Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bloedluis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bloedluis

    Hallo,

    Ik ben dit jaar voor de 3e keer bezig met het kweeken van kanaries. De eerste 2 jaar heb ik veel last gehad van bloedluis. Met 8 poppen 14 jongen. Te weinig dus. Vorig jaar heb ik de vogels bespoten met Bogena Birdspray van Beaphar, maar gaf geen resultaat.
    Dit jaar heb ik alles ontsmet met Mite killer van Versele-lay. Nu zitten de kanaries weer tussen hun veren te pikken wat weer het teken van bloedluis zou zijn. Ik heb er echter nog geen geconstateerd. Maar ik ben dus wel bang dat heel mijn jongen er weer aan gaan.
    Ze zitten onverwarmd met 14 uur licht nu en zijn hun nest aan het bouwen. De kooien zijn goed schoon en de naden zijn dicht gekit verder gebruik ik open kunstof broeibakjes.
    Weet er iemand hoe ik dit drama moet bestrijden?
    Alvast bedankt voor je hulp

    Groeten Wijnand

  • #2
    Als je poppen broedrijp worden (dit begint bij 13 uur licht!), pikken ze over hun hele lijf.
    Het beste kan je er een paar ter hand nemen, en dan op je handen kijken.
    Voel je niets, en zie je niets lopen, nog even kijken onder de vleugels, maak je dan maar geen zorgen.
    Als je wel bloedluis (of erger nog zwarte luis) constateerd is solfac van Bayer het aangewezen middel om te gebruiken.
    Gegarandeerd een half jaar vrij van bloedluis en de zwarte luis.

    sportgroeten
    Jan

    Opmerking


    • #3
      nu heb ik altijd aangenomen dat bloedluis pas boven de 20 gr in beweging komt.
      zelf gebruik ik roofmeid ik heb nog nooit bloedluis gehad maar als voorzorg heb ik roofmeid ingezed

      Opmerking


      • #4
        Lijkt mij ook wel wat zo'n meid, spannend.
        Waar kan ik die krijgen ?

        Opmerking


        • #5
          Hallo Ele:

          Niet doen, beter afblijven.
          Een roofmeid is dacht ik een dienstbode die haar werkgever besteelt

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            bloedluis gaat op pad met 15 graden of warmer, boven de 25 graden worden zij erg loom.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door krien
              bloedluis gaat op pad met 15 graden of warmer, boven de 25 graden worden zij erg loom.
              Ja Krien,
              daar heb ik ook last van boven de 25 graden.....
              Proost
              http://waterslagerzangkanarie.web-log.nl/

              Opmerking


              • #8
                bloedluis

                de laatste berichtjes waren wel grappig maar of je er iets aan hebt.....?
                nu geen geintje. heb je wel eens gehoord van knipavfal in de nestjes leggen,
                dan heb je geen roofmeid of roofwesp meer nodig.
                het schijnt te werken.

                Opmerking


                • #9
                  Natuurlijk heb je wat aan die lollige berichten. Behalve van het feit dat Jan en Krien een goed antwoord gaven zetten die andere berichten "a smile on your dial". lachen is toch gezond. En het verschil tussen een mijt en een meid weet zelfs ik. De een houd je arm en de ander geeft je de kriebels, of was het andersom?

                  Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ele
                    Lijkt mij ook wel wat zo'n meid, spannend.
                    Waar kan ik die krijgen ?
                    in de meidenwinkel. in amsterdam zitten er heel veel

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
                      in de meidenwinkel. in amsterdam zitten er heel veel
                      Hoe weet jij dat? Frequente bezoeker?
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                        Hoe weet jij dat? Frequente bezoeker?
                        whahaha , nee gelukkig niet.
                        Mij te duur

                        steek mijn .......... geld liever ergens anders in

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je twijfeld of er bloedluis in je kooi zit plak dan eens aan de voorkant van je broedkooi een strook schilderstape. Deze plakje losjes op het hout van de lade of kooi zodat de luis er onder kan kruipen. Laat dit dan 1 of 2 nachten zitten en bekijk dan je 'vangst' . Ik ben van mening dat de mensen die beweren dat ze in al die jaren nog nooit bloedluis hebben gehad in hun kooi. Het gewoon niet hebben gezien of geen last van hebben gehad, maar het is er wel degelijk. Homeshield doe ik altijd ruim onder de laden verstuiven en de rest van de kooi met ardap in spuiten. Vaseline aan het begin van de zitstok schijnen de luizen ook aan te blijven plakken en kunnen je vogels dus niet bereiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

                          Groeten Willem
                          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

                          Opmerking


                          • #14
                            Ikzelf gebruik altijd dutchy's ofwel roofMIJT.
                            Ik, als vrouw, vind het namelijk erg lastig om al die luisjes zelf op te sporen, en ik krijg er kippenvel van als ik eraandenk dat ik ze moet opeten.
                            Maargoed, die roofmijten doen hun werk goed. Kun je via internet bestellen, even googlen, kun je ook preventief uitzetten zonder dat je onnodig met vergif aan de slag moet op die beestjes te voorkomen.

                            Opmerking


                            • #15
                              vraagje omtrend " mijten"

                              geldt het allen voor binnenkweek o kun je er in een buitenvoliere er ook last van krijgen,sorry ik ben een leek

                              grt hans.

                              Opmerking

                              Working...
                              X