Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eivoer zonder geheimen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eivoer zonder geheimen.

    Beste forumleden , ik krijg vaak de vraag gesteld welk eivoer ik gebruik bij de kweek van mijn EC-vogels. Hier een artikel van ongeveer een jaar geleden. Welk ik over dit thema schreef.

    Het bereiden van eivoer zonder geheimen.Eivoer uit de pan. (1977-1994)

    Voor het bereiden hier van is het aan te bevelen een goede tefal-pan te gebruiken. Anders wordt het schrobben en spoelen van pannen u tweede hobby.
    Men brengt 1 liter volle melk aan de kook.(sommigen voegen nog wat druivensuiker toe) Onder tussen slaat men een 40 tal eieren in een kom. Als de melk aan de kook raakt voegt men de eieren toe en blijft onder constant roeren met een garde en op een matige vlam wachten tot er een papachtige massa ontstaat. Vergeet niet om roeren te blijven daar deze massa snel aankoekt. Als deze massa dusdanig is gestijfd dat roeren niet meer mogelijk is. Wordt deze in een vergiet gegoten en ter afkoeling en uitdruppelen weg gezet. Na afkoeling kan men deze massa in porties delen en invriezen. De porties worden na ontdooiing geprakt met iets beschuitmeel dat moet voorkomen dat alles weer aan elkaar plakt. ***Zo ontstaat een goed eivoer voor exoten en EC-Vogels. Ik heb een tijd lang dit eivoer met kiemzaad gemengd ben hier echter snel van afgestapt om dat hierdoor de verzuring veel sneller toeslaat. Geef thans indien ik kiemzaad verstrek deze separaat.

    Indien ik deze bereidingswijze nu zou gebruiken zou ik dit willen toevoegen:
    ***Het geheel wordt dan met een premix bestrooid. Wat is een premix? Een premix is een mix van bestanddelen welk in elk goed eivoer voorhanden moet zijn. Een goed voorbeeld hiervan is bv. Aves opfok maar ook premixen van andere merken zijn hier voor geschikt.


    Eivoer met een premix bereid. (1994-2005)

    300gr consumptie beschuit, 3 a 4 eieren al na gelang de grote (7min.),
    5 eetlepels aves opfok. Dit gaat een 15 tal sec. in de mixer. Het resultaat wordt dan per portie in de diepvries in gevroren. Dit is de klassieke eivoer bereiding voor EC-Vogels. Ik mengde de eerste vier a vijf levensdagen enkele pinckys onder het eivoer. Achteraf bleek dit niet noodzakelijk.

    Eivoer uit de magnetron. (2005-heden)

    Een zeer simpele methode om zelf eivoer te bereiden is deze : Neem 3 a 4 eieren sla deze in een kom tot beslag. Dan de kom afdekken en plus minus drie min. in de magnetron. De massa die dan ontstaat prakken en met een standaard eivoer (ik gebruik orlux)mengen tot een rulle massa. Dan nog bestrooien met ietsjes premix. Zeer geschikt voor allerlei vogels zoals exoten en EC-Vogels. Kan eventueel ook ingevroren worden maar door de korte bereidingstijd maak ik het elke dag vers.

    Of mijn eivoer bereiding nog vereenvoudigd kan worden weet ik niet dat zal de toekomst uitwijzen. Ook ben ik ervan overtuigd dat velen het niet eens zijn met het hier boven vermelde. Ik kan u echter garanderen dat deze eivoeders hun dienst hebben bewezen. Vele goudvinken ,putters, sijzen, barmsijzen, haakbekken, div Amerikaanse sijzen en div. andere zaadeters zijn met een van deze eivoeders gekweekt. Dit zonder dat de vogels enigerlei gebreken vertoonden.

    Echter er leiden meerdere wegen naar Rome. Verander niet als u succes hebt met u eivoer. Zo niet probeer dan een van bovenstaande recepten eens. Wie weet.

    Greetings Lucky

    PS verkorte versie.

  • #2
    Een heel goed verhaal, lekker duidelijk en geeft weer nieuwe ideeen voor het nieuwe broedseizoen.

    Bedankt voor het maken en plaatsen.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Lucky, je hebt me wat nieuwsgierig gemaakt. Vooral het magnetron-recept lijkt me wel wat. Ik ga het eens naast m'n huidig voertje uitproberen.

      gr
      Hans
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        nu ik dit zo lees is het wel zo dat dat altijd een hekel punt eivoer, want je wil niet weten wat ik er allemaal in doe varieerend van lammetjes melk [melkpoeder] tot aan nectarpollen ,maar mijn jongen doen het er goed bij dat is bewezen .Maar wat ik nergens lees dat is als er nergens staat of er iemand werkt met groene trosgierst als je in het bezit ben van een tuin is dat goed te doen ,je moed alleen de tijd er voor nemen om het in het voorjaar af te dekken voor de kou en in de zomer voor de vogels .En dan in de nazomer oogsten vervogens in de diepvries dan is het een goede bij voeding door het eivoer rijk aan vitaminen en minder snel bedorven als kiemzaad .
        Je hebt geen grote tuin nodig om het te zaaien ,en als je re goede mest bij doed gaat het nog super snel .

        Opmerking


        • #5
          eivoer

          ik maak het eivoer voor mijn e.c vogels zelf en doe dat als volgt : 20 hardgekookte eieren met een vork goed fijn maken (in de mixer plakt het ontzettend) 1 kg beschuitmeel toevoegen en 2kg eivoer van de voerleverancier. (staat geen merk op). dit alles goed roeren.dan 3 eetlepels spirulina toevoegen en flink wat kiemzaad. in de kweekperiode komt hier nog avesopfok bij. dit gaat in de diepvries zo kan ik langere tijd vooruit. wat het eiwitpercentage van mijn eivoer is ? ik zou het niet weten , maar mijn goudvinken groeien ervan als kool. en verder krijgen ze ook pinky,s, maar ik denk er wel eens over om daar mee te stoppen. volgens mij kan het zonder ook wel.

          Opmerking


          • #6
            Lucky,

            hoeveel eivoer doe je bij die eieren van het magnetron recept.
            wat is de verhouding?
            http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

            Opmerking


            • #7
              Loxia als je een hardgekkokt ei heb is dat alleen de dooier of ook dat witte.

              Opmerking


              • #8
                Hallo peterkx, Hoeveelheid is afhankelijk van de grote van de eieren. Maar je kunt stellen circa anderhalve eetlepel per ei.

                Greetings Lucky

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door petergr
                  Loxia als je een hardgekkokt ei heb is dat alleen de dooier of ook dat witte.
                  het hele ei (zonder schaal )

                  Opmerking


                  • #10
                    Tof (:

                    Toffe recepten, die ga ik binnenkort zeker eens uitproberen
                    x
                    Matsje <3

                    Opmerking


                    • #11
                      Om de dag kook ik een eitje en stamp dit fijn samen met een half beschuitje. Soms doe ik er een beetje honing bij, soms ook niet. De schaal van het eitje verpulver ik een een vijzel en geef dit appart.
                      Ik deed voorheen ook wel eens een geklopt eitje in de magnetron, maar gek genoeg aten ze dat dan niet.
                      groetjes
                      Heidi

                      Neem eens een kijkje op mijn site.
                      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Lootje, het is natuurlijk wel zeer belangrijk hoelang je het ei in de magnetron kookt. Te lang en het is niet om te eten. Te kort en het is nog half rouw. Neem zelf een smaak test. Om te bepalen of het ei goed gekookt is.
                        Indien ik een ei gebruik is de kooktijd bij 750W 1min en 10sec.

                        Greetings Lucky

                        Opmerking


                        • #13
                          Drie grote eieren 2,5 minuten bij 900 watt,2 eieren 1,5 minuten.Het moet een luchtig geheel worden en inzakken als je het uit de magnetron haalt.
                          Doe er zelf altijd een paar druppels koffiemelk door tijdens het opkloppen.
                          Als het/de eieren taai zijn na bereiding of donker beginnen te kleuren heb je het te lang in de magnetron gehad.

                          mvg eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            hallo,

                            magnetron-recept,

                            wel zorgen bij de mix dat het % dierlijke eiwitten niet te hoog wordt,
                            alleen maar dierlijke eiwitten is al even slecht dan alleen maar plantaardige eiwitten,
                            teveel dierlijke eiwitten betekent korte termijn voer/voeding,

                            ,
                            dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat er fokkers zijn die alleen het geel van het ei geven en niet het witte ?
                            zijn er nog forumleden die alleen het eigeel geven ?

                            Opmerking


                            • #15
                              In een eidooier zit meer eiwit dan dat er eiwitten in eiwit zitten
                              Volgens mij de zin van de maand

                              mvg eddie

                              Opmerking

                              Working...
                              X