PDA

Bekijk Volledige Versie : groenvoer - rucola

firebird
27-01-2011, 10:55
Kan ik zonder problemen rucola sla voeren aan de vogels?
Pittige smaak... slakken mijden deze volgens de tuinman...
Vind het zelf wel lekker :D

natuurkweker
27-01-2011, 13:10
ik geef nooit geen sla aan me vogels ze kunnen daar enorm snel aan de diaree van raken .
omdat sla onsettend veel vocht in zit .
waardoor de darm flora erg snel verstoord kan raken
een keer zou het niet uitmaken denk ik in de 2 weken maar ik neem het risico niet
mijn vogels geef ik broceli alleen kroontjes niet de stengels boerenkool wortels
mvg mirke

Henk3
27-01-2011, 13:35
Mirke:
Dan kan je denk ik beter schrijven, ik geef nooit sla aan mijn vogels.

Als je zegt nooit geen sla, betekent dat eigenlijk dat je het altijd geeft.
Een dubbele ontkennig dus.

Geeft verder natuurlijk niet maar misschien heb je weer iets geleerd nu.

natuurkweker
27-01-2011, 16:44
nee henk
ik heb het vroeger wel eens gegeven ja aan me vogels een keer per 2 weken en dat kon geen kwaad het waren wel kanaries
ik heb nu goulds die wat sneller verstoord zijn met de darmen ik geef het niet aan mijn vogels nee.
sorry was even bij gevoel van me eigen vogels .
vroeger gaven ze de vogels alles tegenwoordig is niks meer veilig toch???
of niet goed
nog niet voor ons zelf is toch??
sla bevat gewoon onsettend veel vocht
sorry dat ik het dan verkeerd schrijf ik geef het nooit aan me vogels .
vergeet me reaktie laat het maar aan een ander over
henk misschien??

John10
28-01-2011, 12:52
nee henk
ik heb het vroeger wel eens gegeven ja aan me vogels een keer per 2 weken en dat kon geen kwaad het waren wel kanaries
ik heb nu goulds die wat sneller verstoord zijn met de darmen ik geef het niet aan mijn vogels nee.
sorry was even bij gevoel van me eigen vogels .
vroeger gaven ze de vogels alles tegenwoordig is niks meer veilig toch???
of niet goed
nog niet voor ons zelf is toch??
sla bevat gewoon onsettend veel vocht
sorry dat ik het dan verkeerd schrijf ik geef het nooit aan me vogels .
vergeet me reaktie laat het maar aan een ander over
henk misschien??

voor mijn vogels af en toe gevriesdroogde groenten en kruidenmix.
en daarnaast gedroogde zeewier van Beaphar.

Animal
28-01-2011, 13:40
In de zomer krijgen mijn vogels om de andere dag andyvie of sla (alle soorten) en in de winter krijgen ze chinese kool.
De kanarie's soms brocolie ,,de tropen kijken daar niet naar om.

Lucky
28-01-2011, 15:16
Hallo forumleden,
daar ik hoofdzakelijk Eur CV en aanverwante kweek gaf ik vroeger alle groenvoer dat ik maar in de natuur en tuin kon vinden. Uiteraard ook veel onrijpe en rijpe zaden welke dan gedroogd of ingevroren werden en indien nodig werd gevoerd.
Nu en daarmee bedoel ik zins een jaar of tien alleen voer ik alleen maar groenvoer, onrijpe en rijpe zaden die iedereen in de (dieren)winkel kan kopen. Dit om drie redenen.
De eerste is dat ik het verzamelen moe ben. Dat dit ook het risiko van het bespuiten steeds meer met zich mee bracht. Tevens bezit ik geen moestuin meer waar ik ook de nodige önkruiden liet groeien om aan mijn vogels te verstrekken. Kort samen gevoegd ik wordt langzaam een dagje ouder/luier.:D :D
Ten tweede Het niet noodzakelijk meer is daar de EC-vogels nu nog verder door gecultiveerd zijn en het natuurlijke voer niet meer behoeven.
Ten derde en deze vind ik zeer belangrijk. Een ieder die bij mij vogels koopt kan het zelfde voer aan de vogels verstrekken dan dat ze bij mij hebben gehad. Bij aankoop krijgt men advies over zowel zaad, eivoer (ook hier geen geheimrecept maar gewoon uitleg bij aankoop) en groenvoer. Aan ieder de keus of ze het dan opvolgen.

Nu zullen jullie wel vragen wat voer die dan aan groenvoer? Nu, ik voer aan groenvoer wortel,chicoree en brocolli. Geen sla dus. Aan fruit appel voor de zaad eters en bij de insekteneters ook banaan en sinasappel. Aan onrijpe zaden "Silberhirse" en aan rijpe rode of gele trosgierst. Alles met mate gevoerd en ook dus voor iedereen gewoon in de winkel of dierenwinkel te koop.

Greetings Lucky:)

Ton Koek
28-01-2011, 16:22
Mooie uitleg, alleen metdit deel:
Ten tweede Het niet noodzakelijk meer is daar de EC-vogels nu nog verder door gecultiveerd zijn en het natuurlijke voer niet meer behoeven. ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Als je "noodzakelijk" ziet als noodzaak om te blijven leven oké.
Op lange termijn echter en voor gezonde en sterke vogels zijn de onkruiden wel degelijk bijzonder goed. De stoffen die zij in de natuur vinden en eten zou ik niet zomaar weglaten.

girlits
29-01-2011, 00:22
Het is inderdaad niet noodzakelijk maar zie toch liever 10 putters op een bos teunisbloem zitten dan op een wortel.
Ook een flinke berken,wilgen of elzentak vol vogels ziet er toch goed uit.
Het oog wil nl. ook wat.

mvg eddie

Lucky
29-01-2011, 22:17
Hallo Ton en Girlits,
Het is echt niet meer noodzakelijk. Bij een uitgekiende goede aan de vogelsoort aan gepaste zaadmengeling een goede verzorging en uitgeballanseerd eivoer aangevuld met div. extra's (zie voorgaande topics).
Dan komen EC-vogels vandaag de dag niets te kort.

Ja Girlits,
Denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Het natuurlijk gedrag bij het foerageren is schitterend om te zien. Tevens is het ook gezond voor deze bonte rakkers.
Het foerageren op trosgierst of "silberhirse" is echter even mooi.
Enkel wat willen we? Willen we EC-vogels zo natuurlijk mogelijk voederen en houden of willen we ze verder cultiveren en het mogelijk maken om iedereen EC-vogels te kunnen laten kweken ook al heeft hij niet de mogelijkheid om voeder uit de natuur te verzamelen. Ik denk het laatste. Dus laten we hiermee zo snel mogelijk beginnen cq doorgaan.Samen moeten we er voor zorgen dat de EC-vogel niet meer met de in de vrije natuur levende soortgenoot word geassocieerd.
Ik ben van mening dat alleen zo wij de tegenstanders van onze hobby de wind uit de zeilen kunnen nemen. Dit is in het belang van alle vogelhouders.

Animal
29-01-2011, 22:36
"Samen moeten we er voor zorgen dat de EC-vogel niet meer met de in de vrije natuur levende soortgenoot word geassocieerd."

En waarom dan wel niet !!!!!

Zulke uitspraken doen de vogelliefhebbers geen goed.
Zo krijg je alleen nog maar meer tegenstanders van de vogelhobby.

Bij de meeste dieren probeert men juist een zo natuurlijk mogenlijke omgeving te creeren.

Lucky
30-01-2011, 20:43
Sorry, maar mij ontgaat even wat hiermee mis is.
Zolang we deze vogels niet zo gemakkelijk kunnen gaan houden als bv kanaries. (cultiveren dus) Wat wel steeds door meer kwekers gelukkig gebeurd. Met name met de niet zo alledaagse soorten.
Anders zullen steeds weer de oude doos verhalen zoals "gevangen" ,niet kweekbaar en dergelijke gebruikt worden om onze hobby te bemoeilijken zo niet te verbieden. Heb regelmatig gesprekken met IVN leden en leden van de vogelbescherming. Wanneer ik dan hoor hoe zij nog steeds over onze hobby denken en hoe weinig ze eigenlijk weten dan gaan mijn nekharen overeind staan.

Ton Koek
30-01-2011, 23:57
Ik ben een heel andere mening toegedaan, ik hou de vogels liefst zo natuurlijk mogelijk, voor mij hoort de voeding daarbij.

Wat vogels vervreemden van de natuur te maken heeft met de mening van de Vogelbescherming ontgaat me. Ik ben zelf ook lid en heb niets tegen vogels in gevangenschap. Wel tegen de helaas nog zeer vele misstanden. Als we als vogelioefhebbers zelf die misstanden aanpakken krijg je vanzelf weer wat meer respect.

Voorbeeldjes? Handel in babyvogels, handopfok voor de handel, vogels doodvoeren met kleurstoffen, veel te krappe en overbevolkte kooitjes en vluchtjes, bewust vogels kweken die niet meer kunnen vliegen etc.

Dŕt zijn de zaken waar veel dierenleifhebbers zich aan storen.

Lucky
31-01-2011, 16:55
Hoi Ton,
de misstanden die jij aanhaalt zijn voor mij ook ontoelaatbaar en daar ben ik het voor de volle 100% met jou eens.

Cultiveren is niet het vervreemden van de natuur maar het veredelenen, verfijnen van vogels.

Ik moet dan ook niet de gehele vogelbescherming en IVN leden over een kam scheren er zijn wel degelijk mensen tussen die verstand van zaken hebben en tot samenwerking en dialoog met de vogelhouders/kwekers bereid zijn.
Helaas worden EC-Kwekers echter nog steeds snel als "fantasten en natuurstropers" door de meerderheid van de groenebrigade uitgemaakt. Helaas kan ik de mensen waar ik vaker mee discussiëer niet op andere gedachten brengen. Zelfs bij het tonen van mijn kweekresultaten hebben ze nog hun twijfels. En dat is gewoon onwetendheid,dommigheid, stijfkoppigheid en ten onrechte. Ze zijn zo van hun gelijk overtuigd dat ik de hoop heb opgegeven. Indien het hier een enkeling betrof was dit niet zo erg maar het is een dikke meerderheid.Het verleden haalt ons helaas nog steeds vaak in.
Echter veruit de meeste EC-vogelkwekers zijn kwekers die zich netjes aan de wet houden. Veel verstand van vogels houden ,kweken en voeding hebben. En het belangrijkste ze houden van vogels binnen en buiten hun voliére.

Kijk wat ik wil zeggen over natuurlijke voeding is dat het mogelijk moet zijn om EC-vogels te kweken ook als je niet in staat bent om land en veld af te stropen naar "onkruiden".
Daarom geef ik geen voer uit de natuur meer. Daar ik van mening ben dat dit op de lange duur betere resultaten zal geven. Dus tracht ik de voeding van al mijn vogels zo te verstrekken en te verbeteren dat het mogelijk is voor een ander om dit ook zonder al te veel problemen te voederen. En het tevens toch een optimale voeding voor de vogels is. De natuurlijke voeding aan vogels verstrekken is nagenoeg onmogelijk gezien het aanbod dat de natuur hen bied, een goed uitgewogen alternatief vinden is al moeilijk genoeg.
Ook heb ik niets tegen het houden van vogels in een biotoop-voliere. In tegendeel zelfs. Ik heb er zelf ook eentje voor mijn insekteneters. Het moet echter ook mogelijk zijn om in de toekomst zonder al te grote problemen vrijwel alle EC-vogels in broedkooien te kunnen kweken. Dit kan echter alleen door het ook te doen en de ervaringen door te geven.
Uiteraard mag men van mening hier in verschillen zolang men maar elkaars mening respecteerd. Dus als andere kwekers trachten om de natuurlijke voeding na te bootsen dan heb ik daar ook vrede mee. Ik zal echter van deze kwekers geen vogels overnemen daar ik dan weer een stap terug doe in de cultivatie.

Helaas dwalen we van de topic inhoud af.
Neen, ik voer geen sla dus:D :D