PDA

Bekijk Volledige Versie : led verlichting

A. den Hoed
19-01-2011, 18:31
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met led spotjes in de broedkooi, ik heb namelijk led spotjes 3w in de kooien met goulds maar ik heb het idee dat ze er niet van houden. Heeft iemand hier ervaring mee.

P.Wijlaars
19-01-2011, 23:54
nog geen ervaring hier mee, maar ik zit ook te overwegen om ze aan te schaffen .

alleen de prijs van zo,n ledlamp is niet goedkoop.

Philips dimbaar LED € 39,00
Volledig en traploos dimbaar met rimo 250 of rimo 400.
Lamp verbruikt 8 watt en geeft evenveel licht als een gloeilamp van 40 Watt.

Levensduur 30 jaar!

http://www.rimo.nl/index1.html

RonWiel
20-01-2011, 08:39
zelf ook van een led lamp gekocht.......29 euri's lichter en 25 jaar zouden ze meegaan........ik had geluk want hij deed het na 6 weken al niet meer!!

Voorlopig dus nog maar de goedkope bol voor mij...........

Animal
20-01-2011, 15:23
Een gewone spaarlamp is net zo zuinig als een led lamp ,en is vele malen goedkoper . Gaat alleen iets minder lang mee.
Een tl buis is ook een spaar lamp.

A. den Hoed
20-01-2011, 21:53
Ik heb de spots op de automatische lichtdimschakelaar aangesloten bij de tl, ik heb er nu ook nog een led dimmer tussen laten bouwen had het idee dat het te fel werd. Ze zijn nu gedimt naar ong. 1w.

P.Wijlaars
05-02-2011, 02:19
zelf ook van een led lamp gekocht.......29 euri's lichter en 25 jaar zouden ze meegaan........ik had geluk want hij deed het na 6 weken al niet meer!!

Voorlopig dus nog maar de goedkope bol voor mij...........

25 jaar?? ,dit zijn gewoon verkoop praatjes .

het kan niet bewezen zijn , led lampen zijn net een paar jaar op de markt
hoe kunnen ze dat nu zeggen??

Ton Koek
05-02-2011, 02:26
Sinds wanneer moet reclame de waarheid bevatten? :)

De eerste spaarlampen zouden ook heel lang meegaan, mooi niet dus.

P.Wijlaars
05-02-2011, 02:42
Sinds wanneer moet reclame de waarheid bevatten? :)

De eerste spaarlampen zouden ook heel lang meegaan, mooi niet dus.

jammer genoeg wordt je blij gemaakt met een dooie mus, maar als je naar de prijs kijkt van zo'n ledlamp zou je dat wel mogen verwachten, 25 jaar

peerpm
05-02-2011, 09:49
Als je idd puur kijkt naar de investering lijkt me led geen goede keuze. Een spaarlamp E14, verbruik 5 watt, kost op dit moment circa € 1,50 terwijl je voor led toch al vlug factor 15 betaald.
Als je een lamp 14-15 uur per dag laat branden kost dat per watt circa € 1,30 per jaar. Dus dan moet de lamp het toch al zeker 10 jaar langer doen wil het voordeel opleveren. Belangrijker is denk ik het feit dat je vaak meerdere lampen nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld in elke broedkooi zo'n lamp zitten en dan investeer ik toch liever € 1,50 dan € 20,00 per stuk. Daarbij komt ook nog eens het gevaar van breuk en dergelijke.
Als het gaat om besparing, gebruiksgemak en 'mooi' dan zou ik eerder kiezen voor een G4 powerled, zie afbeelding. Dit is een heel klein 'pitje' op 12 Volt wat je heel mooi in kunt bouwen. De aanschaf valt mee .... tussen de 4 en 7 euro per stuk, en er kunnen er natuurlijk een hele rij op 1 trafo.

P.Wijlaars
05-02-2011, 13:25
Hoi , Peer (naamgenoot);)

Lijkt me wel wat ,

een paar vragen:

vr.1 zijn deze led ook in daglicht uitvoering te krijgen
vr.2 wat kosten de armaturen voor deze leds
vr.3 de trafo is ook niet goedkoop he?

als je dat allemaal bij elkaar optelt , is het dan nog rendabel?

Animal
05-02-2011, 15:10
Het gevaar van breuk valt bij ledlampen te verwaarlozen . Er is immers geel glaze bol die luchtdicht is en met speciaal gas is gevuld.
Is er al een glaze bol dan is dit alleen om de lamp er wat mooier uit te laten zien.

Levensduur testen kan ook op andere mannieren ,dan alleen maar constant laten branden.
Ook denk ik dat ledlampjes er al langer zijn dan 25 jaar ,maar toen werden ze nog niet voor verlichting gebruikt ,maar die werden wel op levensduur getest.

Animal
05-02-2011, 15:13
Hoi , Peer (naamgenoot);)

Lijkt me wel wat ,

een paar vragen:

vr.1 zijn deze led ook in daglicht uitvoering te krijgen
vr.2 wat kosten de armaturen voor deze leds
vr.3 de trafo is ook niet goedkoop he?

als je dat allemaal bij elkaar optelt , is het dan nog rendabel?

Alles wat je voor deze verlichting nodig hebt is het zelfde als de halogeen spot verlichting.
Is dus vrij goedkoop ,en de bijgeleverde trafo die normaal is bedoeld voor 3 halogeen spotjes van 20 watt is dus voldoende voor 60 ledspots van 1 watt.

P.Wijlaars
05-02-2011, 21:57
toch nog even wat rond geneust op het net.

http://www.decomputerwinkel.nl/winkel/producten/view/e27-led-gloeilamp-4w-40w-360-lumen-daglicht

peerpm
05-02-2011, 22:13
Hi Peer,

Niet alleen naamgenoot maar ook dorpsgenoot, althans van oorsprong.

Als reactie op jouw vragen;

1. kleurtemperatuur, dit antwoord moet ik je schuldig blijven. De 'pitjes' zijn super wit, worden toegepast in bijvoorbeeld de interieurbouw - showlicht - standbouw en dergelijke. Ik zal nog nader voor je informeren. armaturen; kosten zijn nihil, circa € 2,00 zie afbeelding, kun je dan zelf verder inbouwen.
3. trafo is een normale 12 Volt trafo, kosten vanaf een € 5,00 voor een 60 Va volgens mij.

P.Wijlaars
05-02-2011, 22:54
oke, Peer

hoeveel zal ik er nodig hebben , voor een broedkooi van 80x40x45.

peerpm
06-02-2011, 10:14
Ik heb er nog wel eentje liggen Peer, als je even mailtje stuurt met adresggevens dan stuur ik er een voor je op kunnen je even een testje maken.
Zal dit vandaag (als tijd ervoor) ook even zelf doen.

groet Peer

P.Wijlaars
06-02-2011, 12:32
Kijk!! dat vind ik nou leuk,
fijn dat je me wil helpen.

de mail komt er aan

bedankt alvast.:yes:

P.Wijlaars
06-02-2011, 14:42
Ik ben blij dat ik niet over 1 nacht ijs ben gegaan.
er zijn zo veel opties , om je broedkooien goed te verlichten.
spaarlampen , TL, led,
het is maar wat je wilt , en hoe dik is je beurs

tropen kweker
06-02-2011, 16:07
wie zegt dat gloeilampen niet lang meegaan?

de mijne gaan al zeker 5 jaar mee. voor die paar euro kun je ook niet sukkelen;)

P.Wijlaars
06-02-2011, 16:11
wie zegt dat gloeilampen niet lang meegaan?

de mijne gaan al zeker 5 jaar mee. voor die paar euro kun je ook niet sukkelen;)

klopt helemaal , wat je schrijft ,kristian

maar gloeilampen in de broedkooien!!:eek:
ben bang dat het erg warm wordt , en gaat stinken naar de BBQ:D

tropen kweker
07-02-2011, 12:04
heb ze niet in de broedkooien hoor.

alleen in mn voliere's. een stukkie erboven hangen.;)

Vogeltje24
07-02-2011, 13:57
;)
25 jaar?? ,dit zijn gewoon verkoop praatjes;) .

het kan niet bewezen zijn , led lampen zijn net een paar jaar op de markt
hoe kunnen ze dat nu zeggen??

ja inderdaat vind ik wel een goed van jou!!:rolleyes: ;)

hansd
07-02-2011, 17:57
de ledjes in de machines waarmee ik werk, zijn zowat het enige wat in twintig jaar nog niet is kapot geweest.deze worden echter niet als verlichting gebruikt,echter als indicator.branden wel 24/7 uur.als verlichting vind ik de kleur niet erg aangenaam,maar dat is natuurlijk persoonlijk.

grt hans

P.Wijlaars
07-02-2011, 20:34
de ledjes in de machines waarmee ik werk, zijn zowat het enige wat in twintig jaar nog niet is kapot geweest.deze worden echter niet als verlichting gebruikt,echter als indicator.branden wel 24/7 uur.als verlichting vind ik de kleur niet erg aangenaam,maar dat is natuurlijk persoonlijk.

grt hans

maar komen wel dicht in de buurt van daglicht

Animal
07-02-2011, 22:38
maar komen wel dicht in de buurt van daglicht

Nee , maar die lampjes werken wel op de zelfde mannier ,dus zo kan men tegenwoordig best over een levensduur van 25 jaar spreken voor de ledlampen.