Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eiervraat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eiervraat

    Hallo kaketoeliefhebbers

    Heb een stel rose's die telkens weer de eieren vernield .
    Wie dit doet is niet helemaal duidelijk maar vermoed de pop .
    Voeding is compleet met alles erop en erin .
    Takjes voor het nest regelmatig verstrekt .
    Eerder wel eieren met mosterd gevuld en leek resultaat te hebben tot ik weer een ei vond dat stuk was en deze gevuld met mosterd die 1 dag heel bleef .

    Iemand een idee wat te doen ?

    Onderleggen als ik op tijd een ei zou vinden bij pleegouders is een optie maar dan moet er een mogelijkheid zijn die er nu niet is .

    Broedmachine is geen optie heb geen trek om vogels op stok te krijgen die eigenlijk ongeschikt zijn om eventueel later mee te broeden .

    Paul

  • #2
    Tsja. Als ik eieretende/ slopende vogels heb, doe ik ze weg, omdat als het er vaak eenmaal in zit, ze dit blijven doen.
    Maar ik kan me ook indenken dat een kaketoe daar iets te kostbaar voor is.
    Je zou misschien kunsteieren kunnen kopen en de eieren verwisselen als ze zijn gelegd, dan leren ze misschien dat ze de kunsteieren niet kunnen slopen, als je dan na verloop van tijd de echte eieren weer terug legt blijven ze er misschien van af..

    succes ermee!

    Opmerking


    • #3
      Vogels weg doen omdat ze eieren vreten is helemaal geen optie aangezien ze dat bij iemand anders ook kunnen doen , en iemand belazeren staat niet in mijn woordenboek ongeacht de waarde .

      Emotionele waarde kan ik noemen : waren van onze overleden vriendin die alles voor haar vogels deed .
      Ze kweekte zelf met kleine geelkuifkaketoes en bracht die als het moest op vanaf dag 1 .

      Wegdoen is dus geen optie .

      Kunsteieren heb ik al en gebruik ze ter vervanging van de kapotte eieren .

      Het lastigste is dat ik telkens te laat ben en gistermorgen was het 6de ei er en weer een heel klein stukje ei kapot net door het binnenste vlies dus waardeloos geworden .

      Was alleen de buitenkant beschadigd is zo'n ei best te repareren met een tipje kleurloze nagellak .
      Repareer wel vaker als het nodig mocht zijn doordat de vogels een beetje onhandig zijn geweest en werkt perfect ( al zeker 35 beproeft )

      Calcilux en Carmix krijgen ze ook het hele jaar dus gebrek aan kalk is er niet anders zou ze ook niet 6 eieren leggen precies volgens het Galah schema .

      Blijf zoeken om het af te leren maar nog dank voor de sugestie

      Paul

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Paul Rooth
        Vogels weg doen omdat ze eieren vreten is helemaal geen optie aangezien ze dat bij iemand anders ook kunnen doen , en iemand belazeren staat niet in mijn woordenboek ongeacht de waarde .

        Opmerking


        • #5
          Hallo Danielle

          Fijn te weten dat je geen vogels een ander in de maag splitst , gebeurd n.l. erg vaak en verkoper heeft dan in no time een slechte naam .

          Heb je een slechte naam raak je die eigenlijk nooit weer kwijt .

          Nog bedankt voor het meedenken

          Paul

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Hallo Molineti

              Houtkrullen laag van 15 cm al geprobeert en vond de eieren kapot terug en doe ik veel houtkrullen in het blok slepen ze dat er weer uit .
              Sindsdien minder krullen en nog kapotte eieeren .

              Walnoten krijgen ze nog dagelijks en de man die wist eerst niet wat dit was laat staan dat hij ervan at , gooit ze niet in het blok dus no problem .
              Steentjes heb ik nog niet gezien ook worden de schelpen die ik in de buitenvoliere heb wel vanaf geknaagd maar niet in het blok gebracht .

              Takjes slepen ze erin maar geeft express al geen dikkere , worden deels fijn gekaagd en daarna er weer deels uit gewerkt .

              Probleem is dat ik telkens te laat ben om een eieren te vinden die nog niet aangepikt zijn vanaf de verkeerde kant .

              Probleem is ontstaan enkele jaren geleden ( geheugen is niet 100% meer ) toen de pop nog met haar eerste partner zat en er eieren waren die niet kapot gemaakt waren en de vogels normaal zaten te broeden .
              's Nachts waren ze wreed verstoord door giga kabaal ( met meerdere stellen ) en sindsdien vreet zij de eieren kapot .
              Partner die ze toen had heeft haar geprobeerd te mollen wat nog net voorkomen kon worden door mijn vrouw , nog 1 maal geprobeert of ze samen konden na een paar maanden maar de man vloog direct op haar af en wilde de zaak ff afmaken waar hij eerder mee begonnen was , reden ? misschien had ze een wenkbrauw verkeerd opgetrokken wie het weet mag het zeggen .

              Met de nieuwe partner klikt het heel goed altijd samen , voeren en de hele mikmak .

              Kunsteieren krijgen ze na ieder ei wat gelegd is en kapot gemaakt .
              Eieren die stuk gegaan zijn vul ik met mosterd ( exstra pittig ) en ook daar blijft weinig van over .

              Eieren in zaad zetten is beter dan in zand wist ik , daarbij als ik eieren weghaal zet ik ze rechtop en keer ze 2 maal daags , werkt goed .

              Heb in de kleine 40 jaar dat ik vogels houd veel oude trukjes gehoord en veel vergeten vandaar ik de vraag geplaatst had , soms zijn er oudgedienden die op dit forum hulp kunnen bieden .

              Erg bedankt voor het meedenken , wordt zeer gewaardeerd .

              Paul

              Opmerking


              • #8
                Vergeten om op de ps te reageren

                Heb aan de binnenzijde een stuk gaas waar goed gebruik van gemaakt wordt zodat ze niet op de eieren kunnen vallen .

                Heeft iemand ervaring met een blok voor roses zonder deksel ??

                Heb Goffins die geen deksel op het blok dulden , vandaar .

                Paul

                Opmerking


                • #9
                  [QUOTE=Paul Rooth;119972]
                  Kunsteieren krijgen ze na ieder ei wat gelegd is en kapot gemaakt .
                  Eieren die stuk gegaan zijn vul ik met mosterd ( exstra pittig ) en ook daar blijft weinig van over .[QUOTE]

                  Mosterd zal denk ik geen probleem zijn. In het wild eten ze ook wel pittige dingen.
                  Al eens zeepsop geprobeerd?

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Zwartkopje

                    Zeepsop ??

                    Is dat niet een beetje linker dan mosterd ?

                    Heb trouwens een ei gevonden wat heel gebleven was , die ligt nu in bakje zaad en wordt 2 maal daags gekeerd ( staat rechtop )

                    Het 7de ei is erg veel maar zodra ik zie dat ze goed gaan broeden leg ik dit ei in het blok eens kijken wat er dan gebeurd .

                    Paul

                    Opmerking


                    • #11
                      wat er wel eens gebruikt is in de toekankweek ( heb het ook wel bij andere soorten gezien of zelf uitgeprobeerd) bij eierslopers is het "trechtersysteem"
                      blokbodem is in de vorm van een trechter,uiteraard zit er onderin een gat met een diameter van de grootste lengte van het ei.( vaak in het begin afgedekt met blaadje ( en ja ik begrijp papegaai ....dus "blaadje?") o.i.d. ( heb ook al eens gezien dat het dat d.m.v. houten plaat/schuif afgedicht werd en op het moment dat men denkt dat de pop moet gaat leggen word de schuif verwijderd),pas als de pop gaat leggen word het gat 100% vrij gemaakt om doorvoer van ei mogelijk te maken).
                      onder het blok zit een dubbele bodem gemaakt ( om slopen van buitenaf ook tegen te gaan)., het ei wat gelegd word en naar beneden zakt door het gat word opgevangen in een van panty gemaakt netje.
                      bij toekans werd dan een minimaal een diepte van het netje van 20 cm geadviseerd.


                      kan een optie zijn. proberen misschien waard? ( weet niet wat een papegaai zou doen met het "gat" onderin).

                      hier is de opvatting dat eierslopers er eigenlijk uit moeten*** ( zeker als het de pop is) omdat je het ze eigenlijk niet kan afleren,hier is al van alles geprobeerd van stenen eieren tot weet ik veel wat toe.
                      bij mannen is het zo dat je het ze "soms"een tijdje uit hun hoofd kan laten zetten ,maar proberen zullen ze het altijd blijven doen , en als ze het proberen is het toch weer te laat en kan je het ritueel wat "eventjes"gewerkt had weer opnieuw gaan doen.

                      blijft moeilijk zoiets.
                      had ik het goed gelezen over dat je nog niet wist wie of wat de sloper is? al aan camera in blok gedacht? als je weet wie het is ( de pop? kan je gaan waken bij cameramonitor en zie je dat pop legt ,gelijk ingrijpen)
                      zie je dat het de man is dan kan je ( als je de pop ziet gaan leggen) het blok afsluiten voordat de man erbij komt.( moet je wel het blok afsluitbaar maken en er eerder bij zijn dan de man).

                      ik las dat je de eieren later terug kon leggen ( broedmachine/pleegouders ,of zit ik ernaast nu?) ,dus ja dan kan je denken aan betonnen/stenen eieren erin tot dag voor uitkomen bv. of dus onderleggen bij andere vogels ( of bij bevriende kwekers? ).
                      ( geeft je wellicht net die "window"waarin je kan opereren). ik snap dat dit ook weer vrij moeilijk verhaal is.

                      maar weet je al wat ze met de jongen doen? ( als ze de jongen ook direct de nek omdraaien dan zou ik de moeite er niet voor nemen).

                      mvg

                      ***ik lees net in de topic terug dat dit geen optie is, (en begrijpelijk), dan zou je op een gegeven moment ( als je denkt dat je van alles al heb geprobeerd) dit gewoon moeten accepteren en lekker genieten van de vogels zoals ze zijn. ( dan maar geen jongen, ja toch?).

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Paul Rooth
                        Hallo Zwartkopje

                        Zeepsop ??

                        Is dat niet een beetje linker dan mosterd ?

                        Heb trouwens een ei gevonden wat heel gebleven was , die ligt nu in bakje zaad en wordt 2 maal daags gekeerd ( staat rechtop )

                        Het 7de ei is erg veel maar zodra ik zie dat ze goed gaan broeden leg ik dit ei in het blok eens kijken wat er dan gebeurd .

                        Paul
                        Valt wel mee, gewoon groene zeep, is niet giftig maar wel niet lekker.
                        Heb het geprobeerd met chin dwergkwartels en het was meteen over.

                        Heb ook gehoord die het van me overnamen dat het ook bij hun werkte.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo
                          Zwartkopje bedankt voor de tip en uitleg is het proberen waard .

                          Echter heb ik nu 2 eieren geraapt die niet kapot gemaakt zijn en het gedrag van vooral de pop is hoogst agresief naar mij toe .
                          Vanmorgen vloog ze mee aan , mooi toch .

                          Beschermd nu haar legsel wat meer dus nog even aanzien en dan gaan de geraapte eieren in het blok en afwachten maar .

                          Blok met opvangtrechter kan heel goed werken wordt vaker toegepast ook bij rosella's echter slepen rose's veel takjes het blok in en slopen is een andere hobby die ze heel goed verstaan zodat een trechter of verstopt raakt of gesloopt wordt .

                          Camera toezicht kan een oplossing zijn maar de hele dag naar een schermpje koekeloere of er een ei gelegd wordt om vervolgens te laat te zijn lijkt me erg frustrerend .

                          Genieten doe ik zowiezo van de vogels of ze kweken of niet is meer voor het gevoel dat ze zoveel moeite doen om broeds te worden en aan de leg te gaan met de bedoeling om jongen voort te brengen en dat dit niet lukt door een stoornis vind ik erg jammer .

                          WK nog erg bedankt voor de tips en het meedenken

                          Paul

                          Opmerking


                          • #14
                            Vandaag het laatse ei weggehaald aangezien ze een 27 dagen hebben zitten broeden op 1 onbeschadigd en onbevrucht ei en een serie kunsteieren .

                            Hebben een mooie nestkom gemaakt en nu maar afwachten of ze het voor een tweede maal wil proberen om een nestje te maken en wie weet blijven de eieren dan wel heel , zoniet heb ik alvast een met groene zeep klaarliggen .

                            Paul

                            Opmerking


                            • #15
                              hoi je ken ook deze tip mee nemen, dat gebruikte mijn oude heer
                              als de eitjes liggen ken je ze met een kwastje wat besmeren met azijn, schijnt goed te helpen tegen vraat.

                              gr Sjors
                              Ik snor op de brommer, dus ik bromsnor!

                              Opmerking

                              Working...
                              X