PDA

Bekijk Volledige Versie : Bloedluis

wijnand
26-02-2011, 20:55
Hallo,

Ik ben dit jaar voor de 3e keer bezig met het kweeken van kanaries. De eerste 2 jaar heb ik veel last gehad van bloedluis. Met 8 poppen 14 jongen. Te weinig dus. Vorig jaar heb ik de vogels bespoten met Bogena Birdspray van Beaphar, maar gaf geen resultaat.
Dit jaar heb ik alles ontsmet met Mite killer van Versele-lay. Nu zitten de kanaries weer tussen hun veren te pikken wat weer het teken van bloedluis zou zijn. Ik heb er echter nog geen geconstateerd. Maar ik ben dus wel bang dat heel mijn jongen er weer aan gaan.
Ze zitten onverwarmd met 14 uur licht nu en zijn hun nest aan het bouwen. De kooien zijn goed schoon en de naden zijn dicht gekit verder gebruik ik open kunstof broeibakjes.
Weet er iemand hoe ik dit drama moet bestrijden?
Alvast bedankt voor je hulp

Groeten Wijnand

narva
26-02-2011, 21:04
Als je poppen broedrijp worden (dit begint bij 13 uur licht!), pikken ze over hun hele lijf.
Het beste kan je er een paar ter hand nemen, en dan op je handen kijken.
Voel je niets, en zie je niets lopen, nog even kijken onder de vleugels, maak je dan maar geen zorgen.
Als je wel bloedluis (of erger nog zwarte luis) constateerd is solfac van Bayer het aangewezen middel om te gebruiken.
Gegarandeerd een half jaar vrij van bloedluis en de zwarte luis.

sportgroeten
Jan

jankoolaard
26-02-2011, 23:24
nu heb ik altijd aangenomen dat bloedluis pas boven de 20 gr in beweging komt.
zelf gebruik ik roofmeid ik heb nog nooit bloedluis gehad maar als voorzorg heb ik roofmeid ingezed

ele
27-02-2011, 13:16
Lijkt mij ook wel wat zo'n meid, spannend.
Waar kan ik die krijgen ?

wessellouw
27-02-2011, 13:35
Hallo Ele:

Niet doen, beter afblijven.
Een roofmeid is dacht ik een dienstbode die haar werkgever besteelt :)

Wessel van der Veen.

krien
27-02-2011, 15:44
bloedluis gaat op pad met 15 graden of warmer, boven de 25 graden worden zij erg loom.

M van P
27-02-2011, 20:53
bloedluis gaat op pad met 15 graden of warmer, boven de 25 graden worden zij erg loom.

Ja Krien,
daar heb ik ook last van boven de 25 graden.....
Proost

RobOrange
01-03-2011, 01:24
de laatste berichtjes waren wel grappig maar of je er iets aan hebt.....?
nu geen geintje. heb je wel eens gehoord van knipavfal in de nestjes leggen,
dan heb je geen roofmeid of roofwesp meer nodig.
het schijnt te werken.

casehulsebosch
01-03-2011, 05:31
Natuurlijk heb je wat aan die lollige berichten. Behalve van het feit dat Jan en Krien een goed antwoord gaven zetten die andere berichten "a smile on your dial". lachen is toch gezond. En het verschil tussen een mijt en een meid weet zelfs ik. De een houd je arm en de ander geeft je de kriebels, of was het andersom?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

P.Wijlaars
01-03-2011, 23:50
Lijkt mij ook wel wat zo'n meid, spannend.
Waar kan ik die krijgen ?

in de meidenwinkel. in amsterdam zitten er heel veel:D

Antoni Hopmann
01-03-2011, 23:54
in de meidenwinkel. in amsterdam zitten er heel veel:D

Hoe weet jij dat? Frequente bezoeker?

P.Wijlaars
01-03-2011, 23:59
Hoe weet jij dat? Frequente bezoeker?

whahaha , nee gelukkig niet.
Mij te duur :D

steek mijn .......... geld liever ergens anders in:D

willem
03-03-2011, 09:27
Als je twijfeld of er bloedluis in je kooi zit plak dan eens aan de voorkant van je broedkooi een strook schilderstape. Deze plakje losjes op het hout van de lade of kooi zodat de luis er onder kan kruipen. Laat dit dan 1 of 2 nachten zitten en bekijk dan je 'vangst' . Ik ben van mening dat de mensen die beweren dat ze in al die jaren nog nooit bloedluis hebben gehad in hun kooi. Het gewoon niet hebben gezien of geen last van hebben gehad, maar het is er wel degelijk. Homeshield doe ik altijd ruim onder de laden verstuiven en de rest van de kooi met ardap in spuiten. Vaseline aan het begin van de zitstok schijnen de luizen ook aan te blijven plakken en kunnen je vogels dus niet bereiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Willem

Danielle1
04-03-2011, 17:54
Ikzelf gebruik altijd dutchy's ofwel roofMIJT.
Ik, als vrouw, vind het namelijk erg lastig om al die luisjes zelf op te sporen, en ik krijg er kippenvel van als ik eraandenk dat ik ze moet opeten.
Maargoed, die roofmijten doen hun werk goed. Kun je via internet bestellen, even googlen, kun je ook preventief uitzetten zonder dat je onnodig met vergif aan de slag moet op die beestjes te voorkomen.

hansd
04-03-2011, 18:35
geldt het allen voor binnenkweek o kun je er in een buitenvoliere er ook last van krijgen,sorry ik ben een leek;)

grt hans.

Danielle1
04-03-2011, 20:42
Als het buiten tussen de 15 en 25 graden is, zouden ze daar lijkt mij ook kunnen zitten, alhoewel ik t nog niet ben tegengekomen, maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo vaak in de volière sta, want ik geef ze in het nachthok eten. En ruim 2 of 3 keer per jaar de volière op.

jeffrey rahoens
04-03-2011, 21:50
Als het buiten tussen de 15 en 25 graden is, zouden ze daar lijkt mij ook kunnen zitten, alhoewel ik t nog niet ben tegengekomen, maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo vaak in de volière sta, want ik geef ze in het nachthok eten. En ruim 2 of 3 keer per jaar de volière op.

Er is mij gezegd dat als je de zon van je volière houd dat er minder/geen bloedluis zal zijn, gewoon door een doek dat de zon tegen houd op het dak.
Ik ga het dit jaar eens proberen

Ben86
05-03-2011, 12:02
de laatste berichtjes waren wel grappig maar of je er iets aan hebt.....?
nu geen geintje. heb je wel eens gehoord van knipavfal in de nestjes leggen,
dan heb je geen roofmeid of roofwesp meer nodig.
het schijnt te werken.

Hallo Rob,

Ik ben heel benieuwd wat voor knipafval je bedoelt.
en tijdens het niet broeden heb je er soms ook last van wat doe je in dat geval?

gr. Ben