PDA

Bekijk Volledige Versie : Vragen putter x Kanarie

Pieter80
12-01-2011, 20:28
Hallo,

Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien. Ik heb nog niks gehoord. Graag zou ik willen kijken of ik deze putter (als het een man is uiteraard) kan koppelen aan een of meerdere kanaries. Ik heb daarover hier veel bruikbaars gelezen. Heb alleen nog paar kleine vraagjes. Kan ik het beste zangkanaries gebruiken als het mij om de zang te doen is of maakt dat niet veel verschil bij de jongen? En kan ik nu nog beginnen of ben ik te laat in het jaar en moeten de poppen lange tijd uit de buurt van kanariemannen gezeten hebben? Moet nog poppen aanschaffen en de meesten zullen wel bij mannen in de buurt hebben gezeten. Ik heb een dubbele broedkooi, kan ik in iedere kant een pop doen en de putter in een kooi ervoor zetten? Zodat hij beide popjes kan zien? En wanneer kan de putter bij de poppen?

Ik hoop dat iemand mij op dit gebied verder kan helpen.

Groeten.

janbos
12-01-2011, 21:42
Het is echt heel lastig om te zien of het om een popje gaat of om een man. Wij hebben zelf ook putters en ik let altijd op de rode kop.
Bij de man loop het rode verder door achter de ogen. Bij de pop stopt dit voor, op of net achter dur ogen. (soms kan je het hieraan niet zien)
En (lastig omdat je niet kan vergelijken) op de vleugels zitten gele veren de man heeft dit feller, de pop heeft hier geloof ik bruine/grijze gloed zitten.
De laatste 2 kan ik fout hebben wij zijn afgelopen jaar begonnen met putters dus weet het zelf ook nog niet zo goed.
En de man zingt luider en mooier en vaker, pop die zingt af en toe.

Maar, ik ben van mening (geen ervaring mee) dat het zoals u het wilt niet werkt. Een putter man op een kanarie pop. Het moet andersom. Kanarie man op Putter pop. Heb dit een keer in de wandelgang gehoord.

Let wel op vochtigheid, want putters zijn extreem gevoelig voor coccidiose, en voor luchtpijpmijt. Preventief een kuurtje in huis is niet verkeert.

En, je wil daar nu mee beginnen? Waarom wacht je niet tot eind april. Lijkt mij een betere periode, of heb je ze binnen, verwarmd met extra lichturen?

kingfisher
12-01-2011, 22:09
Lijkt me een putterman op een kanarie pop,deze broedt sowieso makkelijker en voedt ook makkelijker op.
Maar ik neem aan dat chardonnert nog wel reageert deze heeft er wel ervaring mee.

janbos
12-01-2011, 22:16
Hier staat heel duidelijk het verschil tussen de man en pop uitgelegd:
http://www.wildzang-putters.nl/putters.htm

RobK
12-01-2011, 23:18
Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien.

Op de vaste voetring staat het jaartal waarin de ring is afgegeven. Zonder vaste voetring is de putter in Nederland sowieso illegaal (in de avicultuur). En het maakt dan niet uit of het om een wildkleur of mutant gaat. In België moeten alleen wildkleur europese geringd zijn, als ik het wel heb.

Groet,

Rob.

putterjer
13-01-2011, 19:27
Op de vaste voetring staat het jaartal waarin de ring is afgegeven. Zonder vaste voetring is de putter in Nederland sowieso illegaal (in de avicultuur). En het maakt dan niet uit of het om een wildkleur of mutant gaat. In België moeten alleen wildkleur europese geringd zijn, als ik het wel heb.

Groet,

Rob.

Klopt RobK.
In Belgie is het ringen van mutaties niet verplicht.
Hier gaat men er vanuit dat kleurmutatie niet voorkomen in de natuur.
Wk distelvinken dienen zoals reeds aangegeven voorzien te zijn van een vaste, gesloten voetring.

putterjer
13-01-2011, 19:36
Het is echt heel lastig om te zien of het om een popje gaat of om een man. Wij hebben zelf ook putters en ik let altijd op de rode kop.
Bij de man loop het rode verder door achter de ogen. Bij de pop stopt dit voor, op of net achter dur ogen. (soms kan je het hieraan niet zien)
En (lastig omdat je niet kan vergelijken) op de vleugels zitten gele veren de man heeft dit feller, de pop heeft hier geloof ik bruine/grijze gloed zitten.
De laatste 2 kan ik fout hebben wij zijn afgelopen jaar begonnen met putters dus weet het zelf ook nog niet zo goed.
En de man zingt luider en mooier en vaker, pop die zingt af en toe.

Maar, ik ben van mening (geen ervaring mee) dat het zoals u het wilt niet werkt. Een putter man op een kanarie pop. Het moet andersom. Kanarie man op Putter pop. Heb dit een keer in de wandelgang gehoord.

Je herkent een man altijd aan het rode masker dat tot voorbij het oog loopt.
Maar als je echt zeker wil zijn, kijk je best naar de korte veugelbocht.
Deze moet steeds pik/git zwart zijn. Als deze bruin of gemarmerd is, heb je een pop.

@ Janbos
Beide koppelingen kan.
Putter x Kanarie is eenvoudiger omdat zoals Kingfish reeds aangaf, dat de kanariepop sneller en gemakkelijker start met broeden.
Moeilijker is de comb Kanarie x putter, maar uit deze combi heb je mooiere kruisingmannen, omdat deze meer doordrongen zijn met de putterkenmerken (masker, vleugel, borsttekening, ...)

putterjer
13-01-2011, 20:03
Hallo,

Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien. Ik heb nog niks gehoord. Graag zou ik willen kijken of ik deze putter (als het een man is uiteraard) kan koppelen aan een of meerdere kanaries. Ik heb daarover hier veel bruikbaars gelezen. Heb alleen nog paar kleine vraagjes. Kan ik het beste zangkanaries gebruiken als het mij om de zang te doen is of maakt dat niet veel verschil bij de jongen? En kan ik nu nog beginnen of ben ik te laat in het jaar en moeten de poppen lange tijd uit de buurt van kanariemannen gezeten hebben? Moet nog poppen aanschaffen en de meesten zullen wel bij mannen in de buurt hebben gezeten. Ik heb een dubbele broedkooi, kan ik in iedere kant een pop doen en de putter in een kooi ervoor zetten? Zodat hij beide popjes kan zien? En wanneer kan de putter bij de poppen?

Groeten.

Hallo pieter,

Tof dat je kruisingkweek wilt gaan proberen.
Maar de kans op slagen met een putter van 2010 zijn minim, maar niet uitgesloten.
Beter is een overjaarse putterman te gebruiken.
Ook de kanariepop dient overjaars te zijn. (maar ook hier terug, zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen)
Dergelijke vogels kennen reeds het klappen van de zweep, terwijl jonge kanariepopjes nogal eens hun nest durven verwaarlozen.

Ik zou alvast starten om hem te koppelen met één kanariepop.
Je bent zeker nog niet te laat om te koppelen. Putters beginnen pas aan de kweek in april. Dan beginnen ze volop te zingen... hoe langer ze zingen hoe paarlustiger ze worden. Zodra de zwarte stip/streep op hun snavel volledig verdwenen is zijn ze kweekrijp. (dat zijn een beetje de uiterlijke kenmerken)

Zelf kooi ik ze samen op in een broedkooi. Zodat ze alvast aan elkaar kunnen wennen. (hou wel altijd een oogje in het zeil)
Naar mate het broedseizoen nadert haal ik er de zitstokken uit, tot er nog één stok overblijft... zodra de man de kanariepop begint te voederen kan je beginnen met het verstrekken van wit nestmateriaal.
Belangrijke tip:
Putters krijg je in broedform door het verstrekken van paardebloemen, distel, vogelmuur, ...

Indien je voor de zang gaat koppel je best aan een zangkanarie. (waterslager, timbrado, ...)
Indien je voor kleur gaat koppel je best aan een kleurkanarie (gele kleurslagen)
Indien je voor postuur gaat koppel je best aan een postuurkanarie. (kuif, bult, five, ...)

Veel succes.

Chardonnert.BE
13-01-2011, 20:40
Hallo,

Groeten.

hallo ,

Reeds veel uitleg is al gegeven door de liefhebbers (hierboven )

Maar toch wouw ik nog even accentueren dat als je voor zang gaat ,
dat je niet enkel een zang-ras kanarie moet nemen maar ook intens de zang opvolgen , wat betekend dit :

Als de bloemputter zijn zang niet optimaal is ( zoals eigen is aan bloemputters ) kan je best reeds vanaf de eitjes in het nest (bevrucht) liggen , een audio bestand laten spelen ong min 3 uur per dag , met de gekozen zang ( distelvink zang http://www.megaupload.com/?d=PB0J08XE
) dat je hier op de forum op sommige posts bij "bastaarden" kan vinden om te downloaden in mijn posts , en dit aanhouden tot de vogel 6maanden oud is ( of zelfs langer als je naar perfectie streeft ) . Als je dit niet zal doen dan zal de kruising een eigen remix maken van al de geluiden die hij opvangt van andere vogels , want de natuurlijke inprenting is verstoord door de kruising .

zeg je bijvoorbeeld , ik wil mijn kruising enkel waterslager zang laten horen , dan kan je dit hem aanleren , zelfde met zang van andere vogel soorten , want dit is nou het Fantastische aan kruisingen kweken , dat jij hun zang volledig kan manipuleren .

En om met zekerheid te spreken over man/pop , zou je misschien best eens een foto proberen uploaden , ik kan best begrijpen dat het voor beginners heel moeilijk is om het veschil te zien . Misschien kunnen de liefhebbers hier op de forum je ermee helpen .

Veel succes .

Chardonnert.BE
13-01-2011, 21:00
mocht het je niet lukken het uplaoden zie hier enkel verschillen tussen man en pop van Bloemputters

Chardonnert.BE
13-01-2011, 21:02
op deze foto zie je mooi de plaatsen waar er verschil in kan zijn ,

ogen , snavel , kleuring ...

Pieter80
13-01-2011, 23:00
Veel dank voor alle tips! Ga het weekend alles rustig lezen maar wil al wel alvast bedanken!

Groeten

naruch
14-01-2011, 09:06
kijk hier eens, dan kun je goed vergelijken,

http://www.vogelpraathoek.nl/viewtopic.php?t=3246

putterjer
14-01-2011, 18:12
kijk hier eens, dan kun je goed vergelijken,

http://www.vogelpraathoek.nl/viewtopic.php?t=3246

LOL ;) had ik dit ook niet bij de Europese zien staan... :D
Leuk site'tje trouwens.

Pieter80
15-01-2011, 14:41
Ik heb de koptekening van mijn putter bekeken en denk dat ik toch een man heb, ook omdat de bovenkant van de vleugels zwart is. Wel zit er nog zwart op het snaveltje, dus nog niet broedrijp? Is dit ook een teken dat de vogel jong is of hebben alle vogels die niet in broedconditie zijn iets zwart op de snavel?Zingen doet hij nog niet, heb er een tijd een youtube-filmpje naast gezet maar kreeg geen respons. Klopt dit, is het niet de tijd van het jaar, zingen jonge vogels niet of heb ik dan toch een pop?

Is het met een jonge vogel echt zo moeilijk om te broeden? Ik zal opzoek gaan naar een pop. Het beste is dus een pop? En niet twee? Las namelijk in andere berichten dat er mensen zijn met 2 of meer poppen of is dit voor de meer geoefende liefhebber?

Nogmaals veel dank voor alle tips!

Chardonnert.BE
16-01-2011, 13:14
Ik heb de koptekening van mijn putter bekeken en denk dat ik toch een man heb, ook omdat de bovenkant van de vleugels zwart is. Wel zit er nog zwart op het snaveltje, dus nog niet broedrijp? Is dit ook een teken dat de vogel jong is of hebben alle vogels die niet in broedconditie zijn iets zwart op de snavel?Zingen doet hij nog niet, heb er een tijd een youtube-filmpje naast gezet maar kreeg geen respons. Klopt dit, is het niet de tijd van het jaar, zingen jonge vogels niet of heb ik dan toch een pop?

Is het met een jonge vogel echt zo moeilijk om te broeden? Ik zal opzoek gaan naar een pop. Het beste is dus een pop? En niet twee? Las namelijk in andere berichten dat er mensen zijn met 2 of meer poppen of is dit voor de meer geoefende liefhebber?

zwart op de snavel is indd een indicatie voor het feit dat hij nog niet broedrijp is . En dit is een indicator voor jong en oud .

Het feit dat hij niet zingt is msh omdat hij zich niet 100% goed voelt in de kooi of dat het een vogel is die juist van de vrijheid beroofd is geweest ( zonder dat jij dit weet ) . Maar is wel eigen aan elegante distelvinken of zoals de noorder buren dit noemen , bloemputters .

Reageert de vogel hierop ? http://www.youtube.com/watch?v=ScDvl3-xayE&feature=related

putterjer
16-01-2011, 16:43

Zoals Charonnert.BE reeds aangaf is dit bij iedere distelvink (putter) ongeacht de leeftijd, een goede indicator.
Van zodra de snavel volledig wit is zit hij in topconditie om te gaan kweken.
Dat wil zeggen dat de vogel zelf aangeeft, wanneer hij er klaar voor is.

Met het zingen zou ik nog niet te veel inzitten.
Tenslotte zijn we nog maar midden januari... en distelvinken starten er pas aan in april. Dus zoals ik eerder al zei heb je nog alle tijd.
Van zodra de dagen langer beginnen te worden en warmer zal het zingen toenemen. Gevolgd door de balst. (zwiepen met de staart van links naar rechts) Je zal wel zien , éénmaal hij zijn topconditie bereikt zingt hij bijna de ganse dag door.
Ook popjes zingen, maar om het verschil te zien tussen man en pop hebben we je dit reeds meegegeven in de voorgaande berichten. ( naruch plaatste hiervan enkele zeer mooie en duidelijke foto's van de schouwderbocht. Deze geeft je 100% zekerheid!)

Kruisingkweek is een vak apart.
Velen hebben het al geprobeerd maar hielden het snel ook weer voor bekeken.
Met jonge vogels (kanariepop) heb je het risco dat ze het nest of de jongen verwaarlozen.
Je mag niet denken dat het kweken van deze kruising hetzelfde is als kanaries kweken.Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan neem je onnodige risico's naar het eindresultaat toe.
Beter is een overjaarse kanariepop te gebruiken , die reeds al gekweekt heeft.
Ook als beginnende kruisingkweker zou ik je het advies geven om met één pop te starten. Vooral omdat je met een onervaren distelman zit.
Indien je het er dit kweekseizoen goed van af brengt, kan je het jaar daarop met 2 à 3 verschillende poppen proberen.
Je distelman heeft dan de nodige ervaring en jij ook.

Veel succes,
Putterjer

medaar
16-01-2011, 20:25
laat de natuur zijn ding doen.putter is riepe op 10 mei ( bek wit) . nu moet putter kraaien en met staartje draaien . zowel man of putter pop. gezond wil dat zeggen , ik draai met miene kont.
hoe je het moet doen: zet tamme putterman bij een kanariepop, wanneer die al nest maakt. kanarie pop zal verder doen , nestje maken , eitjes leggen
en ook broeden .
na 10 dagen , neem je 3 eitjes weg. en leg nu 3 bijna opuitpikken eieren bij. van kanarie. wanneer putterman dit oké vindt .wel zoo zal je kweken wat je wil. medaar

putter2008
16-01-2011, 21:58
Hallo,

Groeten.

Met foto's verschillen tussen man en pop aangegeven.

http://www.distelvinken.nl/artikelen/kenmerken%20man%20en%20pop.html

Chardonnert.BE
16-01-2011, 22:45
laat de natuur zijn ding doen.putter is riepe op 10 mei ( bek wit) . nu moet putter kraaien en met staartje draaien . zowel man of putter pop. gezond wil dat zeggen , ik draai met miene kont.
hoe je het moet doen: zet tamme putterman bij een kanariepop, wanneer die al nest maakt. kanarie pop zal verder doen , nestje maken , eitjes leggen
en ook broeden .
na 10 dagen , neem je 3 eitjes weg. en leg nu 3 bijna opuitpikken eieren bij. van kanarie. wanneer putterman dit oké vindt .wel zoo zal je kweken wat je wil. medaar

mijn distelvinken kraaien en draaien 9 maanden per jaar ... zijn ze dan 9 maanden broedrijp ?????? :whisle:

na 10 dagen , neem je 3 eitjes weg. en leg nu 3 bijna opuitpikken eieren bij. van kanarie. wanneer putterman dit oké vindt .wel zoo zal je kweken wat je wil. .

Mocht iedere kruising kweker nog op deze prehistorische manier te werk gaan , zouden er heel wat minder kwaliteits volle kruisingen zijn ieder jaar ...

Ieder zijn vak zeg ik , vinkeniers , hou het maar bie uldere suskewiet

Chardonnert.BE
16-01-2011, 22:45
Met foto's verschillen tussen man en pop aangegeven.

http://www.distelvinken.nl/artikelen/kenmerken%20man%20en%20pop.html

mooie foto's , en heel duidelijk

Pieter80
17-01-2011, 20:20
Wederom veel dank voor alle tips, ik ga opzoek naar een oudere pop met ervaring!

Groeten

Pieter80
26-02-2011, 14:38
Hallo,

Ik heb inmiddels een waterslager pop uit 2009, dus met hopelijk wat ervaring. Nou heb ik, vooruitlopend op de zaken, nog twee vraagjes. Ik zal eventuele jongen moeten ringen maar waar kan ik de ringen krijgen? En heeft iemand tips hoe je een kanarie levendvoer leert eten?

Groeten

RobK
26-02-2011, 14:51
Hybriden waarvan minimaal een der ouders een "europese" is moeten in Nederland inderdaad wettelijk geringd zijn. Je kan deze ringen bestellen bij de A.N.B.v.V., de B.E.C. of de N.B.v.V.

http://www.anbvv.nl/ dan knop service en dan ringen voor beschermde soorten.

http://www.bec-info.com/Pagina-Bec/RingenPag-BEC.htm

http://www.nbvv.nl/ringen/index.asp

Verreweg is 't het eenvoudigst (en meest aan te raden) om lid te worden van een vogelvereniging in de buurt om het dan vervolgens via die ringencommissaris te organiseren.

Groet,

Rob.

Lucky
26-02-2011, 23:22
Beste Pieter80, Ik heb vroeger vaker kanaries als pleegouders voor Ec-vogels gebruikt. In die tijd deed ik gewoon diepvries pincky's onder het eivoer. Dat werd dan graag genomen door de kanarie's. Vaak zochten ze na korte tijd eerst naar de pincky's voordat het eivoer gegeten werd. Dus het is echt geen groot probleem om kanarie's levend voer te leren eten.

Greetings Lucky:)

Pieter80
27-02-2011, 19:26
Dank voor de tips, ga de ringen bestellen. Wellicht in de toekomst ook lid worden van een verenging maar eerst maar eens kijken hoe het loopt, is de eerste keer.

Pieter80
18-05-2011, 11:51
Ik heb ongeveer 14 dagen geleden mijn putterman en kanariepop bij elkaar gezet. Ik heb het idee dat de man erg achter de pop aanzit. Ik zie het niet gebeuren maar als i de vogelkamer inkom zit de pop vaak in een hoekje. Ze is niet beschadigd. Gaat dit vanzelf over of moet ik ze uit elkaar halen?

Groeten

Chardonnert.BE
18-05-2011, 15:28
Ik heb ongeveer 14 dagen geleden mijn putterman en kanariepop bij elkaar gezet. Ik heb het idee dat de man erg achter de pop aanzit. Ik zie het niet gebeuren maar als i de vogelkamer inkom zit de pop vaak in een hoekje. Ze is niet beschadigd. Gaat dit vanzelf over of moet ik ze uit elkaar halen?

Groeten

neen , dit is heel goed , dit wil zeggen dat de distelvink er op jaagt om ze te betreden .

nu geduldig afwachten , genoeg grit/miniralen voorzien , dat ze genoeg calcium kan opnemen om eitjes te leggen .

Pieter80
18-05-2011, 23:02
Dank voor het antwoord! Gelukkig. Geef al grit en sepia, daarnaast ook wat eivoer. Ben benieuwd.

Groeten

Pieter80
20-05-2011, 22:45
De pop zat vanmorgen op de grond in een hoek. Toen ze opvloog zag ik een eitje liggen, blijkbaar heeft ze een nest op grond gemaakt met weinig materiaal. Is dit erg? Het lijkt mij lastig haat te verplaatsen naar het nestkastje. Moet ik een gevlochten nestje op de plek leggen met het eitje erin? Ik heb nu op de bodem houtsnippers, daar ligt het eitje in.

Groeten

Chardonnert.BE
21-05-2011, 11:31
De pop zat vanmorgen op de grond in een hoek. Toen ze opvloog zag ik een eitje liggen, blijkbaar heeft ze een nest op grond gemaakt met weinig materiaal. Is dit erg? Het lijkt mij lastig haat te verplaatsen naar het nestkastje. Moet ik een gevlochten nestje op de plek leggen met het eitje erin? Ik heb nu op de bodem houtsnippers, daar ligt het eitje in.

Groeten

Het kan heel goed zijn dat de pop last had van legnood . En dat ze door de pijn op de grond zat toen het ei er toch gelukkig is uit geraakt .

je kan het eitje tot 4 dagen bijhouden , en zien of ze een nestgelegenheid klaar heeft tegen dan , dan kan je gewoon het eitje in haar nieuwe nest leggen . sommige poppen ehbben enkel paar uur nodig om een nest te maken .

loxia
21-05-2011, 20:57
Het kan heel goed zijn dat de pop last had van legnood . En dat ze door de pijn op de grond zat toen het ei er toch gelukkig is uit geraakt .

je kan het eitje tot 4 dagen bijhouden , en zien of ze een nestgelegenheid klaar heeft tegen dan , dan kan je gewoon het eitje in haar nieuwe nest leggen . sommige poppen ehbben enkel paar uur nodig om een nest te maken .

onlangs heeft een van mijn putters haar nestje in de steek gelaten. het vierde eitje lag stuk op de grond. ik heb 1 dag gewacht maar ze ging niet meer op het nest. de 3 eitjes waren onbebroed. ik heb ze 8 dagen bewaard en kon ze toen bij een kanariepop onderleggen. deze heeft nu 2 jonge putters:) en 2 jonge kanaries :) . je kunt ze dus langer bewaren dan 4 dagen. wel dagelijks even omdraaien.

Pieter80
21-05-2011, 21:44
Er is nog steeds een ei, de pop blijft er wel op broeden. Ze heeft echt een beetje een nestje (kuiltje en nest materiaal, gemaakt op de grond, denk dat ze dar de voorkeur aan heeft gegeven.

Chardonnert.BE
22-05-2011, 10:56
onlangs heeft een van mijn putters haar nestje in de steek gelaten. het vierde eitje lag stuk op de grond. ik heb 1 dag gewacht maar ze ging niet meer op het nest. de 3 eitjes waren onbebroed. ik heb ze 8 dagen bewaard en kon ze toen bij een kanariepop onderleggen. deze heeft nu 2 jonge putters:) en 2 jonge kanaries :) . je kunt ze dus langer bewaren dan 4 dagen. wel dagelijks even omdraaien.

dit is heel waardevolle informatie , dank je .

Pieter80
26-05-2011, 08:38
Vanmorgen gekeken en toen waren de eitjes weg. Denk dat ik nog kleine stukjes op de bodem zag. Wat zou hier de reden van kunnen zijn? (niet bevrucht?) Er is genoeg grit en sepia.

Groeten

loxia
26-05-2011, 20:28
dit is heel waardevolle informatie , dank je .

de 2 jonge putters groeien voorspoedig:) de kanariepop doet goed haar best.altijd makkelijk zo,n pleegmoeder:D

Pieter80
04-06-2011, 19:29
Hallo,

De pop van mij zit nog steeds te broeden op een leeg nest op de grond. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze hiermee stopt?

Groeten

Chardonnert.BE
04-06-2011, 22:24
Hallo,

De pop van mij zit nog steeds te broeden op een leeg nest op de grond. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze hiermee stopt?

Groeten

Nest weg nemen , geef ze een week rust , en voorzie terug nest materiaal .

Pieter80
23-06-2011, 19:22
Dank voor de tip, ik heb het gedaan. Snel kreeg ik een nieuw nest met 4 eitjes. Dit is vandaag verlaten, ik heb het idee dat de eitjes niet bevrucht waren. Zou de tweede keer zijn. Is mijn putter misschien een pop?

putterjer
23-06-2011, 20:24
Dank voor de tip, ik heb het gedaan. Snel kreeg ik een nieuw nest met 4 eitjes. Dit is vandaag verlaten, ik heb het idee dat de eitjes niet bevrucht waren. Zou de tweede keer zijn. Is mijn putter misschien een pop?

Je kan zien of de eitjes bevrucht zijn.
Als je ze tegen een lichtbron houdt en je kan erdoor kijken, zijn ze niet bevrucht.
Als ze zwart zijn = bevrucht.

Ik kweek bastaarden met de putter als basisvogel.
Dit jaar 3 ronden gekweekt putter x kanarie, waarvan slechts één nest bevrucht.
Beetje geluk en veel geduld... al kan je dat natuurlijk een handje helpen.
Indien je een kakanrieman hebt hang je deze in een babykooi aan de kweekbak van de putter en de kanariepop.
De pop zal zich aanbieden aan de (zingende) kanarieman, maar de putterman zal haar treden en haar hopelijk bevruchten...

zoals het gezegde, als twee honden vechten voor een been, loopt de derde ermee...

Chardonnert.BE
23-06-2011, 22:18

mischien moeilijke vraag maar : heb je soms de man zien treden / sporen , of voeren aan de kanarie pop ?

Als je nu blaast op de buik van de distelvink is het onderscheid duidelijk te zien tussen een tap (mannelijk) of een knipperlicht ( popje) ...

Probeer maar nog eens een ronde na het verifieren of het daadwerkelijk een man is .

Pieter80
23-06-2011, 22:27
Nee, ik heb 'm niet zien treden of voeren. Zal eens blazen op de buik. Maar wat is het verchil? Zal het dit weekend proberen.

Groeten