PDA

Bekijk Volledige Versie : brandnetelthee

loxia
19-02-2011, 13:51
mij is verteld dat brandnetelthee een stimulerend effect heeft op de voortplantingsdrift van onze cultuurvogels. mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee ? en hoe maak je dat het best ?:help

gr. loxia

loodje
19-02-2011, 14:13
Ik drink af en toe een kopje brandnetelthee. Het is bloedzuiverd. Of het goed voor vogels is, dat weet ik niet. Ik knip de jonge toppen uit de plantjes en kook deze 20 minuten. Dan door een vergiet en klaar.

kingfisher
19-02-2011, 20:11
Ik drink af en toe een kopje brandnetelthee. Het is bloedzuiverd. Of het goed voor vogels is, dat weet ik niet. Ik knip de jonge toppen uit de plantjes en kook deze 20 minuten. Dan door een vergiet en klaar.

Kun je gerust geven,alleen ik ben soms wat lui en gebruik brandnetel thee uit de reformzaak en dat werkt ook prima.
Ik maak het de avond van tevoren en dan geef ik het de volgende dag.
Heb ik meer tijd dan pluk ik het ook zelf.

loxia
19-02-2011, 21:11
Kun je gerust geven,alleen ik ben soms wat lui en gebruik brandnetel thee uit de reformzaak en dat werkt ook prima.
Ik maak het de avond van tevoren en dan geef ik het de volgende dag.
Heb ik meer tijd dan pluk ik het ook zelf.

hallo kingfisher,
ik weet dat het een gezonde werking heeft, maar stimuleert het ook de broeddrift of zou dat een fabeltje zijn ?:confused:

gr. loxia

Antoni Hopmann
20-02-2011, 00:33
mij is verteld dat brandnetelthee een stimulerend effect heeft op de voortplantingsdrift van onze cultuurvogels. mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee ? en hoe maak je dat het best ?:help

gr. loxia

Is een fabeltje.
Kijk trouwens uit met stimulerende middelen,deze kunnen namelijk ook
heel slechte effecten hebben.
Als je te weinig geeft helpt het nauwelijks.Geef je wat te veel dan krijg
je een averechts effect.
Poppen die geen nest willen maken,eitjes/jongen in de steek laten enz.enz.
Kortom zowel de mannen als de poppen geraken volkomen van slag.
Bij normale voeding komt de broedsheid vanzelf.

kingfisher
20-02-2011, 12:53
hallo kingfisher,
ik weet dat het een gezonde werking heeft, maar stimuleert het ook de broeddrift of zou dat een fabeltje zijn ?:confused:

gr. loxia

Of het broeddrift verhogend zou zijn ,keine ahnung maar bloedzuiverend is het wel.

Avenger012
02-03-2011, 21:40
ik durf het ook niet zeker zeggen dat het broeddriftend is
Ik heb enkel in een boek gelezen dat het het bloed zuiverd :)

Antoni Hopmann
02-03-2011, 22:21
ik durf het ook niet zeker zeggen dat het broeddriftend is
Ik heb enkel in een boek gelezen dat het het bloed zuiverd :)

Brandnetel is zonder meer gezond. Ik dacht rijk aan o.a.Vit.C.
Verder zou ik er maar niet te veel waarde aan hechten.

Ton Koek
03-03-2011, 00:08
Verder zou ik er maar niet te veel waarde aan hechten.Waarom niet als ik vragen mag?

Antoni Hopmann
03-03-2011, 11:21
Waarom niet als ik vragen mag?

Hier het antwoord op je vraag Ton:

Bloedzuiverend
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Bloedzuiverend is in de kruidengeneeskunde een veel gebruikte term; allerlei kruiden zouden 'bloedzuiverend' en 'vochtafdrijvend' werken.

Door de verrichtingen van de spijsvertering en het metabolisme ontstaan er afvalstoffen die uiteindelijk uit de cellen weer in het bloed terechtkomen, en die uit het lichaam dienen te worden verwijderd. Hiervoor gebruikt het lichaam de longen, de lever en de nieren.

Verreweg de meeste overtollige stoffen worden passief uitgescheiden: ze worden in de nieren gefilterd en verlaten het lichaam met de urine. Dit proces kan niet of nauwelijks worden beďnvloed door medicamenten - met name diuretica (plastabletten) beďnvloeden eigenlijk alleen de hoeveelheid water die samengaat met de uitscheiding van de afvalstoffen, niet de hoeveelheid noch de verscheidenheid van de uitgescheiden afvalstoffen.

De 'bloedzuiverende' werking van kruiden(tabletten) is dus, biologisch en medisch gezien, een fabeltje, en 'vochtafdrijvend' zijn dergelijke kruidenmedicijnen meestal alleen omdat ze als thee worden ingenomen, en wie genoeg thee drinkt gaat ook onvermijdelijk plassen... Bloedzuivering door kruiden wordt daarom veelal als kwakzalverij en medische zwendel gezien.

In de lever treedt ontgifting van vele stoffen op.[1] Deze kan echter voor gegeven stoffen niet of nauwelijks worden versterkt, hoewel sommige stoffen versneld worden afgebroken als men andere (giftige) stoffen geeft waarvoor de lever meer enzymen moet maken om ze weg te werken (enzyminductie), en andere juist niet meer kunnen worden ontgift als er middelen worden gebruikt die de voor de ontgifting benodigde enzymen blokkeren.

De lever draagt bij aan de constante en evenwichtige samenstelling van het bloed. Derhalve is voor de functies van de lever de kreet 'bloedzuiverend' biologisch een dooddoener, want dat het bloed door de lever wordt gezuiverd is evident.

Ton Koek
03-03-2011, 12:41
Prima mening, die respecteer ik uiteraard. Ik vind hem alleen wat eenzijdig. Zo kan ik ook honderd sites noemen die het tegendeel beweren.

Of je in alternatieven voor chemische medicatie gelooft of niet, moet iedereen zelf weten. Alleen iemand adviseren het ook wel of niet te doen gaat mij wat ver.

Als je niet uit eigen ervaring spreekt kun je er moelijk over oordelen denk ik.

Antoni Hopmann
03-03-2011, 15:08
Prima mening, die respecteer ik uiteraard. Ik vind hem alleen wat eenzijdig. Zo kan ik ook honderd sites noemen die het tegendeel beweren.

Of je in alternatieven voor chemische medicatie gelooft of niet, moet iedereen zelf weten. Alleen iemand adviseren het ook wel of niet te doen gaat mij wat ver.

Als je niet uit eigen ervaring spreekt kun je er moelijk over oordelen denk ik.

Natuurlijk Ton, maar of brandnetelthee een alternatief is?
Dan zou je moeten zeggen waarvoor het een alternatief is of zou moeten zijn.
In brandnetel zit o.a. vrij veel ijzer.
Als je brandnetelthee bereidt zitten daarin natuurlijk niet alle
stoffen,die in het brandnetelblad aanwezig zijn.
Zelf ben ik in mijn studie van natuurgeneeswijze en homeopathie en van daaruit het kruidengebruik en homeopatische medicijnen wegens allergieen maar weinig tegengekomen,waarvan ik kan zeggen dat het echt werkt.
Ik kan alleen maar getuigen over een periode van 5 jaar.
Dat leek mij persoonlijk genoeg.
Hoe de uitwerking van diversen is in de loop van meer dan 5 jaar kan ik dus
niets melden.

loodje
07-03-2011, 12:14
Ik heb in mijn jeugd, op advies van mijn oma, 3 kopjes brandnetelthee per dag gedronken omdat ik erg veel last had van acne. Het hielp bij mij echt. Wel jarenlang gebruikt. Toen ik 28 jaar was, vond ik het wel genoeg en hielt er mee op. Helaas kwam de acne weer terug.
Mijn inziens werken natuurlijke middelen op termijn wel. Maar je moet ze blijven gebruiken.

Antoni Hopmann
07-03-2011, 21:56
Ik heb in mijn jeugd, op advies van mijn oma, 3 kopjes brandnetelthee per dag gedronken omdat ik erg veel last had van acne. Het hielp bij mij echt. Wel jarenlang gebruikt. Toen ik 28 jaar was, vond ik het wel genoeg en hielt er mee op. Helaas kwam de acne weer terug.
Mijn inziens werken natuurlijke middelen op termijn wel. Maar je moet ze blijven gebruiken.

Gewoon weer brandnetelthee drinken Loodje.

Ton Koek
07-03-2011, 23:22
Sommige stofjes blijken in de praktijk te werken, mij boeit het niet zo of het dan al of niet wetenschappelijk bewezen is.
Mijn vrouw is genezen van een zeer nare ziekte door 2 homepatische middeltjes en iets "moleculairs" of zo. Geen idee wat die stofjes gedaan hebben maar ze werkt nu weer en is 100 keer beter dan jarenlang het geval was.

Zolang we niet porecies weten waarom iets werkt, wordt vaak gezegd dat het illusie is. Maar och, dat geldt voor veel geregistreerde geneesmiddelen ook. Niemand weet bv hoe paracetamol precies werkt, alleen dŕt het vaak helpt.

casehulsebosch
08-03-2011, 02:09
http://www.youtube.com/watch?v=lVIcr4XS_dg&feature=related

Soms weten die oudjes er wel raad op.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Antoni Hopmann
08-03-2011, 18:48
Sommige stofjes blijken in de praktijk te werken, mij boeit het niet zo of het dan al of niet wetenschappelijk bewezen is.
Mijn vrouw is genezen van een zeer nare ziekte door 2 homepatische middeltjes en iets "moleculairs" of zo. Geen idee wat die stofjes gedaan hebben maar ze werkt nu weer en is 100 keer beter dan jarenlang het geval was.

Zolang we niet porecies weten waarom iets werkt, wordt vaak gezegd dat het illusie is. Maar och, dat geldt voor veel geregistreerde geneesmiddelen ook. Niemand weet bv hoe paracetamol precies werkt, alleen dŕt het vaak helpt.

Let wel Ton,
In de homoeopathie en natuurgeneeswijze en kruidenkunde kennen we uiteraard diverse geneesmiddelen,die wel degelijk van nut kunnen zijn.
Ook de werking daarvan.
Er moet dan ook worden uitgegaan van de constitutie van de bepaalde
persoon. De constitutie is vrij veel omvattend n.l. het geheel van de persoonlijke lichamelijke zowel als de geestelijke aangeboren of verworven eigenschappen.
Vatbaarheid voor bepaalde ziekten speelt uiteraard ook een grote rol.
Je hebt dan ook de constitutionele homoeopatische middelen sulfur,calcarea
carbonica en lycopodium.
Met daarnaast middelen zoals o.a. nux vomica waarvoor niet speciaal de constitutie hoeft te worden bepaald omdat zij een groot gebied van symptomen bestrijken. Deze middelen worden polychresten genoemd.
Dikwijls zal gebruik worden gemaakt van een combinatie van 2 of meer
medicijnen.
Waar echter het probleem zit,is de potentiering van sommige middelen waarbij amper is aan te tonen,dat de stof waarom het gaat nog aanwezig is.
Het is voor mij niet uitgesloten,dat het middel dan nog werkzaam zal zijn in combinatie met andere middelen,maar dat zal dan op de lange termijn zijn.
Dat heeft echter tot nu toe niemand kunnen bewijzen en wordt derhalve
als niet werkzaam aangeduid.
Ook diverse kruiden kunnen nuttig zijn.
Maar om nou te zeggen brandnetel is een middel tegen acne.
Dat gaat ver,want je kan dat niet aantonen. Acne is een hormonenkwestie.
Dan heb je ook nog het verschijnsel van autosuggestie,waarbij je zelf de genezing bevordert.

Dan nog eens zelfbedrog,waarvan hier een voorbeeld.
In de loop van de jaren heb ik van diverse fabrikanten middelen toegezonden
gekregen om door het eivoer te mengen.
Aan een aantal poppen gaf ik b.v.
Koninginnengelei van de bij . Doordat ik daarin geloofde,leek het net of
mijn jongen beter groeiden.
Het bleek echter na nuchtere opmerkzaamheid,dat de goed voerende poppen die dit product niet kregen, ook flinke jongen met volle kropjes hadden.

loodje
09-03-2011, 13:30
Ik zeg niet dat brandnetelthee het middel is tegen acne. Ik weet ook wel dat acne een hormonen kwestie is. Maar bij mij hielp het wel. Dus er zal toch wel iets in de brandnetels zitten wat de hormonen bij mij heeft beinvloed.

Antoni Hopmann
09-03-2011, 17:02
Ik zeg niet dat brandnetelthee het middel is tegen acne. Ik weet ook wel dat acne een hormonen kwestie is. Maar bij mij hielp het wel. Dus er zal toch wel iets in de brandnetels zitten wat de hormonen bij mij heeft beinvloed.

Nee Loodje, brandnetel beinvloedt de hormonen niet.

peruchke
22-03-2012, 13:12
Gezien ik nieuw ben op dit forum lees ik dit nu pas en zou ik toch wel even mijn mening willen geven.
Ik mag dan wel een leek zijn maar als ik het goed voor heb is het metabolisme van een vogel wel anders dan dat van een mens. Dat brandnetelthee bloedzuivert is algemeen bekent. Of het bij vogels dezelfde werking heeft als bij mensen betwijfel ik dan ook wel. Of het hormonaal werkt weet ik ook niet en dat betwijfel ik ook wel een beetje.
Ik kan Antoni alleen maar bijtreden wanneer hij zegt dat als je een goed uitgebalanceerde voeding geeft en de "regels" in acht neemt om goede kweekomstandigheden te krijgen alles naar behoren moet gaan. Ik zou zelf ook niet te veel gaan "prutsen" met middeltjes om te gaan stimuleren. Laat de natuur gewoon zijn gang gaan zou ik zeggen.
Groetjes,
Peruchke

louis polane
10-03-2014, 11:19
Er zijn bepaalde soorten fazanten en Tragopanen waarvan de jongen dood gaan als zij geen gesneden brandneteltoppen krijgen.
Ook brandnetels hebben een redelijk hoog ijzergehalte en ijzer geeft meer zuurstof in het bloed waardoor de algehele conditie verbeterd en ze dus zin krijgen in zich voort te planten.
Kijk maar naar mensen met bloedarmoede, die zijn moe omdat hun bloed te weinig zuurstof krijgt.
Maar natuurlijk wil de medische wereld alles wetenschappelijk onderzocht hebben
om maar zolang mogelijk hun marktaandeel vast te houden.
In China geneest men vrijwel alles met kruiden.
Als je daar in een ziekenhuis ligt krijg je op jouw afgestemde kruiden. Ach die wetenschap is pas een paar duizend jaar oud. In in China zijn ze toch echt ook niet achterlijk toch als je kijkt hoe ze het doen in wereldeconomie.

Een aantal jaren terug een documentaire gezien over een boer in Australië waarvan zijn koeien extreme oud waren. De koeien waren ruim 40 jaar of ouder en nog steeds vitaal. De boer had bronnen op zijn land waarvan de koeien dronken. Na onderzoek van dat water bleek het een zeer hoog ijzergehalte te hebben en ook zeer mineraal rijk. Het smaakte gewoon bitter, door het ijzer.
dus wel degelijk spelen mineralen een belangrijk deel om gezond te blijven.
In goede cellen zit nl een osmose en een goede osmose wordt veroorzaakt door de juist mineralen in de goede verhouding. Krijgen we die niet binnen raakt de osmose verstoord in de cellen en wat daar uit voort kan vloeien hoeft ik u niet te vertellen, want het is doodsoorzaak nr 1.
Keltisch Zeezout heeft 88 mineralen in de juiste verhouding, één van de beste leveranciers van mineralen en het is super goedkoop. Google maar en je zult versteld staan hoe wij door de huidige geneeskunde achterlijk worden gehouden met hun medicamenten. Dagelijks dit zout gebruiken zou een hoop kwalen buiten de deur houden voor mens en dier.