Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gemengde "kleine" voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gemengde "kleine" voliere

    Hoi Hoi

    Graag wil ik jullie hulp inroepen.
    Ik heb een kleine voliere/grote kooi buiten aan de schutting hangen.
    Deze kooi is 2.50m breed 1.25m hoog en 50cm diep.
    Het geheel is voorzien van een plexiglazen dak en heeft 3 rvs lades die bekleed zijn met worteldoek, zodat 2 lades gevuld konden worden met gras en 1 met schelpenzand.
    De achterwand is van watervast multiplex (gebroken wit) en diverse plantjes zijn daar met behulp van rvs ringen op de achterwand geplaatst.
    Een lange tak uit het bos dient als zitstok en een klein hokje aan de zijkant dient als voerhok/nachthok deze is verwarmd en verlicht.
    Het geheel is 3 jaar in gebruik en ik beleef er veel plezier aan, echter ik lijk wel nooit tevreden.
    Het koppeltje goulds en het koppeltje binsen doen het heel goed samen en hebben ook al meerde nesten groot gebracht.
    Ik wil maximaal 3 verschillende soorten huisvesten.
    De derde soort lijkt wel een probleem te zijn.
    De zebra vinken heb ik al gauw weggedaan want dat leidt echt tot overbevolking, even als de zilverbekken.
    2 koppels teugelastrildes waren geen succes omdat de verkoper mij geen koppels had verkocht maar alleen maar mannen, gelukkig kon ik deze terug geven en mijn geld terug krijgen.
    Twee koppels forbes papagaaiamadines aangeschaft.
    Door pech van een roof vogel meteen een man kwijtgeraakt, en in de broedtijd hadden de forbessen geen leven want de goulds waren zeer agressief richting de forbessen.
    Waar de binsen geen last van hebben vreemd genoeg.
    Nu ben ik dus opzoek naar een derde soort.
    Wie heeft er ervaring met gemengt kweken ik een relatief kleine ruimte ?
    De volgende vogels vind ik erg mooi en ik zou graag 1 of twee koppels toevoegen aan mijn bestand.
    St Helena fazantjes ( 2 koppels )
    Dornastrildes (1 koppel )
    Kleine cubavinkjes (1 koppel )
    Lonchura's (geen bruinborst rietvinken)
    peale's kortstaart amadines ( 1 koppel ) ik weet niet of dat gaat met goulds ?
    of andere ideeen
    Wie heeft er goede raad ?
    De vogels moeten wel s'winters buiten kunnen, nachthokje is wel verwarmd en verlicht maar om daar nou de hele winter in te zitten.

    Wie heeft er goed advies

    Groetjes Mario

  • #2
    Van de soorten die jij graag wil hebben zou ik de kleine cuba's kiezen.
    Hiervan heb je kans op jongen en van de andere soorten wat minder.
    De andere soorten zijn wat moeilijker en gevoeliger voor kou.
    Van de lonchura's is maar net welke soort, van "makkelijk" tot "moeilijk".

    Je zou ook een koppel roodkop- of 3-kleur papegaaiamadines kunnen overwegen, de kortstaarten lijken mij niet geschikt hiervoor. Ik denk dat je dezen uiteindelijk gaat kopen voor de kliko en dus een teleurstelling gaat worden.

    Hoe groot is dat nachthokje?

    Opmerking


    • #3
      goed advies

      Mario, het geen jij hier beschrijft, lijkt mij heel mooi om te zien, en ik wil je dan ook vragen hier een foto van te plaatsen, zodat we een beter idee krijgen van wat jij beschrijft. als ik het zo lees, heb je er nu 7 vogels in zitten. 1 koppel goulds, 1 koppel binsen, en anderhalf koppel forbes, is dat correct ?

      zo ja, dan zou ik er niets meer bij doen, aangezien het mij al redelijk vol lijkt. daar door gaan die goulds ook jagen op andere soorten, om dat ze te dicht op elkaar zitten. hou ook rekening met als er jongen komen, dan zitten er toch gauw 5 tot 6 weken alweer 4 tot 6 vogels bij. nog meer stress.

      beter wat minder vogels, en een wat betere leefongeving, dan meer vogels, en veel jagen, met de nodige stress toe.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Ik denk ook dat het daarom niet goed gaat, het wordt te vol.
        Dat is ook zeer waarschijnlijk de reden van de agressie in de broedtijd.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ele
          Van de soorten die jij graag wil hebben zou ik de kleine cuba's kiezen.
          Hiervan heb je kans op jongen en van de andere soorten wat minder.
          De andere soorten zijn wat moeilijker en gevoeliger voor kou.
          Van de lonchura's is maar net welke soort, van "makkelijk" tot "moeilijk".

          Je zou ook een koppel roodkop- of 3-kleur papegaaiamadines kunnen overwegen, de kortstaarten lijken mij niet geschikt hiervoor. Ik denk dat je dezen uiteindelijk gaat kopen voor de kliko en dus een teleurstelling gaat worden.

          Hoe groot is dat nachthokje?
          Hoi Eelke,

          Bedankt voor je reactie, het nachthokje is 50cm bij 50cm bij 50cm.
          Deze winter zitten ze s'nacht met z'n 9e binnen te slapen en dat geeft geen problemen, 6 goulds, 2 binsen en een forbes pop.

          Voor de lonchura's had ik bleekkop nonnen, zwartkop nonnen, witschedel nonnen of witkop nonnen in gedachte.

          Groetjes Mario

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Mario, het geen jij hier beschrijft, lijkt mij heel mooi om te zien, en ik wil je dan ook vragen hier een foto van te plaatsen, zodat we een beter idee krijgen van wat jij beschrijft. als ik het zo lees, heb je er nu 7 vogels in zitten. 1 koppel goulds, 1 koppel binsen, en anderhalf koppel forbes, is dat correct ?

            zo ja, dan zou ik er niets meer bij doen, aangezien het mij al redelijk vol lijkt. daar door gaan die goulds ook jagen op andere soorten, om dat ze te dicht op elkaar zitten. hou ook rekening met als er jongen komen, dan zitten er toch gauw 5 tot 6 weken alweer 4 tot 6 vogels bij. nog meer stress.

            beter wat minder vogels, en een wat betere leefongeving, dan meer vogels, en veel jagen, met de nodige stress toe.
            Hoi Ton,

            Op dit moment zitten er 6 vogels in mijn kooi.
            1 koppel goulds + 1 jonge pop om zelf verder mee te kweken, 1 koppel binsen en nog een losse forbes pop.
            Van de week heb ik 3 jonge goulds verkocht en voor de winter heb ik voor de zekerheid mijn koppel forbes.pap.amadine verkocht.
            Mijn losse forbes pop wil ik in maart/april ruilen voor wat ander met eventuele bijbetaling van mijn kant.
            Mijn broedkoppel goulds wil ik in het najaar wegdoen. en dan eventueel met vers bloed verder gaan.
            Foto bijplaatsen kan ik nog even zo snel niet vinden hier.
            Help me eens op weg.

            Groetjes Mario

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DiMario
              Hoi Ton,

              Op dit moment zitten er 6 vogels in mijn kooi.
              1 koppel goulds + 1 jonge pop om zelf verder mee te kweken, 1 koppel binsen en nog een losse forbes pop.
              Van de week heb ik 3 jonge goulds verkocht en voor de winter heb ik voor de zekerheid mijn koppel forbes.pap.amadine verkocht.
              Mijn losse forbes pop wil ik in maart/april ruilen voor wat ander met eventuele bijbetaling van mijn kant.
              Foto bijplaatsen kan ik nog even zo snel niet vinden hier.
              Help me eens op weg.

              Groetjes Mario
              Hiebij een korte uitleg over hoe je foto's kan plaatsen van Ton uit een ander topic

              stap 1: registreren bij: http://s603.photobucket.com/
              stap 2: foto`s uploaden
              stap 3: ga met je muis op de foto staan, niet klikken, alleen je muis er op, komt een menu aan de onderzijde van de foto, en daar in het menu klik je op IMG code.
              stap 4: in het bericht op vogelcafe, klik je met je rechter muisknop, en kies je plakken, voila en klaar.
              stap 5: een paar keer oefenen, en iedereen kan van je mooie foto`s genieten.


              Groet Babbes
              Groeten Rob

              http://www.bec-info.com

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Babbes
                Hiebij een korte uitleg over hoe je foto's kan plaatsen van Ton uit een ander topic

                stap 1: registreren bij: http://s603.photobucket.com/
                stap 2: foto`s uploaden
                stap 3: ga met je muis op de foto staan, niet klikken, alleen je muis er op, komt een menu aan de onderzijde van de foto, en daar in het menu klik je op IMG code.
                stap 4: in het bericht op vogelcafe, klik je met je rechter muisknop, en kies je plakken, voila en klaar.
                stap 5: een paar keer oefenen, en iedereen kan van je mooie foto`s genieten.


                Groet Babbes


                hahaha its a simple.

                Bij deze, foto heb ik net genomen de plantjes midden boven en links boven worden in het voorjaar vervangen voor iets grotere buxussen.
                De verlichting die je misschien kan zien brandde hele nacht, zodat ze eventueel s'nacht naar binnen kunnen

                Mario






                en dat ziet er dan zo uit.

                Opmerking


                • #9
                  Ziet er gezellig uit Mario, maar gezellig betekent niet dat het ook goed voor de vogels is.
                  Door het vele licht, 's nachts, kan het zijn dat de vogels niet goed tot rust komen.
                  Beter zou zijn enkele kleine lichtpuntjes zodat ze net nog wel wat kunnen zien en het nachthok kunnen vinden.

                  Kwa hoeveelheid vogels zou je met rustige soorten als goulds al snel een koppeltje extra kunnen houden.
                  Denk er wel om om genoeg/ruime keuze, wat nestkastjes/gelegenheden betreft, aan te bieden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Mario. ziet er leuk uit. Ik lees dat je al wat goed advies hebt gekregen.
                    De "kerst" verlichting is wat te veel van het goede en je verblijf zal al gauw te vol worden met meerdere stelletjes vogels erin. Zelf werk ik op 1 m3 per paar vogels. Als je dan toch een derde paar vogels wil houden kun je mischien Ceres amadines overwegen. Net als de Binsen erg rustig. Als je wat levenderige vogels wilt, is je al cuba vinken or roodkop papagaai amadines voorgeraden. Al deze vogels gaan redelijk makkelijk tot broeden over dus je hebt ter zijner tijd een tweede kooi nodig om de jongen in uit te vangen.
                    In ieder geval veel success. Van een (oud) Haarlemse mug.

                    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                    Opmerking


                    • #11
                      hey

                      mooi gedaan voor het aantal vogels je hebt is dit zeker voldoende enkel heb ik 1 vraagje (en dat is niet slecht bedoelt he gewoon iets dat ik me persoonlijk afvraag)
                      met dit systeem hoe ring je de jonge vogels. je kan niet zomaar even de volierre instappen lijkt me

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik zou ook de kerstverlichting 's nachts uitdoen, dat is echt te veel van het goede.

                        Als je wil dat de vogels in het donker nog naar binnen kunnen zou ik in het binnenhokje een lampje maken, als ze dan echt nog naar binnen willen kan dat altijd. Deze lamp laat je dan gewoon een paar uur nadat t donker is geworden uit gaan, met een tijdschakelaar bijvoorbeeld.

                        Maar over het algemeen denk ik dat de vogels die echt naar binnen willen s nachts er al wel zitten voordat het donker is.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo,

                          Vanwege de ruimte zou ik toch uitkijken met een koppel cubavinkjes. Dit zijn behoorlijke druktemakers. Als er jonge komen, kan pa nogal gaan jagen vooral tegenover zijn eigen jonge. Als deze dan niet goed weg kunnen komen, kan het zijn dat ze het zwaar te verduren krijgen. En dan zou je al moeten gaan werken met een babykooitje. Dat is mijn ervaring.
                          groetjes
                          Heidi

                          Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door secret garden
                            hey

                            mooi gedaan voor het aantal vogels je hebt is dit zeker voldoende enkel heb ik 1 vraagje (en dat is niet slecht bedoelt he gewoon iets dat ik me persoonlijk afvraag)
                            met dit systeem hoe ring je de jonge vogels. je kan niet zomaar even de volierre instappen lijkt me
                            Het is op de foto niet te zien maar de voorkant is 1 groot raam met 4 scharnieren aan de bovenkant.
                            Aan de onderkant zitten rvs ogen waar een hangslotje doorheen zit.
                            Dit om te voorkomen dat het raam ongewenst open kan.
                            Als de vogels in het nachthok zitten kan ik het nacht hok afsluiten en kan zo overal bij.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Patriick
                              Ik zou ook de kerstverlichting 's nachts uitdoen, dat is echt te veel van het goede.

                              Als je wil dat de vogels in het donker nog naar binnen kunnen zou ik in het binnenhokje een lampje maken, als ze dan echt nog naar binnen willen kan dat altijd. Deze lamp laat je dan gewoon een paar uur nadat t donker is geworden uit gaan, met een tijdschakelaar bijvoorbeeld.

                              Maar over het algemeen denk ik dat de vogels die echt naar binnen willen s nachts er al wel zitten voordat het donker is.
                              De kerstverlichting heb ik pas 1 maand geleden aangebracht.
                              Dit heb ik gedaan na advies van een zeer ervaren gould kweker uit Urk.
                              Deze meneer dimde zijn licht s'nacht tot 6% zijn ervaringen waren heel erg positief.
                              Ik dacht ook dat ze dan het besef van tijd kwijt zouden raken, maar dat bleek niet zo te zijn.
                              Zelf ben ik begin december 2 jong goulds kwijtgeraakt omdat ze met de koude ooste wind niet de weg naar het nachthok hebben kunnen vinden.
                              Ik ga de verlichting nog wel een beetje maskeren met kunst klimplantjes.
                              Ook met het oog op meer groen boven in.

                              Het nachthok is al voorzien van verlichting.
                              Drie 24V lampjes op 15V, hiervan gaan er twee uit om 20:00 uur, normaal gesproken ging de laatste om 20:30 uit, maar deze heb ik nu continue aan gelaten.
                              Het nachthokje hou ik met behulp van rital kastverwarmingen en een electronische temperatuur regeling op continue 6 graden.

                              Opmerking

                              Working...
                              X