PDA

Bekijk Volledige Versie : TIP | drinkflesjes vullen

peerpm
12-02-2011, 20:55
Ik heb in de winter geen water in de schuur. Moet dus telkens met de flesjes in de keuken water halen. Ik had daar al eerder een oplossing voor gemaakt in de vorm van plankje met gaten. Maar ontdekte dat bijvoorbeeld het rekje van de eieren hier ook prima geschikt voor is. Geen geknoei dus meer.

Peer

Rosty
12-02-2011, 23:14
Dat is inderdaad een goeie tip, Peerpm.

frank4
12-02-2011, 23:55
Dan kun je ook met een lege limonadefles in de vogelruimte je drinkflesjes vullen.

Frank4

Animal
13-02-2011, 00:06
Gewoon een emmer water mee nemen is ook een oplossing .
Doe ik ook voor mijn vogels die op zolder zitten.

P.Wijlaars
13-02-2011, 00:32
Ik heb in de winter geen water in de schuur. Moet dus telkens met de flesjes in de keuken water halen. Ik had daar al eerder een oplossing voor gemaakt in de vorm van plankje met gaten. Maar ontdekte dat bijvoorbeeld het rekje van de eieren hier ook prima geschikt voor is. Geen geknoei dus meer.

Peer

gewoon doen, Peer , wat jij het makelijkste vind.;)

natuurkweker
13-02-2011, 00:40
ik heb een lege emmer en een water gieter gevuld
boven de emmer wat ik erover heen gooi vangt de emmer het op
flesjes lopen vaker boven rond dus ja wel moeilijk voor het stukje erop te zetten want je kunt ze namelijk niet neer zetten

Henk3
13-02-2011, 10:46
Ik denk dat Peer wel eerst zijn waterfonteintjes even afwast in de keuken en het daarna schoon en fris, opnieuw gevuld in één keer mee neemt naar zijn buitenverblijf in dat eierdingetje.

Dat schoonmaken van de drinkflesjes mis ik in een paar berichtjes.

Ik moet zomer en winter de waterbakken van het hok naar de keuken sjouwen, ha, ha. Ik doe dat elke morgen per hokdeel, 1 zaadbak en een ronde waterbak. Alles afwassen en opnieuw vullen. Wel zo fris voor de vogels vind ik.

natuurkweker
13-02-2011, 10:57
ik heb alles 2 ik gooi ze in een grote emmer en nieuwe word weeer gevuld .
de vieze bakjes flesjes gaan in het afwasmachine .
ik zuig met zuiger boven bakje van zaad zodat de losse deeltjes eraf gezogen worden .
iedere zijn manier van doen wel leuk om te lezen :D

Vogeltje24
13-02-2011, 13:25
ja vind het wel een goede tip! (ook al heb ik er zelf niets aan:cool: )

peerpm
13-02-2011, 15:40
Precies Henk,

vandaar dat ik dus naar de keuken moet. En ik heb natuurlijk ook alles dubbel, denk wel 10 dubbel....maar da's meer omdat je elke keer denkt o...dat kan ik ook nog wel kopen.... maar zal eerlijk zijn, doe niet om de dag de flesjes allemaal in de vaatwasser.

Peer

barraband
13-02-2011, 17:09
ik gooi alles in een grote emmer met bleek
week lang
en dan 2 keer in heet water zetten
worden ze super schoon

Ton
13-02-2011, 19:27
hier gaan de flesjes na het verschonen, van het water, in de vaatwasser,elke dag.

natuurkweker
14-02-2011, 17:05
hier ook
maar baraband hoe jij doe ik het ook vaak
maar wel in koud water waarom
als je warm water gebruikt met bleek gaan je witte bakjes geel uit slaan en daar heb ik dus geen last van wil wel hebben dat alles mooi wit blijft
en niet vies geel word
en ik zet ze maar een dagje in de bleek is voldoende volgende dag in afwasmiddels en ze zijn weer super schoon

de birdjes
14-02-2011, 22:22
een week in de bleek ??? ik vind het allemaal lichtelijk overdreven en zo vuil worden de flesjes nu ook weer niet.bij ons wel iedere dag schoon water,ragertje er doorheen en 1 keer per week schone flesjes die dan gewoon in een sopje gaan.word naar mijn mening ook schoon genoeg zo.;)
de vaatwasser vond ik wel een goed idee,ga het ook proberen :)

jeffrey rahoens
14-02-2011, 22:55
ik was de mijne om de week en om de 2 dagen krijgen ze vers water, soms om de dag dat valt te zien

Animal
14-02-2011, 22:57
een week in de bleek ??? ik vind het allemaal lichtelijk overdreven en zo vuil worden de flesjes nu ook weer niet.bij ons wel iedere dag schoon water,ragertje er doorheen en 1 keer per week schone flesjes die dan gewoon in een sopje gaan.word naar mijn mening ook schoon genoeg zo.;)
de vaatwasser vond ik wel een goed idee,ga het ook proberen :)

Inderdaat ,,bleek of chloor is in de gehele vogelhouderij nergens voor nodig.
Het is zelfs zo schadelijk dat de professionele schoonmakers het niet meer gebruiken.

P.Wijlaars
15-02-2011, 01:32
Inderdaat ,,bleek of chloor is in de gehele vogelhouderij nergens voor nodig.
Het is zelfs zo schadelijk dat de professionele schoonmakers het niet meer gebruiken.

als je goed spoelt maakt dat niet uit hoor.
als mijn fonteinen vuil zijn of aanslag hebben van alg en zo, gaan ze gewoon 15 min in de chloor, wel verdunt met water.daarna grondig uitspoelen . en schoon is je kuntgebit :D

dus ik zie het probleem niet .

casehulsebosch
15-02-2011, 03:58
Voor u gelezen:
1.Chloor is slecht voor het milieu.
2. Desinfecteren is niet zo nuttig als het lijkt: je maakt er ook de nuttige bacterien mee dood.
3. Chloor ontvet niet.
4. Volgens mijn vogeldierenarts bestaat het gevaar van een verhoogde kans van aspergiloseschimmelvorming bij het gebruik van chloor, bleek en in mindere mate ook dettol.

Dit is slechts een kleine greep. Even een zoekmachine gebruiken en er staat veel over te lezen.
Ik ben al een hele tijd geleden gestopt met het gebruiken van chloor. Maar dat is nu het mooie van dit forum. We mogen allemaal onze eigen mening geven en zelf de beslissingen maken mbt onze vogels.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Hans de Vries
15-02-2011, 10:47
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf welke vogels je hebt.
Mijn forpussen nemen na het eten altijd een slokje water en dat houdt in dat je iedere dag de flessen 2x moet verschonen. Borsteltje erdoor, even omspoelen onder de kraan en klaar. En na een week een dagje in de chloor.
Andere soorten zoals bv de lonchura's kunnen wel 2 dagen met een fles. We moeten het schoonmaken ook niet gaan overdrijven, het vogellichaam heeft voldoende materiaal aan boord om gezond te blijven.

gr
Hans.

Animal
15-02-2011, 11:44
als je goed spoelt maakt dat niet uit hoor.
als mijn fonteinen vuil zijn of aanslag hebben van alg en zo, gaan ze gewoon 15 min in de chloor, wel verdunt met water.daarna grondig uitspoelen . en schoon is je kuntgebit :D

dus ik zie het probleem niet .

De chloor is schadelijker dan de alg die je er mee gaat verwijderen.
Ik neem aan dat je thuis de afwas ook niet met chloor doet.

John10
15-02-2011, 17:03
De chloor is schadelijker dan de alg die je er mee gaat verwijderen.
Ik neem aan dat je thuis de afwas ook niet met chloor doet.

chloor dood bacteriën effectief, in principe zou je daar thuis de afwas mee kunnen doen.
als je in de tropen vertoeft en je hebt geen vertrouwen in het drinkwater aldaar, zijn er chloortabletten te koop die je zelf aan dat water kan toevoegen.

Animal
15-02-2011, 17:13
Alle bacterien hoeven niet gedood te worden.
Zonder bacterien is er totaal geen leven meer !
En we leven hier niet in de tropen ,die chloor tabletten zijn alleen voor noodgevallen en is wel iets anders dan normale chloor ,er hoort trouwens nog iets bij om het chloor daarna weer te neutraliseren.

John10
15-02-2011, 18:05
Alle bacterien hoeven niet gedood te worden.
Zonder bacterien is er totaal geen leven meer !
En we leven hier niet in de tropen ,die chloor tabletten zijn alleen voor noodgevallen en is wel iets anders dan normale chloor ,er hoort trouwens nog iets bij om het chloor daarna weer te neutraliseren.

jij wilt geen chloor gebruiken en dat is jouw goed recht.
ik toon aan dat chloor wel goed te gebruiken en effectief is ... vooral in een tot verhouding kleine ruimte waar veel vogels op elkaar zitten.