PDA

Bekijk Volledige Versie : Spruiten als groenvoer

Leergier
04-02-2011, 00:16
Hallo iedereen,

Ik probeer mijn vogels zoveel mogelijk verse groenten bij te voeren, voor vitaminen en dergelijke.
Nou zag ik dat we een zak spruiten in de koelkast hebben liggen, kan ik daar morgen eventueel 2 van verpulveren en aan de vogels voeren, of zijn spruiten niet gezond voor vogels?

Heb wel eens gehoord namelijk dat er een soort van ongezonde stof in zou kunnen zitten.

Ik hoor het graag,

Grt,

Harm

Henk3
04-02-2011, 00:26
Wat ik zelf niet lust, geef ik mijn vogels zeker niet. Vieze dingen. Als je al gehoord hebt van een dergelijke stof, waarom zou je het dan geven?
Maar als ze het gewoon eten willen zal er niks mis mee zijn hoor. Vanavond nog een film gezien waarin dieren gebruik maken van de natuurlijke krachten in planten etc.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/mini_vitaminen_gids.htm

Leergier
04-02-2011, 11:34
Ik vind spruiten zelf niet vies, dus dat zou voor mij geen reden zijn om het niet te geven.

Maar ik zat de denken, als ik nou die groene blaadjes van de spruit eraf trek en dat geef, en niet de hele spruit verpulverd, dan moet het volgens mij geen kwaad kunnen..?

casehulsebosch
04-02-2011, 12:12
Kijk even op dit linkje en je leert wat meer over spruiten( de groente, niet die opgroeiende jongeren)
http://www.warenwelenwee.nl/agf_groenten.html

En Henk3. Als je spruiten niet te veel doorkookt ( net als mijn moeder vroeger ;) ) zijn ze best te eten.

Groet, Kees, Tauranga, Neuw Zeeland.

vandurenj
04-02-2011, 12:12
bij mij eten de kippen zelfs de groene blaadjes niet en de valkparkieten lieten het ook liggen:wave

smie
04-02-2011, 12:53
Hier krijgen ze 1 x per week spruiten door de midden, er wordt van geeten mee gespeeld en gevoetbald prachtig en heel gezond voor vogels ;)
Ook af en toe door hun eivoer fijngemalen vinden ze ook lekker.

loodje
04-02-2011, 13:19
Mijn Goudvinken zijn gek op spruitjes. Ik heb een plankje gemaakt enkele schroeven erin gedraaid en daar prik ik dan spruiten en stukjes fruit op.
Ik zie mijn cubavinkjes er ook ooit aan plukken.

Enne.... Henk3, als je spruiten kookt met suiker, zijn ze overheerlijk en net wat Kees zegt, niet te gaar koken. Maar ja smaken verschillen natuurlijk.

Ton Koek
04-02-2011, 13:34
Vooral het binnenste deel van de spruiten isi erg gezond en lekker groenvoer, ik geef het vaak in de winter en ongeveer alle soorten eten het.

Leergier
04-02-2011, 14:38
Bedankt voor alle reacties, ik ga het zometeen eens proberen of ze het lekker vinden!:D

Ton Koek
04-02-2011, 19:38
Nog een tip.
Om vogels aan iets nieuws te laten wennen, versnipper ik het meestal eerst een paar dagen door het eivoer, zo leren ze de smaak kennen.

Slunse
04-02-2011, 20:55
[QUOTE=Henk3;117702]Wat ik zelf niet lust, geef ik mijn vogels zeker niet. Vieze dingen. Als je al gehoord hebt van een dergelijke stof, waarom zou je het dan geven?

Ik lust geen brocolie moet ik er dan geen geven aan mijn vogels omdat ik het niet lust. Er zijn zovele dingen die ik niet mag en die mijn vogels wel opeten.

Leergier
05-02-2011, 21:27
Klinkt idd zeer logisch Slunse!

@Ton Koek

Mijn vogels krijgen op het moment geen eivoer waar ik het doorheen kan mengen, alleen in de broedtijd. Nu krijgen ze 1 of 2 keer in de week een beetje commercieel eivoerpoeder, uit zo'n doosje door het zaad.

Nu geef ik groenvoer gewoon in een apart bakje, eten ze gewoon uit.. heb niet zulke moeilijke vogels..:D

Maar bedankt voor de tip.

Henk3
05-02-2011, 22:05
[QUOTE=Henk3;117702]Wat ik zelf niet lust, geef ik mijn vogels zeker niet. Vieze dingen. Als je al gehoord hebt van een dergelijke stof, waarom zou je het dan geven?

Ik lust geen brocolie moet ik er dan geen geven aan mijn vogels omdat ik het niet lust. Er zijn zovele dingen die ik niet mag en die mijn vogels wel opeten.

Je moest mijn antwoord maar niet al te serieus nemen, er stond nog iets onder bovenstaande regel, namelijk:

Maar als ze het gewoon eten willen zal er niks mis mee zijn hoor.

jklijn
07-02-2011, 00:46
Hier eten alle soorten vogels spruitjes,de kippen ook.

Leergier
07-02-2011, 17:38
Ondertussen heb ik het al gegeven, ze vonden het heerlijk, dus als we een volgende keer weer eens spruitjes eten, krijgen ze het zeker weer..

Gr. Harm

de birdjes
07-02-2011, 19:43
kun je de vogels ook roosjes bloemkool geven ? weet niet of ze het lusten,maar valt altijd te proberen :) of is dit geen geschikt groenvoer ?

Leergier
07-02-2011, 21:20
Hoi de birdjes,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar geen flauw idee van heb, weet alleen dat broccoli, wat ook ongeveer zo'n soort groente is, wel heel gezond is voor de vogels, maar of bloemkool dat ook is?

Misschien het groene deel van de bloemkool, dat je als je zelf bloemkool eet eraf haalt?

heb eigenlijk zelf nog nooit gehoord dat bloemkool aan vogels werd gegeven.. maar misshcien reageren er nog meer..

smie
07-02-2011, 21:21
Je kan gewoon heel veel groenten geven als je maar niet overdrijf en of je het zelf lust of niet is bijzaak.;)

Bosman
05-11-2012, 01:25
ik lees nogal veel over groenvoer zoals
spruiten
boerenkool
broccoli
wortels
moet je dat gekookt geven of niet
groet louis bosman

Van den Broeck Alfons
05-11-2012, 09:53
Spruiten : heb wel eens gehoord namelijk dat er een soort van ongezonde stof in zou kunnen zitten.

Deze stof is solanine.

Hans de Vries
05-11-2012, 10:39
Ik heb altijd begrepen dat solanine in de spruiten (uitlopers) van de aardappel zit......
Het spruitje als groentje is natuurlijk een topper. Ook voor vogels.

En voor Henk3, probeer het eens op deze manier:
Spruiten koken tot ze bijna beetgaar zijn.
Handjevol magere spekblokjes in de wok, uitje snipperen en aanfruiten.
Wat kleine champignons en een beetje kerrie toevoegen.
Op het laatst de spruitjes erbij doen en op hoog vuur kort doorwarmen.
Het is belangrijk dat de spruiten niet te gaar worden. Slappe en te lang gekookte spruitjes zijn inderdaad niet te pruimen....

gr
Hans

Van den Broeck Alfons
05-11-2012, 18:50
Ik heb altijd begrepen dat solanine in de spruiten (uitlopers) van de aardappel zit......

Dat is perfekt waar, Hans.

Ik denk dat je bedoeld : als men plantgoed van aardappels bewaard tijdens de wintermaanden, en in de lente komen er scheuten aan deze aardappels, dan worden in deze scheuten, solanine gevormd door de aardappel zelf. Dit maakt deel uit van het beschermingsmechanisme van de aardappel, tegen vraatzucht van ongedierte, bv. muizen of ratten. Deze laatsten zullen wijselijk van deze aardappelen afblijven, op risico van...

Maar spruiten hebben reeds van nature uit, solanine in zich.

Nu, als ik spruiten aan het kuisen ben, gaan de beste restanten naar de vogels en tot op heden zie ik geen enkel probleem.

Hans de Vries
05-11-2012, 20:55
Ik wil je graag geloven Alfons, maar heb tot op heden nergens kunnen vinden dat spruitjes solanine bevatten. Wel selenium maar dat is geheel iets anders...
Ik zal nog eens beter gaan zoeken.
In ieder geval, ze zijn gezond voor mens en dier. Vanmiddag heb ik wat aan mijn dwergpapegaaitjes verstrekt; ze vechten erom.....

gr
Hans

casehulsebosch
05-11-2012, 21:24
Meer van deze kook lessen en recepten Hans en ik krijg mogelijk Ingrid geintereseerd in vogelcafe.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.