
06-03-2011, 19:42
Wij begrijpen elkaar , Ton:D
hoe dik is je portemonnee. en wat wil je uitgeven, daar draait het om.