Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bali Spreeuwen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bali Spreeuwen

    weet iemand ook wat te doen bij het kaal plukken van mijn balispreeuw MAN bij mijn balispreeuw POP.
    de man plukt de veertje,s bij de pop in de hals.(komt wel vaker voor bij balispreeuwen heb ik gezien)
    heeft hij in de drie jaar dat ze bij elkaar zijn nooit eerder gedaan.
    hij doet het nu zoon half jaar.
    als iemand wat weet te doen of als er wat voor is wat ik er mischien op kan doen hoor ik het graag.
    VRG
    erikjan

  • #2
    Van balispreeuwen op zich weet ik niet veel,
    maar weet je of hij de veertjes ook opeet? Witte vogels hebben vaak meer behoefte aan bepaalde bouwstoffen, o.a. aan Vitamine A. Misschien is dat een reden...
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      bij "lang "gekoppelde balispreeuw koppels komt dit vrij regelmatig voor, dit vloeit voort uit het feit dat ze elkaar graag "verzorgen" word ook gezien als kroelen, op een gegeven moment word dit een obsessie en een dwangmatig ritueel.

      dit soort dingen kan men soms opvangen door de "verveling"uit de kooi weg te halen.

      maar als eenmaal een koppel of enkeling hier aan begin dan is vaak het einde zoek want je zal de gewoonte moeten zien te doorbreken.
      uit elkaar plaatsen is een optie maarja ...................( ik snap het).
      "iets"erop smeren heeft vaak geen zin want telkens als er een nieuwe pluim onstaat dan word deze weer getrokken ( word dan gezien als "iets"wat daar niet hoort te zitten , een "vuiltje of parasiet" in de gedachte van de dader dan zeg maar) , net zolang de fonikel stuk raakt en dan groeit er helemaal geen veer meer.

      in mijn inheemse en uitheemse spreeuwentijd had ik o.a. vrij veel contact met iemand uit waalwijk,die kweekte volop balispreeuwen en had met sommige vogels ook dit probleem.( naast de andere "gewoonlijke"problemen van de bali's).

      je kan het met een vitamine complex extra eens proberen maar ik persoonlijk denk niet dat het daar aan ligt, want zoals als gezegd bij o.a. die kennis waar dit probleem zich ook voordeed kon ik nu niet zeggen dat ze ook maar "iets"te kort zouden zijn gekomen.

      mvg

      Opmerking


      • #4
        o dat wist ik niet anders had ik niet eens geantwoord.
        beetje vragen naar de bekende weg zeg maar.
        maargoed het zijt zo.
        josly als jij in dat project gezeten heb dan zouden we elkaar toch moeten "kennen".

        ik zal eens kijken welke papieren ik van dat project nog heb.( als ik ze nog heb).
        mvg

        Opmerking


        • #5
          HalloWK. Je zal Josly best kennen. Alleen heb jij helemaal in je eentje wat jaartjes "verstoppertje" gespeeld

          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

          Opmerking


          • #6
            Bali Spreeuwen

            heb al van alles geprobeerd maar de bali man doet het nog steeds.
            (kan en mag toch nog wel wat info aanvragen)
            maar toch nog bedankt voor de info.
            VRG
            erikjan

            Opmerking


            • #7
              een gouwe ouwe:



              uiteraard mag dat altijd e.j., maar ik probeer altijd te vermijden dat ikzelf een papegaai ben ( een na prater dus).
              en daarom bedoelde ik dat ik anders niet gereageert had, iets wat andere al schrijven hoef ik niet nogmaals te schrijven ( een "weg"die al bekend is), je kan het uiteraard ook zien als een antwoord wat vaker gegeven is dat het een bevestiging is.

              verder succes met de bali's, ik ben bang dat jouw mannetje er niet meer vanaf komt ( gedrag).

              als je die kale nek niet kan verkroppen dan zal je denk ik moeten gaan uitzien naar een ander man ( en hopen dat deze het niet doet) zal misschien ook jouw kweekresultaten ten goede komen ?
              mocht je een man gaan omruilen, plaats dan wel pas de man bij de pop als deze haar volledige nekbevedering weer terug heeft anders kan het zomaar weer fout gaan.
              mvg

              Opmerking


              • #8
                Niet geschoten is altijd mis, toch?
                Ik zou zelf eens proberen een beetje van dat spul wat mensen soms gebruiken tegen nagelbijten op de hals te smeren. Misschien dat een heel vieze smaak de man motiveert te stoppen?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Bali Spreeuw

                  dat kan ik ook nog eens proberen.
                  (heb er vorig jaar wel mee gekweekt en ze zitten nu ook weer te nestelen)
                  heb ook al van sambal gehoord.
                  bedankt voor de tip.
                  GROETEN
                  erikjan

                  Opmerking


                  • #10
                    Als er ook kleine wondjes in de nek zitten lijkt me dat niet prettig <sambal>,denk dat het bijt.

                    mvg eddie

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik zie zelf het verwantschap tussen Bali en sambal (oelek) wel hoor Eddie. En ook Atjar Tjampoer, rijst en kroepoek.Maar dan wel voor ons mensen.
                      Bij de vogels zou ik het ten strengste afraden.

                      Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          bali spreeuw

                          nogmaals bedankt voor alle info.
                          ik doe er ook geen sambal op leek mij ook niet fijn voor de vogel.(had ik ook niet gedaan)
                          verder is het een goed koppel en slapen ook mooi bij elkaar op de stok.
                          heb ze al een jaar of 4.
                          laat ze maar mooi met rust.
                          vrg
                          erikjan

                          Opmerking


                          • #14
                            Door onze vogels op te sluiten, beperken we ze in heel veel van hun natuurlijk gedrag. Misschien vliegt de pop wel gewoon 100 meter weg in het wild als de man "iets te enthousiast" wordt.

                            Dat een oplossing nog niet gevonden is, betekent natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat je moet stoppen met zoeken naar die oplossing.

                            Ik heb geen idee of mijn idee zou werken, dat schreef ik al, maar niets proberen is altijd mis. Uiteraard, ieder moet dat zelf weten, het is maar een ming.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Door onze vogels op te sluiten, beperken we ze in heel veel van hun natuurlijk gedrag. Misschien vliegt de pop wel gewoon 100 meter weg in het wild als de man "iets te enthousiast" wordt.

                              Dat een oplossing nog niet gevonden is, betekent natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat je moet stoppen met zoeken naar die oplossing.

                              Ik heb geen idee of mijn idee zou werken, dat schreef ik al, maar niets proberen is altijd mis. Uiteraard, ieder moet dat zelf weten, het is maar een ming.
                              klopt ook allemaal wel en iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hem/haar goeddunkt.

                              maar je zal dan toch wel met me eens zijn dat het tijdstip van zulke "experimenten" niet ligt in de aanloop of in het broedseizoen ligt?

                              denk bv. alleen al aan stress door vangen want hoevaak gaat men "smeren" ? hoelang moet men gaan "smeren"? allemaal vraagtekens
                              ik weet natuurlijk niet hoe zijn koppel en situatie is maar de kweek van natuurbroed bali's ( daar praat ik nog steeds over, want ik ken maar 1 manier van kweken) is niet altijd de simpelste en kan men dit soort dingen/experimentjes missen als kiespijn.


                              ik weet nu eenmaal dat er zoveel en zovaak met dit probleem ( tevergeefs) geworstelt is en wat bij een ander niet werkt kan bij e.j wel werken natuurlijk ( of andersom) , dus zeker niet stoppen met naar zoeken van oplossing van probleem ( is tenslotte een onderdeel van onze hobby) maar nooit "zomaar" "iets" smeren.
                              en als men smeert en het helpt wel vertellen hier natuurlijk, ik weet nog wel een paar mensen die dat ook per direkt gaan willen toepassen ( als ze dat "experimentje"al niet gedaan hebben inmiddels ).

                              want je zou van een verenpikker zomaar een bloedpikker/bloedzuiger kunnen maken, want terecht word geschreven van wondjes etc, mocht zo'n wondje gaan uitslaan in een rode plek of korst kan dat ook zomaar werken als een magneet voor zo'n man en vererger je het probleem alleen maar.

                              nu zoiets uitproberen kan tot 2 dingen leiden :

                              1 kale nek geneest
                              2 mogelijk einde kweek seizoen 2011.

                              mijn "advies" zou dan zijn wacht dan i.i.g. tot na 1 of 2 nestjes in 2011 ..................heb je i.i.g. "reserve materiaal" , we praten hier over een soort die niet echt zeldzaam is in voliere milieu maar toch flink aan de prijs is ,dus geen kattenpis.

                              mvg

                              ps: ik weet dat ik weer teveel "aanwezig"ben op forum maar ja , voor de rest kan ik nu eenmaal op het moment niet doen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X