PDA

Bekijk Volledige Versie : welk merk kooien

petergr
25-02-2011, 16:11
Hallo,

Ik heb een vraag ik wil europese cultuurvogels gaan kweken in broedkooien
Welk merk kooien is goed en handig.
Ik heb gehoord van gehu, v keulen, heesakker, g&o en bakker welke is nou het degelijks, ik heb gehoord dat die van gehu en v keulen niet naatloos zijn en die andere wel. is dit zo.

Mvg Peter

populier
25-02-2011, 16:14
Klopt de eerste twee (gehu, van keulen)zijn bouwpaketten en niet van kunstof.

De andere 3 (heesakker, g&o en bakker)zijn van kunstof en al verlijmd aan elkaar.

petergr
25-02-2011, 16:23
en wat is dan beter
Ik zie dat u zelfbouw heeft met van keulen lades

populier
25-02-2011, 16:43
Ja klopt, lades los besteld bij van keulen en de rest zelf gebouwd en gekit.

Scheelt erg in de kosten ;)

Welke kooien de beste zijn is allemaal persoonlijk, ik hoor van mensen dat de kunstof kooien nog wel eens willen verkleuren(geel worden). Maar daar in tegen weer minder bloedluis kunnen herbergen. En zo zijn er bij de alle merken kooien voor en nadelen.

Antoni Hopmann
25-02-2011, 18:03
Hallo,

Ik heb een vraag ik wil europese cultuurvogels gaan kweken in broedkooien
Welk merk kooien is goed en handig.
Ik heb gehoord van gehu, v keulen, heesakker, g&o en bakker welke is nou het degelijks, ik heb gehoord dat die van gehu en v keulen niet naatloos zijn en die andere wel. is dit zo.

Mvg Peter

Peter, de forma Heesakkers komt op meerdere vogelmarkten.
Gewoon even gaan kijken. Bel ze van te voren op als je een bepaald
soort kooi in gedachten heb en vraag of ze 1 of meerdere kooien willen
meenemen. Je kan dan op je gemak zonder koopverplichting kijken.

petergr
25-02-2011, 19:42
ja dat ga ik doen,
Is er ook iemand die weet of bakker ergens in zuid-holland op een beurs komt

Mvg Peter

loxia
25-02-2011, 20:19
tegenwoordig heb je de zgn. italiaanse broedkooien. google maar eens naar birdshop eindhoven. deze zijn rondom open. ze zijn er ook in lengtes van 1,2 mtr. m.i. heel geschikt voor cultuurvogels. maar de prijs :confused: :confused: . eerst nog maar een paar jaartjes goed kweken:D

populier
25-02-2011, 20:24
Die heb ik ook, zijn niet echt geschikt voor Wildzang, is te "open" het beste is kistkooien van 100x50x50

De draadkooien zijn wel goed koop daar in tegen.

Fredm
25-02-2011, 20:43
ja dat ga ik doen,
Is er ook iemand die weet of bakker ergens in zuid-holland op een beurs komt

Mvg Peter

Hallo Peter,

Bakker staat 5 maart in Boskoop.

Groet, Fredm

populier
25-02-2011, 20:44
Heesakker morgen in Barneveld.

petergr
25-02-2011, 22:44
fredm bedoelt u niet heesakker, die staat er altijd.

Mvg `Peter

VINKEMAN
25-02-2011, 23:07
Ik heb mij ook Heesakker kooien aangeschaft voor het komende broedseizoen.

http://i174.photobucket.com/albums/w83/VINKEMAN/kweekkooienHA003.jpg

Ik ga gelijk ook bodemroosters uit kunststof uitproberen.
Onder de roosters kan je pootjes vastklikken. Als je dan de roosters in de lade plaatst( op krantenpapier), staan zij op 2 cm van de bodem.

http://i174.photobucket.com/albums/w83/VINKEMAN/kweekkooienHA005.jpg

Ik ben benieuwd of het een goede oplossing is.

Groeten
André

Antoni Hopmann
26-02-2011, 00:07
Hallo Peter !

Daar kan je de firma Heesakkers vinden:

Vogelmarkt Boskoop
Italielaan 4
Hazerswoude

Plantariumgebouw

Zaterdag 5 maart a.s.
Geopend van 0900 - 13.00 uur

Dit is de 1 na laatste Vogelmarkt van het seizoen.

Fredm
26-02-2011, 08:34
fredm bedoelt u niet heesakker, die staat er altijd.

Mvg `Peter

Heesakker staat er ook, incl Bakker.

Groet, Fredm

petergr
26-02-2011, 10:14
Maar er zijn 2 bakkers geloof ik 1 uit hazerswoude en 1 uit neede, en ik bedoel die uit neede geloof ik. Maar ik zal wel even kijken want ik weet niet hoe ze eruit zien.

Mvg Peter

populier
26-02-2011, 18:12
Je kan de kooien van hun op de website zien.

http://www.volieres.nl/pages/index2.php?url=prod_4

Vandaag op Barneveld stond ook de Firma Heesakkers maar ik heb de model broedkooien niet gezien van ze, ze nemen ze geloof ik alleen mee naar grote beurzen. Zwolle bijvoorbeeld.

Antoni Hopmann
26-02-2011, 18:53
Je kan de kooien van hun op de website zien.

http://www.volieres.nl/pages/index2.php?url=prod_4

Vandaag op Barneveld stond ook de Firma Heesakkers maar ik heb de model broedkooien niet gezien van ze, ze nemen ze geloof ik alleen mee naar grote beurzen. Zwolle bijvoorbeeld.

Prachtige kooien,Michael.
Ik denk,dat als je de Firma Heesakkers belt en hun vraagt een bepaalde kooi
mee te nemen, ze dat willen doen.

petergr
28-02-2011, 08:29
Micheal, dit zijn niet de kooien die op boskoop komen. dat zijn andere er zijn er 2

Mvg peter

Danielle1
28-02-2011, 14:40
Bakker uit hazerswoude/boskoop staat ook op boskoop. Maar daar staan ook nog meer handelaren met kooien, ik weet zo snel geen namen.
Maar ik heb met bakker niet zo'n positieve ervaring, had daar tt kooitjes gekocht, en waren zacht gezegd, nogal schots en scheef.. overal kieren ed. dus voor je tot koop overgaat, echt goed kijken of alles goed aansluit ed. en als de kooien allemaal in plastic zijn verpakt, desnoods openmaken om goed te controleren, dat had ik nl nagelaten op goed vertrouwen..

HansV
28-02-2011, 17:31
Heb een vraag mbt de Heesakkers kooien. Zie op de site dat ze deze alleen maar in 40 hoog hebben. Ben op zoek naar 100 of 120 lengte, 40 of 50 diepte en 50 hoog.

Danielle1
28-02-2011, 17:34
Dan zou ik ze even opbellen om te vragen hoe dat zit.
Volgens mij hebben ze heel erg veel verschillende kooien, en anders kunnen ze ze waarschijnlijk wel op bestelling maken.

HansV
28-02-2011, 17:47
Heb ze even gebeld en idd er zijn meerdere maten mogelijk. Ga ze nu mailen voor een prijsopgave.

loxia
28-02-2011, 20:52
vinkenman,
heb jij die voorfronten zelf zwart gemaakt? en kun je wat info geven over die bodemroosters ? afm. prijs, en waar gekocht

gr, loxia

VINKEMAN
28-02-2011, 21:52
Hoi loxia,

Ik heb de voorfronten zwart laten maken bij Heesakkers zelf( poederverven of hoe noem je dit).
Kwestie van een beter zicht te krijgen in de witte kooien en de fronten zouden langer mooi blijven.
De bodems heb ik gekocht bij "van Tendeloo" in Nijlen( Belgie).
Afmetingen = 40 X40 cm.
Prijs = 3,45€/stuk maar worden goedkoper als je ze per doos ( 30 stuks) koopt.
De bodems zijn handig op maat te maken naar de grootte van de lade.
De mazen zijn wel ongeveer 1,5 cm breedt en 3 cm lang.
Ik denk dat de jonge vogels er wel niet zullen ondergeraken omdat zij een goede grip hebben op de dikke randen.Zij zullen zeker geen pootjes breken tussen te kleine mazen.
Ik moet het resultaat ook nog afwachten, als er jongen zijn.

Groeten
André

petergr
28-02-2011, 23:28
heeft er iemand trouwens ook ervaring met g&o en v keulen en gehu.

Mvg Peter

RonWiel
01-03-2011, 08:35
ik heb van keulen kooien........heel mooi maar 1 minpunt

N A D E N N A D E N en nog eens N A D E N

bij mij zijn ze dichtgekit want je barst binnen de korste keren van de bloedluis, althans dat is mijn ervaring.
Als ik nog moest kiezen ( het is nu goed ) dan zou ik er zeker voor gaan om de kooien zelf te maken als je dat kunt natuurlijk.

petergr
01-03-2011, 10:46
Ja dat heb ik ook gehoord, ik geloof dat g&o, bakker neede en heesakker geen naden hebben klopt dit.

populier
01-03-2011, 14:29
Hoi loxia,

Ik heb de voorfronten zwart laten maken bij Heesakkers zelf( poederverven of hoe noem je dit).
Kwestie van een beter zicht te krijgen in de witte kooien en de fronten zouden langer mooi blijven.
De bodems heb ik gekocht bij "van Tendeloo" in Nijlen( Belgie).
Afmetingen = 40 X40 cm.
Prijs = 3,45€/stuk maar worden goedkoper als je ze per doos ( 30 stuks) koopt.
De bodems zijn handig op maat te maken naar de grootte van de lade.
De mazen zijn wel ongeveer 1,5 cm breedt en 3 cm lang.
Ik denk dat de jonge vogels er wel niet zullen ondergeraken omdat zij een goede grip hebben op de dikke randen.Zij zullen zeker geen pootjes breken tussen te kleine mazen.
Ik moet het resultaat ook nog afwachten, als er jongen zijn.

Groeten
André

Hallo Andre,

Dat zwarte poedercoaten van je fronten is erg mooi geworden.

Maar ik heb een vraag over het "betere" zicht op de vogels.

Zijn de vogels nu beter te zien dan voorheen?, ik dacht altijd dat als je een witte achterwand hebt de fronten dan juist ook wit moet maken.

Alvast bedankt.

Antoni Hopmann
01-03-2011, 14:45
Fronten van broedkooien zwart maken?
Ik begrijp dit even niet.
Gewoon witte kooien met zilverachtige fronten. Ik zag en zie mijn kanaries
hartstikke goed.
Daarbij moet ik wel opmerken,dat ik wel een brildragende ben,die
regelmatig de opticien bezoek.

populier
01-03-2011, 14:48
Daarom vraag ik het ook aan Andre, ik weet dat je bij een druk beplante buitenvoliere je gaas zwart moet maken voor beter zicht, maar bij broedkooien met een witte achterkant heb ik mijn twijfels of je de vogels beter gaat zien.

Maar we horen het wel van Andre.

VINKEMAN
01-03-2011, 18:12
Het is inderdaad net zoals een zwarte draad aan de voliere.
Ondanks dat de achtergrond wit is, heb je met zwarte fronten een beter zicht in de kooi. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de weerkaatsing van het licht op de fronten. Hoe donkerder de kleur hoe meer licht er opgeslorpt wordt en dus minder weerkaatsing.
De zilverkleurige fronten werken bijna als een spiegel.
Maak maar eens de test en zet een zwart frontje in een TT-kooi. Je zal het verschil wel merken.

Groeten
André

HansV
01-03-2011, 18:19
Beste Andre,

Dat ziet er prachtig uit! Ga je hier met je passerina's in kweken?

Groet, Hans

populier
01-03-2011, 18:22
Okay Andre bedankt voor de uitleg, ik heb geen tt kooien dus ik kan het niet testen;)

Maar ik kan me vinden in je uitleg.

Wat is de prijs per frontje als ik vragen mag?

Een vriend van mij wilt ook zijn fronten laten poederen, maar dan in wit ik zal doorgeven dat zwart dan beter is.

En je zeg dat heesakkers dit dus kan dit poedercoaten?

Alvast bedankt.

Ben86
01-03-2011, 19:07
ik heb van keulen kooien........heel mooi maar 1 minpunt

N A D E N N A D E N en nog eens N A D E N

bij mij zijn ze dichtgekit want je barst binnen de korste keren van de bloedluis, althans dat is mijn ervaring.
Als ik nog moest kiezen ( het is nu goed ) dan zou ik er zeker voor gaan om de kooien zelf te maken als je dat kunt natuurlijk.

Ik heb ook van keulen kooien en ben zeer tevreden. ze zijn heel stevig wat je bij de meeste kunststof kooien niet kan zeggen. de naden heb ik natuulijk vanaf het begin gekit dus geen last van. ik heb ook diverse schuifwandjes ook erg ideaal. nog niet gesproken over de lades etc. goed degelijk spul!

gr. Ben

VINKEMAN
01-03-2011, 19:17
Hoi Michael,

Het poedercoaten heb ik bij Heesakkers laten doen.
Prijs van het poedercoaten = als ik het goed voorheb, 7 € per front.
Ik persoonlijk vind zwart beter maar ik kan niet beslissen voor iemand anders he.

Hoi Hans,

Neen , mijn passerina's kweek ik in kweekboxen. Al is dat wel mogelijk in een kooi van 120 X 40 X 40. Mischien in de toekomst???
In de kooien zitten vooral Amerikaanse sijzen ; kivusijzen en mozambiquen.

Groeten
André

populier
01-03-2011, 19:20
okay, hartelijk dank voor de prijs opgave.

petergr
01-03-2011, 22:09
Ik heb toch gekozen voor heesakker. Nog bedankt voor de reactie's.

En nog een vraag in welke nestgelegenheid kweek je sijzen? mandje of zo'n uitschuifbaar kanarie nestje?

VINKEMAN
01-03-2011, 23:29
Nestgelegenheid voor sijzen.
Hangt er vanaf welke soort je bedoelt.
Voor de Europese sijs hang je best een mandje aan de binnenkant van het front en vlecht wat kunstgroen door de tralies van het deurtje zodat het wat afgeschermd is naar buiten toe.
De jongen gaan namelijk sperren als het nest trilt( ouders springen op de rand van het nest om te voederen).
Bij zo'n kanarienestje , dat je aan de buitenkant van het front hangt, gaat het nest niet trillen( of toch veel minder).

Groeten
André

petergr
02-03-2011, 08:41
bedankt ik snap het, is dit bij alle e.c. zo