PDA

Bekijk Volledige Versie : gesasept

jankoolaard
26-02-2011, 11:08
heeft er iemand ervaring met gesasept ,

Antoni Hopmann
26-02-2011, 12:21
heeft er iemand ervaring met gesasept ,

Jazeker,Jan. Ruim 50 jaar.
Wat wil je weten?

Animal
26-02-2011, 12:45
Helpt bijna overal tegen.
Eens in de week in het badwater en of in het drinkwater.

jankoolaard
26-02-2011, 12:50
ik wil wel eens weten waar het allemaal voor goed is

girlits
26-02-2011, 13:53
Zal wel beginnen.:D
de producent
de groothandel.
de winkelier.

mvg eddie

Animal
26-02-2011, 14:08
Sommige doen geregeld azijn ,thee of badzout door het water en misschien nog wel andere dingen.
Als je regelmatig Gezasept gebruikt heb je al die andere dingen helemaal niet nodig.
En het spul bestaat al zeker 50 jaar.
Zelfs bij een cavia met een ontsteking aan zijn bek heeft gezasept geholpen.

Zwartkopje
26-02-2011, 15:36
Heb het ook jarenlang gebruikt. De geur is onmiskenbaar..... dus denk daaraan of je dat wilt.
Het is overal goed voor......... wat denk je zelf?

Antoni Hopmann
26-02-2011, 15:49
ik wil wel eens weten waar het allemaal voor goed is

Jan het helpt tegen ontstekingen in het algemeen.
Omdat vogels ook van het badwater drinken doe ik wat druppels door het badwater.
Soms hebben de vogels een kleine beschadiging opgelopen aan het gaas o.d.
In zo'n geval voorkomt Gezasept in het badwater ontstekingen.
Zo zijn er nog wel wat zaken op te noemen.
Het helpt natuurlijk niet tegen alles,maar is altijd wel een welkom diergeneesmiddel geweest.
Ik dacht,dat hierover al eens topic is geweest en anders kan je altijd nog eens
op BirdWeb kijken op het forum.
Gewoon even de zoekfunctie in stellen.

wessellouw
26-02-2011, 16:23
Uit de produktbeschrijving door de fabrikant van Gezasept:
>>
Gezasept is werkzaam tegen verschillende infectieziekten zoals ingewand stoornissen, verkoudheid en longontsteking bij vogels. Het middel werkt zowel genezend als voorkomend.
Werkzame stof: jodium 0,4%, Salicylzuur 0,6% en fenol 0,3%.
>>

"Ingewand stoornissen" is natuurlijk bijzonder vaag, de oorzaken van een stoornis zijn zo verschillend dat er mijns inziens geen universele remedie voor KAN bestaan.

Er zijn ruim 200 verschillende virussen bekend die bij de mens verkoudheid tot gevolg hebben.
De farmaceutische industrie heeft nog altijd geen serum uitgevonden om verkoudheid bij mensen te bestrijden. Dat is wel een doelgroep zijn die heel veel geld in het laatje zou kunnen brengen. Veel meer dan een handjevol vogel liefhebbers.

Er bestaat virale longontsteking en bacteriŽle longontsteking.
Virussen worden normaliter voorkomen met een serum, bacteriŽn worden bestreden met een antibioticum.

Resumerend: als je er in gelooft helpt het, hetzelfde effect dus als een placebo.
En oude gewoontes slijten maar heel langzaam.

Zoals Girlitz al zei: het meeste baat erbij hebben de producent, de groothandel en de winkelier.

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
26-02-2011, 17:23
Uit de produktbeschrijving door de fabrikant van Gezasept:
>>
Gezasept is werkzaam tegen verschillende infectieziekten zoals ingewand stoornissen, verkoudheid en longontsteking bij vogels. Het middel werkt zowel genezend als voorkomend.
Werkzame stof: jodium 0,4%, Salicylzuur 0,6% en fenol 0,3%.
>>

"Ingewand stoornissen" is natuurlijk bijzonder vaag, de oorzaken van een stoornis zijn zo verschillend dat er mijns inziens geen universele remedie voor KAN bestaan.

Er zijn ruim 200 verschillende virussen bekend die bij de mens verkoudheid tot gevolg hebben.
De farmaceutische industrie heeft nog altijd geen serum uitgevonden om verkoudheid bij mensen te bestrijden. Dat is wel een doelgroep zijn die heel veel geld in het laatje zou kunnen brengen. Veel meer dan een handjevol vogel liefhebbers.

Er bestaat virale longontsteking en bacteriŽle longontsteking.
Virussen worden normaliter voorkomen met een serum, bacteriŽn worden bestreden met een antibioticum.

Resumerend: als je er in gelooft helpt het, hetzelfde effect dus als een placebo.
En oude gewoontes slijten maar heel langzaam.

Zoals Girlitz al zei: het meeste baat erbij hebben de producent, de groothandel en de winkelier.

Wessel van der Veen.

Natuurlijk heb je gelijk Wessel als je spreekt over virussen en bacterien.
Gezasept helpt niet overal tegen.
Voorkomen is echter beter dan genezen.
Het heeft geen zin om Gezasept te gebruiken als er een virale of bacteriele ziekte is uitgebroken. Dan moet je gewoon naar de dierenarts.Liefst een vogelarts.
Na een ervaring van ruim 50 jaar kanaries fokken kan ik zeggen,dat het zeker
in badwater in de voliere van grote waarde is gebleken.
De gevallen die ik hier op het forum tegenkom van ontstekingen van alles
en nog wat door beschadiging en/of drinken van badwater worden zeker door het gebruik van Gezasept voorkomen.
En daar gaat het in de kanariecultuur om.
Ik weet,dat er fokkers zijn,die i.p.v. de nodige reinheid te betrachten
hun vogels gewoon in de stront laten lopen en als zich dan coccidiose voordoet gewoon de fles antiboticum pakken.
Vogels kweken is een hobby en het is de verantwoordelijkheid van de verzorger alles te doen om ziekten te voorkomen.

Hans de Vries
26-02-2011, 20:07
Zal wel beginnen.:D
de producent
de groothandel.
de winkelier.

mvg eddie

Ik ben het met je eens...... Ik heb er ook al eens met dierenartsen over gesproken en deze vertelden me dat het wel wat zuiverend werkt bij kleine wondjes e.d. maar daar houdt het dan ook mee op.

gr
Hans.

Antoni Hopmann
26-02-2011, 21:30
Ik ben het met je eens...... Ik heb er ook al eens met dierenartsen over gesproken en deze vertelden me dat het wel wat zuiverend werkt bij kleine wondjes e.d. maar daar houdt het dan ook mee op.

gr
Hans.

Dierenartsen zijn natuurlijk geen kanariefokkers,Hans.
Het gaat nl. juist om kleine wondjes,die de kanaries oplopen en om kleine
poepjes in het bad c.q. drinkwater enz.
Je voorkomt met Gezasept en waarschijnlijk met alternatieven daarvoor
dat die kleine wondjes e.d. problemen gaan worden. En die problemen
komen regelmatig op het forum.
Kanaries kunnen nu eenmaal niet zelf hun wondjes verzorgen. Daarom
gebruik ik Gezasept.
De dierenarts verdient niets aan hen,die er zo veel mogelijk voor zorgen dat hun vogels niet ziek worden.

Hans de Vries
27-02-2011, 12:03
Ook ik had in mijn kanarie-tijd Gezasept in m'n hok. Het had toen de naam een soort Haarlemmerolie te zijn. En laten we eerlijk zijn, er was niets anders.
Momenteel zijn er ook andere middeltjes verkrijgbaar en het is zoals met veel zaken, de een kiest voor dit, de ander voor dat.
Als kwekers Gezasept voor hun vogels gebruiken, accoord.
Ik geloof meer in het herstellend vermogen van de dieren zelf want dat wordt nogal eens onderschat.

gr
Hans.

Lucky
27-02-2011, 12:12
"een soort Haarlemmerolie " Wat is dat Hans??

Greetings Lucky:)

Ton Koek
27-02-2011, 13:59
Als oud-Haarlemmer moet ik wel reageren, Haarlemmerolie is echt geweldig.
Ik heb het 50 jaar gebruikt en ik heb geen been verloren, geen scheurbuik, geen oogziekte, geen pest of tering gehad, geen bloederige zweren, geen etterende wonden, dus...

Of, als je meer wil weten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarlemmerolie

:)

Antoni Hopmann
27-02-2011, 17:21
Ook ik had in mijn kanarie-tijd Gezasept in m'n hok. Het had toen de naam een soort Haarlemmerolie te zijn. En laten we eerlijk zijn, er was niets anders.
Momenteel zijn er ook andere middeltjes verkrijgbaar en het is zoals met veel zaken, de een kiest voor dit, de ander voor dat.
Als kwekers Gezasept voor hun vogels gebruiken, accoord.
Ik geloof meer in het herstellend vermogen van de dieren zelf want dat wordt nogal eens onderschat.

gr
Hans.

Dat Gezasept met Haarlemmerolie werd vergeleken,dat heb ik hier in
Rotterdam nooit gehoord.
Als alternatief voor Gezasept doen sommigen wat jodium door het badwater,de ander
3 druppels bleekwater op een liter water, de ander badzout.
Wat er allemaal verkrijgbaar is zou ik niet direct kunnen opnoemen.

Met herstellend vermogen moet je toch wat uitkijken.
Kanaries zijn maar kleine vogels en wegen ca.20 gram. Dat wordt nogal eens gauw vergeten . Dus wat voor ons een wondje is,is bij
een kanarie al gauw een wond.

Een ontsmettend middel in het badwater houdt de wond schoon en
voorkomt erger.

Animal
27-02-2011, 18:51
Het is van het merk "Beaphar " en dat die een product dan al meer dan 50 jaar in hun assortiment hebben wil toch ook wel wat zeggen.
Dan gaat de vergelijking met "haarlemmer olie"helemaal niet op.
Het lijkt me ook heel wat veiliger voor je vogels ,dan met chloor, azijn en badzout gaan experimenteren.

Ton Koek
27-02-2011, 23:20
Straks gaat nog iemand zeggen dat het lekker ruikt ook... :)

Antoni Hopmann
28-02-2011, 13:27

Je moet het ook niet in je eigen drink-c.q. badwater doen,Ton.:eek:
Het is bedoeld voor vogels en die ruiken het niet.

Lucky
28-02-2011, 16:00
Dank Ton voor de link, zo leer ik nog eens wat:D :D :D

Greetings Lucky:)

John10
28-02-2011, 20:36

Bio-bad van Orlux vind ik in ieder geval wel lekker ruiken ... en de kanaries maken er gretig gebruik van.

Bentley
15-04-2011, 17:52
klopt het dat dit een wit doosje is met een papagaai, kanarie en nog een vog erop?

Animal
16-04-2011, 13:47
klopt het dat dit een wit doosje is met een papagaai, kanarie en nog een vog erop?

Dat klopt helemaal ,,een klein flesje van 50 ml.

stieglitz
16-04-2011, 15:33
Ik gebruik al jaren het speciale gerstennat uit Wijlre en heb nog nooit iets gebroken of iets in het gips gehad zou dit ook bij vogels helpen???:D :D :D
Oeps sorry melige bui

Gr BB en een prettig weekend!!!!

Antoni Hopmann
16-04-2011, 16:12
Ik gebruik al jaren het speciale gerstennat uit Wijlre en heb nog nooit iets gebroken of iets in het gips gehad zou dit ook bij vogels helpen???:D :D :D
Oeps sorry melige bui

Gr BB en een prettig weekend!!!!

Idd. een beetje erg lullig.